mumsoft Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Marc hoe snel het netwerk is hangt toch af van de zwakste schakel en bij velen is dit de wifi tenzij alles bedraad is natuurlijk en via langigabit switch of router loopt Sure. Er is altijd een zwakste schakel. Als die sterk genoeg is voor het doel, dan is er niks aan de hand. Ik heb nog steeds een pc, bedraad aangesloten, ook de Olives zijn bedraad. Alleen mijn tablet en smartphone niet. Hoe snel het netwerk is weet ik niet zo precies meer, maar het is snel genoeg voor het tragere internet en de Olives. Voor overztten van bakken met files is USB3 het streven vooralsnog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2014 Author Report Share Posted 8 september 2014 Die ripnas is vast bedoeld als muziekserver, en dan speelt het snelheidsprobleem niet. Wil je hem als fileserver inzetten, dan natuurlijk wel. Vermoedelijk zijn die twee schijfjes erin als raid geconfigureerd. Dan zal het met een grotere schijf vast niet lukken. Je moet ook letten op het stroomverbruik, al zal dat wel loslopen. Voor mijn Olive heb ik gelet op de herrie en het stroomverbruik. Snelheid is altijd groot genoeg voor een ingebouwde schijf als muziekdrager. Windows home Server maakt er inderdaad een soort raid configuratie van. Je kunt er één schijf uithalen (eerst moet dan mbv WHS alles op de andere schijf). Er moet dus eerst een hoop afgehaald worden. Nu staat de server alles op de systeemschijf te proppen. Daarna kan ik er een grotere schijf aanhangen, formateren en in WHS opnemen. Er zit géé'n veiligheidssysteem op. Beide schijven worden alleen gezien als één schijf. Ik hoop dat ik de 3,5" er in krijg, anders moet ik terug naar de winkel. Het Foxconn moederbordje kan zonder mechanische koeling en verbruikt 24 W. Maar wanneer ik de server niet nodig heb, zet ik hem en de switch uit en spanningsloos.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Stef, WiFi is hier totaal onbruikbaar als transport. Er zijn zoveel stations, de een drukt de ander weg, vervolgens gaat de ander weer een sterker WiFi apparaat neerzetten. Nee gewoon CAT6 kabels en een TP-Link gigabit switch van 2 tientjes. Dat werkt tenminste Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2014 Author Report Share Posted 8 september 2014 Hier staat de router in de meterkast. Daarop zijn met kabels de TV, muziekPC huiskamer en telefoon aangesloten. Op zolder staat een Wifi repeater. Deze is bedraad op een switch aangesloten. Mijn muziekPC op zolder en de NAS zijn bedraad op die switch aangesloten. De rest werkt draadloos. Muziek in de huiskamer komt dus via Wifi. Zelfs met highres bestanden gaat dit perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Wifi mag waardeloos zijn, maar het hangt puur af van de omstandigheden. Hier op vakantie heb ik er erg veel plezier van, met de tablet werkt het prima. Met de smartphone gaat het veel minder goed, dan zie je dat het ene apparaat slechter werkt met hetzelfde wifi-signaal dan het andere. Als je een laptop gebruikt als pc, dan wil je toch graag met wifi werken, en is het wel fijn als je een goed signaal hebt, en dus niet teveel buren die hetzelfde willen. Soms is een compromis onvermijdelijk. Maar lekker met een kabel aan de laptop lijkt me... niks. Overigens probeer ik zo min mogelijk (thuis) met wifi te werken. Het gaat pas aan als het nodig is, en daarna meteen weer uit. Better safe than sorry. Je spuit toch energie de lucht in, en de Neanderthalers hadden het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Voor een snelle en simpele verbinding zou ik eSATA kiezen. SATA is de interface van de harde schijf, eSATA is dan de meest directe verbinding. USB voegt weer allerlei overhead toe (al schijnt USB3 desondanks ongeveer even snel te zijn: http://www.itworld.com/hardware/98987/usb-30-vs-esata-is-faster-better ) en een netwerk maakt het nooit sneller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 By the way, mijn eigen opstelling, lekker simpel & clean: Een Mac Mini met standaard een 500G schijf, ik heb daar nog een extra 1TB schijf bij ingebouwd waar alle muziek op staat. Zo heb ik alles in één apparaat en geen losse NAS en streamer nodig (een Mac Mini is amper duurder dan een NAS). Mn DAC hangt via FireWire aan de Mac Mini en in huis hangen ook nog een paar Apple Airports waar ik muziek naartoe kan streamen. Voorheen gebruikte ik een losse USB schijf als backup, nu heb ik via de netwerkaansluiting (bedraad) een verbinding met mn iMac, daar hangt een 2TB externe back-up schijf aan voor zowel de Mac Mini als de iMac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Moet je maar hebben, he, eSATA. Maar bedankt voor de term.. Ben zo vergroeid met het IDE-, en daarvoor het AT-tijdperk, dat ik de term SATA maar niet in mijn hoofd krijg. Mijn Conradje heeft zo'n eSATA interface, maar gelukkig ook USB3, want ik heb niks om eraan te knopen. @Hans, ben benieuwd of het lukt met Windows Home Server en de 3 TB schijf. Het zou me verbazen. 2TB is weer zo'n grens waar met moeite overheen wordt gestapt. Daarover lees ik dan zo'n doorwrocht artikel in de C't en denk, als het me duizelt, nog éven niet! En als WHS een beetje oud is, dan heeft hij die beperking ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 eSATA kun je heel makkelijk op een bestaande PC aansluiten: http://www.pcworld.com/article/154348/add_esata.html USB3 kan ook als upgrade, maar is iets lastiger en duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2014 Author Report Share Posted 8 september 2014 Ik heb het allemaal niet afgewacht. Ik heb de hele boel naar de winkel terug gebracht en een 2TB 2.5" HD (WD green) meegekregen. Wel wat duurder dan die 3TB 3,5", maar nu past het en werkt het al weer. Met de 0,5 TB die er al in zat, heb ik nu 2,5 TB. Voorlopig genoeg lijkt me. Nu speel ik dus weer met de RIPnas (zonder RIP drive). Ik heb nog even een andere NAS overwogen, of een ander kastje om de Ripnas/Foxconn. Maar in het laatste geval werd de voeding waarschijnlijk te licht. Een 3,5" verbruikt nou eenmaal meer dan een 2.5". Nu ben ik voor € 139,- klaar. Nu nog "even" alles terug kopiëren. Maar dat zal vanavond wel klaar zijn. Ondertussen speel ik de muziek die er al op staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2014 Author Report Share Posted 8 september 2014 eSATA kun je heel makkelijk op een bestaande PC aansluiten: http://www.pcworld.com/article/154348/add_esata.html USB3 kan ook als upgrade, maar is iets lastiger en duurder. Volgens mij zit op de Asus EEE box MuziekPC zo'n aansluiting. Helaas heeft het Foxconn bordje maar twee SATA aansluitingen, anders was het nog simpeler. Een SATA schijf er bij en kopiëren maar. Owww wacht... ik heb geen SATA schijf over, wel twee USB schijven. Er zijn overigens insteekkaarten (€ 29,-) om USB3 op een PC te maken. Dit zijn dan wel Ultra PCI kaarten. En dát zit nou weer in op die Foxconn. Het is ook altijd wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 In die USB schijf zit vrijwel zeker een SATA schijf, maar die er uithalen en aansluiten is ook zo'n gedoe. Troost je: als alles eenmaal is overgezet maakt de snelheid niet zoveel meer uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Er is altijd een zwakste schakel. Als die sterk genoeg is voor het doel, dan is er niks aan de hand. Waarom kom ik daar nou niet op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Een citaatje uit het artikel op itworld: So, what should you do? If I were you, I'd stand pat for now. USB 3.0 is the wave of the future. Later this year, as the technology matures, USB 3.0 devices should be consistently faster than today's eSATA devices, but we're not there yet. In addition, for now, you'll still pay a premium for USB 3.0 devices, boards with USB 3.0 ports, and even PCs with USB 3.0 built-in. Towards the year's end though USB 3.0 will become the default on almost all PCS and peripherals. Much as I like USB 3.0, I don't see any reason to hurry up and adopt it today. I'd advise you to wait too Maar dat artikel is van begin 2010.Het zegt hier dus dat USB3 nu wel mature zou moeten zijn. En dus flink sneller en praktischer dan eSATA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Ik heb het allemaal niet afgewacht. Ik heb de hele boel naar de winkel terug gebracht en een 2TB 2.5" HD (WD green) meegekregen. Wel wat duurder dan die 3TB 3,5", maar nu past het en werkt het al weer. Met de 0,5 TB die er al in zat, heb ik nu 2,5 TB. Voorlopig genoeg lijkt me. Nu speel ik dus weer met de RIPnas (zonder RIP drive). Ik heb nog even een andere NAS overwogen, of een ander kastje om de Ripnas/Foxconn. Maar in het laatste geval werd de voeding waarschijnlijk te licht. Een 3,5" verbruikt nou eenmaal meer dan een 2.5". Nu ben ik voor € 139,- klaar. Nu nog "even" alles terug kopiëren. Maar dat zal vanavond wel klaar zijn. Ondertussen speel ik de muziek die er al op staat. Mooi zo. Zorg wel voor een goede backup, want als ik het goed begrijp is de uitval van 1 schijf al fataal. En met 2 schijven is die kans dus groter. kun je backups bijhouden, of moet je ze steeds helemaal opnieuw maken? Dat lijkt me nu wel van belang met 2,5 TB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2014 Author Report Share Posted 9 september 2014 Mooi zo. Zorg wel voor een goede backup, want als ik het goed begrijp is de uitval van 1 schijf al fataal. En met 2 schijven is die kans dus groter. kun je backups bijhouden, of moet je ze steeds helemaal opnieuw maken? Dat lijkt me nu wel van belang met 2,5 TB. Ondertussen staat er alles weer op. Ik heb een 2 TB externe USB3 schijf met aparte voeding. Hierop maak ik regelmatig een kopie van de hele schijf. Dan heb ik nog een tweede 1TB USB3 schijf met voeding vanuit de USB poort. Hierop staat alle muziek (zolang dat nog past). Foto's e.d. staan ook op de schijven van andere PC's. Het is natuurlijk geen bedrijfsnetwerk. Er veranderd niet dagelijks wat aan de data. Dus dagelijkse backups maken lijkt mij niet nodig. Ik maak de 2 TB HD leeg en kopieer dan de hele inhoud van de server naar die schijf. Voordeel is dan, dat alles weer "vers" is opgeslagen. Ik weet dat ik een risico loop. Wanneer één van de twee serverschijven het begeeft tijdens het maken van de backup, ik alles kwijt ben. Gelukkig kan ik de boel dan nog herstellen vanaf m'n 2e HD en de backups op andere PC's. Maar toch... het is wel nodig om er over na te denken. We zijn hier op het werk ondanks alle dagelijkse backups op verschillende media, toch een behoorlijk aantal files verloren. Maar dat kwam hoofdzakelijk doordat een of ander intellect had besloten dat files ouder dan 2 jaar maar één keer per jaar gebackupt moesten worden. Dan gaan er twee schijven in de RAID configuratie kapot, blijkt de tapestreamer vervangen te zijn door een ander type dus die oude bandje passen niet meer. En van die oude streamer bleek nergens meer een werkend exemplaar van te vinden. gelukkig hadden we van het verloren jaar nog een einde-jaars-backup op DVD liggen. Maar die is natuurlijk niet compleet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 9 september 2014 Report Share Posted 9 september 2014 Ipv steeds een hele nieuwe backup zou ik software gebruiken voor een incremental backup (a la Apple's Time Machine). Want als er tijdens je backup nu iets mis gaat, ben je dus alles kwijt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 september 2014 Report Share Posted 9 september 2014 Backups zijn zo belangrijk als de eigenaar ze acht. Ik heb hier ook geen bedrijf, maar ik ben wel eigen baas. Baas over het werk dat ik erin stop, en baas over de backups. Hier verandert wel elke dag zowat iets, soms veel, soms weinig, aan de muziekverzameling. Die is ook strikt gescheiden van de rest. Er is een centrale database waarin alle gegevens worden bijgehouden, en die verandert dus voortdurend. Er zitten zowat 3000 cd's in, en er zijn nog geschat 1000 te gaan. Dat is nog jaren werk. Reken maar dat ik geen risico wil lopen. Ik heb dus 3 complete backups, 2 losse usb-schijven van elk 2TB en 1 in de O-live waar de muziek uitkomt. Wijzigingen gebeuren in de 2e Olive, de werk-Olive. De twee losse schijven wisselen elkaar af bij het backuppen, en daarop worden alleen de wijzigingen geschreven. Ze bevatten elk een complete Olive-schijf. Na elke backupsessie is de backupschijf weer een exacte kopie, die zo in de Olive kan worden gemonteerd en daarmee valt dan gewoon verder te werken. Na x aantal backups zet ik de wijzigingen door op de O-live, die daardoor ook als backup kan worden gezien. Rippen en editten doe ik dus uitsluitend op de werk-Olive. De database verandert daarin voortdurend, en er is een risico dat er iets misgaat. Vóórdat de backupsessie start, wordt de integriteit van die database dus gecheckt, en de sessie wordt pas afgemaakt als die check ok is. Dat is mijn backupschema. Bij het aanvullen van een backupschijf zijn er dus nog altijd 2 die niet aangeraakt worden. Liet ik het aan Olive over, dan maakte ik nog steeds complete backups met een doorloop van minstens 24 uur en grote kans op uitval. Mijn eigen backup is gebaseerd op standaard Linux utilities zoals rsync en ssh, een beetje eigen kennis en hulp van experts. Elke sessie duurt 5 tot 15 minuten, afhankelijk of er nieuwe cd's zijn bijgekomen. Mijn muziek is mij heilig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 september 2014 Report Share Posted 9 september 2014 Dat klinkt goed Marc, waarschijnlijk 2x de woordwaarde Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 2 oktober 2014 Report Share Posted 2 oktober 2014 In mijn NAS zitten twee HDDs van elk 2TB. ze staan in een soort van RAID 0. Synology noemt die smart Raid of zo. Ik weet niet of il hier blij mee ben. Maar ik kom nog geen ruimte tekort dus tot nu toe vind ik het best. Er staan ongeveer 700 CDs in FLAC door dBpoweramp gripped op de NAS. Geen downloads. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts