Jump to content

Een (vluchtig) bezoek aan de Stemvork in Uden

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Omdat ik toch naar Uden moest, kon ik dat combineren met een bezoekje aan bovengenoemde winkel.

Men heeft vooral zelfbouwluidsprekers staan en veel oude versterkers, waarvan sommigen zeggen dat deze beter klinken dat de meeste nieuwe.

De keuze is er reuze.

Frans, de eigenaar, bouwt al tientallen jaren luidsprekers en heeft van alles en nog wat geprobeerd. Hij streeft een bepaalde klanksignatuur na.

Wie zou dat nou eens graag willen horen? :D

Ik kreeg een paar kleine zuiltjes te horen met daarin een d'appolito syteem en twee kleine woofertjes voor het laag (overvlakte en snelheid). De versterker was een oude knar die € 250,00 kost. De ls kosten 2 x € 900,00

Van zomaar een cd, twee fragmenten gedraaid. Wat opviel was de evenwichtige verdeling van laag t/m hoog. Alles zat er op, zeg maar. Uiteraard ontbrak een sissend hoog wat ik her en der nog wel eens hoor.

Het was een zeer kort bezoek, maar ik meen toch te weten dat Frans donders goed weet waar hij mee bezig is. Er zijn maar weinig drivers die hij niet kent.

Groeten aan u allen,

Wil

Ik loop regelmatig bij de stemvork naar binnen. Dan weer voor wat stekkers, dan weer kabel of wat andere kleinigheden. Mijn eerste Consonance CD speler heb ik er ook gekocht. Evenals de Teac receiver voor de caravan en de Advance versterker voor m'n zoon.

Er is altijd wel weer wat nieuws te zien of te beluisteren. Echte high end vind je er nauwelijks, maar in het hogere middensegment des te meer. Ook tweedehands is er veel te vinden. Het grootste deel van de winkel is echter gevuld met muziekinstrumenten. Waaronder zo'n 200 gitaren (nieuw en gebruikt).

Prima winkel.

Posted · Hidden 26 juli 2014 - Rapport van Paulebabbie
Hidden 26 juli 2014 - Rapport van Paulebabbie

Ik heb sterk de indruk, dat de ls van Stemvork beter aansluiten bij een realistische weergave dan Speakerland.

Nu zal Speakerland of andere betrokkenen wel weer boos op mij zijn, maar dat interesseert mij werkelijk geen ene .

Excuseer het taalgebruik, maar ik heb sterk de indruk dat er lui zijn die niet graag mijn mening willen horen en dat irriteert mij mateloos.

Ik schrijf graag. Ik houd van muziek. Ik houd van audio. Ik schrijf graag over audio. En voor de rest zoekt men het maar uit.

(dit moest ik even kwijt)

(bovendien, als ik slechts onzin uitkraam, hoeft men zich niet zo druk te maken over mijn mening)

(...) (bovendien, als ik slechts onzin uitkraam, hoeft men zich niet zo druk te maken over mijn mening)

Beste Jongensdroom,

Onzin? Zéker!

Wáánzin, zelfs dikwijls, naar mijn mening.

Maar dat sluit niet uit dat jij zo nu en dan - bij toeval of niet - toch gelijk zou kunnen hebben....

In de meeste gevallen vind ik het wèl de moeite waard me druk te maken over jouw mening.

Ik probeer te begrijpen waar die onzin of waanzin op berust.

Op welke misvatting. Op welke vergissing. Op welke (zelf)misleiding.

En hoe het komt dat sommige van jouw opvattingen kennelijk door anderen worden gedeeld.

Terzake: ik denk dat het geven van een generaliserend oordeel over de luidsprekers van De Stemvork en die van Speakerland onzinnig is: al was het alleen maar vanwege het grote en diverse assortiment bij Speakerland. 

Zowel in zelfbouw-audiozaken als reguliere audiowinkels tref je luidsprekers, welke je goed of minder bevallen.

En dan nog is de vraag:
- alle waar voor je geld ?

- heb ik de beluisterde speakers onder goede/eerlijke omstandigheden gehoord ?

Mijn ervaring is als ik ergens luidsprekers heb gehoord een voorbehoud te maken om speakers te snel
matig of slecht te noemen.  Vaak worden allerlei randvoorwaarden, zoals eigen gehoor, stemming,
akoestiek, matching tussen componenten, kwaliteit van de opname maar ff te snel onder de mat geschoven
bij buiten-deurse luisterbezoeken. 

Verder is het een kunst, die aan weinig audiofielen is gegeven om eigen smaak/voorkeuren volledig uit te bannen. in je oordeel :o

Ik maak mij ook zorgen over die anderen. Zelf ben ik niet meer te redden. 

En hoe het komt dat sommige van jouw opvattingen kennelijk door anderen worden gedeeld.

Mwah, als je veel verschillende speakers gehoord hebt, heb je toch wel vrij snel een gevoel van dit spreekt mij aan of dit spreekt mij niet aan. Ongeacht versterker, akoestiek en kleuring. Twijfel punten zijn dan meer detail en kunnen o.a. aan de versterker liggen (buizen, ss). Maar die veranderen meestal niet veel aan de algehele indruk of het jou ligt of niet.

Terzake: ik denk dat het geven van een generaliserend oordeel over de luidsprekers van De Stemvork en die van Speakerland onzinnig is: al was het alleen maar vanwege het grote en diverse assortiment bij Speakerland. 

+ 1

Waarom  hangt de kwaliteit van een luidspreker af van de gebruikte versterker?

Marcel Dali

Dat doet het niet, de weergave van een luidspreker kan wel veranderen met een andere versterker.

Spido is ook nog helderziende!? Hij weet hoe vaak ik de afgelopen 25 jaar bij Speakerland ben wezen luisteren en hoeveel ls ik daar gehoord heb?

Dan zal hij ook wel weten dat ik veel van zijn posts niet serieus neem. Deze zijn van een gebrekkighorende, daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Hij kan beter bij zijn (engelse)leest blijven.

Posted (edited) · Hidden 26 juli 2014 - Rapport van Paulebabbie

+ 10

Edited by Vintage

De luidsprekers die door Walter werden ontworpen klonken veel anders dan die door Ruud worden ontworpen. Frans houdt meer van body en een swingend geluid.

Drie verschillende benaderingen en drie verschillende soorten liefhebbers.

Maar geldt dat niet voor elke speakerbouwer ??

Het streven van hifi is een natuurgetrouwe weergave en niet wat een ls-bouwer toevallig vindt. Op een high-end forum mag je zeker verwachten, dat men een weergave nastreeft die de werkelijkheid zoveel mogelijk benadert. Hoe moeilijk die ook te bepalen is.

Een aantal bouwers bezoeken regelmatig live-optredens en proberen vervolgens deze zo ver mogelijk te benaderen. Niet ieder slaagt daar in, maar degenen die nog nooit een vleugel van dichtbij hebben gezien(ik chargeer) gaan daar zeker nooit in slagen.

Verkopers vragen steevast aan de klant: wat vindt u mooi? Voor mij is dat klinkklare onzin. Of ze moeten met die vraag bedoelen: vindt u een realistische weergave mooi? Maar ik heb het nog nooit meegemaakt.

Dit is mijn visie over geluidsweergave en ik ga proberen er verder niet over te discussiëren. Eens kijken of mij dat lukt :D.

De luidsprekers die door Walter werden ontworpen klonken veel anders dan die door Ruud worden ontworpen. Frans houdt meer van body en een swingend geluid.

Drie verschillende benaderingen en drie verschillende soorten liefhebbers.

Maar geldt dat niet voor elke speakerbouwer ??

Ja. Denk het. Eigenlijk bijzonder dat er zoveel keuze is. Maar goed we rijden ook niet allemaal Golf, ook al zou dat rationeel gezien kunnen.

Ik begrijp dat je bedoelt dat elke ls-bouwer een eigen klank nastreeft. Helaas is dat vaak ook zo. In bovenstaand geval zijn er in ieder geval twee niet goed, maar misschien wel alle drie. Ik kom daar zo op terug.

Het streven van hifi is een natuurgetrouwe weergave en niet wat een ls-bouwer toevallig vindt. Op een high-end forum mag je zeker verwachten, dat men een weergave nastreeft die de werkelijkheid zoveel mogelijk benadert. Hoe moeilijk die ook te bepalen is.

Een aantal bouwers bezoeken regelmatig live-optredens en proberen vervolgens deze zo ver mogelijk te benaderen. Niet ieder slaagt daar in, maar degenen die nog nooit een vleugel van dichtbij hebben gezien(ik chargeer) gaan daar zeker nooit in slagen.

Verkopers vragen steevast aan de klant: wat vindt u mooi? Voor mij is dat klinkklare onzin. Of ze moeten met die vraag bedoelen: vindt u een realistische weergave mooi? Maar ik heb het nog nooit meegemaakt.

Dit is mijn visie over geluidsweergave en ik ga proberen er verder niet over te discussiëren. Eens kijken of mij dat lukt :D.

Daar kan ik het hartgrondig mee eens zijn. Met

de kanttekening dat dat nooit voor 100% kan

lukken, gegeven de beperkingen van elke set, èn

ons onvermogen ons die werkelijkheid te

herinneren. En we laten ons graag in de luren

leggen door onze eigen setjes. Ik dacht dat mijn

set aardig in de buurt kwam, tot ik er drie tegels

onder schoof, en nu heb ik Ronald Brautigam

horen rammen op een Erard, en weet ik dat het

nog niet goed zit.

Excuseer het taalgebruik, maar ik heb sterk de indruk dat er lui zijn die niet graag mijn mening willen horen en dat irriteert mij mateloos.

Ai, dan maak je je wel heel kwetsbaar...

Eén stap verder en je gaat straks nog eens respect eisen! ;)

Het gaat vooral om muziek. Meningen zijn... tsja, meningen denk ik...

Ai, dan maak je je wel heel kwetsbaar...

Eén stap verder en je gaat straks nog eens respect eisen! ;)

Het gaat vooral om muziek. Meningen zijn... tsja, meningen denk ik...

Respect heb ik niet nodig Toine, slechts vrijheid van meningsuiting. 

Posted · Hidden 26 juli 2014 - Topic schonen
Hidden 26 juli 2014 - Topic schonen

Die heb je hier in overvloed. Het staat ook iedereen vrij jouw mening al dan niet te willen horen.

Klopt, ik drijf een beetje over :D

Die heb je hier in overvloed. Het staat ook iedereen vrij jouw mening al dan niet te willen horen.

Een beetje noemt ie dat :o  Meteen opsluiten en afvoeren :P

dwangbuis.jpg

:D opsluiten moet je ze, al die emotionele musici die zich met hifi bezig houden (ik ken er maar 1) :D