mart Posted 28 augustus 2014 Report Share Posted 28 augustus 2014 wie weet waar ik deze kant en klaar rg59 kabel kan kopen? Het is een rg59 met, lijkt wel, aangegoten rca stekkers. opschrift: rg-59/u 75 ohm coaxial cable, geen verder merkaanduiding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 augustus 2014 Report Share Posted 29 augustus 2014 De stekkers die eraan zitten zijn de gewone Neutrik RCA stekkers en zijn zeer waarschijnlijk niet aangegoten. Ik denk dat iemand deze kabel toch zelf in elkaar gezet heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 29 augustus 2014 Author Report Share Posted 29 augustus 2014 ok. maar ik krijg ze ook niet open geschroefd dus daarom dacht ik aangegoten. bestaat ook niet: een standaard audiokabel op basis van rg59? bestaat wel maar dan alleen in heel lange lengtes kom ik achter en in driedubbel voor video gr. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2014 Report Share Posted 29 augustus 2014 ok. maar ik krijg ze ook niet open geschroefd dus daarom dacht ik aangegoten. bestaat ook niet: een standaard audiokabel op basis van rg59? gr. Mart Ben ze nooit standaard tegengekomen voor analoog, wel voor S/PDIF en veel voor video. Maar voor analoge audio is het ook uitstekende kabel. Overigens is RG59 of RG59U een typeaanduiding en zegt op zich niets over de kwaliteit ervan: RG == Radio Grade. Al ben ik slechte kwaliteit nooit tegengekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 augustus 2014 Report Share Posted 29 augustus 2014 Zelf maken is heel lastig omdat de plug eigenlijk niet geschikt is voor 75 Ohm. Ik bestel ze meestal hier: http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2014 Report Share Posted 29 augustus 2014 Zelf maken is heel lastig omdat de plug eigenlijk niet geschikt is voor 75 Ohm. Ik bestel ze meestal hier: http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm ??? RG59/U is met buitenmantel meestal net iets dikker dan 6 mm en soms ook niet. Er zijn toch zat goede cinch pluggen te koop voor een redelijke prijs waar een 6mm - 7mm kabel in kan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 Mechanisch past het wel, maar elektrisch matched het niet zo goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 Sorry, maar dat vind ik onzin. Elke volmetalen RCA plug zal hetzelfde doen dan die Canare RCAP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 Mag je onzin vinden, ik geef meer om meetresultaten dan om meningen. Het gaat niet alleen om de plug, maar vooral de kwaliteit van de afmontage. Als je de kabel voor laagfrequent signalen gebruikt luistert t minder nauw http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Coaxkabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 30 augustus 2014 Author Report Share Posted 30 augustus 2014 ze zitten nu tussen voor en eind versterker. analoge audio verbinding dus. om wat verder te experimenteren zoek ik een tweede exemplaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 Sorry, maar dat vind ik onzin. Elke volmetalen RCA plug zal hetzelfde doen dan die Canare RCAP. +1 Bovendien bestaan er sowieso geen 75 ohm Cinch / RCA pluggen. In weerwil van wat beweerd wordt. Die plugjes gebruiken voor 75 ohm toepassingen is louter kosten besparen. Een fatsoenlijke BNC plug kost 1 eurie, dat was nog veel te duur. Maar het schept weer een markt voor 20x zo dure RCA pluggen die slechter blijven dan een gewone BNC. Dat speelt overigens voor hogere frequenties zoals video en S/PDIF. Voor audio frequenties maakt het allemaal niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 ze zitten nu tussen voor en eind versterker. analoge audio verbinding dus. om wat verder te experimenteren zoek ik een tweede exemplaar. Dan luistert het idd niet zo nauw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 +1 Bovendien bestaan er sowieso geen 75 ohm Cinch / RCA pluggen. In weerwil van wat beweerd wordt. Die plugjes gebruiken voor 75 ohm toepassingen is louter kosten besparen. Een fatsoenlijke BNC plug kost 1 eurie, dat was nog veel te duur. Maar het schept weer een markt voor 20x zo dure RCA pluggen die slechter blijven dan een gewone BNC. Dat speelt overigens voor hogere frequenties zoals video en S/PDIF. Voor audio frequenties maakt het allemaal niet uit. Daar ben ik grotendeels wel mee eens, BNC is ook veel beter voor HF. Overigens denk ik dat de kostprijs wel hoger ligt dan RCA. De fabrikanten van audio apparatuur verkopen meestal geen dure kabels, maar gebruiken natuurlijk wel het liefst zo goedkoop mogelijke materialen, vooral bij massa productie. Die bluejeans kabel vind ik trouwens heel schappelijk geprijsd en netjes gemaakt. Er wordt een hoop prut verkocht voor een veelvoud van die prijzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 Daar ben ik grotendeels wel mee eens, BNC is ook veel beter voor HF. Overigens denk ik dat de kostprijs wel hoger ligt dan RCA. De fabrikanten van audio apparatuur verkopen meestal geen dure kabels, maar gebruiken natuurlijk wel het liefst zo goedkoop mogelijke materialen, vooral bij massa productie. Die bluejeans kabel vind ik trouwens heel schappelijk geprijsd en netjes gemaakt. Er wordt een hoop prut verkocht voor een veelvoud van die prijzen. Voor massaproductie wel, maar voor High-End spullen zijn dat soort materiaalkosten marginaal. En dan nog zie je doorgaans 50 ohm BNC gebruikt voor 75 ohm verbindingen. Gooien ze nog het kindje met het badwater weg Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 30 augustus 2014 Author Report Share Posted 30 augustus 2014 Bovendien bestaan er sowieso geen 75 ohm Cinch / RCA pluggen. In weerwil van wat beweerd wordt. Pjotr, ik heb drie digitale interlinks in gebruik die allemaal 75 ohm zijn én rca pluggen hebben. speciaal bedoeld voor spdif. (2x canare en een monster) dat is toch standaard voor spdif? en dat bestaat feitelijk niet volgens jou? maar dan worden we toch massaal bedrogen? ik heb ook een snoer (opschrift mil-c-17f-rg 059 bu) met bnc met een rca adapter. zou die dan beter aan de standaard voldoen? edit: http://www.kabelberg.nl/tulp-bnc/941-adapter-bnc-female-rca-male-75-ohm.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 augustus 2014 Report Share Posted 30 augustus 2014 Dat valt wel mee Mart. Cinch/RCA plugjes is min of meer standaard geworden voor consumenten producten. Maar de misaanpassing die je daardoor krijgt t.o.v. echte 75 ohm BNC pluggen is wel heel erg klein en w.m.b. verwaarloosbaar. Andere zaken verstoren ten opzichte daarvan de boel veel meer. Belangrijkste is dat de kabel zelf wel 75 ohm is voor S/PDIF en dat doen de fabrikanten wel goed hoor. Er is voor zover ik weet, één fabrikant die zegt 75 ohm Cinch pluggen te verkopen. Dat kan gewoon niet, daarvoor zijn de afmetingen van Cinch pluggen niet geschikt. Dus met zo'n Cinch <--> BNC verloopje wordt je ook niets wijzer. Kan wel handig zijn soms. Het was ook meer een opmerking i.v.m. wat Plaatjesdraaier naar voren bracht. Ja, je kunt dat meten aan de kabel zelf. Maar horen? Soms kun je meer meten dan horen en soms andersom Voor gewoon analoge audio signaalkabel is RG59 niettemin ook een erg goede kabel. Als je zelf een beetje kunt solderen haal je wat van die kabel bij een elektronicawinkel en zet daar zelf goede Cinch pluggen aan. Anders zijn die spijkerbroektouwtjes ook een goede tip Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 30 augustus 2014 Author Report Share Posted 30 augustus 2014 Voor gewoon analoge audio signaalkabel is RG59 niettemin ook een erg goede kabel. Als je zelf een beetje kunt solderen haal je wat van die kabel bij een elektronicawinkel en zet daar zelf goede Cinch pluggen aan. Anders zijn die spijkerbroektouwtjes ook een goede tip nee ik kan niet solderen, Ik vind de rg59 erg helder en analytisch klinken. Ik heb het gevoeld dat het minder betrokkenheid geeft. Maar dat kan goed aan de combinaties in mijn set liggen. Ik wil hem gaan vergelijken met een vd hul integration. (..en ik zie door de bomen het bos niet meer in kabeltjes land, naast de bekende spelers zijn er steeds meer kleine spelers (jke, ru connected) en nu ook een amerikaans spijkerbroekenveter ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 4 september 2014 Author Report Share Posted 4 september 2014 nee ik kan niet solderen, Ik vind de rg59 erg helder en analytisch klinken. Ik heb het gevoeld dat het minder betrokkenheid geeft. Maar dat kan goed aan de combinaties in mijn set liggen. Ik wil hem gaan vergelijken met een vd hul integration. de vd hul heeft gewonnen, met gemak. de rg59 is nu over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 september 2014 Report Share Posted 4 september 2014 Frappant. Heb je toch een boom in het bos gevonden, Mart. Gefeliciteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 4 september 2014 Author Report Share Posted 4 september 2014 Frappant. Heb je toch een boom in het bos gevonden, Mart. Gefeliciteerd. ik ben het bos niet ingegaan eigenlijk. sinds ik van een geintegreerde versterker ben overgestapt op een voor en eind combi moest er dus een extra interlink komen. ik had die rg59 en een vd hul. Vergelijken is dan wat lastig omdat ik ze beiden nodig heb. Ik moest dus een van die twee dubbel hebben voor een vergelijk Gelukkig kwam ik een goedkope nieuwe vd Hul tegen. en de rg59 is niet meer teruggezet, mijn zoon van 15 maakte zelfs opmerkingen over de stemmen die zo echt klinken nu. ik had overigens nog niet eerder meegemaakt dat kabels moesten inspelen maar dat is dus echt waar. en ik ben blij met nu twee maal een vd Hul integration. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Mag je onzin vinden, ik geef meer om meetresultaten dan om meningen. Het gaat niet alleen om de plug, maar vooral de kwaliteit van de afmontage. Als je de kabel voor laagfrequent signalen gebruikt luistert t minder nauw http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Coaxkabel Als je een kabeltje gebruikt voor analoge audio is het toch altijd laag frequent? 20 Hz tot 20.000 Hz. In een ander topic worden specs al niet zo relevant genoemd en hier zouden meetresultaten de doorslag geven? Meetresultaten met verschillen vele posities achter de komma. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 ik ben het bos niet ingegaan eigenlijk. sinds ik van een geintegreerde versterker ben overgestapt op een voor en eind combi moest er dus een extra interlink komen. ik had die rg59 en een vd hul. Vergelijken is dan wat lastig omdat ik ze beiden nodig heb. Ik moest dus een van die twee dubbel hebben voor een vergelijk Gelukkig kwam ik een goedkope nieuwe vd Hul tegen. en de rg59 is niet meer teruggezet, mijn zoon van 15 maakte zelfs opmerkingen over de stemmen die zo echt klinken nu. ik had overigens nog niet eerder meegemaakt dat kabels moesten inspelen maar dat is dus echt waar. en ik ben blij met nu twee maal een vd Hul integration. Wat verandert er in een kabel als deze aan het inspelen is? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Wat verandert er in een kabel als deze aan het inspelen is? Marcel Niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Niks. Gelukkig. pfffttt Ik maakte me al ernstig zorgen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 19 februari 2015 Report Share Posted 19 februari 2015 Als je een kabeltje gebruikt voor analoge audio is het toch altijd laag frequent? 20 Hz tot 20.000 Hz. In een ander topic worden specs al niet zo relevant genoemd en hier zouden meetresultaten de doorslag geven? Meetresultaten met verschillen vele posities achter de komma. Marcel 20kHz is inderdaad laagfrequent - geen probleem. Bij digitale HD audio (24bit/192kHz) zit je boven de 10MHz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts