Jump to content

Beatles in mono

carl
 Share

Recommended Posts

Pas je wel op met uitpakken? Die plastic kleefhoesjes willen zo lekker aan de plaathoezen gaan kleven als je ze niet meteen vèr weg legt.

Het overkwam me meteen op de kabeldag toen ik van Arden even aan zijn box mocht ruiken. Brr... eng!

Vermoedelijk zitten er ordentelijke binnenhoezen in. Daaromheen de kartonnen platenhoes en dááromheen zit dit plastic verpakking met kleefrand. Die zou ik verwijderen, maar zoals Stef doet lijkt me ok. Houd je de plaat mooi mee.

Vrijwel alle glanzende buitenhoezen zijn met plastic gecoat om ze glanzend te krijgen en te beschermen. Vanaf de jaren '60 al. Daar gaat het niet om, het is het geschuif van de plaat zelf in en uit de plastic binnenhoes wat statisch oplaadt. Maar ook niet met alle. Stef doelt hier op de verpakking sealing denk ik.

Glad papier is gewoon het beste, dat neemt enigszins vocht op waardoor je platen nooit kunnen opladen, door de hoes althans :D

Vrijwel alle glanzende buitenhoezen zijn met plastic gecoat om ze glanzend te krijgen en te beschermen. Vanaf de jaren '60 al. Daar gaat het niet om, het is het geschuif van de plaat zelf in en uit de plastic binnenhoes wat statisch oplaadt. Maar ook niet met alle. Stef doelt hier op de verpakking sealing denk ik.

Glad papier is gewoon het beste, dat neemt enigszins vocht op waardoor je platen nooit kunnen opladen, door de hoes althans :D

Okeeee. Ik gebruik van die Nagaoka hoezen, zou daar dan de staticiteit door opgewekt worden dan? Dus dan toch maar over naar gladde papieren? En wie heeft daar dan een goed type van? Jij had ergens een link gepost van een Duitse leverancier, maar daar stonden weer veel soorten op....

@Pjotr

Idd ik doel op het gesealede plastic dat met zo'n kleefrandje is vastgemaakt, eigenlijk is het een enveloppe in plastic

Binnenhoezen

je hebt zo van die zwarte met een soort "mica", kvind effe geen andere benaming, binnenin. te mijden?

Oei is dit een beetje dezelfde vraag die René stelt maar in een andere uitvoering?

Die Nagaoka binnenhoezen heb ik zelf niet maar daar lijkt mij niet veel mis mee. Gelukkig zijn ook veel binnenhoezen van/met plastic, antistatisch behandeld.

B.t.w. dat linkje had iemand anders gepost. Zelf heb ik ooit lang geleden een paar flinke dozen papieren hoezen bij Free Records gekocht en die zijn nog niet op :D

P.s. Stef, die ken ik niet. Op mijn werk (elektronica) is statische elektriciteit ook dodelijk. Daar zit alles verpakt in antistatisch plastic en dat is i.d.d. vaak zwart, Maar ook roze en met metaal glans antistatische plastic verpakkingen zie ik daar veel.

.............en dááromheen zit dit plastic verpakking met kleefrand.

Die zou ik verwijderen, maar zoals Stef doet lijkt me ok. Houd je de plaat mooi mee.

De Japanse plastic buitenhoes, dus. Krengen van dingen met die bijna onhandelbare plak rand.

Koop veel platen in Japan en daardoor krijg ik heel veel van die krengen binnen.

Gaan linea recta de prullenbak in.

Maar wat let je om die " krengen " te koesteren. :)

Weg met de plastic binnenhoezen. Wanneer je een plaat hebt gewassen moet je ze drie dagen laten drogen voordat je ze kunt inpakken. En dan zitten ze weer vol stof. Een beetje vochtig in een papieren hoes en er is niks aan de hand.

Maar redelijk offtopic... direct komt de "boeman" weer... :D

Marc ik vel geen oordeel over jou of je luistervermogen :)

Ik ben persoonlijk verbaasd dat er iemand is die deze wel prima vindt

Als je het vergelijkt met een uitgave van vroeger, dan hoor je direkt veel verschil, is / was de mening van iedereen

beste Stef,

dank voor deze vleiende woorden  :)

Laten we nu weer op de bal spelen.

Nogmaals, ik heb geen andere persingen ter vergelijking en vind de remaster prima te pruimen.  Maar ik geloof je best als je zegt dat er andere persingen zijn die beter klinken.

Overigens heb ik me destijds met opzet beperkt tot Abbey Road (en wellicht nog een keer Let it be) omdat al bekend was dat de mono LP box eraan zou komen, waar Abbey Road geen deel van uitmaakt.  Die mono LP-box staat hier inmiddels ook in de kast...

Hoe was jij dan?

Drie dagen is natuurlijk overdreven, maar het duurt wel lang voordat ik de platen droog genoeg vind om ze in een plastic binnenhoes te stoppen. Wanneer ik ga wassen (met de Okki Nokki) komt er dus een papieren hoes omheen.

Laat het nu juist Abbey Road zijn dat ik vergeleek Marc omdat het 1 van mijn favoriete albums is, en derna heb ik The White Album gechecked ... same story

Hoe moet ik nu best omschrijven hoe die reissues klinken? Mss is de beste alleszeggende bewoording  Zielloos, Geen leven, ... het leeft niet en het swingt niet

Technisch zijn ze keurig geperst daar niet van, er is ook veel detail, zeer lage achtergrondruis enz ...

Je woont waarschijnlijk ver van mij (Gent) anders konden we het nog eens over doen

Bon jouw reissues lopen niet weg en mijn lp's ook niet :)

Algemeen advies voor afluisteren van mono via een stereo-set:

• (voor)versterker in stand "mono";

• beide luidsprekers tegen elkaar aan geschoven op de lengte-as van de kamer (dus midden voor de achterwand);

• beide luidsprekers iets uit elkaar draaien. (Hoevéél? Dat hangt af van het formaat en de 'hardheid" van de kamer.)

(De laatste aanwijzing kan men in de wind slaan, maar dan klinkt het allemaal wel wat minder ruimtelijk.)

• 1 month later...