Jump to content

Ineens allemaal andere pc 's

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ineens allemaal andere pc 's :o

Via mijn zwager ook een fraaie mini pc,  die mijn Synology gaat vervangen.

Ben daar erg tevreden over,  maar wil gewoon méér processor power en geheugen.

Zodat naast hi-res audio ook mijn Wordpress site hopelijk lekker snel werkt.

Die pc draait dan toch ;) en het NASje  trekt het nu niet.  Ik kan wel een duurdere

NAS kopen, maar die heeft gewoon niet de mogelijkheden die een Debian Linux server wel heeft.

Wat is het stroomverbruik Jack?

Mijn NAS PC die ik nu even niet gebruik (usb disk aan de Nighthawk router werkt voldoende voor mij) was een oude P III 3.0 een dat zat boven de 100W.

Een 80plus voeding, nieuw moederbord, 4GB ram en de goedkoopste AMD cpu en het verbruik was 40W. Kostte me 125 euro totaal, 2 jr geleden.

Oude pc's is leuk maar ze vreten stroom

Wat is het stroomverbruik Jack?

Mijn NAS PC die ik nu even niet gebruik (usb disk aan de Nighthawk router werkt voldoende voor mij) was een oude P III 3.0 een dat zat boven de 100W.

Een 80plus voeding, nieuw moederbord, 4GB ram en de goedkoopste AMD cpu en het verbruik was 40W. Kostte me 125 euro totaal, 2 jr geleden.

Oude pc's is leuk maar ze vreten stroom

Stroom is geen probleem, ik heb genoeg,  zelf opgewekt door wind en zon. :)

Ik zit te denken als ik nu een studiokwaliteit 24/192 geluidkaart er in zet. En hem ook aan sluit aan de TV

zodat ik met VLC films kan kijken en HI-Res audio, webserver, mailserver, fileserver.

Dan kunnen er een heleboel apparaten weg :o Al die kleintjes verbruiken ook stroom ;)

Vandaag een "High Quality 24-bit 192khz kaart" binnen gekregen.

Volgens de verpakking: "Perfect reference audio interface for home studio recording applications¨ :o

Als hij zo goed kan opnemen, zoals op de verpakking staat,  zal hij toch zeker zo goed kunnen afspelen .... niet? :D

TV vind ik eigenlijk bijzaak, dat ding staat nauwelijks aan.   Maar als dat weer een kastje scheelt dan is dat mooi meegenomen. :)

Heb ik eindelijk een "smart TV" :lol:   Wat zal er nog meer op dat Linux doosje kunnen ^_^

Vandaag een "High Quality 24-bit 192khz kaart" binnen gekregen.

Volgens de verpakking: "Perfect reference audio interface for home studio recording applications¨ :o

Als hij zo goed kan opnemen, zoals op de verpakking staat,  zal hij toch zeker zo goed kunnen afspelen .... niet? :D

Hopelijk kan ie allebei. Een ADC is overigens makkelijker te maken dan een goede DAC. Succes!

Hopelijk kan ie allebei. Een ADC is overigens makkelijker te maken dan een goede DAC. Succes!

Waarom? Het zijn beide toch gewoon digitale chips?  Ik zie niet in waarom het ene makkelijker is dan het andere?  Leg eens uit.

Schop ik nu tegen digitale huisjes :unsure::confused:  Laten we eerlijk zijn, als een doorsnee bandje een digitale kaart van zeg 150€

en een pc gebruikt.  Dan is hij toch zeker goed genoeg voor de weergave daarvan? Er komen toch niet meer bitjes of zo?

Ik kent een goede techneut  die met 24bit hooguit 48khz opneemt.  88khz gebruikt hij zelden.

Zo'n kaart in een pc lijkt me ook ideaal een ruisvloer van  -120dB  is haalbaar.  Geen gedoe met  streamen via, asynchrone, synchrone USB poorten, firewire of god mag weten wat :blink: Wie weet géén jitter daardoor :o   Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Tja er zijn een paar nadelen.  Het is niet sexy, duur,  of  audiofiel.  Guido en anderen kunnen hun tent wel sluiten :D   Maar wie weet? ;)

Kom eens met antwoorden, waarom het niet zo zou zijn :rolleyes:

Waarom? Het zijn beide toch gewoon digitale chips?  Ik zie niet in waarom het ene makkelijker is dan het andere?  Leg eens uit.

Schop ik nu tegen digitale huisjes :unsure::confused:  Laten we eerlijk zijn, als een doorsnee bandje een digitale kaart van zeg 150€

en een pc gebruikt.  Dan is hij toch zeker goed genoeg voor de weergave daarvan? Er komen toch niet meer bitjes of zo?

Ik kent een goede techneut  die met 24bit hooguit 48khz opneemt.  88khz gebruikt hij zelden.

Zo'n kaart in een pc lijkt me ook ideaal een ruisvloer van  -120dB  is haalbaar.  Geen gedoe met  streamen via, asynchrone, synchrone USB poorten, firewire of god mag weten wat :blink: Wie weet géén jitter daardoor :o   Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Tja er zijn een paar nadelen.  Het is niet sexy, duur,  of  audiofiel.  Tent  en anderen kunnen hun tent wel sluiten :D   Maar wie weet? ;)

Kom eens met antwoorden, waarom het niet zo zou zijn :rolleyes:

Met een kaart in de PC ben je vatbaarder voor het op pikken van allerlei digitale stoorsignalen en dat is nu net weer niet bevoordelijk voor de riusvloer.

Maar voor het weergeven van een muziekje werkt het prima.

Verwacht er alleen geen high-end van daarvoor heb je echt een goede Dac voor nodig.

In de Dac heb je beter dingen onder controle dan in een PC.

Denk maar aan een mooie schone voeding en een goed afgeschermd huisje.

Met een kaart in de PC ben je vatbaarder voor het op pikken van allerlei digitale stoorsignalen en dat is nu net weer niet bevoordelijk voor de riusvloer.

Maar voor het weergeven van een muziekje werkt het prima.

Verwacht er alleen geen high-end van daarvoor heb je echt een goede Dac voor nodig.

In de Dac heb je beter dingen onder controle dan in een PC.

Denk maar aan een mooie schone voeding en een goed afgeschermd huisje.

Snap het wel George,  dit vergt een totaal andere manier van denken.

Wat nu als je die ruis en brom nauwelijks kan meten?

Wat nu als sommige streamers verdacht veel op een pc lijken?

Wat nu als daar ook een geschakelde voeding in zit?

Volgens mij klopt er iets niet, in ieder geval  meetbaar niet. 

En dan snap ik nog steeds niet waarom een geluidkaart, wel goed is voor opnames :confused: :confused:

Zit dat "high-end"  gepruts met dac's en zo, niet tussen de oren?

Bij de oudste draait al een paar jaar een dergelijke configuratie via een UL40-S2 buizen versterker

En het klinkt echt uitstekend.  Er zitten  audiofiele opampjes op de geluidskaart.  Dat dan weer wel. ;)

Oorzaak van Jitter ligt niet alleen in de nauwkeurigheid van het klokcrystal, maar vooral in ground circuits en layout. De voeding moet schoon zijn. Dat lijkt mij in een PC niet het geval.

Patrick, ik heb ook een keer of 3 zo'n digitale workshop bijgewoond.  Ik begrijp de argumenten, maar vind ze steeds minder overtuigend. Nog maar een paar jaar terug lukte het een forum lid niet om een dure high-end speler te  onderscheiden met een van een van de Blokker.  Nou vind ik die ABX testen bedenkelijk, er zijn zoveel variabelen waarbij je ineens uit je vertrouwde luisteromgeving wordt gerukt. Dat het m.i. wel heel moeilijk is om verschil te kunnen horen.

Maar een blinde niet gemene test in een veilige  en eerlijke omgeving?  Durf jij je eigen (digitale) aannames ter discussie  te stellen? Een beetje wetenschapper doet dat volgens mij altijd.  Alleen dan kom je m.i. verder. ;)

Oorzaak van Jitter ligt niet alleen in de nauwkeurigheid van het klokcrystal, maar vooral in ground circuits en layout. De voeding moet schoon zijn. Dat lijkt mij in een PC niet het geval.

Zijn daar metingen van?

Voor een ADC heb je inderdaad alleen digitale chipset nodig, het is een vrij simpele bewerking waarbij niet zo heel veel mis kan gaan.  Maar voor een DAC heb je ook een analoge schakeling nodig, en dat is een stuk lastiger en duurder (Moore's law geldt alleen in het digitale domein) als je het goed wilt doen. 

Vergelijk het met het in stukjes knippen van een foto, dat is niet zo moeilijk. 

Maar de stukjes weer aan elkaar plakken en de naden wegwerken is een stuk ingewikkelder. 

Ik denk nog even ^_^  Dank je voor je reactie :)

Vóór de Analoog Digitaal convertor zit toch ook een analoog deel op de print? 

Het gaat toch niet ongebufferd de A/D convertor in?

Dan wordt b.v. 48.000 keer per seconden omgezet naar digitaal. 

Hoewel dat heel in nauwkeurig stukjes zijn, geeft dat verlies.

Weer kans op verlies bij het digitaal inlezen en ook weer verlies bij het analoog omzetten.

Dat wij als eindgebruiker, consument geen grip hebben op de productie van het digitale materiaal is een gegeven.

Maar om dan heel dure apparatuur te gebruiken als dat aan de bron ook niet gebeurt?

Dat heeft toch geen zin?  Je kunt toch nooit meer muziek ergens uithalen, dan erin gestopt is? :blink:

Waar ik het mee eens ben dat er veel  winst te halen is na het analoge deel achter de DA convertor.

Maar ook dan zijn geen dure investeringen nodig. De kans groot dat het al heel gauw beter is dan aan de kant

van de analoge ingang vóóŕ de A/D convertor is imho groot.

Of heb ik het mis? Kan hoor  ;)

Ahhh net te laat, vooral doorgaan! met hardop denken!

Edited by Vintage

Voor een ADC heb je inderdaad alleen digitale chipset nodig, het is een vrij simpele bewerking waarbij niet zo heel veel mis kan gaan.  Maar voor een DAC heb je ook een analoge schakeling nodig, en dat is een stuk lastiger en duurder (Moore's law geldt alleen in het digitale domein) als je het goed wilt doen. 

Hoe kom je daar bij? Het analoge ingangsgedeelte van een ADC moet ook goed zijn, weinig ruis hebben en een lage vervorming hebben. Plus dat daar ook analoge low pass filters nodig zijn die kwalitatief goed moeten zijn om aliasring te voorkomen. Qua moeilijkheid/complexiteit verschilt een ADC niet van een DAC. En ook bij een ADC moet de conversie klok zo min mogelijk jitter hebben. Bij een enkele ADC kan dat vrij simpel een goede kristal oscillator zijjn maar voor studio gebruik moeten die klokken synchroon lopen en dat wordt het ook weer lastiger.

Klopt Jack. Alleen de kabels en interface waarover die loopt introduceert weer jitter. Hoewel dat in feite ook 1'tjes en nulletjes zijn is het op signaal niveau een analoog gebeuren. W.d.b. heeft Goodtube een goed punt.

Nou lekker weer :(  Gedoe met dat "jitter".  Het digitale toverwoord jitter :wacko:   Snap je, of wil je iets niet..... noem het jitter, 

Ja .... eh nee,  mevrouw,  kan niet he... jitter :P

Daar gaat mijn mooie plan.  Het forum haalt opgelucht adem :unsure::D Zit ik weer met tig losse kastjes, die allemaal  zo hun onhebbelijkheden  hebben :(

Gebruik  je een paar meter  kabel in een digitale set-up dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar in een pc  ?

Dan vraag ik me ook af.  Hoe het dan lukt, om kennelijk "jitter vrije"?  opnames te maken in professionele studio's. ?

En mogelijk is er een semiprofessionele muziek wereld waar ze allemaal niet zo nauw nemen ?

Kun je jitter ook makkelijk meten? 

Van apparatuur?

Van het bron materiaal.

Of we worden allemaal bedonderd :o  En dan heb ik het nog maar niet over vinyl,  dat je zo digitaal bij de platen pers kunt aanleveren :ph34r:

Glaasje koud water Jack? :D

In je PC heb je toch geen lange kabels zitten (hoop ik tenminste, je weet maar nooit :lol: ). In de PC zit op je audiokaart een eigen kristal clock die zowel de ADC als de DAC synchroon aanstuurt. Dat moet ook, anders zou Arta niet werken, die heeft dat nodig. Meestal zitten er 2 op, eentje voor 44,1 en veelvouden daar van en eentje voor 48 en veelvouden daarvan.

En oh ja, een audiokaart in een PC kan natuurlijk helemaal niet. De voeding van zo'n ding geeft zoveel rotzooi in het signaal dat het ongenietbaar is :P Hier gaf ik een linkje naar wat meetplaatjes http://www.high-endforum.nl/topic/13992-buizenissen/?p=433380 van mijn kaartje. Kennelijk leutert men liever door met gemeenplaatsen dan de feiten serieus te nemen :D Een dergelijke bewering is net zoiets als beweren dat audiospullen op het lichtnet niks kunnen zijn omdat het lichtnet niet storingsvrij is en een 50 Hz sinus van 230V is.

Net een ijsje en een bak koffie weggewerkt :) 

Dacht heel even, ligt het nou aan mij? Ben ik zo gek? Zo zomaar kunnen....  Maar ben blij, dat er mensen zijn die anders durven te denken.

Niet alles, voor zoete koek aannemen.  Ga mijn nieuwe geluidskaart eens flink aan de tand voelen de komende weken.

Maar er blijven nog veel vragen, onbeantwoord.

Ben wel benieuwd hoe dat kaartje van je uitpakt. Bij de betere kaarten is echt wel serieus aandacht besteed aan de voeding ervan. Dat zie je vanzelf wel met Arta.

Jitter kun je i.d.d. meten met een geluidskaart, zij het beperkt. Zie hier: http://www.audiophilleo.com/ja/docs/Dunn-AP-tn23.pdf En hier voor Popiejopie uitleg: http://www.stereophile.com/content/case-jitters

Dat is een mooie PDF file Pjotr :)

Om het kaartje goed te kunnen testen moet ik  een nieuwe computer in elkaar zetten.

en bij mijn zwager spullen bietsen (heeft zat) Of de lekkage in een oude watergekoelde pc oplossen :unsure:

Maar de tuin en dochter heeft deze dagen even voorrang :D

Bedacht me net,  als ik nu dat M-audio USB kaartje aan mijn laptop aansluit.

Dan kan ik in de tussentijd  24/96 afspelen. 

Eventuele storing uit een voeding sluit je dan m.i. uit. 

Immers hij draait op accu. ;)

Hoezo nieuwe computer? Die ESI kaart is toch een standaard PCI kaart? Of heb je nog een PC met alleen ISA slots? :o

Eventuele storing uit een voeding sluit je dan m.i. uit. 

Immers hij draait op accu. ;)

Zou je denken? In een laptop zitten ook DC-DC converters (soort van SMPS) om van de accuspanning een stabiele 5V en de spanningen voor de processor te maken.