Jump to content

Beatles in mono

carl
 Share

Recommended Posts

Die ouwe diskettes werden ook niet met een stereo mononaald afgespeeld, dus daar weet ik niets van, als oud IT-er.

De elementen die ze voor 1958 verkochten waren bedoeld voor mono-platen, mag ik aannemen, konden daarom slecht op-en-neer bewegen, waar een stereoplaat wel om vraagt. Lijkt me logisch dat die niet bevorderlijk zijn voor de stereoplaat.

Als het helemaal duidelijk wordt, kan Arden vast wel een bijdrage aan Wikipedia leveren. Voor mij zijn de days of future passed.

Zijn mono naalden dan anders dan stereo naalden? Zouden er aan stereo naalden 2 puntjes zitten ofzo? :lol:

Wat daar bedoeld wordt is dat een stereoplaat vernield wordt door een naald voor oude 78 toeren mono platen.[/

Een stereoplaat wordt inderdaad vernield door een echt mono-element. De naald van het element is namelijk geslepen voor het het aftasten van een beperkt deel van de groef ( en de rest van de groef waar bij een stereoplaat ook signaal zit zal hij vernielen). Een stereonaald is geslepen om veel meer van de groef af te tasten. Vandaar dat het geen probleem is om daarmee een monogroef af te tasten. Ik zal eens een plaatje erbij zoeken.

De vraag van Spido was of aanzetten van de monoknop van een stereoplaat hetzelfde resultaat zal opleveren als het spelen van stereo versie daarvan. Als ik de diverse Engelse bladen lees, schijnt dat inderdaad zo te zijn. Het zou overigens ook kunnen dat de nieuwe mono platen beter klinken dan de oude. De platen waren indertijd gesneden voor slechte koffergrammofoons e.d. Ze waren kennelijk bang dat de naald uit de groef sprong met een te veel aan bas.

Ik ga er toch een paar kopen en misschien nog wel de hele set.

Eigenlijk is het geen vraag, mono of stereo wat de naald betreft. De moderne "Microgoove" platen, vanaf zeg begin jaren '50 hebben een kleinere groef dan de platen van daarvoor. Dat hebben we tot op heden vandaag nog. Die platen afspelen met een oude naald voor platen van daarvoor ganiegoe. Die naald past niet in de groef. Zie ook hier http://www.wired.com/2010/06/0621first-lp-released/

De stereoplaten uit het "Microgroove" tijdperk (eind jaren '50, begin jaren '60) hadden vaak een tekst op de hoes die ongeveer zo luidde: "STEREO - ook mono afspeelbaar. Deze moderne grammofoonplaat is met elke moderne lichtgewicht pick-up afspeelbaar. Het stereo-effect wordt echter slechts verkregen bij gebruik van stereo afspeelapparatuur."

Wim van Bussel waarschuwt er toch expliciet voor, volgens hem zal de vernieling niet in een keer plaatsvinden. Ook Jan Kool heeft in Luister diverse keren voor afspelen van een stereoplaat met een mono element gewaarschuwd.

Overigens valt het me van een taalpurist als Spido wel tegen. In de door hem aangehaalde tekst staat nergens dat een stereoplaat met een mono element kan worden afgespeeld (big smile).

Wim van Bussel waarschuwt er toch expliciet voor, volgens hem zal de vernieling niet in een keer plaatsvinden. Ook Jan Kool heeft in Luister diverse keren voor afspelen van een stereoplaat met een mono element gewaarschuwd.

Wat schreven die dan precies? Daar ben ik wel benieuwd naar. Linkje?

By the way, kun je wat voorbeelden geven van mono elementen met een naald die voor "Microgroove" platen bedoeld zijn? Ik ken ze namelijk niet.

Ik citeer uit "Hifi en stereo, alles over de grammofoonplaat" uit 1968 van Wim van Bussel" onder de paragraaf "geen mono element op een stereoplaat":

"het mono-element is geconstrueerd voor heen-en weergaande naaldbewegingen. Meer niet. Het kan de verticale naaldbewegingen , veroorzaakt door de verticale groefmodulaties dan ook niet volgen en beitelt de gegolfde groefbodem dan ook op doortastende wijze vlak, aldus de kostbare stereoplaat grondig verwoestend. Met de moderne lichtgewicht pick -ups geschiedt die vernieling niet in een keer, maar aangetast wordt de plaat in ieder geval wel." Zoals ik het dus lees zeer versnelde plaatslijtage.

Overigens bevestigt de door Spido geciteerde tekst bij Micro Groove platen een en ander voor een goed lezer. Daarin wordt slechts gesuggereerd (!) dat afspelen met een mono- element geen probleem is. Over die tekst is goed nagedacht. Micro Groove had er waarschijnlijk geen zin in om omzet te missen en/of naast de stereo plaat een mono versie uit te brengen. Ook winkeliers zullen geen twee versies in voorraad willen hebben. Tegen de tijd dat het mono element vervangen werd door een stereo moest de consument de plaat dus maar opnieuw kopen.

Uit ervaring kan ik onderschrijven wat Carl en Van Bussel zeggen.

Mijn eerste audio-apparaat was een langs de straatkant gevonden Triotrack kioffer met Ronette TO284 kristalkrabber en een brommende ECL82-versterker + speakertje, uiteraard mono.

De LPs die ik van mijn vader kreeg en die ik nog steeds heb, zijn vakkundig "gladgeslepen" door dat ding.

(...) Overigens bevestigt de door Spido geciteerde tekst bij Micro Groove platen een en ander voor een goed lezer. Daarin wordt slechts gesuggereerd (!) dat afspelen met een mono- element geen probleem is. (...)

Met "elke moderne lichtgewicht pick-up" werd bedoeld: elk pick-up element dat geschikt is voor stereo.

Dat omvatte niet alleen de MC- en MD-elementen van die tijd, maar ook kristal- en keramische elementen - vaak met een naald-kantelsysteem voor dikke 78 toeren naald (dikwijls saffier) en een dunne 33/45 toeren naald (dikwijls diamant).

Ook mono-(koffer)grammofoons werden met zulke "voor stereo geschikte" moderne lichtgewicht elementen uitgerust.

Bedenk hierbij echter dat naalddruk van 5 à 10 gram voor zulke elementen heel normaal werd gevonden, dat de prestaties in zowel horizontaal als verticaal aftasten tekort schoten (compliantie van 2 à 3 x 10-6, bijvoorbeeld), en dat er weinig aandacht was voor de conditie (slijtage, beschadiging) van de diamant.

AG3305Bottom.jpg

Dat Philips koffergrammofoontje had zo'n keramisch kantel-element.

In de opsteek-opening van de kop kon men een dun metalen jumpertje steken (of weghalen), dat links+ verbond met rechts+.

Zo kon men, ook zonder anti-skating, vanaf een stereo-plaat in beide kanalen van een stereo-grammofoon dezelfde "mono" informatie krijgen. 

Of, in een mono-grammofoon, alle "stereo" informatie van de stereo-plaat, in het mono-kanaal verzamelen.

Overigens bevestigt de door Spido geciteerde tekst bij Micro Groove platen een en ander voor een goed lezer. Daarin wordt slechts gesuggereerd (!) dat afspelen met een mono- element geen probleem is. Over die tekst is goed nagedacht. Micro Groove had er waarschijnlijk geen zin in om omzet te missen en/of naast de stereo plaat een mono versie uit te brengen. Ook winkeliers zullen geen twee versies in voorraad willen hebben. Tegen de tijd dat het mono element vervangen werd door een stereo moest de consument de plaat dus maar opnieuw kopen.

Hetgeen op zich ook weer een behoorlijk suggestieve interpretatie is....

Kennelijk wil het er maar niet in dat de NAALD voor oude 78 toeren mono platen en 33 1/3 toeren "Microgroove" langspeelplaten verschilt. En dat DAT niet uitwisselbaal is. De groef van hedendaagse LP's, mono of stereo, hebben nog steeds de afmetingen zoals destijds van  "Microgroove".

Of het spoelsysteem wat het de naaldbeweging omzet in elektrisch signaal mono is of stereo is, heeft er niets mee van doen.

Nog steeds benieuwd naar een voorbeeld van een ordentelijk specifiek mono element voor langspeelplaten....

Nog steeds benieuwd naar een voorbeeld van een ordentelijk specifiek mono element voor langspeelplaten....

Beste Pjotr,

Zie #8 van dit topic. Of nog beter: http://ortofon.com/e...ries/2m-mono-se

(...)  Why should you use a dedicated mono cartridge for playing vinyl mono records?

MONO_02.png

On a mono record the signal is cut only in the lateral dimension whereas a stereo record is cut at +/- 45 degrees into the opposing groove-walls, see figure to the right.

A stereo cartridge will be able to replay stereo and mono records, because mono is a special version of stereo where the right and left channels are identical.

While a stereo cartridge can play mono records it can’t achieve the same signal precision between the two channels. A mono cartridge produces but one signal that is directed to both channels in the system. A mono cartridge playing a mono record produces a more forceful and stable image with a fuller, more impactful sound.

Another big advantage in using a mono cartridge to play mono records is the absence of response to vertical movement. This means that a mono cartridge is basically immune to the pinching effect which comes into action when the stylus is pushed vertically upward in very narrow grooves. Also the response to dust, dirt and wear is reduced substantially. The final result will be a clean and noiseless reproduction of the mono record.

The listening experience will be significantly improved when using a high quality true mono cartridge for the replay of your mono records. This is why we recommend you 2M Mono SE for The Beatles Mono Box Set. It will enhance your sound experience!

]Met "elke moderne lichtgewicht pick-up" werd bedoeld: elk pick-up element dat geschikt is voor stereo.

.

Natuurlijk is die afspeelbaar, maar daarbij beschadigt die de plaat. Ik ben al 35 jaar jurist en als zoiets onduidelijk op een plaat staat die in zo'n grote oplagen wordt uitgegeven is dat bewust zo gedaan.

Beste Pjotr,

Zie #8 van dit topic. Of nog beter: http://ortofon.com/hifi/products/cartridges/2m-series/2m-mono-se 

Dat is een stereo element :D Kijk ik bij de mono elementen dan staat daar expliciet:

"The SPU Mono GM MkII is a high output Moving Coil cartridge a with a spherical stylus profile, for the playback of early 25µm mono recordings"

Met een dergelijk element je LP's afspelen vernielt je LP's i.d.d., daar is het niet voor bedoeld.

Overigens beantwoort dat helemaal niet de vraag of speciale mono elementen voor LP je stero LP's vernielen. Die specifieke mono elementen hebben alleen een specifiek mono spoelsysteem.

Hetgeen op zich ook weer een behoorlijk suggestieve interpretatie is....

-Door het gebruik van het woord waarschijnlijk is geen sprake van een suggestieve opmerking.

Kennelijk wil het er maar niet in dat de NAALD voor oude 78 toeren mono platen en 33 1/3 toeren "Microgroove" langspeelplaten verschilt. En dat DAT niet uitwisselbaal is. De groef van hedendaagse LP's, mono of stereo, hebben nog steeds de afmetingen zoals destijds van "Microgroove".

-Het gaat natuurlijk om de vorm van de naald die bij mono volgens mensen als Wim van Bussel en Jan Kool anders zou zijn. Overigens citeerde ik uit de derde druk van het boek. Ik heb ook de tweede druk waarin exact hetzelfde staat. Kennelijk is indertijd geen overtuigend commentaar van de platenindustrie geweest die Wim van Bussel heeft doen besluiten de tekst te wijzigen.

Of het spoelsysteem wat het de naaldbeweging omzet in elektrisch signaal mono is of stereo is, heeft er niets mee van doen.

Nog steeds benieuwd naar een voorbeeld van een ordentelijk specifiek mono element voor langspeelplaten..

- ik heb inderdaad begrepen dat de meeste mono elementen op de markt eigenlijk gemodificeerde stereo elementen zijn. Michael Fremer had het in zijn columns wel eens over een element wat "echt mono" was opgebouwd. Soundsmith heeft er kennelijk een in zijn programma. Hieraan voeg ik nog toe, dat volgens mij een mono element , een element is waar niet twee elementen in zitten (voor elk kanaal een) maar een (dus voor een kanaal) en met een naald die specifiek geslepen is voor op en neergaande bewegingen.

..

Dat is een stereo element :D Kijk ik bij de mono elementen dan staat daar expliciet:

"The SPU Mono GM MkII is a high output Moving Coil cartridge a with a spherical stylus profile, for the playback of early 25µm mono recordings"

Met een dergelijk element je LP's afspelen vernielt je LP's i.d.d., daar is het niet voor bedoeld.

Overigens beantwoort dat helemaal niet de vraag of speciale mono elementen voor LP je stero LP's vernielen. Die specifieke mono elementen hebben alleen een specifiek mono spoelsysteem.

Nou wordt-ie helemáál fraai, zeg! Mijn link http://ortofon.com/en/hifi/products/cartridges/2m-series/2m-mono-se verwijst helemaal niet naar de SPU Mono GM MKII, maar naar de 2M Mono SE!

Deze, dus:

2M_monoSE_flatcorner_right_230px.png

(...)  Why should you use a dedicated mono cartridge for playing vinyl mono records?

MONO_02.pngOn a mono record the signal is cut only in the lateral dimension whereas a stereo record is cut at +/- 45 degrees into the opposing groove-walls, see figure to the right.

A stereo cartridge will be able to replay stereo and mono records, because mono is a special version of stereo where the right and left channels are identical.

While a stereo cartridge can play mono records it can’t achieve the same signal precision between the two channels. A mono cartridge produces but one signal that is directed to both channels in the system. A mono cartridge playing a mono record produces a more forceful and stable image with a fuller, more impactful sound.

Another big advantage in using a mono cartridge to play mono records is the absence of response to vertical movement. This means that a mono cartridge is basically immune to the pinching effect which comes into action when the stylus is pushed vertically upward in very narrow grooves. Also the response to dust, dirt and wear is reduced substantially. The final result will be a clean and noiseless reproduction of the mono record.

The listening experience will be significantly improved when using a high quality true mono cartridge for the replay of your mono records. This is why we recommend you 2M Mono SE for The Beatles Mono Box Set. It will enhance your sound experience! (...)

]Met "elke moderne lichtgewicht pick-up" werd bedoeld: elk pick-up element dat geschikt is voor stereo.

.

Natuurlijk is die afspeelbaar, maar daarbij beschadigt die de plaat. Ik ben al 35 jaar jurist en als zoiets onduidelijk op een plaat staat die in zo'n grote oplagen wordt uitgegeven is dat bewust zo gedaan.

Beste Carl,

Spido leeft ook al tientallen jaren van de misdaad. De tekst op de plaat is niet onduidelijk, maar zo helder als glas.

Overigens beschadigt èlk element de plaat. Maar alleen een gek zou dat op die plaat vermelden.

Nou wordt-ie helemáál fraai, zeg! Mijn link http://ortofon.com/en/hifi/products/cartridges/2m-series/2m-mono-se verwijst helemaal niet naar de SPU Mono GM MKII, maar naar de 2M Mono SE!

Deze, dus:

2M_monoSE_flatcorner_right_230px.png

Ja mooi hè, die link van jou geeft als resultaat:

"The page you are looking for cannot be found."

Vandaar dat ik maar even zelf bij de mono elementen heb gekeken :D Overigens die special waar jij op doelt voor LP's heeft een mono constructie voor de spoeltjes maar verder niet. Dat kan zeker wel een voordeel hebben als je VV geen mono knopje heeft om de kanalen elektrisch samen te voegen. Dan voorkom je eventuele faseongelijkheid tussen L  en R over de speakers.

A. Ja mooi hè, die link van jou geeft als resultaat: "The page you are looking for cannot be found."

B. Overigens die special waar jij op doelt voor LP's heeft een mono constructie voor de spoeltjes (...)

Ad A: Bij mij niet, hoor. Daar verschijnt de bedoelde pagina foutloos. (Ik heb al eerder het idee gekregen dat ik een informatievoorsprong had... Nu meen ik te begrijpen hoe dat komt!)

Ad B: "Spoeltjes"? Bedoel je niet "spoeltje"?

Ad B: "Spoeltjes"? Bedoel je niet "spoeltje"?

Nee, Ortofon geeft geen details over de constructie anders dan:

"Split pole pins with a silver plated copper wire that enhances the details in the reproduction of the sound. The split pole pins enables moving magnet cartridges to have a flat frequency response as with a moving coil cartridge."

Overigens bereik je dit:

"Another big advantage in using a mono cartridge to play mono records is the absence of response to vertical movement. This means that a mono cartridge is basically immune to the pinching effect which comes into action when the stylus is pushed vertically upward in very narrow grooves. Also the response to dust, dirt and wear is reduced substantially. The final result will be a clean and noiseless reproduction of the mono record."

ook met een goed stereo element als je L en R samenvoegt in een VV met mono schakelaar.

Beste Pjotr,

(...) While a stereo cartridge can play mono records it can’t achieve the same signal precision between the two channels. A mono cartridge produces but one signal that is directed to both channels in the system. A mono cartridge playing a mono record produces a more forceful and stable image with a fuller, more impactful sound. (...)

Hieruit zou men kunnen begrijpen dat er slechts één spoeltje is, en dat het signaal daarvan naar beide kanalen van het systeem wordt gestuurd.

Het verhaal over de "slit pole pins" zegt m.i. niets over het aantal spoeltjes. Dit type poolpen wordt toegepast om eddy current te verminderen teneinde bij MD-types een vlakkere frequentiekarakteristiek te bereiken.

(...) To obtain a flat frequency response as with a Moving Coil cartridge we are using the slit pole pins to reduce the eddy current. The slit pole pins is an Ortofon invention which was presented in the 500 series and the Super OM series. (...)

Maar de zin:

(...) Strapped output delivers the same output signal from both sets of pole pins. This effectively eliminates the need for mono-specific equipment, making it possible to enjoy true mono reproduction on any stereo playback system. (...)
in combinatie met de (m.i. feitelijk onjuiste!) bewering

(...) A stereo cartridge will be able to replay stereo and mono records, because mono is a special version of stereo where the right and left channels are identical. (...)
lijkt te onthullen dat de 2M Mono Special Edition eigenlijk "gewoon" een 2M Black is (d.i. een uitstekend MD stereo element!); echter met de beide plusjes doorverbonden, met een andere kleur body... en met een interessant verhaal.
Ik ben nu lichtelijk ontklutst... wat mij bij Ortofon niet vaak gebeurt.
En ik houd het maar - net als jij, begrijp ik - bij het mono - stereo knopje op de (voor)versterker!

lijkt te onthullen dat de 2M Mono Special Edition eigenlijk "gewoon" een 2M Black is (d.i. een uitstekend MD stereo element!); echter met de beide plusjes doorverbonden, met een andere kleur body... en met een interessant verhaal.
Ik ben nu lichtelijk ontklutst... wat mij bij Ortofon niet vaak gebeurt.
En ik houd het maar - net als jij, begrijp ik - bij het mono - stereo knopje op de (voor)versterker!

Beste Spido,

Je hebt nog een kans :D Het kan ook betekenen dat het mono spoeltje aangesloten is op beide pinnen tegelijk. Maar jouw suggestie lijkt mij aannemelijker. Ortofon ging er toch juist prat op dat twee spoeltjes op de juiste manier aangesloten brom inductie elimineert (OM elementen hebben per kanaal ook 2 spoeltjes). En eigenlijk zit dat zo bij vrijwel alle MC elementen en zelfs bij de Graham elementen.

En ja een mono - stereo knopje doet het werk prima. Denk dat die speciale mono versies echt  een marktsegment is voor hen die dat moeten missen en toch de Beatles in mono-mono willen beluisteren :D

Zoals ik boven al zei, Soundsmith heeft wel een echt mono element in het programma. Voor iemand die veel oude mono's heeft zeker een punt van overweging. Als je de originele opnamen van de Beatles in mono wilt beluisteren, kan je net zo goed met een stereo element aftasten.

Beste Carl,

Welk type bedoel je? Is er informatie (principetekening?) van beschikbaar?

(De aanduiding "true Dual Mono" doet mij vrezen dat ook de "Carmen" gewoon een stereo-element met doorverbonden L+ en R+ is...)

Een "echt mono-element" heeft maar één spoeltje.

"Echte mono MC elementen" uit de tijd toen stereoplaten nog niet bestonden, waren bijvoorbeeld de Ortofon types "A" en "C" (1948 e.v.).

ortofon48abshell3z.jpg

(Let op de twee contactpennetjes!)

ortofonacadv350.jpg

ortofonprincip800new_fc.jpg

http://www.soundfountain.com/amb/ortodeccatan.html

Een ander voorbeeld is het Leak Moving Coil element, dat was geïntegreerd met de toonarm:

m9lDisqykHv67kK0bSMPrJA.jpg

http://s49.photobucket.com/user/furylovelolly/media/JAZZ%20RECS%20SIGSOUND/ScreenShot2014-07-22at130246.png.html