carl Posted 16 juli 2014 Report Share Posted 16 juli 2014 Er schijnt een nieuwe uitgave te zijn van de eerste 8 LP's van de Beatles en volledig AAA. Iemand al gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 16 juli 2014 Report Share Posted 16 juli 2014 Waarom koop je niet de originele uitgaven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 juli 2014 Members Report Share Posted 17 juli 2014 Gehoord niet ( kan ook moeilijk als ze in september pas uitkomen), maar ik kan het alleen maar toejuichen... Het zijn trouwens de eerst 9 albums in een box van 14, dus de nodige extra's. Het zal melkkoe nummer zoveel blijken, maar van die laatste stereo remasters hebben ze in ieder geval hun lesje geleerd. Die waren zo slecht digitaal gemasterd, wat over heel de wereld klachten opleverde, dat ze het nu eindelijk (hoop ik) echt goed doen. En dan nu maar afwachten! Ik ben in ieder geval blij dat ze in mono verschijnen. Misschien nu een keer geen volumedaling bij elke S of T (belachelijke Mastertechniek)! PS, Ove, heb je de prijzen van de eerste originelen al gezien? Alleen het allereerste album Please, Please Me ''doet'' al meer als wat deze hele box zal gaan kosten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 Ik heb zelf niks met al die releases, al of niet geremasterd of anderszins opgepoetst. Geef mij maar de originele versies, zoals ze ook zijn bedoeld. Van het eerste Beatles-album 'Please, please me' is alleen de eerste persing op Parlophone met zwart/goud-label peperduur. Alle volgende persingen en albums (op Parlophone zwart/geel-label) zijn nog best betaalbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 Ik houd het maar bij de oude lp's van de Beatles. Geen idee of daar een orginele persing bij zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 De Stereo van de eerste Beatles LP's was een aanfluiting: de scheiding van zangstemmen en instrumenten over de beide stereokanalen had niets met stereo-zoals-het-bedoeld-was te maken. Het was alleen maar een raar en ongewoon effect. Men leze (ondermeer) http://www.beatlesbible.com/forum/recording-and-musicology/mono-vs-stereo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 We hebben het over de mono-uitvoeringen: de eerste stereo-platen waren gemankeerde mono-opnamen met een soort tijdsvertraging (niet echt stereo dus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 We hebben het over de mono-uitvoeringen: de eerste stereo-platen waren gemankeerde mono-opnamen met een soort tijdsvertraging (niet echt stereo dus). Beste Ove, De zaak is gecompliceerder dan jij hier voorstelt. Een goede bijdrage uit de door mij eerder genoemde link vind ik de volgende: You can have things like panning in stereo where the sound moves across the speakers, two examples being the swarmandal in Strawberry Fields and "Number nine, number nine" in Revolution 9, actually many things in Revolution 9. You can also 'place' sounds in the stereo image which is not really possible in mono.The mono Pepper and White Album mixes are the most different of all the albums than their stereo counterparts. A few more examples include Helter Skelter being almost a minute longer in stereo, handclaps in Why Don't We Do It In Road that are not present in the mono, Help! has a completely different Lennon lead vocal, louder noises in the Pepper Reprise mono than stereo,Words Of Love and Hey Jude being around 10 seconds longer in the fade out in their mono mixes, a 'flanging' effect on Johns vocal in Lucy in the Sky. Note also that the stereo mixes of Please Please Me and With The Beatles mostly have the vocals on one side and the instruments on the other due them being recorded on 2 track. There are no true stereo mixes of Love Me Do, PS I Love You, She Loves You, I'll Get You, and You Know My Name (Look Up The Number) and no true mono mixes of the Let it Be and Abbey Road albums and Revolution 9. A couple of youtube vids as it's easier to hear the differences when listening. P.S. De laatste zin zou menig audiofiel ter harte kunnen nemen! P.P.S. Zojuist ontving ik de nieuwste Ortofon Newsletter in m'n mailbox. En kijk eens naar het eerste item in die Newsletter: Once in a while there is a project where you simply want to do it for love. We are very proud to pay tribute to the Beatles Mono Box release. When we first heard about the project we thought: How can we contribute? Ortofon's background in record cutting equipment immediately made it clear to us, that this Box deserved more than a stereo cartridge with a mono switch on the amplifier. Our solution was to make the best moving magnet mono cartridge, eliminating the need for additional equipment. 2M Mono SE is based on the tested 2M platform, and is improved with Lexan material technology, better wiring and a very fine diamond, the Shiabata. Christen H. Nielsen, CEO The new Ortofon's 2M Mono SE features: - The cartridge body manufactured from Lexan DMX Piano White, a revolutionary material which ensures high rigidity while eliminating unwanted resonances. - A special upgraded engine which provides a high level of sonic accuracy. - Split pole pins with a silver plated copper wire that enhances the details in the reproduction of the sound. - r/R 6/50µm Nude Shibata stylus - the same diamond as on the acclaimed MC Jubilee, 2M Black and MC Cadenza Black cartridges. - Strapped output delivers the same output signal from both sets of pole pins. This effectively eliminates the need for mono-specific equipment, making it possible to enjoy true mono reproduction on any stereo playback system. - 2M Mono SE provides excellent compatibility in an assortment of playback systems and with a wide variety of phono preamps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 Da's een mooi element Spido, geen last meer van Ping Pong -stereo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 juli 2014 Members Report Share Posted 17 juli 2014 Ik zat er toch niet altijd echt ver van af met mijn mono afwijking geloof ik... Ortofon duikt dus ook weer dat gat in, ik heb voor mezelf ook een nieuwe in bestelling staan! Een hele mooie (en meer zeg ik nog ff niet)... @ Ove, ik kwam met die originelen aanzetten omdat dat jouw eerste reactie naar Carl was: ''Waarom koop je niet de originele uitgaven?'' Alle persingen daarna zijn heruitgaven of herpersingen hoe je het ook noemen wil. Ik zou nu eindelijk wel eens een perfecte mono persing willen hebben van the White Album (en nog een paar), laten we echt hopen dat ze het nu een keer goed doen. Van de originelen heb ik vooralsnog alleen de ''Beatles in Italy'' die was me al duur genoeg, en die zit ook niet in die box... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juli 2014 Author Report Share Posted 17 juli 2014 Ik zal eens bij mijn collectie kijken wat ik precies heb. Bij mijn broer staan nog wat mono's maar ik heb volgens mij alleen stereo's. Wanneer zijn ze eigenlijk opgehouden met opnemen op mono? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 Wanneer in een stereo-plaat de linker- en rechtergroefwand exact gelijk zijn, dan heb je toch ook een mono plaat? En als dat zo is, waarom heb je dan een apart mono-element nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 juli 2014 Report Share Posted 17 juli 2014 Wanneer zijn ze eigenlijk opgehouden met opnemen op mono? Kijk hier eens: http://www.stomping.nl/vinyl/_vinyl.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 juli 2014 Members Report Share Posted 17 juli 2014 Wanneer in een stereo-plaat de linker- en rechtergroefwand exact gelijk zijn, dan heb je toch ook een mono plaat? En als dat zo is, waarom heb je dan een apart mono-element nodig? Het mono-signaal zit in het midden (hoe zeg je dat, onderin?) van de groef, dat kent geen signaal van de zijkanten. Mono, door zijn laterale aftasting geeft ook een veel grotere dynamiek, minder spetters en tikken, en kent geen overspraak. Wanneer je dus een dergelijk effect probeert te behalen met een stereo element en een plaat waarbij de zijkanten van de groef gelijk zouden zijn ben je nog steeds de voordelen van echt mono kwijt. En nogmaals, wanneer ik tijdens mijn demo's op shows mono draai, heeft het gros het niet eens in de gaten. Pas als ik na de demo vraag of ze iets opvalt krijg ik steevast ''een mooi diep, vast gefocust beeld'' (???? mono heren audiofielen, mono!) ''een ongelooflijke dynamiek'' en ''wat konden ze toen mooi opnemen''... Daarom draai ik al jaren mijn mono-platen met een mono-element en het liefst met een phonotrap die ook nog mono geschakeld kan worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 juli 2014 Members Report Share Posted 17 juli 2014 Kijk hier eens: http://www.stomping.nl/vinyl/_vinyl.html Die link staat nu in mijn favorieten! Wijze woorden van wijze mannen (volgens een analoog adept dan he). Vooral dat analoog vs digitaal is mooi beschreven. Ik hou het nog steeds bij de spiegel van Deelder, maar dat touw doet het hem ook goed... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juli 2014 Author Report Share Posted 17 juli 2014 Ik zal eens bij mijn collectie kijken wat ik precies heb. Bij mijn broer staan nog wat mono's maar ik heb volgens mij alleen stereo's. Wanneer zijn ze eigenlijk opgehouden met opnemen op mono? Ik bedoelde eigenlijk wat was hun eerste echte stereo LP. Als ik het goed begrijp waren de Beatles zelf alleen met de mono opnamen bezig en lieten de stereo mix aan de technici over. Er moet een moment geweest zijn dat ze niet meer in mono opnamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 juli 2014 Members Report Share Posted 17 juli 2014 Lees die link van Ove dan even, daar staat het antwoord op je vraag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juli 2014 Report Share Posted 19 juli 2014 Helaas biedt bovenstaande link geen duidelijkheid over de gang van zaken in de Abbey Road Studio's (EMI / Parlophone). Kortheidshalve verwijs ik naar de tekst van Peter R. Vince, 3 juni 1997, in het boekje bij de (mono!) CD "Helen Shapiro at Abbey Road • 1961 - 1967. (EAN 724349345225) Een paar stukjes daar uit: (...) The 2-track method of recording utilised a stereo machine to simultaneously record the backing on one channel, and the vocal(s) on the other. (...) Unfortunately, over the years, these 2-track recordings have been frequently issued on new compilations, being understandably mistaken for stereo versions, which of course they were never intended to be. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juli 2014 Author Report Share Posted 19 juli 2014 Helaas biedt bovenstaande link geen duidelijkheid over de gang van zaken in de Abbey Road Studio's (EMI / Parlophone).: Ik dacht dat het aan mij lag. Het is me nog steeds niet duidelijk welke Beatles nu echt in stereo zijn opgenomen en welke niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 juli 2014 Report Share Posted 19 juli 2014 Die link staat nu in mijn favorieten! Wijze woorden van wijze mannen (volgens een analoog adept dan he). Vooral dat analoog vs digitaal is mooi beschreven. Ik hou het nog steeds bij de spiegel van Deelder, maar dat touw doet het hem ook goed... Jah, maar dat stukje over de levensduur van CD is weer flauwekul en erg tendentieus. Als je op een plaat een zelfde kras maakt als op een CD zodat ie niet meer speelbaar is, is vinyl ook niet meer afspeelbaar: Dan vliegt de naald uit de groef. Het dateert ook van meer dan 10 jaar geleden (2001). Bovendien is zoiets meestal bij CD reparabel en bij vinyl niet. Ook dat CD-R niet lang mee gaan. In die tijd, 2001, gingen i.d.d. de hele goedkope CD-R's van het Kruidvat e.d. die slecht gebrand werden en in het zonnetje opgeborgen werden, maar 5 - 10 jaar mee. Maar de huidige betere archief kwaliteit wordt 100 jaar gegarandeerd. Je mag blij zijn als je ouders destijds van Onze Lieve Heer die garantietermijn op jou kregen Overigens gaat het bij Deelder meer om de romantiek van het plaatjes draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 juli 2014 Report Share Posted 20 juli 2014 Marco die slechte persingen, of beter remasters, zijn dat de 40th anniversary uitgaven van Universal? ik heb er hier ook, 4 stuks, en klinken voor geen meter ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 juli 2014 Members Report Share Posted 20 juli 2014 Zou zo maar kunnen Stef, zou zo maar kunnen. Bijna al die remasters waren zeg maar Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Zeker die digitaal geremasterde zooi van de laatste paar decennia Ik heb wel wat goede hoop op die nieuwe box, maar als de geruchten kloppen moet er 399 euro voor die box worden betaald. Ik durf te wedden dat ze binnen een week zijn uitverkocht en dat ze daarna op E-bay te vinden zullen zijn voor het 2-3 voudige. Nou heb ik best een paar knaken over voor een goed gemasterd, fraai geperste stukje muziek-historie, maar dan leg ik er eigenlijk liever zo'n 600 neer voor de originele MFSL 14 lp box uit 1982. Die zijn, buiten echt fraai gemasterd van daadwerkelijk de originele Masters, ook heel mooi geperst in Japan in opdracht van het toen nog echte MFSL, niet die commerciele zut van tegenwoordig onder de Elusive Disc vlag. De MFSL albums zijn ook los nog wel te vinden, maar dan ben je waarschijnlijk toch meer kwijt. Gaat het je om slechts enkele van deze albums zijn die ook nog wel te vinden voor een serieus, maar niet onoverkomenlijk bedrag. Misschien dat Siep hier nog eens wat over kwijt wil? Als ik het me goed herinner heeft hij de volledige MFSL collectie compleet, dus ook al deze albums... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 juli 2014 Report Share Posted 20 juli 2014 Ik heb maar een 6 à 7 Beatles lp's, via mijn vader indertijd ... hij had een in een garage een lpcollectie gezien die bij het grof vuil ging gezet worden ... Daar zaten enkele beatles tussen, vooral duitse persingen, ik veronderstel uit de jaren 70. oa The White Album met de poster en de 4 mooie foto's ... Via een vriend kan ik af en toe iets aankopen aan democratische prijzen bij Universal, toen die 40th anniversary uitkwam heb ik de Witte Abbey Road, die ik al had maar behoorlijk gespeeld zijn + The Beatles en Please please me besteld. Toen ik de Witte opzette, ik verschoot mij een ongeluk. Lag het aan mij, aan de installatie, weet ik veel, maar ik vond dat er geen spatje dynamiek te bespeuren viel. Dit klonk niet zoals ik het kende. Op de analoogdag, of hoe heet die nu weer , wil ik die lp's best meebrengen, dan kunnen we samen horen hoe het nietmoet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 juli 2014 Author Report Share Posted 20 juli 2014 Dat zou leuk zijn Stef. Ik kijk morgen even bij de collectie wat ik heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juli 2014 Report Share Posted 21 juli 2014 Kijk eens bij de B, Charles Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts