Jump to content

Show Your Turntable(s)


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mooie tafels heb ik langs zien komen hier.

 

Hier mag ik het mee doen. zeker geen straf.

Een ligt verbouwde Thorens TD160

P1060766_zps55bc77d8.jpg

En de Acoustic Signature Impact.

AsImpactmetArisSmal.jpg  Inmiddels wel een ander element in gekomen, een Benz Glider met vd hul modificatie.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Vond er nog een paar, maar eerst 1 die ik een blauwe maandag heb bezeten, ook de enige die ik nooit helemaal 100% aan de praat heb gekregen...

 

indian.jpg

 

VYGER Indiana Signature, heeft me 2 maanden energie gekost, kan er ook geen goede foto meer van vinden. Toch mag hij wel in het plakboek

 

Dan 1 waar ik wel erg veel lol mee heb gehad, maar welke hetzelfde probleem kende als mijn Lowrider, altijd een plasje olie er onder...

 

061ec19d.jpg

 

Een Grand Prix Monaco met Triplanar arm en Strain Gauge, een heerlijk lief klein dingetje, de beste direct drive welke ik ooit heb gehad en gehoord!

 

De tafel waar ik het langst mee heb gedraaid, (een jaar of 5) met verschillende arm/element combinaties:

 

8e97dd85.jpg

 

De Acoustic Signature Analog One mk III, hier met SME IV en Frog

 

Hierna heb ik nog wel wat exoten in huis gehad (Ascona's, een Reed, Final Tool's en de Airforce One, altijd met veel plezier, foto's ben ik nog aan het zoeken, maar geen geeft me de lol welke ik met mijn huidige tafel heb. Deze blijft ook tot mijn dood. Klankmatig niet de allerbeste misschien, maar visueel wel de fraaiste (wordt op dit moment beschilderd door een kunstenaar), ook die foto komt pas als hij klaar is en weer helemaal opgebouwd, een Feickert Firebird ''His Masters Voice'' Edition, het enige exemplaar in de wereld, opgetuigd met een 12 inch Reed- en een 12 inch Ikeda arm. Die zal ooit nog een keer het gezelschap krijgen van een Pluto 10A, maar daar ben ik nog druk voor aan het sparen, dus dat gaat nog wel even duren!

 

O ja, vergeet ik nog bijna deze (shame, shame), uit the good old day's:

 

fotosnr.jpg

 

De Garrard 401! Hier nog even met een provisorisch armboard voor de tests bij Thomas Blumenhofer (die deze plinten voor me maakt), voordat het Feickert armboard en de Reed arm er op kwam.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Helaas heb ik geen vinyl.

Toch kijk ik met veel plezier naar de plaatjes die jullie hier ten toon spreiden.

Wat een juweeltjes. Daar ik van functionele eenvoud houd, vind ik de Thorens 160 mk5 die in een ander topic geplaatst is, de mooiste tot nu toe. Die van Kappa is dus ook mooi. Op het net kwam ik nog een juweeltje tegen. Zie: http://www.theanalogdept.com/ron_hesse.htm

 

Ik zou haast zin krijgen ook voor vinyl te gaan. Alleen die bedragen... Pff.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Drie motoren? Waarom geen vier?

 

Klopt: dit is de 3-motoren optie. Samen met een batterijvoeding zorgt dat voor een mooiere gelijkloop. Geeft  meer rust, nog wat strakker laag en mooiere uitstervende noten.

Waarom geen vier? Het aantal motoren moet volgens mij oneven zijn bij deze snaardoorvoer: de twee linkerspindels draaien met de klok mee en de rechterspindel tegen de klok in.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou haast zin krijgen ook voor vinyl te gaan. Alleen die bedragen... Pff.

 

Groet,

 

Leobus

 

Er is toch genoeg 2e hands te krijgen? Vooral vintage spul, en bedenk, de beste draaitafels zijn voor de cd-hausse gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Zelfbouw .... ...Prachtig man!

 

Mercie-kes voor uw waardering ....

Ja, volledig zelfbouw (& concept).

Dynamische zwevend-ronddraaiende-massa ongeveer 15kg.

Luchtlagering met (zelfbouw) multiple air nozzels (0,3mm).

Wrijvingsverliezen ... quasi/near "zero".

Totale massa ... ongeveer 45kg.

Motor management .... (recup.) Lenco-motor met fijn toerental regeling.

 

... It's music, I like it ...

Karel

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Mercie-kes voor uw waardering ....

Ja, volledig zelfbouw (& concept).

Dynamische zwevend-ronddraaiende-massa ongeveer 15kg.

Luchtlagering met (zelfbouw) multiple air nozzels (0,3mm).

Wrijvingsverliezen ... quasi/near "zero".

Totale massa ... ongeveer 45kg.

Motor management .... (recup.) Lenco-motor met fijn toerental regeling.

 

... It's music, I like it ...

Karel

Schon idd! Is dat luchtlager een bewuste keuze geweest? Ik heb namelijk 1 tafel gehad met luchtlagering, doordat deze (naar mijn idee) zijn energie niet kwijt kon, bleef het allemaal wat ingetogen klinken.

 

Buiten dat alles, nog even aangaande de foto, ben wel nieuwsgierig naar dat moois op de achtergrond...

Link to comment
Share on other sites

..motor ....  "jets" omtrek .... en hij draait :D Mooi werk hoor Karel!

luchtlagering: Veert .... in het verticale vlak?

Logisch, heb ik een ogenblik overwogen (als laatste praktijk toepassing ... want met een "zucht" start het draaimoment)

Helaas is het ontwerpen & toepassen van een stabiele (& servo) lucht-jet-sturing niet evident .....

Na vlak slijpen & polijsten & paren van de twee-lucht-lager-platen is alles binnen de nano-meter op de meetbank (ook een lucht-gelagerde meet-opstelling).

In concreto ..... geen gemeten hinder van "jolig veren in het verticale vlak" (m.a.w.: alles hangt af van afwerkingsgraad/tolerantie)

 

Twee toemaatjes:

Het is een luchtlageringsconcept toegepast in (o.a) de fabricatie van "ledschermen" (&  acceleratie meettechnieken).

Met losgekoppelde (Lenco-) motoraandrijving van 33,3t/min naar 0t/min is de stop-time to zero: 11minuten 1 sec (free-run)

 

Let's play music ...

Karel

Link to comment
Share on other sites

Schon .....  luchtlager een bewuste keuze geweest .... energie niet kwijt .... wat ingetogen klinken ...... moois op de achtergrond...

Hi Arden,

Ik maakte een bewuste keuze .... en uitdaging als ik zag de "waarde" van sommige TT air bearings ....

Het is een uit-de-hand-gelopen-uitdaging-realisatie ....

Luchtlagering is quasi trillingsvrij ....

 

Ik maak mij geen zorgen over het exotisch criterium "afvloeien energie" .... een duistere materie (meetbaar !?).

Het center-punt staat in verbinding met de bewegende en vaste massa ...

 

En quid; lucht-gelagerde toonarm & tafelmat & e.a. ....

 

It's music with "punch" ...

 

Karel 

Link to comment
Share on other sites

koppel ....motor aan het plateau?

Magneetkoppeling misschien?

Leobus

 

Hi Leobus,

Geen magneetkoppeling ..... gewoon het concept toepassen van Lenco .

Het tussenwiel (diameter aangepast) grijpt in tussen de Lenco-motor-as en de boven-glas-plaat.

Het motormanagement is een onafhankelijk schuifblok onder de air bearing, met daarop de motor (en ophanging), tussenwiel (met O-ring), arm-fijn-verplaatsing met draadstang M3, vooraan fijn-toerental-knop-regelaar ....

Een ook een doeltreffende toerental fijn-regeling met bijhorende strenge-17"-stroboscoop

Alles trillingvrij ... (met de juiste aan-raak-drijf-hoeken) ...

Quasi onmiddellijke start-up (33,3t/min) .....

 

Kijk eens in de onderkant van een Lenco ....

 

Voor een "appel & ei" ....

 

Piep eenvoudig.

(met een "i" en niet met "o")

 

Allez, salukes  & .... play music.

 

Karel

 

DSC_3367_zpsffc69ed0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Verdomd een High-Ender met Lenco onderdelen.

Prachtig.

:)

 

Het is inderdaad een heel imposante constructie.

Heel ingenieus en uiterst origineel.

Maar is het wel een "high-ender"?

Heb jij meetresultaten gezien? (Aftasting, rumble, wow & flutter.)

 

Het valt mij op: hoe imposanter de draaitafels, hoe minder technische specificaties we zien.

Dat geldt voor DHZ net als voor professioneel geproduceerde "high end" apparaten.

Link to comment
Share on other sites

Heb jij meetresultaten gezien? (Aftasting, rumble, wow & flutter.)

 

Het valt mij op: hoe imposanter de draaitafels, hoe minder technische specificaties we zien.

Dat geldt voor DHZ net als voor professioneel geproduceerde "high end" apparaten.

Niet zo zeuren Spido. Van die speakers van je grote vriend Klaas weten we ook niet meer dan dat het speakers in een spekstenen doos zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...