Jump to content

Jongensdromen zijn bedrog?

thingman
 Share

Recommended Posts

Wel, vandaag was het dan zover: het bleek het juiste moment te zijn voor een (luister)bezoekje aan Wil, a.k.a. Jongensdroom. Aanvankelijk dacht ik dat muziek -- maken èn beluisteren -- wel de rode draad zou worden. Maar de eerste tijd werd ik toch vooral in beslag genomen door de tuin. Wil en zijn vrouw hebben een heel mooi paradijsje aan huis gecreëerd, waarin het op allerlei plekjes onder allerlei omstandigheden goed toeven is. Vooral op deze warme zomerdag...

De rondleiding door de tuin is een feit en voor we het weten zijn we een half uur verder, met koffie!

Tijdens de koffie komt Wil's voorliefde voor muziek maken in het algemeen en aërofonen in het bijzonder aan de orde, versus die van mij voor een aërofoon uit een andere familie, het accordeon.

Ik durf zelfs aan Wil te bekennen dat een vrouw die een accordeon draagt in mij een zekere opwinding teweegbrengt, vooral als ze dirndlkleren aanheeft... Wil lacht een beetje geheimzinnig en knipt met zijn vingers. "Ik bouw ook instrumenten", zegt ie, en enkele minuten later verschijnt zijn vrouw, opgetuigd met een door Wil gebouwde "air guitar".

Mijn dag kan niet meer stuk en aan de verplichting van foto's bij een nieuw topic is nu gelijk ook voldaan.

opo7cz.jpg

Maar ik ben er nog niet, want Wil dringt erop aan mij kennis te laten maken met een "trombotaar", een instrument dat nog in ontwikkeling is.

"Hij speelt nog niet helemaal lekker", aldus Wil, die wel gelijk gaat staan te toeteren.

Ik maak de foto waardoor iedereen direct kan zien dat Wil wel degelijk verstand heeft van muziek... :blink:

10oi1oz.jpg

Na de koffie en het muzikale intermezzo is het natuurlijk tijd voor het werkelijke doel van dit bezoek: een luistersessie in de dedicated muziekruimte. Een kleine slaapkamer, waarin behalve de audioset en de bescheiden-formaat luidsprekers nog een luisterstoel, een bureau en een forse linnenkast een plaats hebben.

Het eerste dat mij opvalt is de asymmetrische opstelling van luidsprekers en luisterstoel.

In theorie een wijze beslissing, waardoor het mogelijk is om in een heel kleine ruimte de invloed van de afmetingsverhoudingen te minimaliseren. Minder laagproblemen dan wanneer je een symmetrische opstelling zou kiezen.

In theorie...

In de praktijk pakt het heel goed uit. Deze set maakt MUZIEK waar je bij betrokken raakt. Wil heeft de zaakjes hier heel netjes voor elkaar. Als er één ding is wat ik niet kan doen alsof, is het kippenvel maken. Okee, ik draaide voor mij bekende tracks, maar ze deden me echt wat. Geen hifi hier, en daarom ook geen geneuzel over tingeltangels die wel of niet van linksbovenachterhetmidden moeten komen.

Aldus is kippenvel de graadmeter op deze eerste bijna-tropische zomerdag.

Maar toch één detail, want ik vond dat heel bijzonder en in mijn beleving zeldzaam in zo'n klein hokje: de kwaliteit van het laag. GOED ! Ik kon zonder enige moeite de laagfrequente nuances volgen uit "Dame des Sables" van het Hadouk Trio. Op de meeste grote sets hoor ik dat ten onder gaan in laagfrequente non-informatie die volgens sommigen "sublaag" heet. Bij Wil hoorde ik wat er nu echt in het laag gebeurt. Overigens is ditzelfde nummer gevuld met een bijzonder fijnzinnig hoog en een ruimtelijkheid die overtuigt. Als er slechts één referentietrack mocht bestaan, dan "Dame des Sables" (Live à FIP, disc 2).

Wil is erin geslaagd om van de noot nood een deugd te maken. Zijn compacte, asymmetrische opstelling zorgt ervoor dat de invloed van de kamer op het laag tot het minimum kan worden gereduceerd.

Voorts is de ruimte akoestisch behoorlijk in orde (op een midlaagstorinkje na), waardoor het inderdaad zo is dat muziek geheel losstaat en een bijzonder stabiel, klein en intiem plaatje weet neer te zetten.

Ik moest meteen denken aan Jerry, bij wie het geluid ook die indruk op mij maakt.

Het geprojecteerde muzikale plaatje is kleiner dan levensgroot. Echter, sonische schaalverkleining is nooit een probleem, als de muzikale context overeind blijft. En dat doet ie wel bij Wil.

Je zou in deze situatie misschien ook de associatie van een hoofdtelefoon kunnen hebben, met dien verstande dat het geluid hier natuurlijk wel geëxternaliseerd is en bij een hoofdtelefoon niet.

Wanneer is een set goed? Als ie overtuigend klinkt. Als het muziek is, en niet slechts goed geluid.

Als ik (mijn brein) zich niet hoeft te vermoeien met het constant invullen van dat wat er niet is en het rechtbuigen van dat wat niet klopt.

Als de behoefte tot analyseren en ontleden plaatsmaakt voor kippenvel, dat woorden overbodig maakt.

En de set van Wil is goed.

Hij doet altijd wel net alsoftie geen verstand heeft van apparatuur, maar heeft hier wel een fraai matchende set neergeplant. Die komt echt niet uit de lucht vallen.

Het kan natuurlijk beter, maar dan niet zozeer met andere (duurdere) apparatuur, en ook niet met een zogenaamde "echte" streamer.

De prioriteit blijkt de vloer te zijn -- een louter cosmetische ingreep. Ik heb door mijn bezoek hopelijk kunnen voorkomen dat de fijne situatie hier om zeep geholpen gaat worden door vloerbedekking. Momenteel ligt er vinyl met een kleed binnen de driehoek en het is al wat te zwaar gedempt in het midhoog en hoog. Als je echte overdemping wenst moet je hier nu tapijt gaan leggen...

Als je dat niet wilt (en dat wil Wil niet) moet je gewoon opnieuw een harde vloeraankleding kiezen, liefst nog harder dan vinyl. Hout is erg ideaal. En het kleed binnen de driehoek moet natuurlijk blijven...

En daarna een vrijblijvend experimentje met diffusie op de voorwand, waar nu een gordijn hangt. Hoewel dat gordijn uitstekend werk doet, levert het absorptie waar helemaal geen behoefte aan is in deze ruimte. Diffusie kan maken dat de energie die nu wordt geabsorbeerd op een zodanige manier terugkomt bij de luisteraar, dat er een paar decikuub zinvol podium voor en achter de speakers bij komt en ook de zijkanten profiteren dan mee.

Het experiment waard, want de ruimtelijkheid kan inderdaad nog wel beter met deze set.

Aanvankelijk vroeg ik aan Wil of ik de linker speaker een beetje mocht indraaien. Dat mocht, maar het veranderde helemaal niets aan de balans. Die balans klopte niet helemaal en ik dacht dat dit door het indraaien van de linker speaker kon worden opgeheven. Niet dus, en Wil hielp me uit de droom door te zeggen dat er twee verschillende speakerkabels zijn aangesloten. Onzichtbaar bovendien, omdat ze zijn verpakt in identieke kabelkousen.

Wat een linkmiechel... ;)

Voor het overige hoeft Wil zich nergens voor te schamen. In audiofiel gezelschap telt ie weliswaar niet mee met zijn setje, maar een muziekminnend gezelschap kan dan weer niet om dit setje heen.

Mooi gedaan, en vooral ook mooi hoe hij de onveranderbare uiterlijke omstandigheden in het voordeel van de set en de weergave heeft kunnen benutten.

Mijn advies (in deze volgorde...):

1. links en rechts dezelfde kabels aansluiten :)

2. vloer aanpassen -- dat wil je sowieso al

3. beoordelen of kast links een storende factor is waar wat aan kan worden gedaan

4. experimentje met diffusie op de voorwand ipv absorptie (ik voorspel succes)

5. indien nodig aanvullende absorptie op het schuine achterwandje, maar niet meer achter de speakers

En nog bedankt voor je gastvrijheid, 't was gezellig!

Wat een prachtverhaal.

Inderdaad, en dit stukje vind ik een hele goede omschrijving van wat ik ook beschouw als de ideale muziekbeleving:

.

Als de behoefte tot analyseren en ontleden plaatsmaakt voor kippenvel, dat woorden overbodig maakt.

Het is helemaal mooi als je dat samen met een luisterpartner beleeft, één blik en je weet het van elkaar:"zo is't goed". :)

Toine, je krijgt van mij een 9,5 voor dit werkelijk schitterende verslag. Jij had kippenvel, maar ik moet hier bijna van blozen.

Bedankt voor je aanwezigheid en goede adviezen.

Groeten van,

Wil wil wel

Ben het eens met Mumsoft.

Pracht verhaal.

Ik heb de gave niet om het zo neer te pennen.

Ik was ook gecharmeerd van de tuin en de set.

Het is genieten daar.

:)

Met het risico dat jij op je bek gaat mag hij ook bij mij komen. :P

Ik heb er geen problemen mee :D

Heb je wel gelezen waar een goede set aan moet voldoen :P

Ben het eens met Mumsoft.

Pracht verhaal.

Ik heb de gave niet om het zo neer te pennen.

Ik was ook gecharmeerd van de tuin en de set.

Het is genieten daar.

:)

Ben het ook met jullie eens.

Alleen dat van die tuin klopt niet. Toen ik er was, regende het er pijpenstelen.

Groet,

Leobus

Geweldig verslag! Goed geschreven, de situatie mooi "zichtbaar" gemaakt voor ons!

Ikzelf zit nog in zo'n spanningsveld: wil ik nu audiofiel luisteren of "genoegen" nemen met minder detail maar meer "natuurlijkheid"? Ben er nog steeds niet uit.....

Mooi trouwens ook dat 2 digitaal in de haren vliegende personen elkaar in het eggie héél goed liggen  :D (of  :wub: hihihi)

Inderdaad, en dit stukje vind ik een hele goede omschrijving van wat ik ook beschouw als de ideale muziekbeleving:

.

Het is helemaal mooi als je dat samen met een luisterpartner beleeft, één blik en je weet het van elkaar:"zo is't goed". :)

Wil zat ergens linksachter mij te gniffelen toen ik een tandeloze zigeunerzanger opzette die zichzelf niet onverdienstelijk begeleid op een viooltje, dat met zelfgeschuurde, bijna doorschijnend dunne boven- en onderbladen, een klank voortbrengt die behalve kippenvel ook tranen opwekt en die je nooit hoort in het concertgebouw...

Die tranen zag ie geloof ik niet, maar zoek de 'Balade lui corbea' van Taraf de Haïdouks maar eens op op youtube, dan kun je eens kijken of het iets is voor jou en je partner... ;)

(Van het album 'honourable brigands')

Toine, je krijgt van mij een 9,5 voor dit werkelijk schitterende verslag. Jij had kippenvel, maar ik moet hier bijna van blozen.

Bedankt voor je aanwezigheid en goede adviezen.

Groeten van,

Wil wil wel

Een 9,5... Dat doet me denken aan de nonnetjes die mij vroeger Frans leerden. 'Een 10 krijg je nooit, want die is voor God'... ;)

Geweldig verslag! Goed geschreven, de situatie mooi "zichtbaar" gemaakt voor ons!

Ikzelf zit nog in zo'n spanningsveld: wil ik nu audiofiel luisteren of "genoegen" nemen met minder detail maar meer "natuurlijkheid"? Ben er nog steeds niet uit.....

Mooi trouwens ook dat 2 digitaal in de haren vliegende personen elkaar in het eggie héél goed liggen :D (of :wub: hihihi)

Oude liefde hè...

Ik werkte vroeger (1990) in de hifizaak waar Wil altijd koffie kwam drinken. En dan werd ik naar de keuken gestuurd om die te maken. Of naar de luisterruimte, om maar weer wat nieuws op te gaan stellen. Ik wist pas dat het om die Wil ging, na het eerste bezoek.

Enfin, je kunt de ruzies alvast maar gemaakt hebben, dan heb je dat achter je en ligt de ruimte open voor andere dingen!

Ik heb die youtube van Thingman maar eens opgezocht. Dacht eerst even te neuzen in mijn Hadouk-cd's maar daar ontbreekt de ï en de s aan. Toine komt toch steeds weer met verrassende muziek aan.

Balade lu Corbea' van Taraf de Haïdouks

mumsoft, on 18 Jul 2014 - 11:55 AM, said:

Ik heb die youtube van Thingman maar eens opgezocht. Dacht eerst even te neuzen in mijn Hadouk-cd's maar daar ontbreekt de ï en de s aan. Toine komt toch steeds weer met verrassende muziek aan.

Balade lu Corbea' van Taraf de Haïdouks

Toine kon bij mij horen dat de zanger geen tanden meer heeft. 

Ja, als Toine ergens zijn tanden in zet ...... :D.

p.s. de Hadouk opnames klinken subliem