Jump to content

Show Your Turntable(s)

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Met houten/trillende vloer is een transrotor niet voor je weggelegd :(:)

Geen probleem met mijn Transrotor :-)

In mijn huis (uit 1930) zijn de vloeren volledig van hout. De Fat Bob stond eerst op een rek, vastgebout aan de draagmuur, maar dat zag er niet zo mooi uit en was niet praktisch. Nu staat hij bovenop een pagode rek, op de vloer, en dat bevalt uitstekend. Het klinkt geweldig, ik kan rondspringen wat ik wil, de platenspeler geeft geen krimp :-)

In mijn huis (uit 1930) zijn de vloeren volledig van hout. De Fat Bob stond eerst op een rek, vastgebout aan de draagmuur, maar dat zag er niet zo mooi uit en was niet praktisch. Nu staat hij bovenop een pagode rek, op de vloer, en dat bevalt uitstekend. Het klinkt geweldig, ik kan rondspringen wat ik wil, de platenspeler geeft geen krimp :-)

Hoe is die demping dan verder? Ik heb ook een behoorlijk rack (met draadeinden) maar ik kan niet op de vloer gaan stampen....

Hier beton de Lenco in een zware sokkel die op een draadeind audiorack staat.

Ik kan doen wat ik wil zelfs ferme tikken op de sokkel geven niets door de ls te horen en de naald blijft netjes in de groef.

Nou Rene bij mij op zolder kan ik ook niet stampen want daar kan de Oracle (subchasis) niet tegen. Een houten vloer blijft altijd kwetsbaar wat je ook doet.

In mijn huis (uit 1930) zijn de vloeren volledig van hout. De Fat Bob stond eerst op een rek, vastgebout aan de draagmuur, maar dat zag er niet zo mooi uit en was niet praktisch. Nu staat hij bovenop een pagode rek, op de vloer, en dat bevalt uitstekend. Het klinkt geweldig, ik kan rondspringen wat ik wil, de platenspeler geeft geen krimp :-)

Als je een degelijk gebouwd huis hebt  met stevige balken om de 40cm bijv.(en in de oorlog is de helft van de balken niet in de kachel verdwenen :huh: ) en zelfs eiken vloerdelen dan is een houten vloer uiteraard geen probleem, dan trilt er niks. Maar dat is bij de meeste houten vloeren wel anders. Daar liggen de balken verder uit elkaar en zijn de vloerdelen ook niet veel soeps.

Edited by Kraus vonBentinck

• Members

Misschien niet het juiste topic, of misschien ook wel... De Sonore ac draaitafels is, na alle perikelen, een feit! Hieronder een paar eerste foto's, ook 1 van, jawel, het is gelukt, het plateau! Armen zijn nu even minder belangrijk, voor de foto's staat de Forsell van Cock er op, de demotafel zal waarschijnlijk met een 12 inch Ikeda uitgevoerd worden, dat is ook visueel denk ik de beste keuze...

IMG_5258.png

IMG_5257.png

IMG_5256.png

... binnenkort maar eens een paar echt goede foto's maken, maar het product is eindelijk daar!

Vanmiddag komt de eerste luisteraar al langs, Bert Doppenberg...

Marco/Cock

Waarom gaat de snaar niet om het onderste, bredere gedeelte? Als ik de theorie van Arnold en Cock goed begrepen heb, zou een grotere overbrenging (kleine poelie, groot plateau) nog beter zijn.

Marco/Cock

Waarom gaat de snaar niet om het onderste, bredere gedeelte? Als ik de theorie van Arnold en Cock goed begrepen heb, zou een grotere overbrenging (kleine poelie, groot plateau) nog beter zijn.

Het raakvlak met de poelie is nu groter dan wanneer je de snaar om de grootste omtrek legt. ;)

Het raakvlak met de poelie is nu groter dan wanneer je de snaar om de grootste omtrek legt. ;)

Ja en? zolang er geen slip optreedt...

Marco/Cock

Die arnold/cock theorie was van toepassing op juist hele lichte plateaus. Dit is een massaloopwerk. En voor wat zou het beter zijn?

Edited by Pjotr

Ja en? zolang er geen slip optreedt...

Die arnold/cock theorie was van toepassing op juist hele lichte plateaus. Dit is een massaloopwerk. En voor wat zou het beter zijn?

Heb jij het plateau van onder af gezien? Denk, zo te lezen niet. Het is dus niet zo "gewichtig" als jij beweert.

• Members

Klopt, deze is uitgeholt!

Een andere reden waarom hij niet over het 40 cm brede gedeelte loopt is, dat deze motor, met deze poelie nu draait op zijn optimum, op 2.000 toeren. Op het brede gedeelte moet hij boven zijn optimum gaan draaien.

PS, posting via de telefoon zonder leesbril, dus ik hoop dat het leesbaar is...

Ok, dat geloof wel Marco en de motivatie van de poelie is logisch. Maar met een wat grotere poelie hoeft de motor niet sneller te draaien en is meer in overeenstemming met de arnold/cock theorie. Er komt dan minder (trek)kracht op de snaar, die dan ook weer minder rekt daardoor. En de motorpoelie heeft dan weer méér raakvlak.

Het plateau lichter maken doe je om juist minder massatraagheid te krijgen, geheel volgens de theorie. Maar waarom maak je er dan weer een 40 cm brede rand aan die juist de massatraagheid weer behoorlijk vergroot.

Edited by Pjotr

Blijf het het mooiste apparaat vinden in een set z'n draaitafel (en heb er geen).

Puur engineering op functionaliteit en resultaat een prachtig design, heeft gewoon wat. Puur, robuust, delicaat, sereen.... Blijf me verbazen over die dingen. Als ik in een high-end shop ben doe ik altijd 2 dingen: luisteren en draaitafels uitgebreid bekijken (rest boeit me niet). Zeker als ze aanstaan en dan luister ik niet (moet ik gewoon kijken naar z'n ding).

Beetje gekke tik haha

Ik bedenk me nog, wanneer de snaar langer wordt, deze ook een langere veerweg en lagere resonantie krijgt. Lijkt me ook niet best. Van de andere kant is de radius dan groter en zal de vering minder effect hebben. Een grotere motorpoulie moet ook heel nauwkeurig gemaakt worden. De minste slingering geeft al rimpel.

Edited by Hans van Liempd

Misschien niet het juiste topic, of misschien ook wel... De Sonore ac draaitafels is, na alle perikelen, een feit!

Een eigen draadje lijkt me beter. De DT maak genoeg tongen los en het is jammer als dat op termijn zoek raakt/onder sneeuwt in een lang lopend draad als dit (lijkt me).