Jump to content

PSaudio Powerplant Premier (PPP)

Recommended Posts

PSaudio komt oorspronkelijk uit Boulder in de Amerikaanse staat Colorado. Hun vorig model stroomregenerator werd gemaakt in China. Ik heb het dan over de PSaudio Powerplant Premier die ook wel PPP wordt genoemd. Ik heb vandaag mijn powerplant van PSaudio laten checken. Dit vanuit de wetenschap dat deze gemaakt is in China en dat een substantieel deel van de powerplants van dit type het begeven tussen de 4 en 5 jaar oud. Helaas heb ik al één gesneuvelde powerplant meegemaakt dus wat mij betreft leek me preventief onderhoud op zijn plaats. Vandaag dus bij techneut Rody langs geweest. Na inspectie ligt het erg voor de hand dat de gebruikte elco's van het merk f*ck hola de oorzaak zijn van de ellende. Vanmiddag heb ik me nog zo voorgenomen het merk te onthouden, maar het is me toch ontschoten. Het zal één of ander onbekend Chinees merk zijn geweest. Als die elco's gaan lekken dan zullen ze de vele SMD onderdelen aantasten en geeft het apparaat de geest. In ieder geval gaan die elco's eruit. Een verdere inspectie van de powerplant volgt nog. Ik raad een ieder aan wiens PPP ouder is dan een paar jaar deze preventief te laten onderhouden. Gaat het ding kapot dan volgt er meestal een fikse rekening, als het apparaat al gemaakt kan worden.

Ik heb tevens mijn CD speler meegenomen. Ik had zelf al waargenomen dat er een vorm van onstoring/filtering in mijn CD speler wordt toegepast, net zoals overigens in veel CD spelers. Volgens Rody tref je het ook wel in andere apparaten aan. Nu is mijn CD speler het enige apparaat dat niet profiteert van de PPP. Bij CD weergave ontneemt de PPP de ziel van de muziek. In mijn andere audiospullen is dat niet het geval. Sterker nog ik zou daar niet kunnen leven zonder PPP. Nu is de CD speler ook het enige audioapparaat waarin een vorm van ontstoring/filtering zit. Ik was dus erg benieuwd of die vorm van ontstoring/filtering eruit mag en of dit dan een positieve uitwerking zou hebben als de CD speler op de PPP zou spelen. Er is een RIFA gecombineerde weerstand en condensator en een dubbele spoel verwijderd, dat was eigenlijk alles. Thuisgekomen de CD speler eerst zonder PPP beluisterd en dat was zeker niet slechter dan voorheen. Daarna op de PPP. Het is eigenlijk slecht te geloven dat twee van die kleine onderdeeltjes in de stroomtoevoer van een apparaat een verschil maken, maar dat doen ze wel degelijk. Ik kan niets zielloos meer ontwaren als ik via de PPP speel. Er is beslist wat uitgebreider luisteren voor nodig om te ontdekken wat er nu is verbeterd. Je kunt er aanvankelijk namelijk verdraaid slecht de vinger op leggen. En dan merk je dat eigenlijk alles er een klein stapje op vooruit is gegaan. Moest je in vergelijking met de vinyl weergave bij CD soms nog iets moeite doen om de kwaliteit te horen van wat CD weergave kan, nu is dat duidelijker op de voorgrond. Wat me vooral opvalt nu de kids op bed liggen en ik zacht moet spelen is dat het ook op dat luisterniveau gemakkelijker luistert. Het is zomaar mijn inschatting dat mensen die een powerplant zielloos vinden klinken de schuld ook kunnen zoeken in de apparatuur die eraan hangt. Overigens geeft PSaudio in haar documentatie aan geen andere netfiltering te gebruiken als je de PPP gebruikt omdat de resultaten dan kunnen tegenvallen. Het is mijn overtuiging dat een goede stroom belangrijk is voor het volledig optimaal functioneren van apparatuur. Het doet echt mooie dingen met het geluid. 

Goede stroomvoorziening is wezenlijk. Maar is een PPP daarvoor de echte oplossing? Is de stroomvoorziening in dit land nu zo slecht voor audio? Zo ja, hoezo? Ligt het aan de golfvorm? Ik heb zo vaak gelezen dat voedingen in versterkers, cd-spelers en zo, in aanleg al perfect zijn berekend op hun taak. Wat doet zo'n PPP er dan toe of af?

In een land als Nepal, India, ergens in Afrika kan een PPP vast goede diensten bewijzen, teminste als hij ook korte stroomonderbrekingen aankan, maar - in die zin - toch niet hier?

M.i. heeft het allemaal betrekking op structuurinformatie. Het lichtnet vervuilt dat, vooral in de stedelijke of industriële omgeving, een audio plant houdt die tegen, maar voegt er ook weer het zijne aan toe. Ideaal is het toch net niet.

Maar nogmaals, bij een gebrekkige stroomvoorziening is het vast heel heilzaam.

De meeste reacties die je leest is dat stedelijke of industriële omgeving het meeste vervuild en dat stroom in de avond ertoe leidt dan hun sets beter klinken. De industrie of bedrijven zijn avonds immers dicht is de logica. De powerplant laat hier thuis zien dat dit niet waar is. Overdag door de weeks als iedereen in de straat hier werken is, is de hoeveelheid harmonische vervorming het laagst. Avonds als iedereen thuis is zie je de THD toenemen. Mijn conclusie is dat we het dichterbij huis moeten zoeken en dat de invloed van het gebruik van het lichtnet in de (eigen) straat avonds hoger is dan we denken. Bij mij ligt ook een bedrijventerrein in een straal van 1 kilometer. Voor mij is de conclusie in ieder geval helder dat als een fabrikant de ultieme audioset zou willen creëren, het begint bij een goede stroomvoorziening. Ik zie hier op het scherm van de powerplant een gemiddelde THD van 1,8% op het lichtnet. De powerplant verlaagd dat naar 0,4%. Hoe beter een set, hoe kritischer alles wordt Marc en daar zit best een aanzienlijke uitdaging. Op een gegeven moment kon ik niet meer om het aanpakken van de stroomvoorziening heen omdat ik op bepaalde aspecten niet de resultaten meer haalde die ik graag wil horen. Of een powerplant iets toevoegt aan een set laat ik uiteraard aan een ieder zelf. Voor mij in iedere geval in positieve zin meer dan het lichtnet. Maar wat ik hier met name wil aangeven is dat het afhangt van meer aspecten of zoiets werkt of niet. En last but not least, ik meen toch iets te moeten posten over preventief onderhoud aan de powerplant PPP, met name voor andere PPP gebruikers als die er hier zijn.

Misschien heeft de THD niet zoveel te maken met die zielloosheid als je denkt. Het is meetbaar, maar om dan meteen de hele hoorbare verbetering van het geluid eraan toe te schrijven lijkt me te kort door de bocht.

Op dit forum geeft een meerderheid de voorkeur aan de draaitafel en buizen, tegenover cd-speler en solid-state. Die laatste categorieën kunnen m.i. bogen op minder meetbare vervorming. Dat kan kennelijk niemand iets schelen. ^_^

Effe goed lezen Marc. Ik speelde met mijn CD speler NIET op mijn powerplant omdat dan de ziel uit de muziek wegging. Feitelijke oorzaak blijkt een dubbele filtering, de interne filtering in de CD speler én de powerplant. Iets waar PSaudio dan ook weer netjes voor waarschuwt. De gemeten THD is bedoeld als indicatie en zegt inderdaad niets over zielloosheid. Als je apparatuur het al goed doet, dan doet dan maakt de powerplant dat gewoon nog in alle opzichten iets beter en duidelijker. Als ik datgeen wat ik hoor gevoelsmatig moet vertalen dan zou ik zeggen dat een powerplant maakt dat een aangesloten apparaat optimaal kan functioneren zoals het bedoeld is.

De THD geeft voor mij in ieder geval wel veel richting aan de discussie. Ik heb vroeger toen ik vrijgezel was heel wat muziek avonds geluisterd, maar nooit meer of minder van muziek genoten dan overdag. Overigens geef ook ik de voorkeur aan de draaitafel, dus dat treft dan weer. Maar ook de draaitafel en phonotrap wordt beter van een powerplant. Voorwaarde voor alle apparatuur die je aansluit is dat het geen eigen filtering heeft. Ik heb eerder geprobeerd een North Star CD speler (192 loopwerk en Extremo DAC) op de powerplant aan te sluiten, en daar was het resultaat ook negatief. Nu meldt North Star bij deze combi dat deze ook beschikt over een ingebouwde filtering. Ik meen dat het inmiddels wel duidelijk moet zijn voor eventuele powerplant gebruikers.   

Daarbij is de ene THD de andere niet. THD van buizen resulteert in even harmonischen, die worden meestal als aangenaam ervaren. Maar THD van solid state resulteert in oneven harmonischen, die juist als heel onaangenaam en schel worden ervaren. 

CD spelers bevatten ook hoogfreqentschakelingen en zijn vaak veroorzaker van lichtnetvervuiling, dus die wil je om die reden inderdaad niet op je powerplant aansluiten. 

Overigens is het maar de vraag in hoeverre de THD van het lichtnet zich vertaalt in THD van het audiosignaal, over het algemeen denk ik dat de kwaliteit van ons lichtnet wel in orde is, veel beter dan in de USA in elk geval. 

Ik woon gelukkig maar op een paar meter afstand van het transformatorstation, dus geen vervuiling op mijn net behalve mijn eigen koelkast. Wel had ik vroeger last van mijn buurman die pal onder mijn hifi set een testopstelling met tientallen smartphones had staan. Inderdaad klonk 's avonds alles een stuk beter.