Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Even de proef op de som genomen en de laatste cd van Coldplay geript in wav. Bij mij is streaming minder goed dan direct afspelen van een CD. Beide apparaten zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse +/- 600.... 700 Die cd klink zo goed dat ik verwacht dat het bijna niet mogelijk is om te overtreffen. Ook niet met een LP.! Daarom heeft streaming m.i. geen enkele zin. Het is alleen een moderne manier van dingen op te nemen. Lekker goedkoop ook, vroeger moest je daar nog moeite voor doen en LP's lenen. Tegenwoordig staan die zogenaamd 24bits geript op het WWW (met een Grado black elementje ) M.i. is er maar weinig veranderd alleen dit is digitaal en het andere analoog .... Ik zeg knetter! degene die al hun CD's wegdoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Bij mij is streaming identiek aan spelen vanaf CD speler. Speelt de streamer via dezelfde DAC als de CD speler? Wat voor streamer gebruik je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Hoe bedoel je dat? De data wordt altijd gebufferd en ook op meerdere plaatsen: In de HD, de software player, de buffer in de drivers en tenslotte ook nog eens in de DAC. Meer dan tijdelijke opslagplaatsen zijn het niet. Een streamer of PC player buffert sowieso enkele seconden audiodata. Het verschil tussen 5 seconden bufferen en een hele track bufferen ontgaat mij voor de audio kwaliteit. Enig verschil is dat je met een grote buffer langer moet wachten voor je kunt luisteren, die buffer moet dan immers met meer data gevuld worden. Ook bij een gewone CD speler wordt er gebufferd. De data kom immers niet sequentieel van de CD af maar in interleaved frames. Die frames moeten eerst weer in de juiste volgorde gezet worden voordat het bruikbaar wordt. Daarvoor moet de data vanaf de CD eerst tijdelijk opgeslagen worden. Is ook nodig om de foutcorrectie zijn werk te laten doen. Als je het hele nummer in de buffer opslaat en dan afspeelt, kan ik me voorstellen dat er minder hiccups zijn, maar ik ben niet de ontwerper. Op mijn mac mini hoor ik geen verschil tussen "cache mode" en "normal mode", eerlijk gezegd. Wel vind ik het soms prettig om een heel album eerst in zn geheel in de cache te laden en dan "gapless" af te spelen. Foutcorrectie moet m.i. vermeden worden; het is altijd een benadering van de bits die niet uitgelezen konden worden en dus nadelig voor de geluidskwaliteit. Een streamer/PC leest de CD bitperfect uit en heeft dus geen foutcorrectie nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 De buffer moet lang genoeg zijn om geen hick-ups te krijgen. Langer mag maar heeft geen zin. Foutcorrectie moet m.i. vermeden worden; het is altijd een benadering van de bits die niet uitgelezen konden worden en dus nadelig voor de geluidskwaliteit. Een streamer/PC leest de CD bitperfect uit en heeft dus geen foutcorrectie nodig. Dat is gedeeltelijk juist. Foutcorrectie gaat in stappen. De eerste stap kan met de redundante data van de CD, uitleesfouten (die er altijd zijn) voor 100% corrigeren. Zijn de fouten dermate ernstig of veel dat dat niet meer lukt, dan pas gaat de speler interpoleren. Is het nog erger dan mute de speler eenvoudigweg eventjes of gaat hikken. In de meeste gevallen lukt stap 1 prima. Anders zou je een CD ook niet foutloos kunnen rippen. Een streamer of PC kan dan nog de foute frames opnieuw lezen, eventueel op een andere snelheid waarop het wel lukt. Een CD speler kan dat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Even de proef op de som genomen en de laatste cd van Coldplay geript in wav. Bij mij is streaming minder goed dan direct afspelen van een CD. Beide apparaten zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse +/- 600.... 700 Die cd klink zo goed dat ik verwacht dat het bijna niet mogelijk is om te overtreffen. Ook niet met een LP.! Daarom heeft streaming m.i. geen enkele zin. Het is alleen een moderne manier van dingen op te nemen. Lekker goedkoop ook, vroeger moest je daar nog moeite voor doen en LP's lenen. Tegenwoordig staan die zogenaamd 24bits geript op het WWW (met een Grado black elementje ) M.i. is er maar weinig veranderd alleen dit is digitaal en het andere analoog .... Ik zeg knetter! degene die al hun CD's wegdoen Het was even puzzelen om het goed te krijgen maar ik ben helemaal om: mijn Mac Mini + DAC kostte minder dan mn CD speler, klinkt een stuk beter en biedt veel meer gebruiksgemak (afstandsbediening, mn hele collectie bij de hand, shuffle play, genius, playlists, streamen door het hele huis). De CDs heb ik nog wel, maar komen nog maar zelden uit de doos. En toch klinkt vinyl meestal beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Bij mij is streaming identiek aan spelen vanaf CD speler. Speelt de streamer via dezelfde DAC als de CD speler? Wat voor streamer gebruik je? Doe niet aan losse dac ' s. Vind het geldverspilling, bovendien het is weer een extra schakel waar het fout kan gaan. Doe wel aan simpele techniek, tussen de dac van de cd-speler en analoge uitgang geen condensatoren en andere elektronica. De streamer is een Logitech Duet die een beetje verbouwd is. Natuurlijk kan ik een "betere" kopen maar waarom zou ik daar duizend of meer € aan besteden als de cd-speler het al zo goed doet ? Er zit niet eens een lineaire voeding in! Laat staan dat geleuter van fabrikanten met overbemeten voedingen, buffers etc. Toon maar eens objectief aan dat, dat beter is. Het grappige is dat m.i. veel streaming liefhebbers hun cd's rippen via hun pc of mac .... tja Kijk als je nu de originele studio bestanden hebt waar ook de cd vanaf komt dan is daar winst te halen. Zoniet is het m.i. niet meer dan een veredelde bandrecorder. Streaming.... keep dreaming is mijn mening. Het is natuurlijk wel leuk speelgoed. Maar voor mij, niet meer dan dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Dat is dan meer een ritueel gegeven Vintage dan een kwalitatief gegeven Mag natuurlijk best. Maar hoelang nog CD's en CD spelers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Dat is dan meer een ritueel gegeven Vintage dan een kwalitatief gegeven Mag natuurlijk best. Maar hoelang nog CD's en CD spelers? Dat vind ik "stemming makerij" een veel gebruikte en succesvolle tactiek. Waarschijnlijk ben ik met mijn opmerkingen, geen haar beter. Maar logisch nadenkend. Waarom zou ik méér geld investeren, voordat ik eenzelfde kwaliteit geluid heb? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Het was even puzzelen om het goed te krijgen maar ik ben helemaal om: mijn Mac Mini + DAC kostte minder dan mn CD speler, klinkt een stuk beter en biedt veel meer gebruiksgemak (afstandsbediening, mn hele collectie bij de hand, shuffle play, genius, playlists, streamen door het hele huis). De CDs heb ik nog wel, maar komen nog maar zelden uit de doos. En toch klinkt vinyl meestal beter... Nieuwere DAC's zullen ongetwijfeld nóg weer beter zijn. Aan de andere kant hoeveel moeite zal het zijn voor een 6 jaar oude Burr Brown 24/192 dac om een 16bits/44khz cd-tje om te zetten? Nauwelijks toch? Vandaar mijn betoog dat streamen m.i. alleen maar zin heeft als je hoge resolutie bestanden direct van de bron hebt. Dus HD-tracks of zo. Bij zogenaamde 24 bits vinyl tracks van b.v. de Piratebay moet je dat maar afwachten. Maar ja Hollands he lekker goedkoop Dat een LP soms beter klinkt hangt m.i. van zoveel factoren af. En kijk eens wat je moet investeren aan apparatuur. Platenspeler, element en phono-trap. Maar als dàt goed is en de LP dan is het genieten. Maar als ik A/B ga vergelijken tussen mijn cd-speler die zo'n 600€ kost en platenspeler + app die 3500€ kost dan zijn ze regelmatig zéér gewaagd aan elkaar. Bij sommige is het verschil nauwelijks hoorbaar, soms vind ik de cd zelfs beter. Met streaming moet je waarschijnlijk wéér zo'n investering slag doen en natuurlijk investeren in 24bit materiaal. Nou daar heb ik geen zin meer in. Van sommige muziek heb ik de LP, CD en SACD..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Tja je kunt natuurlijk ook met een extrne DAC het geluid van de CD speler verbeteren. En als bonus ook het geluid van je knijpdoos. De dac die standaard in de Squeezebox zit is nu niet echt bekend als een hoogvlieger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Voordat dit topic ook weer uit de hand loopt, gaarne ON TOPIC. Moderator 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 .................................. Met streaming moet je waarschijnlijk wéér zo'n investering slag doen en natuurlijk investeren in 24bit materiaal. Nou daar heb ik geen zin meer in. Van sommige muziek heb ik de LP, CD en SACD..... Mwah, hi-res heeft slechts in een enkel geval meerwaarde, in de meeste gevallen toch echt niet. De kwaliteit van opnametechniek, productie en uitvoering heeft toch zwaar de overhand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Tja je kunt natuurlijk ook met een extrne DAC het geluid van de CD speler verbeteren. En als bonus ook het geluid van je knijpdoos. De dac die standaard in de Squeezebox zit is nu niet echt bekend als een hoogvlieger. Laat ik het anders stellen, kán het geluid van een cd die maar 16 bits heeft nóg beter omgezet worden? Het zijn er maar 16!... Die moderne 24bits dac's doen dat imho op hun sloffen. De WM8501 lijkt me toch niet slecht. Nee, al die extra elektronica, kabels, gedoe met interfaces, klokken etc. maakt het m.i. alleen maar moeilijker. De 2e boodschap is kennelijk niet aangekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Mwah, hi-res heeft slechts in een enkel geval meerwaarde, in de meeste gevallen toch echt niet. De kwaliteit van opnametechniek, productie en uitvoering heeft toch zwaar de overhand. Daarom ben ik er ook mee gestopt. Ik ben meer dan tevreden met de huidige media Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 De 2e boodschap is kennelijk niet aangekomen. Die had ik nog niet gelezen toen ik dat poste . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Ook al gebruik je een 24bits DAC, als het bronmateriaal (=CD) maar 16 bits heeft, is dat de limiet. Een 24bits CD speler is dan ook onzin, een slimme marketing truc. De DAC chip lijkt me niet zo bepalend voor het eindresultaat, de (asynchrone) interface en het analoge deel des te meer. Hi-res heeft wel een meerwaarde, over het algemeen wordt er meer zorg besteed aan dergelijke opnames. Wat dat betreft kunnen veel CDs ook een stuk beter, maar is er meer winst te halen aan de kant van opname en mastering, dan bij de weergave... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Voordat dit topic ook weer uit de hand loopt, gaarne ON TOPIC. Moderator 2 Uit de hand? Valt toch mee? Dit is toch een objectief forum? Ben van mening dat je in een vergelijk als referentie élk medium ter discussie mag stellen. Ook al zullen enkele liefhebbers van dat medium het niet leuk vinden. En zullen sommige liefhebbers, verschillende media/hardware niet eens uit elkaar kunnen houden. Ik heb er zelf soms ook moeite mee bij een goede opname. Ook mijn dochter die nog 17khz kan horen, hoort het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Hi-res heeft wel een meerwaarde, over het algemeen wordt er meer zorg besteed aan dergelijke opnames. Wat dat betreft kunnen veel CDs ook een stuk beter, maar is er meer winst te halen aan de kant van opname en mastering, dan bij de weergave... Het is al sinds jaar en dag (zeker de laatste 10 jaar) gebruikelijk om te masteren in 24/96. De headroom reserve is prettig voor de uiteindelijke productie. Maar méér zorg? Ik heb veel aangeschaft de laatste jaren in 24/96 maar meer zorg hoor ik daar niet aan af t.o.v. CD. Ook niet minder trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Eh Pjotr, als je zo weinig meerwaarde toekent aan hi-res, waarom heb je dan zoveel aangeschaft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Echt gebeurt. Ik had hier net een kennis over de vloer waar ik een UL40-S2 af moest regelen. Door een communicatie foutje had hij alleen de buisjes meegenomen. Vond de tas al zo licht Na koffie en gezellig ohen. Ook even luisteren. Hij: "ik heb ook een Logitech streamer een Touch maar ik ben niet zo tevreden want hij klinkt nogal plat" Ik zel: "oja? die van jou is nóg beter dan die van mij" Hij: "wat een details én diepte" Moraal van het verhaal, niks mis met de techniek. De beste man gaat goede luidsprekers kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 juli 2014 Author Report Share Posted 28 juli 2014 @Plaatjesdraaier Anderen ook natuurlijk Ik pik effe in op pagina 3 (antw met quote werkt niet bij mij en ik heb geen zin vanalles zelf te knippen en plakken) Goeie vraag of een PC beter doet dan een S10 --> uitproberen Waarom denk je dat een simpel PCtje het toch haalt? Dit is geen uitlok vraag hé plaatjesdraaier maar eentje om uit te leren. ik denk dat het voor iedereen duidelijk is ondertussen dat ook ik en mijn maten met mij vele vragen hebben omtrent de streamer op zich, dekwaliteit van het gebodene geluid alle kanten uitgaat en niemand die wet waardoor juist. Idd goodtube de standaard 5V vervangen door een deftige voeding gaf een mooie upgrade Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Waarom denk je dat een simpel PCtje het toch haalt? Dit is geen uitlok vraag hé plaatjesdraaier maar eentje om uit te leren. Nou ja, als je een goede DAC met asynchrone interface aansluit, dan denk ik dat de digitale bron niet veel meer uitmaakt. Immers, je hebt alle evt jitterproblemen al omzeild, de boel galvanisch gescheiden en bitperfect afspelen kan elke computer. Ik heb zelf mn Mac Mini vergeleken met mijn Meridian 588 als loopwerk en hoorde nauwelijks verschillen, misschien de Mac Mini zelfs een tikkeltje muzikaler. Wat ervaringen van anderen: http://www.computeraudiophile.com/f10-music-servers/aurender-s10-weiss-digital-analogue-converter-202-a-9698/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 juli 2014 Author Report Share Posted 28 juli 2014 Daar waren we onder vrienden nog niet of een PC / iedere PC / speler X de track al dan niet bitperfect uitleest ... je kan dat moeilijk controleren hé Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Nou ja, als je een goede DAC met asynchrone interface aansluit, dan denk ik dat de digitale bron niet veel meer uitmaakt. Immers, je hebt alle evt jitterproblemen al omzeild, de boel galvanisch gescheiden en bitperfect afspelen kan elke computer. Ik heb zelf mn Mac Mini vergeleken met mijn Meridian 588 als loopwerk en hoorde nauwelijks verschillen, misschien de Mac Mini zelfs een tikkeltje muzikaler. Wat ervaringen van anderen: http://www.computeraudiophile.com/f10-music-servers/aurender-s10-weiss-digital-analogue-converter-202-a-9698/ precies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Daar waren we onder vrienden nog niet of een PC / iedere PC / speler X de track al dan niet bitperfect uitleest ... je kan dat moeilijk controleren hé Het is wat werk en kost wat tijd maar dat gaat prima hoor Stef. En het is ook al lang geleden gedaan (deze discussie is niet nieuw). S/PDIF uit van de geluidskaart opnieuw opnemen met de S/PDIF in van de geluidskaart of andere PC, en een file compare doen. 'Tis even stoeien met sample off-sets van de verschillende files en gaan met die banaan: Geen bit verschil! Dit is 10 jaar geleden op het Hifi.nl forum al gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts