Tubejack Posted 30 augustus 2014 Author Report Share Posted 30 augustus 2014 Ik hoor er niets anders dan positieve dingen over Jack MAAR ik durf er niet aan beginnen Heb het nog nooit gezien, heb nog nooit een besturingssysteem geinstalleerd enz, is echt mijn dada niet ... Het kriebelt wel Wat met mijn outlook, office enz Wat als ik windows7 niet meer kan opstarten enzo Heb vele bange vragen Je kunt Mint 17 vanaf de cd opstarten en kijken of werkt op je laptop. Er wordt dan niets geïnstalleerd. Als het je dan wat lijkt, dan maak je -net als anders- een backup van belangrijke bestanden. Dan kun je het veelal probleemloos naast Windows instaleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 augustus 2014 Author Report Share Posted 31 augustus 2014 Het frappante is dat ik toen al mijn machines hier nog XP hadden ik eigenlijk altijd op linux mint werkte. nu zijn alle machines voorzien van win7 en gebruik ik mint eigenlijk niet meer. En dat terwijl ik toch liever linux gebruik maar door dat alles in de slaapstand staat start windhoos standaard op en ga ik daar maar mee verder. De slaapmodus van OSX is met deze Imac fenomenaal, ik dacht dat hij dan 1 of 2 watt gebruikt. Je kunt hem dan 24/7 aan laten staan. Zoiets moet ik nog voorelkaar zien te krijgen in Mint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken. Zit er verschil in slaapstand bij een ander os op dezelfde machine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Je kunt Mint 17 vanaf de cd opstarten en kijken of werkt op je laptop. Er wordt dan niets geïnstalleerd. Als het je dan wat lijkt, dan maak je -net als anders- een backup van belangrijke bestanden. Dan kun je het veelal probleemloos naast Windows instaleren. Dus gewoon eerst op DVDtje branden ... Gonna give it a try Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Ondertussen na veel vijfen zessen Linux Mint 17 Cinnamon op DVD gebrand Programma dat moest gedownload worden om de Linux te branden ging steeds inconflict met mijn antivirus ... Straks DVD erin en heropstarten en eventueel in de BOOT zien wat er eerst staat DVD of PC als opstart Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Succes. Linux is leuk. Onderwater wat moeten doen vergt wel wat durf. Voor de gewone gebruiker snel een brug te ver maar ook niet vaak nodig. Install and forget Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Dernet Linux effe aan de praat gekregen problem 1 --> geen internet Waarschijnlijk zal ik dat schriptje ipconfig /release moeten laten lopen alvorens ik windows afsluit en heropstart problem 2 --> standaard qwerty heb ik gemerkt waar zet je dat standaard om naar azerty? Heb de achtergrond gewijzigd, mijn acer device aangesproken Eens wat excel met de libreoffice, evenals foto's kGa nog ne freak worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Hoi Stef, al goed bezig zie ik 1- gebruik je wifi of een vaste verbinding? voor wifi worden niet alle kaarten standaard geinstalleerd en moet dat alsnog gebeuren. Mogelijk met wat truckjes. 2- het toetsenbord stel je in bij de installatie maar kan later nog aangepast worden. dit doe je bij 'Menu - Configuratiescherm - Toetsenbord' vervolgens het tabje Indeling kiezen onder toetsen bord model stel je dan het juiste toetsenbord in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Hey George De instelling voor het toetsenbord vind ik wel ... Heb een wifi verbinding In de links die Sander postte, heb ik iets gelezen over een IPadres dat eens toegekend onder windows niet meer verandert waardoor Linux het niet herkend, van Linux naar windows blijft dat wel mogelijk Om het IP vrij te geven moet je dat binnen windows forceren, zie ipconfig /release die ik postte Komt stapje per stapje wel goed Kans is groot dat ik Linux naast windows installeer zodat ik bij de opstart steeds kan kiezen welk besturingssysteem ik kies Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 augustus 2014 Report Share Posted 31 augustus 2014 Als je WiFi gebruikt kan het goed zijn dat de kaart niet herkend wordt. Ik zou eerst eens na gaan of je kaart herkent wordt en goed is ge installeert. meestal heb ik daar problemen mee als ik WiFi wil gebruiken. Bedraad heb ik nog nooit een probleem gehad met het IP verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 september 2014 Author Report Share Posted 1 september 2014 Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en MacOSX opnieuw geïnstalleerd. Het was wel een "bevalling" want in principe is dat zo simpel.... En ja dan gaat het niet goed.... Lang verhaal kort halve dag bezig geweest 2 OSX versies gezien met updates... Ben nu mijn favoriete programma' s aan het installeren dat is heel makkelijk met een Mac en het overzetten van profielen en mail is even zoeken. Vanmiddag lag mijn UPC verbinding er uit, nadat het een maand of 5 goed heeft gewerkt is er ineens te weinig signaal en mijn coax kabels te lang Ben je zo weer een uurtje zoet mee en de nodige euro's 06.... Daarna was het pats aardlekschakelaar eruit en nieuwe NAS gecrashed waar ik net back-ups van deze Imac had gemaakt met 20gB bestanden van de vorige eigenaars..... Hij doet het gelukkig weer, de data staat er nog op, Maar ik ben al mijn instellingen, users, programma's kwijt. Van die dingen dus..... Normaal ga maandagavond sporten, ik ben voor de veiligheid maar thuis gebleven ..... Het goede nieuws is alles komt goed, de koffie is heet en de buizen warm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 september 2014 Report Share Posted 1 september 2014 Hoe veel pech kan een mens hebben... Ik zou op zo'n dag ook niet meer van huis durven te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 september 2014 Author Report Share Posted 1 september 2014 Het gaat hier meestal goed. Het bijzondere is, ik was vandaag bij een klein post agentschap, aardige mensen die ik ken. Daar was het ook een en al drama, kassa die het niet goed deed, internet niet, betalingen gingen niet, allerlei domme foutjes. Naast opbeurende woorden, maakte ik daar nog een grapje.... had ik beter niet kunnen doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 september 2014 Report Share Posted 1 september 2014 Jemig wat een toestanden. Dan ga je onwillekeurig twee zaken aan elkaar knopen. UPC en het is 1 september. Zeker iets gewijzigd daar? Met Ziggo hier ook eens zoiets meegemaakt, d.w.z. ik had van de drie video-apparaten er een uitgehaald, en toen was de verbinding knap gestoord. Bleek dat het apparaat dat er tussenuit was gehaald zelf het signaal versterkte, en zonder die versterking was de verbinding dus niet optimaal meer. En dat lag weer aan de plastic pluggen aan de Hirschmann kabels, want als ik die verving door metalen pluggen was het ook weer goed. Het luistert nauw... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 september 2014 Author Report Share Posted 1 september 2014 Als het goed heb begrepen was de marge waarbinnen het signaal moest zijn -6db tot +11dB en dat van mij was -7dB dus net op het randje van de marges. Na wat verplaatsen en kabels is het nu +0.5dB. Ik heb er ook een spitter beneden in de meter kast tussen uitgehaald. Jammer want nu heb ik boven geen TV meer. E.e.a. was zeer professioneel door de UPC monteur aangesloten. Met F-connectoren die ik als particulier waarschijnlijk niet eens kan kopen. Gelukkig keek ik daar al sportend alleen Nederland 1 en 2 en heb nog zo' n digitenne kastje staan. Verder is er nog een probleempje met WiFi er zijn hier zoveel sterke stations dat kanaal 1 t/m 13 propvol zitten en elkaar storen. Ik wijk uit naar nog meer UTP en 5 ghz WiFi Mijn Mac werkt als een zonnetje Nu de rest nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2014 Report Share Posted 1 september 2014 Normaal plaats je ook eerst het aop met daarop de aansluiting voor het kabel modem vanaf daar kan je verder naar de tv's en naar harte lust splitters plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 september 2014 Author Report Share Posted 2 september 2014 Normaal plaats je ook eerst het aop met daarop de aansluiting voor het kabel modem vanaf daar kan je verder naar de tv's en naar harte lust splitters plaatsen. Dat moet wel kunnen..... In principe was de aansluiting legitiem, doorgemeten en goed bevonden. Staat ook als voorbeeld op de UPC site Het VDSL modem van de vorige provider stond in de woonkamer en daar lopen alle UTP kabels naar toe. Dit verplaatsen naar de meterkast betekend gaten door het beton boren voor extra UTP kabels voor het netwerk en de telefoon Plinten wegslopen waar nu al te weinig ruimte is...... WiFi werkt nauwelijks hier. Dus de overstap naar 5ghz WiFi betekent ook dat de router in het het zicht moet bevinden van onze laptops. Dat gaat niet lukken als hij beneden in de meter kast staat (we wonen op 1 hoog drive in woning, weet je nog....) Als coax heb ik 4 voudig afgeschermde -120dB satelliet coax gebruikt dat geen verlies geeft. Nu werkt het goed, we halen weer ruim 120Mb down en 12 up. Op naar het volgende probleem uitdaging een slimme UPS voor de Nas bietsen. Het is niet makkelijk soms SNMP? https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/300 Oja als klap op de vuurpijl ook problemen met de laptop van mijn ega ..... allemaal strepen op het scherm ( waarschijnlijk back lite) Ze wil een nieuwe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 september 2014 Author Report Share Posted 4 september 2014 Weer wat problemen uit de wereld 5Ghz WiFi werk goed. Vrouw erg blij met andere laptop. Ze moet wel wennen aan MacOSX. ik ook. Werd gek van alle wachtwoorden, MacID, Icloud en eigen WW Dat doen we nu samen. Gedeelde smart is halve.... Af en toe ontedekken we een handige toetsenbord combinatie. Heel slimme UPS gevonden en besteld. Extra gigabit en harde schijf gekregen, Nas Raid 1 geconfigureerd. Wens is nu, alles op snel stabiel gigabit netwerk, op termijn, eigen cloud (zonder blote plaatjes) , eigen website, misschien ook mail server en automatische back-up server naar 2e NAS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 oktober 2014 Author Report Share Posted 14 oktober 2014 Ruim een maandje verder. Bijna elke dag zitten we wel even te spelen. Je moet een paar weken door de zure Apple heen bijten. MacOSX moet wennen. Inmiddels draait de 5e beta versie van Yosemite die binnenkort uitkomt. http://www.appletips.nl/aanrader-bereid-je-mac-voor-op-os-x-yosemite/ Wat met Linux kan, kan voor 95% ook met MaxOSX. Gigabitnetwerkje werkt, Eigen webserver draait heel erg goed ongeveer 20% sneller als bij huidige internetprovider. Mailserver nog niet helemaal. Automatische naar 2e NAS back-ups werkt. UPS werkt perfect. Voor wie een NAS wil kopen kan ik de zwaardere modellen van Synology zoals de DS713+ van harte aanbevelen. Er zit nu 2x Samsung EVO840 256GB SSD in. Geconfigureerd in Raid, lekker snel. Grote bestanden zoals films en muziek staan op een klein Synolgy NASje met een grote schijf. Alle belangrijke data wil ik nog proberen te backuppen in e.e.a. Cloud. In werkelijkheid is het maar ietsje complexer. De software van Synology vind ik fijn. Je bent van harte welkom om een keer te kijken en te luisteren of stuur een PM als je wat wilt weten. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts