goodtube Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Jack doordat jij niet via losse DAC speelt geldt dit topic niet voor jou en jouw ervaring met streaming is zoals ik wel weet een Logitech die wat gekieteld is vergelijken met een flink gekietelde cd speler. Dat geeft in jouw situatie minder goede resultaten. Ik ben overtuigd dat streaming betere resultaten kan geven dan de cd speler ooit zal kunnen. Ze zullen gelijk opgaan als de cd speler ook streamt (meer dan 1 sec) en de interne DAC van de cd speler uitmuntend is. Maar het is zinvoller een goede DAC te hebben in het centrum van je audio installatie dan kun je immers meerdere bronnen gebruiken. Investeren in een goede DAC vind ik dan ook veel zinvoller dan investeren in een cd speler. De cd is passé. Meer dan de LP. (dat vinyl weer hot is, gelukkig zeg ik, heeft er puur mee te maken omdat er weer geld mee verdiend kan worden. In het digitale tijdperk wordt er geen geld meer verdiend door de verkoop van media maar daar ligt het verdienmodel in het aanbieden van content. Als ze dat goed aanpakken hoef ik in de toekomst music files niet meer thuis op disk op te slaan en illegaal te downloaden. Een abonnement op een streamingdienst zal standaard bij de duurdere internet abonnementen worden opgenomen. SPOTIFY, DEEZER etc. Dit gaat goed worden, mits ze hires files aanbieden en er geen ruzie gaat ontstaan wat de standaard gaat worden (utopie)..... Dan is er nog hoop voor de artiesten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 . Een abonnement op een streamingdienst zal standaard bij de duurdere internet abonnementen worden opgenomen. SPOTIFY, DEEZER etc. Dit gaat goed worden, mits ze hires files aanbieden en er geen ruzie gaat ontstaan wat de standaard gaat worden (utopie)..... Dan is er nog hoop voor de artiesten) Bij XS4ALL duurdere pakketten zit standaard Spotify maar dat is beperkt 320Kbit MP3. Dan lijkt me de dienst Qobuz waar SpeakerLand ons op attent maakte een stuk beter http://www.qobuz.com/nl-nl/offers/music-streaming-subscription Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Nou ja, als je een goede DAC met asynchrone interface aansluit, dan denk ik dat de digitale bron niet veel meer uitmaakt. Immers, je hebt alle evt jitterproblemen al omzeild, de boel galvanisch gescheiden en bitperfect afspelen kan elke computer. Ik heb zelf mn Mac Mini vergeleken met mijn Meridian 588 als loopwerk en hoorde nauwelijks verschillen, misschien de Mac Mini zelfs een tikkeltje muzikaler. Wat ervaringen van anderen: http://www.computeraudiophile.com/f10-music-servers/aurender-s10-weiss-digital-analogue-converter-202-a-9698/ Oei PD, "dan denk ik...." dat is dus een aanname. Er zal altijd jitter bestaan in het Land der AudioBits. Op het groene forum loopt ook een soortgelijke discussie, bovendien is het niet nieuw. Ik persoonlijk houd het er maar op dat de Goeroe's (Tent ea) het wel weten en prima kunnen verklaren waarom het ene apparaat anders klinkt dan het andere, aangesloten via dezelfde DAC. Voor zover ik het wat begrijp en kan aannemen is dat het allemaal met Jitter te maken heeft. Mijn eigen ervaring was een zgn low jitter cd speler, Cambridge 640 V2 flink opwaarderen en dan bleek er van dat low jitter wat de fabrikant riep weinig waar. Het kon nog beter. Die CD speler is nu niet meer in gebruik maar klonk uiteindelijk fantastisch. Toen ook nog de voeding van de klok werd aangepakt, een modificatie later, klonk het weer beter! Datzelfde geintje met een logitech Touch die via mijn bDAC speelde, niet de beste maar zeker niet de minste DAC, heb ik herhaald : de Touch kreeg de verbeterde 5V voeding (heater supply van Tent, naar mod van Triodedick) en Jahoor mijlen verschil. Dat dus op dezelfde DAC met dezelfde player! Dat is ook waarom er toch verschil zit in streamers, ik kon het aantonen met een en hetzelfde apparaat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Bij XS4ALL duurdere pakketten zit standaard Spotify maar dat is beperkt 320Kbit MP3. Dan lijkt me de dienst Qobuz waar SpeakerLand ons op attent maakte een stuk beter http://www.qobuz.com/nl-nl/offers/music-streaming-subscription Dit hele verhaal staat nog in de kinderschoenen. Willen de platenmaatschappijen nog wat verdienen moeten ze rap het verdienmodel aanpassen. SPOTIFY is trendsetter. Wanneer de content lossless wordt aangeboden, dan komen we ergens. Meer dan een tientje in de maand heb ik daar overigens niet voor over. Van mij het allemaal standaard bij de abonnementskosten ingestopt worden, net zoals destijds het geval was van die kwartjes bij elke lege CD-R. Zolang het model er niet is weet ik de weg naar de nieuwsgroepen wel. Ik geef aan cd's geen geld meer uit (principe) en wacht op een model waarbij de verdeling van de inkomsten eerlijk is. Met streamingdiensten lijkt dat prima realiseerbaar. Lost de problematiek rond illegaal up/downloaden automatisch op. Is een kwestie van tijd, ik gok binnen 5 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Mag ik heel even een zijspoor. Ik ontdekte net toen ik een plugin aan het zoeken was voor Qobuz wonderschone muziek http://www.soundliaison.com/products-from-our-studio-masters Dat dan afspelen op je streamer prachtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Speelt de rip-kwaliteit een grote rol bij het streamen ? Het is bekend, dat bij oudere CD's de kwaliteit, sterk achteruit loopt (veroudering) en volgens zeggen,de foutcorrectie steeds zwaarder moet ingrijpen. Dit geldt ook bij CD,s met beschadigingen. Als deze nu wat mindere CD,s opnieuw, bit-perfect worden geript met bijvoorbeeld met EAC of DB-Poweramp,zou hierin dan een stukje van de winst liggen in geluidskwaliteit in het voordeel van streamen t.o.v. CD-speler ? In theorie zou het niks mogen uitmaken en vindt de foutcorrectie v/d CD-speler, onhoorbaar met eenstukje buffering op de achtergrond plaatst. Ik zelf hoor (maar ik heb geen gouden oortjes ) nauwelijks verschil tussen mijn streamer Logitech-Duet met aparteBooster-voeding en optical aangesloten op mijn CD-speler, die dan als DAC fungeert en tussen de CD-speler alsdeze als volledige speler wordt ingezet (loopwerk + Dac). Persoonlijk denk ik, dat discussies omtrent kwaliteitsverschillen tussen pure streamers in dezelfde categorie valt als discussiesover kwaliteitsverschillen tussen kabels e.d. M.i.z te marginaal om je erg druk over te maken. Goede rip-kwaliteit, goede implemantie v/d software en vermijden v/d klok van de PC lijken maar meer essentiele zaken,waar men op moet letten en dit zijn toevallig ook nog die items die je relatief zelf zeer goedkoop kunt realiseren. Als je puur alleen naar het streamingboard/print kijkt, zijn het een paar chipjes en weerstanden, om hier duizenden euro,svoor neer te leggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Echt gebeurt. Ik had hier net een kennis over de vloer waar ik een UL40-S2 af moest regelen. Door een communicatie foutje had hij alleen de buisjes meegenomen. Vond de tas al zo licht Na koffie en gezellig ohen. Ook even luisteren. Hij: "ik heb ook een Logitech streamer een Touch maar ik ben niet zo tevreden want hij klinkt nogal plat" Ik zel: "oja? die van jou is nóg beter dan die van mij" Hij: "wat een details én diepte" Moraal van het verhaal, niks mis met de techniek. De beste man gaat goede luidsprekers kopen. Vast een Vliegende Hollander! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Oei PD, "dan denk ik...." dat is dus een aanname. Er zal altijd jitter bestaan in het Land der AudioBits. Dat hoeft dus niet.Jitter ontstaat tussen de communicatie tussen een master en een slave. Deze klokken moeten 100‰ gelijk lopen om geen last te hebben van jitter. Dat lukt dus nooit om dat er altijd miniem kleine verschillen zullen blijven bestaan als je met verschillende klokken werkt. De truuc is dus om alles met een klok te doen of dan in ieder geval de Dac klok als master te gebruiken. Dat is wat Guido ook in jou B Dac doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Over die Touch heb ik al zo vaak gehoord dat-ie plat(ter) speelt dan de voorganger. Zal die man toch ook een betere streamer nodig hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Over die Touch heb ik al zo vaak gehoord dat-ie plat(ter) speelt dan de voorganger. Zal die man toch ook een betere streamer nodig hebben. Bedankt voor de tip. Zal vragen of hij hem mee neemt kunnen we hem A/B vergelijken met de Duet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Dat hoeft dus niet. Jitter ontstaat tussen de communicatie tussen een master en een slave. Deze klokken moeten 100‰ gelijk lopen om geen last te hebben van jitter. Dat lukt dus nooit om dat er altijd miniem kleine verschillen zullen blijven bestaan als je met verschillende klokken werkt. De truuc is dus om alles met een klok te doen of dan in ieder geval de Dac klok als master te gebruiken. Dat is wat Guido ook in jou B Dac doet. nul zal het gejitter nooit zijn De usb van de bdac is overigens niet asynchroon en bovendien gaat ie maar tot 48 khz. De deftigheid bij de bDac zit hem vooral in een goed ontworpen sample rate converter. Met de M2tech ertussen haal ik de beste resultaten. Dit wordt ook door Tentlabs zo gebruikt en aanbevolen. De bDac is nog iets te verbeteren door modificaties (in met name het analoge deel) die door Tentlabs worden ondersteund. De verbeteringen zijn op componentenniveau. Ik blijf het een fijn apparaat vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Deftigheid... ben jij een Belg, Goodtube? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Deftigheid... ben jij een Belg, Goodtube? Intelligente woordkeuze hè Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Ik denk eerder aan compassie met de TS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Oei PD, "dan denk ik...." dat is dus een aanname. Er zal altijd jitter bestaan in het Land der AudioBits. Op het groene forum loopt ook een soortgelijke discussie, bovendien is het niet nieuw. Ik persoonlijk houd het er maar op dat de Goeroe's (Tent ea) het wel weten en prima kunnen verklaren waarom het ene apparaat anders klinkt dan het andere, aangesloten via dezelfde DAC. Voor zover ik het wat begrijp en kan aannemen is dat het allemaal met Jitter te maken heeft. Mijn eigen ervaring was een zgn low jitter cd speler, Cambridge 640 V2 flink opwaarderen en dan bleek er van dat low jitter wat de fabrikant riep weinig waar. Het kon nog beter. Die CD speler is nu niet meer in gebruik maar klonk uiteindelijk fantastisch. Toen ook nog de voeding van de klok werd aangepakt, een modificatie later, klonk het weer beter! Het "probleem jitter" is alleen van belang de ontvanger het kloksignaal moet afleiden uit het de ontvangen bitstroom. In dat geval moet de DAC zn kloksignaal afleiden uit de bitstroom van de bron en proberen daarmee in de pas te lopen als de aangeleverde bits weer in analoog signaal worden omgezet. Je kunt de invloed van jitter verminderen door die klokken nog preciezer te maken en/of buffers of reclocking toe te passen. De andere benadering is die van de asynchrone aansluiting; dan is jitter geen factor meer, want alles loopt perfect in de pas met het eigen kloksignaal van de DAC. Asynchrone verbindingen worden echter maar weinig gebruikt. Met USB is het lastig te implementeren, met FireWire is dat een stuk makkelijker, maar FireWire is niet zo'n populaire interface. De verbinding tussen CD loopwerk en DAC is altijd synchroon, hetzelfde geldt voor de meeste streamers, iig voor de Squeezebox Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 nul zal het gejitter nooit zijn De usb van de bdac is overigens niet asynchroon en bovendien gaat ie maar tot 48 khz. De deftigheid bij de bDac zit hem vooral in een goed ontworpen sample rate converter. Met de M2tech ertussen haal ik de beste resultaten. Dit wordt ook door Tentlabs zo gebruikt en aanbevolen. De bDac is nog iets te verbeteren door modificaties (in met name het analoge deel) die door Tentlabs worden ondersteund. De verbeteringen zijn op componentenniveau. Ik blijf het een fijn apparaat vinden. Wat ik mij nog van Guido onthouden heb was dat hui ook op de spdif een buffer toepast waardoor de klok van de bron minder relevant is.Toen de B Dac net op de markt was heb ik die kunnen beluisteren en het is een prima apparaat. Echter moet deze het nu wel afleggetegen een goede asynchrone Dac. Daar wordt de USB module en de Dac zelf uit dezelfde klok gevoed en is de jitter vanzelf minder of inidergeval gelijk door de hele Dac heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 Speelt de rip-kwaliteit een grote rol bij het streamen ? Het is bekend, dat bij oudere CD's de kwaliteit, sterk achteruit loopt (veroudering) en volgens zeggen, de foutcorrectie steeds zwaarder moet ingrijpen. Dit geldt ook bij CD,s met beschadigingen. Als deze nu wat mindere CD,s opnieuw, bit-perfect worden geript met bijvoorbeeld met EAC of DB-Poweramp, zou hierin dan een stukje van de winst liggen in geluidskwaliteit in het voordeel van streamen t.o.v. CD-speler ? In theorie zou het niks mogen uitmaken en vindt de foutcorrectie v/d CD-speler, onhoorbaar met een stukje buffering op de achtergrond plaatst. Klopt, dat is ook een van de grote voordelen van streamen: altijd bitperfect. Bij een CD loopwerk wordt dat minder als de CD veroudert* of als de laser van het loopwerk wat minder wordt**, er wordt dan steeds zwaarder geleund op de foutcorrectie en het signaal wordt steeds meer gecompromitteerd. *Zo kan een kopie van een CD beter klinken dan het origineel **Ik heb al eens een sony 555 met heel veel draaiuren als loopwerk vergeleken met een wat jongere meridian 588. Allebei via toslink op dezelfde DAC aangesloten: dag en nacht verschil, zo groot dat je t niet gelooft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 juli 2014 Report Share Posted 28 juli 2014 volgens mij zijn jullie aardig goedgelovig Bitperfect is helemaal niet inherent aan streamen En een jitter loze klok bestaat niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 juli 2014 Report Share Posted 29 juli 2014 Als je me iets beter zou kennen, zou je weten dat ik absoluut niet goedgelovig ben, eerder sceptisch. Meten is weten: voor mijn CD rips gebruik ik XLD; als een rip niet bitperfect kan worden gemaakt, dan wordt ie geweigerd. De firmware van mijn DAC kan de verbinding op bit transparantie testen, en uiteraard heb ik die getest voor alle bitrates van 16bit/44.1kHz t/m 24bit/192kHz Een perfect jitterloze klok bestaat niet, maar zoals ik steeds probeer uit te leggen, dat is bij een asynchrone aansluiting ook niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 29 juli 2014 Report Share Posted 29 juli 2014 Rippen op bit accuraatheid staat los van bitperfect streamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 juli 2014 Report Share Posted 29 juli 2014 Goed lezen svp Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2014 Report Share Posted 29 juli 2014 (...) Deze klokken moeten 100‰ gelijk lopen om geen last te hebben van jutter. (...) Spido heeft geen verstand van dit soort zaken... maar 100‰ lijkt hem niet erg nauwkeurig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 juli 2014 Report Share Posted 29 juli 2014 Knap he ik kon het % teken niet vinden op het tablet op mn telefoon gaat het beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 juli 2014 Report Share Posted 29 juli 2014 Knap he ik kon het % teken niet vinden op het tablet op mn telefoon gaat het beter.Dan had je er 1000 voor kunnen zetten, toch? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 juli 2014 Report Share Posted 29 juli 2014 Of het woordje procent erachter. Nu is het een enorm verschil; hoe merkwaardig dat Spido hierachter kwam, die streaming maar een rare nieuwlichterij vindt. Ik wou, nu we het toch over verschillen hebben nog vermelden dat ik wel degelijk verschil hoor in het zuiver digitale traject. Evenwel heeft dat met de overschatte term jitter niets van doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts