stefk Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Hoi iedereen, Vermits het andere topic begrijpelijkerwijze gesloten is, herhaal ik graag mijn vraag in een nieuw topic Wij hebben ons ook al vaak de vraag gesteld waarom de ene streamer via DAC toch behoorlijk anders presteert dan die andere streamer Er is ook de positieve en negatieve ervaring van een all in one toestel dat waanzinnig mooi speelt versus de eigen streamer DAC combi ... Waarom haalt een laptop het vaak niet enzovoort Leuke vragen die ons tijdens het muziek beluisteren onder vrienden en een goei pint derbij bezig houdt Omdat ik zelf heel weinig van techniek weet, is de enige uitleg die ik kan opwerpen als eventueel argument voor het verschil in kwaliteit namelijk de componentkeuze en het aantal componenten dat doorlopen wordt alvorens aan de output te komen. is dit zo? Ik weet het niet maar als ik een steamer van naim open zie staan en ik bekijk mijn eigen doosje van 10 op 10cm en 3cm hoog, tja dan kan ik niets anders besluiten dan dat het logisch is dat ik een verschil in weergave ervaar tussen beiden. @speakerland Als je je kennis en ervaring wilt delen in een nieuw topic graag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Structuurinformatie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Hoi iedereen, Vermits het andere topic begrijpelijkerwijze gesloten is, herhaal ik graag mijn vraag in een nieuw topic Wij hebben ons ook al vaak de vraag gesteld waarom de ene streamer via DAC toch behoorlijk anders presteert dan die andere streamer Er is ook de positieve en negatieve ervaring van een all in one toestel dat waanzinnig mooi speelt versus de eigen streamer DAC combi ... Waarom haalt een laptop het vaak niet enzovoort Leuke vragen die ons tijdens het muziek beluisteren onder vrienden en een goei pint derbij bezig houdt Omdat ik zelf heel weinig van techniek weet, is de enige uitleg die ik kan opwerpen als eventueel argument voor het verschil in kwaliteit namelijk de componentkeuze en het aantal componenten dat doorlopen wordt alvorens aan de output te komen. is dit zo? Ik weet het niet maar als ik een steamer van naim open zie staan en ik bekijk mijn eigen doosje van 10 op 10cm en 3cm hoog, tja dan kan ik niets anders besluiten dan dat het logisch is dat ik een verschil in weergave ervaar tussen beiden. @speakerland Als je je kennis en ervaring wilt delen in een nieuw topic graag! Ha Stef, Verschillen tussen DAC en streamer zitten meer in de aansluitwijze van de DAC dan dat de bron zelf daar iets aan kan doen. Zo is het mogelijk om met beide systemen een goed resultaat te halen. ga je allen uit van spdif dan kan een aparte streamer in het voordeel zijn ten opzichte van de standaard spdif uitgang op de pc. heeft je DAC echter ook de mogelijkheid om via USB2 of firewire aangesloten te worden en zijn die interfaces ook van voldoende kwaliteit dan heeft het de voorkeur om de PC als bron te gebruiken. Wil je echter via spdif uit de PC naar de dac dan is het wel verstandig om en goede usb2-spdif omzetter te gebruiken die is vaak al veel beter dan de standaard poort in de PC. Zelf geef ik de voorkeur aan een PC met een losse USB dac. Deze headless PC kan in de aangrenzende ruimte staan en met een wat langere USB kabel naar de dac. Op de PC draaid bij mij Daphile wat een linux versie is met daarop de squeeze center software. Hiermee heeft deze het zelfde bedieningsgemak als een streamer en kan ik de boel met mijn tablet bedienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Hoi Stef, In dat andere draadje is daar al best veel over gezegd. Jammer dat het zo off-topic moest gaan. Ben toch bang dat het hoe en waarom niet veel helderder gaat worden dan al besproken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Ik denk dat het analoge deel voor een groot deel de klank bepaald. In de moderne dac's is zo veel aandacht voor de digitale mogelijkheden, dat het analoge deel er maar een beetje bijhangt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 juli 2014 Author Report Share Posted 26 juli 2014 hey Peter Waarschijnlijk wel maar waar de bomen staan in het grote gekissebis bos, pfff ik heb er geen zin in om het uit te spitten + het topic is gesloten dus kunnen we moeilijk nog bijkomende vragen stellen @George Ik vertrek van de NAS bekabeld naar mijn streamertje en dan via USB naar de minimax plus DAC Ik ben blij met het geluid en het gebruiksgemak hoor. We vagen ons gewoon af waarom streamer A veel minder goed klinkt dan streamer B, alles hetzelfde aangesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Dat zal met name met de klok te maken hebben. En verder kan er niet veel mee. De stelling is nogal erg ruim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 En de klepel niet te vergeten. Zeg Stef, zit je mailbox vol? Ik kan je geen PM sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 En de klepel niet te vergeten. Zeg Stef, zit je mailbox vol? Ik kan je geen PM sturen.bij de handjes gegeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Er vanuit gegaan dat de DAC goed is, zie ik 2 mogelijke spelbrekers: 1. Als de PC ook nog met allerlei andere taken druk is, kan dat invloed hebben op de timing (klok) van het uitgaande signaal 2. In de PC zitten flink wat hoogfrequent signalen, die kunnen storend werken op de rest van je installatie. Ad 1a. Bij de meeste DACs is het kloksignaal van de bron (streamer of PC) leidend. De betere DACs gebruiken een uitgebreidere interface (FireWire of "isochroon USB") waardoor de ingebouwde klok van de DAC leidend wordt. Dit levert al een verbetering op. Ad 1b. Als je een PC gebruikt, gebruik m dan alleen voor audiostreaming en probeer alle overbodige taken uit te schakelen. Schakel het liefst ook wifi en bluetooth uit. Ad 2a. Bij een galvanische scheiding is dit probleem al een stuk kleiner. Dit kan door toslink te gebruiken (maar dan is Ad 1a uitgesloten) of de galvanische scheiding zit in de DAC (middels scheidingstrafo's op de USB of Firewire aansluiting) Ad 2b. Probeer ook HF vervuiling aan het lichtnet richting de rest van je installatie te voorkomen, sluit je PC op een andere groep aan. NB Wellicht overbodig, maar zorg er voor dat al je bestanden lossless zijn. MP3 klinkt niet zo goed als FLAC of ALAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 juli 2014 Author Report Share Posted 26 juli 2014 Marc give PM another try please en anders mail je mij maar, altijd leuk stel dat je weinig of niet met hifi en techniek bezig bent, voor jan modaal is een streamertje naar een DAC maar een middel om je geripte files naar de DAC te transporteren. En toch hoort jan modaal in de winkel of thuis behoorlijk verschil ... dan komt het bij de DAC toch anders toe.? Hier zijn toch mensen zat die een squeezebox hebben of hadden en deze weleens vergeleken hebben met een ander streaming apparaat, klinkt dit dan allemaal hetzelfde bij jullie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Veel hoorbare verschillen inderdaad omdat er in de uitvoering zoveel mis kan gaan. Daarnaast zijn er ook grote verschillen tussen DACs onderling, zie bijv http://www.high-endforum.nl/topic/14199-dac-vergelijk/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Stef, je hebt een PM... pfff Het antwoord op je vraag is Nee! En dat bij twee dezelfde apparaten, een Olive 4 en een Olive 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 De totale opbouw van een digitaal apparaat bepaalt wat mij betreft hoe het klinkt, dus overbemeten ringkerntrafo, goede afvlakking, discrete opbouw, kort signaalpad, goede voedingsregulatie, etc. etc. Ik zie het dus meer in de toegepaste techniek dat aangevuld moet worden met luisteren (sonic performance). Ook keuzes in componenten bepaalt de uiteindelijk klank. Ik heb zelf een voorliefde voor een DAC chip van Burr Brown. Overigens zijn de verschillen in digitaal wat mij betreft het kleinst van alle apparaten, maar meestal wel essentieel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Hier zijn toch mensen zat die een squeezebox hebben of hadden en deze weleens vergeleken hebben met een ander streaming apparaat, klinkt dit dan allemaal hetzelfde bij jullie? Een Logitech Duet die een klein beetje veranderd is en een gewone lineaire voeding heeft. Klinkt echt uitstekend met 44.1/16 bit bestanden van de NAS. Makkelijk te bedienen via een smartphone. Verder staat hier een Dune HD TV-303D die zo'n beetje alles kan afspelen ook 96Khz/24bit Mooi ding, belachelijk goedkoop, klinkt wat minder dan de Logitech/NAS combi. Mag het voor die paar centen? Onze verbouwde Pioneer allesspeler klinkt fraai. Kan wedijveren met Vinyl . Ene keer vind ik de LP lekkerder klinken, andere keer de CD. We blijven daarom lekker LP en CD draaien. De Logitech/NAS is om te "proeven" aan voor ons onbekende muziek en natuurlijk betaalde internet streams Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Digitale techniek is gebaseerd op analoge techniek, nietwaar. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat er alleen maar nullen en enen door de kabel gaan. Maar hoe dan. Dat is puur analoge techniek hoor, die blokvormige pulsen. Het lijken niet eens nette blokken. Door verstoring kan een blok niet meer herkend worden als moet het een 1 of een 0 voorstellen. En het gaat allemaal razendsnel, foutcorrectie technieken zijn nodig. Je hoort wel eens de bewering dat er een bitje om is gevallen. Dat kan helemaal niet. Een spanningspuls kan niet zomaar uitdoven naar het niets, ergens in een geleider. Het tegenovergestelde kan wel, er kunnen (door bijv EMC achtige) verstoring wel bitjes bij komen (noise spikes) die de bittrein beïnvloedt. In de digitale techniek komt het allemaal best nauw. Zo is de kwaliteit van de voeding uiterst belangrijk. En de klok. Jitter hangt met deze beiden samen. Des te minder de foutcorrectie moet rekenen des te hoger de waarheid van het oorspronkelijke signaal. Uiteraard is het analoge deel van een DAC uiteindelijk cruciaal voor de geluidskwaliteit. In beide delen, digitaal en analoog mag er niks misgaan (utopie). Daar zitten dan ook de verschillen. Waarom bron A anders klinkt dan bron B op dezelfde DAC aangesloten en puttend uit hetzelfde bestand op dezelfde schijf valt mijn inziens te verklaren doordat er nogal wat gebeurt onderweg. Allerlei hardware en software wordt daarbij gepasseerd en gezien bovenstaande moet je daaruit een verklaring kunnen destilleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 juli 2014 Report Share Posted 26 juli 2014 Hoi Goodtube, ik ben erg nieuwsgierig naar die foutcorrectie. Kan je ook aangeven waar die wordt toegepast binnen een steamer of dac? Ik weet dat deze voorkomen in IP netwerken en ook bij het uitlezen van een CD maar op i2s of op spdif is dat nieuw voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 juli 2014 Report Share Posted 27 juli 2014 Des te minder de foutcorrectie moet rekenen des te hoger de waarheid van het oorspronkelijke signaal. Zodat een schone cd beter zal klinken dan een vieze cd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 27 juli 2014 Report Share Posted 27 juli 2014 De totale opbouw van een digitaal apparaat bepaalt wat mij betreft hoe het klinkt, dus overbemeten ringkerntrafo, goede afvlakking, discrete opbouw, kort signaalpad, goede voedingsregulatie, etc. etc. Ik zie het dus meer in de toegepaste techniek dat aangevuld moet worden met luisteren (sonic performance). Kun je dat onderbouwen of is dat je intuïtie? Volgens mij maakt het namelijk niets uit, zolang de voeding maar op zn taak berekend is. Een digitaal apparaat merkt immers niets van dynamische verschillen ed. Ook keuzes in componenten bepaalt de uiteindelijk klank. Ik heb zelf een voorliefde voor een DAC chip van Burr Brown. Overigens zijn de verschillen in digitaal wat mij betreft het kleinst van alle apparaten, maar meestal wel essentieel. De DAC is ten dele een analoog apparaat, daar hoort wel een goede voeding in. Of een DAC chip van Burr Brown beter klinkt dan een Wolfson zou ik niet kunnen zeggen, ik denk dat het meer op de implementatie aan komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 27 juli 2014 Report Share Posted 27 juli 2014 Digitale techniek is gebaseerd op analoge techniek, nietwaar. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat er alleen maar nullen en enen door de kabel gaan. Maar hoe dan. Dat is puur analoge techniek hoor, die blokvormige pulsen. Het lijken niet eens nette blokken. Door verstoring kan een blok niet meer herkend worden als moet het een 1 of een 0 voorstellen. En het gaat allemaal razendsnel, foutcorrectie technieken zijn nodig. Je hoort wel eens de bewering dat er een bitje om is gevallen. Dat kan helemaal niet. Een spanningspuls kan niet zomaar uitdoven naar het niets, ergens in een geleider. Het tegenovergestelde kan wel, er kunnen (door bijv EMC achtige) verstoring wel bitjes bij komen (noise spikes) die de bittrein beïnvloedt. In de digitale techniek komt het allemaal best nauw. Zo is de kwaliteit van de voeding uiterst belangrijk. En de klok. Jitter hangt met deze beiden samen. Des te minder de foutcorrectie moet rekenen des te hoger de waarheid van het oorspronkelijke signaal. Uiteraard is het analoge deel van een DAC uiteindelijk cruciaal voor de geluidskwaliteit. In beide delen, digitaal en analoog mag er niks misgaan (utopie). Daar zitten dan ook de verschillen. Waarom bron A anders klinkt dan bron B op dezelfde DAC aangesloten en puttend uit hetzelfde bestand op dezelfde schijf valt mijn inziens te verklaren doordat er nogal wat gebeurt onderweg. Allerlei hardware en software wordt daarbij gepasseerd en gezien bovenstaande moet je daaruit een verklaring kunnen destilleren. De kans op bitfouten is miniem, als er op een hele CD een enkel bitje verkeerd overkomt is dat al uitzonderlijk veel. Foutcorrectie is bij een streamer absoluut niet nodig. Waar het evt mis kan gaan is in de transmissie naar de DAC, als je bijv hele lange of slecht afwerkte kabels gebruikt. Als het goed gaat, gaat het 100% goed, en als het mis gaat, gaat het ook vrijwel meteen goed mis. Het is geen glijdende schaal en ik geloof dan ook niet in hoorbare verschillen tussen digitale kabels. Foutcorrectie is/was wel vaak nodig bij CD-spelers, vandaar dat een streamer beter kan klinken dan een CD-speler of CD-loopwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 juli 2014 Author Report Share Posted 27 juli 2014 Plaatjesdraaier, zeer mooie Allaerts Avatar trouwens, wat is nu volgens jou de reden waarom streamer a anders klinkt dan streamer b? alle andere componenten en kabels zijn identiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 juli 2014 Report Share Posted 27 juli 2014 Mag ik even een voorschot nemen. Als de digitale bron goed is uitgevoerd dan zijn er geen verschillen als de Dac op dezelfde wijze is aangesloten. In jou geval via USB zal het geen enkel verschil maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 27 juli 2014 Report Share Posted 27 juli 2014 Als er al hoorbare verschillen zijn, zijn die terug te voeren op wat ik al eerder noemde: als de klok van de streamer leidend is, kan dat misschien een verschil opleveren, maar beter is het als de klok van de DAC leidend is. Verder kan de streamer een bron van hoogfrequent storing zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 juli 2014 Report Share Posted 27 juli 2014 Mag ik even een voorschot nemen. Als de digitale bron goed is uitgevoerd dan zijn er geen verschillen als de Dac op dezelfde wijze is aangesloten. In jou geval via USB zal het geen enkel verschil maken. Die verschillen zijn er dus wel. Sterker nog de digitale kabel heeft al invloed. Er komt nogal wat bij kijken. In geval van usb verbinding naar de DAC is a-synchroon het beste, dan is de klok vd DAC master. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 27 juli 2014 Report Share Posted 27 juli 2014 En hoe en waarom zou een digitale kabel invloed hebben? De data wordt goed doorgegeven, of niet. Wat dat betreft was dit ook een verhelderende test: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/hdmi-test/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts