Jump to content

waar kan ik asio downloaden?

mart
 Share

Recommended Posts

ik zie overal asio4all maar nergens een site waar ik asio kan downloaden. behalve dan in advertenties maar dan kom ik op sites waar je van alles kan downloaden maar dat blijkt dan toch geen asio te zijn.

Ik heb mijn xp laptopje naast mijn stereo vervangen door een windows 7 starter minilaptopje, ik heb de nieuwste musiland drivers gedownload maar blijkbaar zit daar geen asio (meer) bij.

wie kan me helpen?

Mart

ik zie overal asio4all maar nergens een site waar ik asio kan downloaden. behalve dan in advertenties maar dan kom ik op sites waar je van alles kan downloaden maar dat blijkt dan toch geen asio te zijn.

Ik heb mijn xp laptopje naast mijn stereo vervangen door een windows 7 starter minilaptopje, ik heb de nieuwste musiland drivers gedownload maar blijkbaar zit daar geen asio (meer) bij.

wie kan me helpen?

Mart

Kun je wel het controle panel van de Musiland openen? En deden de oude drivers het dan niet? Zou ik eens proberen.

ASIO is een protocol voor audiotransport, niet iets wat je kunt kopen of zo. De Musiland drvers kunnen via ASIO communiceren. Moet er wel iets zijn om mee te communiceren, een muziekplayer programma of zo, of i.d.d. ASIO4ALL

Pjotr,

erg bedankt voor je meedenken maar...

..sturende muziekprogramma...? ik luister gewoon via internet naar radio 6, moet ik dan in de browser iets kunnen kiezen? zowel in chrome als IË kan ik niets vinden waar ik kan kiezen tussen geluidskaart.

Wel bij apparaatbeheer maar daar kan ik niet kiezen voor asio, wel voor spdif en luidsprekers die allebei naar de musiland verwijzen. ik kan ook nog kiezen voor luidsprekers en koptelefoon via de hp geluidskaart.

gr.

Mart

edit:

ik heb overigens de nieuwste musiland driver gedownload terwijl op mijn vorige xp laptopje waar wel asio kon kiezen nog een oudere driver stond. Maar die heb ik vernieuwd omdat asio het niet meer deed. Maar dat maakte dus niet uit. heeft het misschien te maken met de uitgeklede windows 7 starter?

Wel bij apparaatbeheer maar daar kan ik niet kiezen voor asio, wel voor spdif en luidsprekers die allebei naar de musiland verwijzen. ik kan ook nog kiezen voor luidsprekers en koptelefoon via de hp geluidskaart.

gr.

Mart

Ha Mart,

En wat gebeurt er als je een van die twee kiest? Komt er dan wel signaal uit je Musiland?

Staar je niet blind op dat Asio. Het was oorspronkelijk ontwikkeld voor studiogebruik om de Windows mixer te omzeilen. Windows zelf ondersteunt geen Asio, vandaar dat je het ook niet ziet. Overigens is in W7 en W8 die Windows mixer een stuk verbeterd. Voor internet radio luisteren en de Windows pling/plong biedt Asio geen verbetering. Wel om je CD's en HiRes files af te spelen. Een goede speler daarvoor (Foobar, J.River, MisicBee e.d.) kan zelf Asio aansturen. In die spelers zie je als het goed is, wel de Musiland Asio driver verschijnen bij de geluidskaart selectie.

ik heb ontdekt dat de driver niet goed is geinstalleerd. bij firmware driver staat: apparaat losgekoppeld. (wat niet zo is) al allerlei zaken geprobeerd maar het blijft.

misschien een iets minder nieuwe driver proberen?

Zoals Pjotr schrijft, is Asio een driver waar je pas iets aan hebt, wanneer het programma waarmee je de muziek afspeelt ook Asio ondersteunt. In JRiver b.v. kun je onder Tools/ options/ Audio, Asio kiezen. 

Spelen onder standaard Windows programma's gebeurt waarschijnlijk met "Direct Sound" of "Kernel Streaming". Daar is geen driver installatie voor nodig. Windows herkent de geluidskaart automatisch.

Direct sound loopt via de software van Windows, terwijl Asio dit zo veel mogelijk probeert te omzeilen. Asio kan daarom beter klinken. Internetradio ed werken met veel minder kwaliteit dan mogelijk is. Asio is dan minder van belang.

"Asio For All" is een driver die de Asio mogelijkheid van muziekspelers omlegt naar "Kernel Streaming". Eigenlijk een omweg en m.i. dus minder goed dan wanneer je Kernel Streaming direct kunt kiezen.

dank voor de uitleg Hans, nu nog werkend krijgen

ik gebruik de musiland om internet muziek van grooveshark, soundcloud, 3voor12, e.d. naar mijn stereo te streamen. dus niet een media speler, daarvoor heb ik een squeezebox. Onder xp kon ik kiezen onder apparaatbeheer uit de standaard geluidskaart en musiland. op de ui van de driver was dan zichtbaar dat ie asio gebruikte.ipv de windowsmixer

onder windows 7 starter werkt dit niet