Jump to content

Grammofoonplaten nat afspelen

WanFie
 Share

Recommended Posts

Nat afspelen lijkt me ook wel wat.  Helemaal,  als dat goed  met zo' n mooi apparaatje van Tonar kan.

Maar loopt mijn element dan geen gevaar  :unsure: Zo Lyra Delos is behoorlijk open.   Moet er niet aandenken dat de spoeltjes etc nat worden....

DELOS-v2_new.jpg

Welzeker loopt dat element een risico, maar " tectyleren " lijkt mij een reële optie, afschermen dus. ( beschermen )

Ik snap zowieso niet welk probleem je probeert op te lossen door nat af te spelen...

Statische Lading!

En die lading verkrijg je bij het afspelen en niet wat sommige hier denken in de buitenhoes bij gebruik van plastiek binnenhoezen.

Afvoeren van de statische lading lijkt mij een mogelijke optie.

1335608244.jpg

Bovenstaand ding ( recentelijk aangeschaft ) claimt dit te doen. Echter bij gebruik voor het afspelen.

Dus moet er een en ander aangepast worden om het gedurende het afspelen te kunnen uitbaten.

Wordt vervolgd.................................................... ;)

Ik snap zowieso niet welk probleem je probeert op te lossen door nat af te spelen...

Statische Lading!

Daar was op de recente luisterdag in Roermond helemaal niets van waar te nemen. En ik moet zeggen dat ik er eigenlijk zelf ook geen last mee heb.

Een PU naald is geen speedboot... :D

Daar was op de recente luisterdag in Roermond helemaal niets van waar te nemen. En ik moet zeggen dat ik er eigenlijk zelf ook geen last mee heb.

Een PU naald is geen speedboot... :D

Nou bij mij in ieder geval wel en dat probleem wil ik sowiezo tackelen en niet DMV nat afspelen.

Het voordeel van nat afspelen is ontegenzeggelijk, dat het knetteren en knisperen geheel verdwijnt. Spido heeft nog een aantal andere voordelen, maar die kan ik niet controleren. Krassen krijg je er natuurlijk niet mee weg. Naaldslijtage lijkt me met zo'n vloeistofsmering/koeling toch ook wel beter te worden.

Het is niet de bedoeling dat je er een zwembad van maakt. Vochtig is nat genoeg.

Van statische lading heb ik nooit last. Ik hou mn platen goed schoon (okki-nokki) en er loopt een marterharen borsteltje mee, blijkbaar is dat genoeg en het scheelt een hoop geklieder.

Zo is dat. Ik was laatst op zoek naar zo'n marterharen meeloopborstel maar kon het niet meer terug vinden. Had Transrotor niet zoiets? Welke heb jij?

Je bent me voor Tomatamot. Ooit zat er nog een borsteltje aan mijn meeloopborsteltje, maar dan liep die te snel. Zonder borstel is het alleen een meelooprolletje, en dat doet zijn naam eer aan.

Hoef je ook geen marters voor te martelen. :-(

Ik zou mijn element er niet aan wagen: het kan de lijm aantasten waarmee de naald aan de cantilever bevestigd is en/of het vocht kruipt in de cantilever (meestal een buisje). Ik snap zowieso niet welk probleem je probeert op te lossen door nat af te spelen...

Beste Plaatjesdraaier,

Spido draait al meer dan een halve eeuw nat.

Nog nooit een probleem gehad met naald, lijm, cantilever, ophanging, spoeltjes of wat dan ook, als gevolg van nat afspelen.

Naalden cum annexis gaan meestal stuk bij het schoonborstelen.

Naald schoonborstelen is bij nat afspelen niet nodig.

De originele LencoClean L had een reservoir, dat als variabel contragewicht werkte.

Het had ook een regelbare vloeistoftoevoer: van bijna droog tot flink vochtig.

Of de nieuwe editie (verkrijgbaar via Tonar) ook zo'n regelaar heeft? Wie kan het (al) zeggen?

Het had ook een regelbare vloeistoftoevoer: van bijna droog tot flink vochtig.

Of de nieuwe editie (verkrijgbaar via Tonar) ook zo'n regelaar heeft? Wie kan het (al) zeggen?

Ik zie geen pennetje onder de arm, dus ik vrees het ergste. Maar misschien is het weg gefotosjopt.

• 3 months later...

Inmiddels heb ik een aantal van die nieuwe Lencocleans van Analogis® gekocht enne... tja... wat zal ik er van zeggen?

Ze zijn een stuk langer dan de oorspronkelijke Lencoclean c.q. Hecoclean en hebben dus een minder grote fouthoek.

Bovendien duurt het langer voordat ze leeg zijn.

Ze hebben wèl een vloeistofregelaartje, dat in mijn geval altijd helemaal open staat. Wat Spido houdt van góed schoon.

Het lukt Spido echter niet goed de juiste plaats voor het draaipunt vast stellen. 

Te ver van het draaiplateau betekent dat de laatste groeven niet worden gereinigd.

Te dicht bij het draaiplateau betekent dat het eerste deel van de plaat wordt overgeslagen.

De oorzaak hiervan is vermoedelijk het type "borsteltje" dat nat contact maakt met de plaat.

Bij de oorspronkelijke Lencoclean was dat een soort stekeltjeskoppie, waarvan de haartjes in de groeven van de plaat "spoorden".

Maar bij de Analogis zijn de haartjes veel langer en zachter, zodat ze plat op de natte plaat komen te liggen en gaan aqua-planen.

Ik heb geprobeerd het sporen te verbeteren, door aan de voorzijde van de Analogis koppies een Philishave schoonmaakborsteltje te lijmen.

Zulke borsteltjes hebben fijne, stijve haartjes, die de groeven van de plaat goed zouden moeten kunnen volgen.

Welnu, dat déden ze ook heel aardig.

Alleen maakten ze daarbij muziek: elk haartje zijn eigen muziek.

De door de haartjes opgewekte trillingen werden overgedragen op de plaat, en via deze op de grammofoonnaald.

Voor de kakofonie die hiervan het gevolg was, zal ongetwijfeld in de popwereld wel bewondering kunnen ontstaan.

Maar ik heb ze er toch maar gauw weer afgehaald, die borsteltjes.

Nu ga ik op zoek naar stekeltjeshaartextiel, om de slappe kwastjes van de Analogissen te vervangen.

Iemand een idee of suggestie?