Jump to content

Soundbar voor TV

stefk
 Share

Recommended Posts

Hoi Hoi,

Soundbars in overvloed voor de platte TV's tegenwoordig

Vermits de TV toch niet tussen de installatie blijft staan, zoek ik een betaalbare en elegante oplossing om het geluid van de TV wat op te krikken.

Iemand ervaring met zo'n soundbar?

Suggesties welkom

Bij MN ouders hebben we recent een Pioneer surround receiver neergezet met die hele platte Kef speakers.

Dat ziet er netjes uit maar klinkt ook nog aardig.

Ze gaan niet heel diep dus een sub is nodig maar die laten ze vaak bewust uit staan om dat zij dat voor de TV niet echt nodig vinden.

Als het alleen om geluidskwaliteit gaat zo ik persoonlijke onderstaande preferen:

- kijken naar 2x kleine actieve speakers, eventueel draadloos.

Denk aan Dynaudio, Adam, Teufel, Nubert, Kef, Jbl....  keuze zat. 

Over Nubert Pro lees ik veel goede berichten en veel waar voor je geld

Gaat het ook om allerlei geluidseffecten, DSP-geneuzel, virtual dolby-surround e.d.
dan zou een soundbar een beter optie kunnen zijn.

Mag ik meeliften op dit topic

Ik heb een klipsch center speaker onder de tv, maar is niet aangesloten. Zou daar een mono versterker voor moeten hebben maar dan ben ik er nog niet, want de tv is stereo en ik zou bijv de hoofdtelefoon aansluiting kunnen gebruiken. Maar dan ben ik er vermoedelijk nog niet, vanwege lip-synch toestanden. En ik houd een mono geluid.

De soundbars die bij via een hdmi met arc zijn aangesloten (wordt dat zo gedaan?) hebben dan een ingebouwd mechanisme voor dat probleem. En dat lijkt me eenvoudiger dan geklooi met een versterker.

Een simpele zelfbouw versterker van de Conrad zou kunnen. Maar een soundbar lijkt me deftiger, duurder en dan wellicht minder goed in geluidskwaliteit.

Een hele simpele oplossing voor een paar tientjes is Logitech 2.1

• 3 months later...

Na een tijdje in de breedte gespeeld te  hebben, niet slecht maar ook niet zaligmakend, ga ik toch weer iin de lengte van de living spelen ...

TV blijft aan de kant en dan dringt een soundbar zich weer op.

Nu het streamverhaal meer en meer geraakt ingeburgerd, lees NAS streamtoestel enz, ga ik voor een soundbar met de nodige USB en HDMI aansluitingen

Ik hoef gewoon een goed geluid en streef geen artificieel cinemageluid na.

Om dezelfde reden zal de bluray een oppo worden, hoef ik enkel een langere hdmi in te zetten van de set naar de  TV/ soundbar en kan de bluray als CD dienst doen indien nodig

Ethernet kabel van de NAS via router naar de Oppo en we zijn vertrokken

De soundbar waar ik zeer benieuwd naar ben is de Monitor Audio ASB-2

heeft iemand hier ervaring mee en/of deze al gehoord en klankmatig vergeleken met andere soundbars?

Hartelijk dank

Hey Bert

Ondertussen is de Naim Mu-So ook int zicht gekomen ... :)

Wat de verschillen in prijs betreft voor de monitor audio, vermoed ik dat er een nieuwe en een oudere versie

In ieder geval niet gemakkelijk, het kiezen van een soundbar

De JBL L16 bvb produceert een warmer geluid, wat voller ook dan de naim maar de MuSo is verfijnder en heeft meer detail + ik kies de looks van de MuSo

Ik ken iemand die is wel happy met zo'n cambridge TV base ding. Is alleen geen bar maar een plateau, waar je kunt je flat screen eventueel ook op kunt zetten (hangt een beetje van de vorm van de voet af denk ik)

Weet niet welk type, dus doe ik maar een midden model

http://www.cambridgeaudio.com/products/speakers/tv2

Voordeel is je hebt geen sub woofer nodig want er zit een 6.5" lage tonen speaker in (echt DTS  film geweld is natuurlijk minder heftig dan met een echte sub). 

Eigenlijk is het van de gekke. de markt wil kennelijk tvs van 5 mm dik maar men moet nu uitwijken naar lelijke kastjes voor het geluid. Weg design.

Ik zou liever een tv hebben de 5 cm dik is en waar nog goed geluid uitkomt.  Wat is nu 5 cd om een diagonaal van 50". Een beetje schilderij lijst is toch ook zo dik.  Maar ja, behalve enkele (veel te dure) merken (Bose bv) gaan de grote fabrikanten (LG, Samsung, Panasonic, Sony, de rest doet niet meer mee) liever steeds dunnere schermen maken die dan ook nog gebogen moeten zijn en met een resolutie (4K) die onder de 50" absoluut nergens op slaat (alleen maar nadelen heeft). Dat heet vooruitgang.

De cambridge heb ik ook al over nagedacht duckie

De MuSo van naim speelt echt wel goed, en kan ik gemakkelijk inzetten om muziek te luisteren of de radio zonder dat de set steeds moet aanstaan ...

Deze heeft ook meer aansluitmogelijkheden dan de cambridge. Is ook duurder dan de cambridge

Een sub hoef en wil ik niet

TV ga ik aan de muur hangen maar dan zo'n 35 - 45 cm van de muur af zodat deze boven de kast lijkt te zweven, en zo zitten we iets korter

De TV is een samsung F7000 - 46 inch

Ik snap het "design" van de huidige televisies al helemaal niet meer. Wat is er nu Design aan een zwarte plaat van 5 mm dik. De werkplaats bij het bedrijf waar ik werk ligt er vol mee...  En ook veel grotere én veel dunnere.

Het blijkt meer op een wedstrijd... "ik heb de dunste en de grootste"

:confused:

Er zijn er wel meer die geen hdmi hebben hoor

En wat bluray spelers betreft, die hebben vaak maar 1 uitgang dus ook daar ben je beperkt

design TV

persoonlijk vind ik het interessant en rustgevend dat mijn TV maar een randje heeft van 5mm en de rest beeldvullend is.

Hoeveel platte TV's van 5j en ouder hebben nog een serieuze zwarte rand ... 46inch is bij mij 45.7inch beeld en daar betaal ik graag voor

Ik zeul ook liever met een laptop van 1.5kg ipv 3.5kg hoor