Jump to content

Beatles in mono


carl
 Share

Recommended Posts

Dan krijg je toch versterking? Moet er geen verzwakken tussen Sander?

 

Nee, je heft er alleen allerhande rare faseverschuivingen en stoorproducten mee op (ook weer niet helemaal maar het is beter dan in stereo afspelen).

 

Stef: zoals beloofd hier de info om het quick & dirty te doen:

Twee van deze dingen bestellen.

 

tulp-verloopstekker-plastic.jpg

 

De mannetjes op de uitgangen van de phono preamp, dan bv. de onderste van elk pakken voor de verbinding naar de versterker.

Dat is dan gewoon stereo.

Wil je nu mono, dan pak je 1 cinch-cinch kabeltje en daarmee verbind je de overblijvende 2 female cinch bussen door.

Op die manier worden de 2 kanalen samengevoegd en houd je een mono signaal over.

Weer terug naar stereo: verwijder het verbindingskabeltje.

 

LET OP: doe dit alleen bij de uitgang van een (voor)versterker en nooit bij de element-aansluitingen!

Jouw phono-pre is kortsluitvast aan de uitgang dus er kan geen schade ontstaan.

 

C'est ca!

Link to comment
Share on other sites

Mwah Sander, blijf ik een beetje tricky vinden. Is het dan niet slimmer om voor Stef even een kort Y-kabeltje in elkaar te solderen met 1K sommatie weerstandjes er er in? Niet alle uitgangen vinden het leuk om direct aan elkaar geknoopt te worden --> kans op oscillatie.

Link to comment
Share on other sites

Ik ken zijn phonostage, heb die nog gemodificeerd. ;)

Het uitgangscircuit is al voorzien van weerstandjes (en bovendien de in meerdere opzichten fantastische LM4562 opamps) dus deze methode kan prima.

Link to comment
Share on other sites

 

Het uitgangscircuit is al voorzien van weerstandjes (en bovendien de in meerdere opzichten fantastische LM4562 opamps) dus deze methode kan prima.

 

Hangt er van af hoe groot die weerstanden zijn. Is een erg fraai op-ampje i.d.d. Die kunnen 600 ohm aansturen maar ze vervormen toch echt een stuk minder bij hogere belasting > 2K. Of je dat gaat horen bij de Beatles is dan de vraag.

Link to comment
Share on other sites

Mwah Sander, blijf ik een beetje tricky vinden. Is het dan niet slimmer om voor Stef even een kort Y-kabeltje in elkaar te solderen met 1K sommatie weerstandjes er er in? Niet alle uitgangen vinden het leuk om direct aan elkaar geknoopt te worden --> kans op oscillatie.

Is het niet veel beter om zo 'n kabeltje in de tape lus te zetten. Dan is die ook nog schakelbaar ook.

Link to comment
Share on other sites

Peter: de weerstandjes zijn 470 ohm dus in het slechtste geval is de belasting per kanaal het dubbele als je ze bij elkaar voegt.

Voor het gemak neem ik de R-out van de uitgang even aan als zijnde nul vanwege een vrij hoge tegenkoppelfactor in die schakeling.

Meetbaar vervormt dat inderdaad meer dan bij een hogere afsluiting, de hoorbaarheid ervan geloof ik wel.

Gek genoeg doet de antieke lowlife NE5532 dat beter........die is echt nog niet zo gek hoor.

Hele mengtafels zitten er nog steeds vol mee (of hun Japanse JRC equivalenten).

 

Charles: daar speelt hetzelfde probleem en soms zelfs nog erger; het hangt ervan af wat er aan de tape-out vooraf gaat.

Is dat een buffertrapje (netjes maar komt niet zoveel voor) dan heb je het "probleem" wat Peter hierboven beschrijft.

Is het gewoon een aftakking van de input selector via een weerstandje (komt het meest voor) dan geldt dat weer niet maar kunnen er weer andere problemen optreden zoals faseverschuivingen tgv. de onderdeeltoleranties, parasitaire en EMC-condensatoren en eventuele verschillen in capaciteit van de doorlus-kabeltjes.

Om nog maar te zwijgen van weer een extra set chassisdelen en stekers in een relatief hoogohmig circuit.

 

Overigens heeft de PrimaLuna van Stef geen tape loop als ik me goed herinner.

 

Je moet ook met alles rekening houden.... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Effe het volgende meegeven waarmee jullie rekeing kunnen houden, en ik ook

 

Roger heeft voor mij voetjes geinstalleerd in de Phono 1 waardoor ik de mogelijkheid krijg om zelf afsluitweerstandsjes te plaatsen naargelang het element en mijn muzieksmaak ...

 

Vast staat de phono 1 op 470 Ohm dat klopt

momenteel zitter er weerstandjes van 470 Ohm in, heb er ook al van 2K en 22K ingezet om te luisteren naar het verschil

 

moet ik rekeing houden met het type weerstand als ik die mono-schakeling uitprobeer

 

De primaluna, een dialogue one, heeft een tape en een HT connectie

Link to comment
Share on other sites

Stef: dat zijn de belastingweerstanden voor het element, die staan los van het verhaaltje om de uitgangen mono te schakelen.

Jij hoeft niets te doen met weerstandjes, als je de methode volgt die ik hierboven postte gaat het goed.

 

Als de PL wel een tape-loop heeft (met een tape-monitor knop anders gaat het nog steeds niet) zou je het ook daar kunnen proberen maar lijkt me minder handig, ik neem aan dat de phonostage beter bereikbaar is.

Link to comment
Share on other sites

Ja, het zou nu wel verdraaid handig zijn als je even een tekeningetje kunt posten/attachen :D

 

Het is heel simpel Stef. Twee van die verdeel plugjes zoals Sander aangeeft halen/bestellen. Die steek je dan in je VV of integrated versterker. Eentje voor links en eentje voor rechts. De kabels vanaf je phono pre steek je dan daar weer in, ook gewoon links en rechts. Die verdeel plugjes komen er dan dus simpelweg tussenin te zitten. Je houdt dan bij ieder plugje 1 aansluiting over. Die verbind je dan door met een (mono) cinch kabeltje. Zo heb je dan dus links en rechts met elkaar doorverbonden.

Link to comment
Share on other sites

Een PM sla je op en is gemakkelijker terug te vinden en door te geven naar derden ... vandaar het vraagje op PM of mailtje ;)

 

In ieder geval aan de techneuten een dikke merci om mee te denken met mijn apparatuur

 

De box is ondertussen besteld, ben benieuwd

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd! Dus toch allemaal!

Zelf zit ik aan te hikken tegen de onlangs uitgekomen verzameling studio-opnamen van Maria Callas. Remastered uiteraard. Maar vast ook veel mono.

Enne... heel mooi.

http://www.warnerclassics.com/shop/333,0825646339914/callas-maria-maria-callas-complete-remastered-edition

 

Sorry voor deze afdwaling.

Link to comment
Share on other sites

Da's een goeie, ik heb dat in mijn vorig leven niet zo gevolgd. Hier een citaatje uit de werftekst:

 

Warner Classics is now the guardian of Maria

Callas’ official recorded catalogue, and this 69-

CD deluxe box set contains all the studio

recordings that she made for both EMI/

Columbia and the Italian label Cetra between

1949 and 1969.

 

Dat zal dan wel goed zitten hoop ik. Moeten opera-diva's van die dikke tantes zijn om goed te kunnen zingen?

 

De beatles zijn nooit dik geworden bedenk ik me nu :-)

Link to comment
Share on other sites

Dat zal dan wel goed zitten hoop ik. Moeten opera-diva's van die dikke tantes zijn om goed te kunnen zingen?

 

De beatles zijn nooit dik geworden bedenk ik me nu :-)

 

Of een operazangeres per se dik moet zijn weet ik niet, maar zelfs een opera-hater als ik kan horen dat Callas voor haar vermagering stukken mooier zong dan daarna.

 

De Beatles hadden voornamelijk een dikke portemonnee, denk ik zo. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dat zal dan wel goed zitten hoop ik. Moeten opera-diva's van die dikke tantes zijn om goed te kunnen zingen?

 

 

Nee dat is geen verplichting. Maar er is wel een zekere correlatie.

 

Het leven van de opera sterren is relationeel veelal een eenzaam bestaan en dat zoekt compensatie :D

Link to comment
Share on other sites

....., maar van die laatste stereo remasters hebben ze in ieder geval hun lesje geleerd. Die waren zo slecht digitaal gemasterd, wat over heel de wereld klachten opleverde, dat ze het nu eindelijk (hoop ik) echt goed doen...

Ik ken de originele persingen niet, maar heb zojuist de stereo remaster van Abbey road beluisterd en kan toch niet anders zeggen dat deze prima klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Marc ik heb de heruitgaven van 2009, en een flipper vinyletje uit ??? jaren 7o, NL persing

Voor geen 10000000000000000000000 euro wil ik die 2009 heruitgaven die ik kocht

Aan iedereen die ik het liet horen, hier thuis als op verplaatsing op hun eigen set, iedereen vond het verschrikkelijk klinken die 2009 persingen

 

Marc ik vel geen oordeel over jou of je luistervermogen :)

Ik ben persoonlijk verbaasd dat er iemand is die deze wel prima vindt

 

Als je het vergelijkt met een uitgave van vroeger, dan hoor je direkt veel verschil, is / was de mening van iedereen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...