Jump to content

Beatles in mono

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb al geruime tijd de Ortofon 2M mono als ook een 2M Black en ontvang ook regelmatige de Ortofon nieuwsbrief.

Dus na het lezen van de laatste nieuwsbrief als een speer de 2M mono voorzien van de 2M Black stylus.

Heb alle mogelijke verschillende mono persingen gedraaid.

Moet bekennen een verrassende belefenis................................geweldige mooie schone dynamische mono weergave.

Die Beatles box hoef ik niet, maar inmiddels wel de 2M mono Special Edition besteld.

Ik heb een hand vol oude en nieuwe mono elementen deze "combo" slaat echt geen slecht figuur tussen al die prijzige speeltjes. :)

Ter info: er staan hier een serieuze stapels mono albums zowel oude originals als spiksplinternieuwe  reissues. (  van all over the world )

Ga straks eens luisteren naar dit nieuwe elementje en kom dan met een oordeel niet van horen zeggen. ;)

• Members

Voor dat er een hele rel over wel of niet echte mono elementen ontstaat, heel zwart wit gezegd bouwt bij mijn weten alleen DENON nog mono elementen zoals deze ooit waren bedoeld. eenvoudig te herkeen aan slecht 2 aansluipennetjes ipv 4.

Alleen..., dat was voor echt mono bedoeld, en dus ook met echt mono versterking en dus ook 1 luidspreker....

Denon-DL-102.jpg

Denon DL-102 mono element

De grote grap is nu juist, dat vanwege de 2 kanaals versterking en dus 2 luidsprekers je die enorme dynamiek wint.

Daar je met slechts 1 spoel en dus 2 aansluitpennen ook weer tegen een probleem aanloopt, gebruiken eigenlijk bijna alle fabrikanten 2 spoelen voor de mono elementen. Ook Soundsmith, ook ZYX, ook Miyabi, ook IKEDA (die trouwens voorheen ook de elementen bouwde voor Miyabi, Mark Levinson's Cello en Jeff Rowland, voor die laatste 2 een cantilever-loze Decca-London variant), ook van den Hul, ook Lyra, ook Grado en ga zo maar door. Dat is dus totaal niet erg.

De grootste grap met die mono elementen, en dat wordt ook onderstreept door de reactie van Tomatatot, een mono element hoeft niet eens veel te kosten. Met een mono van 2-300 euro zit je direct in de kwaliteitsklasse van de 1000 euro stereo varianten. Misschien een voordeel van afwezigheid van de overbodige kanaalscheiding? Ik heb daar nog geen duidelijke verklaring voor kunnen vinden, maar het is wel een grappig fenomeen. Als ik zo in mijn eigen voorraad mono elementen kijk (of beter, naar luister): AT 33 Anniversary Mono, Soundsmith Aida Mono, ZYX R100 Fuji Mono (binnenkort de IKEDA 9 Mono dus die valt er nog even buiten) heb ik wel de meeste lol van de ZYX, maar die kost het dubbel van de Aida en een viervoud van de AT33 en is slecht fractioneel beter tov de Aida terwijl die maar weer fractioneel betrs is dan de AT. Met andere woorden, voor een relatief kleine investering (zoals de mono Ortofon) en een 2e headshell als dit tot de mogelijkheden behoort kan er nog een hele grote wereld voor je opengaan. Een 2e arm (mijn filosofie) met een mono element en mono schakelbare phonotrap is natuurlijk het mooist, maar dat behoort niet altijd tot de mogelijkheden.

O, en voor degenen die beweren met een mono knop op de versterker even ver te komen, vergeet dat maar. Die dynamiek, en daardoor ook de enorme stiltes tussen instrumenten en muziek door bereik je daar nooit mee. Je komt er wel iets dichterbij, dat wel...

O, en voor degenen die beweren met een mono knop op de versterker even ver te komen, vergeet dat maar. Die dynamiek, en daardoor ook de enorme stiltes tussen instrumenten en muziek door bereik je daar nooit mee. Je komt er wel iets dichterbij, dat wel...

Zeg maar gerust een stuk dichterbij. E.e.a. hangt wel sterk af van de gelijkheid van de kanalen van je element en in je phono pre. Beste gaat dat eigenlijk als je beide kanalen samenvoegt voor de RIAA correctie. Dat kan wel goed, maar niet zonder soldeerbout :D

Dus in die zin is een ECHT mono element wel te prefereren.

De "mono-elementen" die dus eigenlijk doorverbonden stereo-elementen zijn, doen me toch weer denken aan dat oude keramische Philips N (Normaal: 78 toeren) / M (Micro: 45 en 33 toeren) kantel-element, met z'n uitneembare stereo-mono jumpertje!

Iedere doe-het-zelver kan dus van z'n stereo-element zo'n pseudo-mono element maken, door van een strookje dik alufolie o.i.d. een jumpertje te knippen met speldeprikgaatjes er in om de aansluitpen met witte codering (L+) te verbinden met de aansluitpen met rode codering (R+).

Kost niets, en je kunt er opnieuw een stereo-element van maken door het foliestrip-jumpertje weer weg te halen!

(Natuurlijk moet je, alvorens het zelfgemaakte  jumpertje aan te brengen of weg te halen, wel even de aansluitklemmetjes van de headshell-kabeltjes lostrekken!)

De grote grap is nu juist, dat vanwege de 2 kanaals versterking en dus 2 luidsprekers je die enorme dynamiek wint.(...)

Beste Arden,

Nee!

Je krijgt met tweekanaals mono (via twee weergevers) niet alleen +3dB overall, maar ook pseudo-stereo, vanwege looptijdverschillen en uiteenlopende reflectiepatronen van de twee geluidsbronnen.

In het mono-tijdperk werd zo (dus met méér dan één luidspreker) heel veel pseudo-stereo gefabriekt - ook met behulp van op enige afstand van de luidsprekers opgestelde/opgehangen hogetonenweergevers:

echt indrukwekkend,

maar niet indrukwekkend ècht!

Mono is mono:

uit één luidspreker, dus.

En dan maar wat harder zetten.

Of jij zelf er wat dichter bij...

• 1 month later...

Misschien een stomme vraag maar heeft het zin de mono's te bestellen en af te spelen op een stereoset?

Geen mono element en geen monoknopje op de versterker

Zoals Hans zegt zijn er wat fragmenten gespeeld op de draaitafel/pickup/platenspeler van Kappa, gewoon via de stereoinstallatie. Om ze op hun best te horen zal Arden opmerken dat daarvoor een mono-element en monoknop op de vv gewenst zijn.

In die verschrikkelijke ruimte zal ik niet zo gauw iets definitiefs durven beweren over de opnamekwaliteit, maar je hebt van die geoefende oren die dat er feilloos uitpikken. ^_^

• Members

Maar het was wel genieten.

Dat kun je wel stellen!

Misschien dat het nog iemand opviel dat nu voor het eerst de basloopjes van tiener McCartney ook goed waren te volgen?

De box heeft bij mij in ieder geval al de nodige kippenvel en traan-wegpink momentjes opgeleverd, dat zie ik een Barber of Krall nog niet zo snel voor elkaar krijgen!

Stef, het antwoord is heel simpel. De opnamen zijn mono! (Of als mono mix bedoeld.) Koop dan ook een mono exemplaar als je die keus hebt. Of je die dan met een mono element afspeelt of met stereo element, in beide gevallen geeft dat een beter resultaat dan de stereo uitgaven.

Mij boeit het op zich eigenlijk niet zoveel: Zoals al eerder gemeld is de opnamekwaliteit sowieso niet je dat. Daar koop je het niet voor.

Stef, het antwoord is heel simpel. De opnamen zijn mono! (Of als mono mix bedoeld.) Koop dan ook een mono exemplaar als je die keus hebt. Of je die dan met een mono element afspeelt of met stereo element, in beide gevallen geeft dat een beter resultaat dan de stereo uitgaven.

Mij boeit het op zich eigenlijk niet zoveel: Zoals al eerder gemeld is de opnamekwaliteit sowieso niet je dat. Daar koop je het niet voor.

peter ik zou de mono uitgaven kopen van de lp's die ik niet heb en ken van The Beatles, op eentje na nl A hard days Night ... Als het zowizo interessanter is deze mono's te kopen ipv stereo uitgaven te moeten zoeken op discogs vr een veelvoud van de prijs ... snappie

Als verzamelopject of curiositeit zou het wellicht zinvol zijn.

Ikzelf koop muziek om te draaien, niet om in het plastic in de kast te zetten.

Een monoknop is snel gemaakt hoor, en anders even in elkaar (laten) frotten van een paar ouwe tulpkabeltjes.

Signaal-adertjes bij elkaar en klaar is Stef. ;)

As je nou... eh, stel, neem zo'n cd'tje van de Beatles, rip 'm, en haal 'm door Audacity en maak er mono van. Heb je dan niet zowat hetzelfde? Ik heb ook geen monoknop irgendwo.

O ja, dat ik aan het vloeken ben in de kerk, dat weet ik hoor. ^_^

Marco hoi,

Kun je bevestigen dat zowel The White Album als Abbey Road in the box zitten?

Op de foto's die ik dezeniet staan + op de lijst die ik kreeg van de platenzaak, om ze individueel te bestellen, stonden ze ook niet

Abbey Road is nooit in mono verschenen en zit (volgens mij) daarom niet in de box.

• Members

Marco hoi,

Kun je bevestigen dat zowel The White Album als Abbey Road in the box zitten?

Op de foto's die ik dezeniet staan + op de lijst die ik kreeg van de platenzaak, om ze individueel te bestellen, stonden ze ook niet

White Album zit er echt bij, Let it Be en Abbey Road niet, die waren direct in stereo uitgebracht.

Als verzamelopject of curiositeit zou het wellicht zinvol zijn.

Ikzelf koop muziek om te draaien, niet om in het plastic in de kast te zetten.

Een monoknop is snel gemaakt hoor, en anders even in elkaar (laten) frotten van een paar ouwe tulpkabeltjes.

Signaal-adertjes bij elkaar en klaar is Stef. ;)

Dan krijg je toch versterking? Moet er geen verzwakken tussen Sander?