Jump to content

Show Your Turntable(s)


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik bedenk me nog, .................................................................... Een grotere motorpoulie moet ook heel nauwkeurig gemaakt worden.

 

Hans je snapt er nog steeds " nie veul van nie ".

 

Die motor poelie mag n.l. niet groter worden. Dit i.v.m. het vermogen ( cq toerental ) van de motor. Deze motor moet wel de "kunstmatige" drag kunnen leveren welke nodig is bij dit aandrijf principe. Maak je de poelie diameter groter dan verklein je het vermogen van de motor. Dat hebben wij toch vroeger gewoon op school geleerd, niet dan?

 

Een apart topic zal best op zijn plaats zijn, maar verstandiger is er nu niet veel meer over naar buiten te lekken. Eerst een en ander inspelen en er een arm opbouwen.

Platen draaien en daarna e.e.a. evalueren en dan showen op de High-End in München.

 

Laat daarna de wijsneuzen Hiero ter forum er maar op los.

 

Vóór pret is immers ook dikke pret.

Link to comment
Share on other sites

Hans je snapt er nog steeds " nie veul van nie ".

 

Die motor poelie mag n.l. niet groter worden. Dit i.v.m. het vermogen ( cq toerental ) van de motor. Deze motor moet wel de "kunstmatige" drag kunnen leveren welke nodig is bij dit aandrijf principe. Maak je de poelie diameter groter dan verklein je het vermogen van de motor. Dat hebben wij toch vroeger gewoon op school geleerd, niet dan?

 

Een apart topic zal best op zijn plaats zijn, maar verstandiger is er nu niet veel meer over naar buiten te lekken. Eerst een en ander inspelen en er een arm opbouwen.

Platen draaien en daarna e.e.a. evalueren en dan showen op de High-End in München.

 

Laat daarna de wijsneuzen Hiero ter forum er maar op los.

 

Vóór pret is immers ook dikke pret.

 

Ik denk dat ik het redelijk begrijp, Aandrijftechniek was een belangrijk deel van mijn vak. 

 

Het vermogen van de motor wordt niet kleiner door een grotere poelie.

De omtrekskracht wordt wél kleiner. Dat deze daarmee te klein wordt klopt niet, omdat de aangedreven schijf (het plateau) ook groter wordt. De overbrengverhouding blijft hetzelfde. Evenals de omspannen boog bij eenzelfde hartafstand. Hiermee blijft het toerental van de motor ook gelijk.

Wat je zou kunnen winnen is dat de kracht in de snaar kleiner wordt. En door een betere aanleg van de riem om de motorpoulie minder buiging en hiermee minder slip in de snaar. Door het buigen van de snaar, slipt deze n.l. een beetje tijdens het aanleggen op de poulie. Hoe dunner de snaar hoe minder dit zal gebeuren. Een vlakke riem is daarom een betere keuze dan een rondsnaar.

 

Maar het gaat om verhoudingen waardoor er niet echt grote verschillen op zullen treden. Wanneer het nu goed werkt..., niks meer aan veranderen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet zo mechanisch als jullie. Ik denk dat bij elke constructie er wel iets van een compromis in zit. Zover ik Cock ken zal hij het optimum met zijn oren vaststellen. Ik heb er alle vertrouwen in, al zal ik mijn Oracle niet vlug (nooit) wegdoen ^_^ Vandaag maar weer eens aansluiten. Bij de storm vertrouwde ik de bomen van de buren niet toen we op vakantie gingen en heb hem weggezet. Er is bij hun trouwens een omgegaan waarvan je het niet zou geloven als je de wortels ziet.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Hoe is die demping dan verder? Ik heb ook een behoorlijk rack (met draadeinden) maar ik kan niet op de vloer gaan stampen....

Veel ontkoppeling dmv spikes. In het rek zijn alle onderdelen met spikes gekoppeld en de draagplank ligt ook nog eens los in een frame.

http://www.stereomojo.com/Stereomojo%20Finite%20Elemente%20Pagode%20Signature%20Equipment%20Rack%20review/FiniteElementePagodeSignatureEquipmentRackReview.htm

 

Verder lopen bij mij de vloerbalken vrij gunstig. De installatie staat op een verstevigde plek waar vroeger een haard stond en de draagbalken lopen parallel aan de draagmuur - dat is waarschijnlijk de belangrijkste factor :-)

Link to comment
Share on other sites

Misschien niet het juiste topic, of misschien ook wel... De Sonore ac draaitafels is, na alle perikelen, een feit! Hieronder een paar eerste foto's, ook 1 van, jawel, het is gelukt, het plateau! Armen zijn nu even minder belangrijk, voor de foto's staat de Forsell van Cock er op, de demotafel zal waarschijnlijk met een 12 inch Ikeda uitgevoerd worden, dat is ook visueel denk ik de beste keuze...

 

IMG_5258.png

 

 

IMG_5257.png

 

 

IMG_5256.png

 

 

... binnenkort maar eens een paar echt goede foto's maken, maar het product is eindelijk daar!

Vanmiddag komt de eerste luisteraar al langs, Bert Doppenberg...

 

Gisteren Cock aan de lijn, hij is zelf nogal "flabbergasted" van zijn draaitafel-met-rem. Hij zei ook dat als je bv een borstel op de plaat drukt, de afwijking van de draaisnelheid nul komma nul is. Al zet je er een olifant op!. Ik weet niet of hij dat zo precies zei, maar daar kwam het wel op neer. Andere draaitafels flutteren nu in zijn oren. :wacko:

 

Nu zat ik te denken, kun je het niet beter een dranger noemen dan een "rem". Draaitafel-met-dranger bekt ook beter.

Link to comment
Share on other sites

Even adstrueren dan, dat ik niets ten nadele van Cocks vinding wil zeggen hiermee.

En Wol, het wil weleens voorkomen dat jij vooraf een ander oordeel hebt dan achteraf, dus... afwachten maar.

Link to comment
Share on other sites

Werner Olgiers heeft hier ook eens op het forum gezeten. Hij vond Transrotor niet zo revolutionair. Ik heb zelf ook de idee dat een massa draaitafel in principe een eenvoudige opzet heeft. En op zich is daar niets mis mee want ze klinken prima.

 

En het enige bezwaar tegen de Sonore is waarschijnlijk de prijs. En als je de prijs vraagt kan je hem niet betalen zeiden ze bij Rolls Royce.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

En het enige bezwaar tegen de Sonore is waarschijnlijk de prijs. En als je de prijs vraagt kan je hem niet betalen zeiden ze bij Rolls Royce.

 

Zou AS ooit die statuur van RR bereiken...?

 

Het is een prachtig ding daar niet van. Maar in tegenstelling tot een beroemd merk horloge zal het moeilijk blijven een relatie tot de prijs te zien.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Zal wel weer iets gemist hebben, maar wat is nu die vinding? Voorlopig zie ik alleen maat het gebruikelijke acryl en glimmend metaal,

 

Zoals gewoonlijk zitten de vindingen in de onderhuidse techniek. Je ziet ze niet, je hoort ze wel. Tenminste als je je oor te luisteren legt.

En over die rem is toch ook op dit forum al e.e.a. losgelaten hoor. Zoek de weinige posts van Arden maar op, kom je het vast tegen.

Link to comment
Share on other sites

Daar is toch iedereen vrij in droomprijzen,wil je omzet creëren of niet.

Wat ik jammer vind komt dat het niet van de grond komt, mooie speaker hoor je niks meer ,mooie aandrijft as hoor je ook niks meer, dan is er maar een conclusie de marketing faalt, terwijl het uitgekiende producten zijn, en vierduizend voor dat motortje ,mensen laten dat links liggen, die zien daar de prijs niet in.

Je moet zelf eens nadenken wat is het mij waard als ik het koopt.

 

Mvg wol

Is het niet zo, dat die motor pas echt goed werkt met een rem erop. Echt goed functioneert die eigenlijk alleen met Cocks eigen draaitafels (Zijn Oracle was daarop aangepast). Maar goed als Cock commercieel iets succesvols wil maken zou hij met zijn filter een mooie tweeweg a la Kef moeten maken. Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Heerlijk dat afkammen van een apparaat zonder 'm te hebben gehoord. :ph34r:;)

Ik hoop snel bij Cock op bezoek te komen. Want de beste audiofiele stuurlui staan aan wal. En ik vaar graag met Cock mee. ^_^

Wie kraakt af?

Link to comment
Share on other sites

Prijzen... Maar dat is met alles met de High End!  :wacko::D

 

 

Heerlijk dat afkammen van een apparaat zonder 'm te hebben gehoord. :ph34r:;)

Ik hoop snel bij Cock op bezoek te komen. Want de beste audiofiele stuurlui staan aan wal. En ik vaar graag met Cock mee. ^_^

 

De haven uit, de weide wereld in? Maar de 23e heb ik al een optie op hoor. Trouwens, wie zegt dat het een duur geval is? Ik niet. De highest end is tamelijk goedkoop zelfs.

Link to comment
Share on other sites

Prijzen... Maar dat is met alles met de High End!  :wacko::D

 

Idd. Daar moet je het gewoon niet over hebben. Alle verhalen ten spijt heeft vrijwel niemand hier enig benul van waar Cock technisch mee bezig is. Is ook helemaal niet belangrijk. Als het maar goed klinkt en mooi oogt. Dat laatste doet het vooralsnog beslist. Eerste moet nog naar geluisterd worden door onafhankelijke recensenten :D

Link to comment
Share on other sites

Zoals gewoonlijk zitten de vindingen in de onderhuidse techniek. Je ziet ze niet, je hoort ze wel. Tenminste als je je oor te luisteren legt.

En over die rem is toch ook op dit forum al e.e.a. losgelaten hoor. Zoek de weinige posts van Arden maar op, kom je het vast tegen.

 

De enige rem die ik me kan voorstellen is zgn "pre-loading" met een gedefinieerde kracht het plateau remmen om daarmee een goede gelijk loop te verkrijgen. Maar dat is niets nieuws, wordt op heel veel gebieden toegepast en als ik het me goed herinner ook bij hele lompe Japanse direct drives, of waren het nu juist de EMT's met de flinterdunne plateaus? Ik weet het niet meer.

Link to comment
Share on other sites

Klopt Seed7. Gewoon een truck om de vering in het koppel erg stijf te maken. Die discussie hebben we al gehad. Maar het is op zich wel bijzonder om het weer eens op een DT los te laten (het is al vaker gedaan).

 

Ach DT bouwen is geen rocket science. Je moet er alleen ruim de tijd en middelen voor hebben om er zelf eentje te klussen. Kennelijk heeft Cock dat in overvloed :) Niks mis mee. Als je rond kijkt aan de top van DT land is er op dit vlak veel te zien.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...