Jump to content

Grammofoonplaten nat afspelen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik vond dat Spido zo goed bezig was met het uitleggen van de voordelen van nat afspelen. Wordt het door de "Boe-man" afgekapt.

Dus mijn ervaringen dan maar.

Ik heb m'n platen jarenlang nat afgespeeld. Volgens mij zelfs voordat Lenco met het eerste nat afspelertje kwam. Mijn apparaat bestond uit een op een statief staand reservoir, waar gedestileerd water met zuivere alcohol in moest. Via een slangetje met knijpertje voor de dosering ging dat naar de nat afspeelarm. Dat was dus een enorm geknoei.

Toen ik de Lenco ontdekte was ik gauw om. Maar die eerste Lenco cleaners drukte bij m'n latere Thorens weer zo hard op de plaat dat deze soms bijna stil kwam te staan. Met de nieuwe Lencoclean met contragewicht werd het pas echt goed. Daar heb ik dus jaren mee gespeeld. Mét gedestilleerd water met alcohol. Zoals Spido zegt, geen enkel probleem.

Maar dan wordt het even rustiger met het platen draaien (kinderen, CD enz.). Toen ik omstreeks 2000 m'n draaitafel weer te voorschijn haalde, was cantlever van de Stanton Tripple E toch wel behoorlijk geoxideerd. Dus ik besloot maar om droog te gaan spelen. Maar dat was dus jammer, alle platen tikten zo erg dat droog draaien onmogelijk bleek. Gelukkig (dacht ik) verkocht Conrad een nat afspelertje. Maar wat een ramp was dat. Of veel te veel vloeistof, of helemaal niks. 

Wat dan. Proberen schoon te krijgen. Maar hoe...? Wassen op de gebruikelijke manier hielp wel, maar helemaal tikvrij werden ze niet. Daarna heb ik van alles geprobeerd om de platen schoon te krijgen, Tot wasbenzine aan toe. Uiteindelijk bleek Glassex het best te werken. Na een paar keer wassen bleken ze weer als nieuw. De platenwasmachine was daar echter niet echt blij mee. Het schuim kwam er aan alle kanten uit. Die moest dus ook nog gemodificeerd worden. Daar zit nu een extern reservoir aan.

En nu....speel ik dus weer droog.

Ik vond dat Spido zo goed bezig was met het uitleggen van de voordelen van nat afspelen. *

* Zie "Gevlochten koperen platenmat", #158, #163, #175.

Overigens:

• "Verslaving" aan nat afspelen treedt niet op wanneer telkens na het nat afspelen de plaat zachtjes wordt afgedroogd (in de groefrichting) met tissue of zacht keukenpapier. Zo wordt vet & stof verwijderd dat anders op de plaat zou achterblijven en bij een volgende speelbeurt opnieuw zou oplossen.

• Spido speelt al ruim vijftig jaar nat af, en dat heeft nog nooit tot schade aan naald of cantilever van een element geleid. Maar zijn elementen zijn dan ook van zeer goede kwaliteit. 

Even de posts van de andere thread:

Spido is blij.

Spido speelt altijd nat af. 

Met een LencoCleanL gevuld met gedestilleerd water en alcohol.

Geen knisperen, geen knetteren, geen statische elektriciteit.

En ook geen "Oberwellenverzerrungen"!

(Ja, doch, allerdings: daß hört man davon ab...)

ec2aea0e5e.jpg

http://www.hifimuseum.de/lenco-clean.html

Nou, dàt heeft Spido nog nóóit gehoord!  :P

Overigens: weet jij wel hoeveel detail jouw droge, ongekoelde, dus gloeiend hete diamantje bij elke speelbeurt wegdeformeert uit je groeven?

Maar goed dat jij dat niet kunt horen...

Spido's altijd nat afgespeelde LP's uit de jaren 50 & 60 klinken nog als nieuw!

Lit. o.m.: Barlow et al., “Groove deformation and distortion in records”, JAES 1978, p.498

Walton, “Gramophone record deformation””, Wireless World, July 1961, p.353
Walton, “Versatile stereophonic pickup”, Wireless World, August 1961, p.407

Ideaal voor droogspelers èn natspelers: papieren binnenhoezen!

Niet statisch, plakken niet vast.

c45736f395eba40ee764a70cb1b3830b.jpg   

Papieren binnenhoes voor LP's/12-inch platen, afmetingen: 309 x 306 mm.
Gemaakt van 70 grs. wit papier, zonder voering
Met 2-zijdig venster, diameter 100mm.
Verpakking: 1000 stuks in doos
Minimum bestelaantal: n.v.t. (u kunt ieder gewenst aantal bestellen)

http://www.walvisproducts.nl/producten.php?view=productPage&product=346&category=11#

Problematisch blijf het wel met nat afspelen, Lencoclean of niet:

Eens nat, altijd nat.

Armand van Ommeren beschreef eens hoe hij meemaakte dat een naaldtip was losgeraakt door het voortdurende badje dat tip en cantilever te verduren hadden. Waarbij de (holle) cantilever ook nog eens een capillaire werking vertoonde........

Chinese water torture maar dan anders.

En oh wee als je een nog niet goed droge plaat in de hoes terugschuift......

Een platenwasser is dan echt een veel betere oplossing; zeker als je veel (onvervangbare) platen hebt.

Niet alleen schoonmaken maar ook antistatisch. Natuurlijk wel het juiste middel erbij gebruiken.

Kweenie! Heb je last van spetters, knispers, ritsels, ruis o.i.d. tijdens het afspelen?

Of moet je het afspelen onderbreken om de naald schoon te maken?

Dan kan nat afspelen dat verhelpen.

Alleen: als de plaat niet vuil is maar beschadigd, helpt ook nat afspelen niet meer.

(Natuurlijk blijft nat afspelen te verkiezen i.v.m. aftasting ("Oberwellenverzerrung") en groefdeformatie (hete naald) bij droog spelen.)

Neehoor, geen last van spetters,, knispers, ritsels en ruis. 
Ik zou het wel eens kunnen proberen bij een aantal platen die ik 'suicidaal' noem. 
Ik heb LPs die steeds lawaaiiger worden, oo al zijnz e schoon en onbeschadigd. 
Bij andere mensen met dezelfde LP's treedt hetzelfde probleem op. 
Wat voor vloeistof is aan te bevelen voor nat spelen? Neem aan dat 't ook op experimentele basis kan door de plaat gewoon onder te gieten met... iets.

Beste s_k,

Bij het gebruik van een LencoClean L of een HecoClean (licentie) wordt alleen maar een nat spoortje gelegd (en geveegd) op het gedeelte dat wordt afgespeeld.

Als je het hele plaatoppervlak gaat bespetteren of besproeien, krijg je al gauw een knoeiboel.

Bovendien heb je kans dat delen van de plaat droog blijven; 

dat het vocht bij het eind van de plaat opgedroogd is als de naald daar eindelijk aankomt; 

en dat door centrifugale kracht het vocht naar de rand van de plaat wordt gedrukt.

Spido gebruikt half-om-half gedestilleerd water en alcohol.

Voegt nat afspelen nog iets toe als je al een Okki Nokki hebt?

Vroeger heb ik alle platen weggedaan vanwege het spetteren en ruisen. Nu ik een platenwasser heb, kan ik mij wel voor de kop slaan.

Maar dat doe ik dan toch maar niet.

Vroeger heb ik alle platen weggedaan vanwege het spetteren en ruisen. Nu ik een platenwasser heb, kan ik mij wel voor de kop slaan.

Maar dat doe ik dan toch maar niet.

Tja die plank is ook zo hard he. :D

Wat het natte gebeuren betreft: de voorwaarde dat "eens nat, altijd nat" houdt mij tegen.

Wat het natte gebeuren betreft: de voorwaarde dat "eens nat, altijd nat" houdt mij tegen.

Dus niet,

al mijn oude platen, die jarenlang nat én vaak zijn afgespeeld, zijn nu prima droog te beluisteren. Zelfs veel beter dan andere platen die altijd droog zijn afgespeeld. Om nog maar niet te spreken van platen die op een vacuümmat hebben gelegen.

Dus niet,

al mijn oude platen, die jarenlang nat én vaak zijn afgespeeld, zijn nu prima droog te beluisteren. Zelfs veel beter dan andere platen die altijd droog zijn afgespeeld. Om nog maar niet te spreken van platen die op een vacuümmat hebben gelegen.

Maar toch niet dan na 1 of meerdere sessies op de platenwasmachine?

Spido herinnert zich nog goed zijn eerste CD (het demoplaatje met Lori Spee e.v.a.) en zijn eerste CD-speler (Philips CD100 bovenlader).

Dat was in 1982.

Het reclamemateriaal had hem gewaarschuwd, dat het geluid heel plotseling, vanuit volkomen stilte - dus zonder ruis, tikken of spetters -  zomaar in volle kracht zou kunnen losbarsten.

Dat viel eigenlijk wat tegen.

Niet veel anders dan ik gewend was, met nat vinyl.

Dat ruiste, tikte, of spetterde ook niet.

Met een mooie draaitafel (Thorens TD126 MkIII) en een mooi element cum annexis (Ortofon MC200 met MCA10 pre-pre.)

Het CD-demoplaatje klonk alleen wel wat overdreven.

Haaifaaierig, zeg maar.

Zo van "Moejje MIJ nou eens horen!"

Gelukkig ontdekte hij spoedig dat er ook CD's waren die wèl goed klinken:

die net zo goed klinken als z'n nat afgespeelde LP's, eigenlijk.

(...) Toen ik de Lenco ontdekte was ik gauw om. Maar die eerste Lenco cleaners drukte bij m'n latere Thorens weer zo hard op de plaat dat deze soms bijna stil kwam te staan. Met de nieuwe Lencoclean met contragewicht werd het pas echt goed. Daar heb ik dus jaren mee gespeeld. Mét gedestilleerd water met alcohol. Zoals Spido zegt, geen enkel probleem. (...) Gelukkig (dacht ik) verkocht Conrad een nat afspelertje. Maar wat een ramp was dat. Of veel te veel vloeistof, of helemaal niks.  (...)

Beste Hans,

Zo'n LencoClean-alternatief van Conrad heb ik ook eens gekocht, en ik had dezelfde slechte ervaringen.

Maar op site van de onvolprezen Tonar vond ik een apparaatje dat wel heel veel lijkt op het origineel!

(Zouden de rechten op het model zijn verlopen?)

full26109274.jpg

http://www.pickupnaalden-shop.nl/a-26109274/platenreinigers/analogis-clean-natreinigings-meelooparm-type-lenco-clean-tonar-5930/

(...)  And some turntable user manuals (dual, braun) specifically talk about reducing the antiskate when doing wet play, thus tacitally acknowledging the use of wet play. (They could have written: don't do it).

Even there is an EMT courier on wet play, in which they acknowledge that wet play is used when doing lab distortion tests, for example and they advise:

33zb39z.jpg

(...)

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=34633

http://books.google.nl/books?id=ewEAAAAAMBAJ&pg=PA81&dq=Hirsch+Lenco+Lencoclean&hl=nl&sa=X&ei=OlksVISIJ4q1sQSG7oDoBQ&ved=0CDcQ6AEwAA#v=onepage&q=Hirsch%20Lenco%20Lencoclean&f=true

("Popular Science", juni 1977, pags. 80-81.)

Beste Hans,

Zo'n LencoClean-alternatief van Conrad heb ik ook eens gekocht, en ik had dezelfde slechte ervaringen.

Maar op site van de onvolprezen Tonar vond ik een apparaatje dat wel heel veel lijkt op het origineel!

(Zouden de rechten op het model zijn verlopen?)

full26109274.jpg

http://www.pickupnaalden-shop.nl/a-26109274/platenreinigers/analogis-clean-natreinigings-meelooparm-type-lenco-clean-tonar-5930/

1097821725_889021.jpg

Deze is ook nog in de handel :

Nassläufer Wittner 510SB