Jump to content

Luistertest

Roadrunner
 Share

Recommended Posts

Hoe kan het toch dat als ik bij hobo-hifi naar kef q-seriega luisteren, deze phenomenaal klinkt, maar als ik naar stassen ga, dan klinken ze ineens echt voor geen meter. Doet Stassen dit expres?

Stassen zegt zelf dat dat komt omdat ik de vergelijking trek met de andere speakers die er staan. Maar ik begon met de KEF en toen klonken ze toch ook al meteen niet.

En hoe zit het met de overige apparatuur? Dat kan ook veel verschil maken...

Ik weet nog wel dat ik ging luisteren om een (stereo)versterker + speakers uit te zoeken. Bij de ene winkel (Hemmers in Enschede) heb ik een Yamaha AX-496 en een Marantz PM6010 OSE vergeleken (met 2 verschillende ASW speakers). In de andere winkel (Hifistudio City in Enschede) heb ik een Marantz PM7000 geluisterd op een paar JBL's TLX10. Dit klonk veel beter. Maar bij nader inzien lag dit niet alleen aan de verschillen in versterkers en speakers, maar ook zeker aan de cd-speler (en wellicht de bekabeling).

Bij Hemmers luisterde ik cd's op een Yamaha CDX-496 van €249,- terwijl Hifistudio City een (voor mij toen nog onbekende) Meridian cd-speler had klaargezet. Ik weet niet precies welk type dit was, maar het was er volgens mij een van €1800,- (als ik me het prijsstickertje goed herinner)... Daar zat dus ook een hoop verschil in.

Bovendien was de luisterruimte van Hifistudio City ook nog eens een stuk groter en dat maakt ook zeker verschil.

Uiteindelijk heb ik voor de Marantz PM7000 gekozen (gekocht bij Hifistudio City, evenals de speakers). De Yamaha vond ik te helder en te scherp (bijna schel) klinken. En omdat ik toch nog wat budget over had, heb ik voor de PM7000 gekozen i.p.v. de PM6010 OSE.

Verder heb ik voor de JBL's gekozen. Ik vond de ASW's wat te weinig bas hebben. Dat waren beiden 2-weg boxen (met 2 woofers, dat wel) en de JBL was een 3-weg systeem (met 2 woofers + 1 midrange). Bovendien waren de JBL's goedkoper dan de duurste van de 2 ASW's. Oorspronkelijk waren ze wel ongeveer even duur, maar de JBL's waren in de aanbieding...

Ok, tuurlijk is het afhankelijk van verschillende factoren, maar het zou dan toch wel een klein beetje mooi mogen klinken, nu klonken ze echt niet. Er stonden een hoop gerenommeerde speakers te beluisteren, maar ik vind het wel raar dat zij de enige leverancier van Phonar zijn in Nederland en de Phonar ook toevallig als enige mooi klinkt.

Geplaatst door Roadrunner:

Hoe kan het toch dat als ik bij hobo-hifi naar kef q-seriega luisteren, deze phenomenaal klinkt, maar als ik naar stassen ga, dan klinken ze ineens echt voor geen meter. Doet Stassen dit expres?

Stassen zegt zelf dat dat komt omdat ik de vergelijking trek met de andere speakers die er staan. Maar ik begon met de KEF en toen klonken ze toch ook al meteen niet.

Ik wil er niet gelijk het slechtste van denken, maar kijk de volgende keer of ze beide in fase staan :rolleyes:;)

Ruim een half jaar geleden heb ik een nieuwe set uitgezocht. Ik heb mij in eerste instantie georienteerd bij 2 verschillende winkels (ze hadden een overlap qua aanbod van merken). Ik had toen ook regelmatig dat de luidspreker of versterker die ik bij de ene winkel luisterde behoorlijk anders klonk in de andere winkel (zowel positief als negatief...). Ik heb daarna zoveel mogelijk in 1 winkel (stassen) geluisterd en ik ben daar uiteindelijk ook geslaagd. En het zijn geen phonars geworden! ;)

Was de set waarop je de luidsprekers hebt gehoord bij beide winkels hetzelfde? Ik ben ondertussen van mening dat de versterker/luidspreker combinatie een luidspreker (of versterker) kan maken of breken. De cd-speler vond ik relatief weinig invloed hebben op het geheel (er vanuitgaand dat het een redelijke speler is). Maar ik denk dat de luisterruimte zelf ook een grote invloed kan hebben.

Stellen we ons, in het algemeen, niet te veel voor van luistersessies in een luisterruimte van een winkel of op een show ?

Ik denk dat luisteren in een winkel of elders op een show, niet meer zou kunnen inhouden dan het luisteren naar verschillen tussen diverse componenten.

Ook nog tussen diverse componenten van dezelfde soort, ga je op pad om luidsprekers te kiezen kun je - ook al zijn de omstandigheden niet optimaal - best iets meekrijgen over het verschil in karakter tussen diverse merken en typen speakers, hetzelfde geldt voor andere componenten.

Een definitieve keuze maken is echter alleen mogelijk als de proef in de eigen ruimte is genomen.

Luistersessies waarbij voortdurend allerlei componenten worden gewisseld lijken mij niet erg zinvol, op een gegeven moment weet je echt niet meer welke verandering nu wordt veroorzaakt door welk component.........

Ook hier geldt : less is more..........

Laten we ook nog even in ogenschouw nemen dat een eerste indruk niet altijd een correct beeld oplevert, op het gemak thuis, in eeen ontspannen sfeer, op je eigen manier met muziek bezig zijn kan tot een geheel andere conclusie leiden.

Groet Jitze confused.gif

Het zou me niet eens verbazen als Stassen dit express deed, Stassen doet wel meer wat bij mij niet echt vertrouwen wekt, zoals CD-spelers afregelen zonder dat de kast open is geweest en klanten lokken met produkten die ze niet leveren (waar blijven mijn Caldera's? ik wacht al jaren).

De Kef Q-serie heb ik beluisterd bij Staffhorst in Utrecht, daar klinken ze ook niet indrukwekkend. Met sommige speakers is ook duidelijk iets mis (zware vervormingen). Ze hebben ook maandenlang met een paar zeer slecht klinkende Dynaudio's gedemonstreerd, het kan niet anders of deze speakers waren kapot of werden anders aangestuurd dan de rest. Het zal misschien niet express zijn maar dan nog zegt het iets over hun niveau.