Jump to content

Show Your Turntable(s)

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Cock heeft mij wel eens verteld dat de snaar gemaakt is van Zylon. Voor de chemici onder ons: PBO.

Dat spul heeft een breukrek van rond de 2,5% . Bij de relatief geringe krachten op die snaar heb je maar zeer minimale rek.

Groet,

Leobus

Op zich wel interessant dat het hier met een snaaraandrijving gedaan wordt, dan heb je een stijve snaar nodig, zonder enige rek en al helemaal geen slip anders gaat het geheel jutteren, denk ik.

Dat klopt, dat kwam ook te sprake een paar jaar terug in Roermond. En het lastige was ook de zoektocht naar een dergelijke snaar weet ik nog wel uit de discussie met C&A

Kun je dan niet beter het wiel uitvinden,geen gedonder met een snaar :)

Al jaren heb ik hier een ontwerp liggen waarbij het plateau in een ring draait, als een soort monorail zeg maar, waarbij alle vrijheidsgraden behalve de rotatie middels luchtlagering of magnetische lagering zijn opgesloten. Alles gebaseerd op het concept van "pre-loading" of "arrogante aandrijving". Het voegt niets toe anders dan het concept en de ROI van het bouwen kun je beter niet becijferen. Zoals Pjotr zegt, tijd en geld.

• Members

Ik denk dat we het anders gaan doen, binnenkort zullen we een dagje reserveren speciaal voor de nieuwsgierigen, dan staat hij hier opgesteld voor een eerste echte kennismaking. Kan iedereen zijn vragen kwijt aan Cock, en zal ook blijken dat de prijs niet eens sky-high zal zijn. Ok, als je er een arm plus element uit dergelijke prijsklassen aan toevoegt misschien, maar we zullen het relatief  ''eenvoudig'' houden...

Nu MOET Wol natuurlijk wel komen, anders kan hij niet uit ervaring spreken! 

Al jaren heb ik hier een ontwerp liggen waarbij het plateau in een ring draait, als een soort monorail zeg maar, waarbij alle vrijheidsgraden behalve de rotatie middels luchtlagering of magnetische lagering zijn opgesloten. Alles gebaseerd op het concept van "pre-loading" of "arrogante aandrijving". Het voegt niets toe anders dan het concept en de ROI van het bouwen kun je beter niet becijferen. Zoals Pjotr zegt, tijd en geld.

Luchtlagers kunnen redelijk stijf zijn (kleine spleet, hoge druk), met magnetische lagers is dat al een stuk lastiger.

Bergmann heeft een draaitafel met luchtondersteuning. Het lager blijft nog steeds een as. Ik vind ze wel prachtig. http://www.bergmannaudio.com/products/turntables/magne_system

Luchtlagers kunnen redelijk stijf zijn (kleine spleet, hoge druk), met magnetische lagers is dat al een stuk lastiger.

Bergmann heeft een draaitafel met luchtondersteuning. Het lager blijft nog steeds een as. Ik vind ze wel prachtig. http://www.bergmannaudio.com/products/turntables/magne_system

Die zijn ook vreselijk mooi om te zien Hans! Beetje van het oude Braun design van destijds. Toch weer heel anders qua sfeer en looks van wat Cock bouwt.

Ik kom graag Marco. Staan jullie ook in Muenchen hiermee?

Toch vermoed ik, dat boven een bepaalde prijsklasse, arm element het geluid van een draaitafel bepalen. Dat neemt niet weg dat Cock hier een prestatie van formaat neerzet. Visueel (ik ga naar elk design museum) zou ik toch eens kijken of een niet - doorzichtige bodemplaat de draaitafel niet net meer cachet geeft. Cynisch als ik ben, denk ik namelijk dat de koopbeslissing uiteindelijk genomen wordt op basis van het uiterlijk :(

Overigens heb ik nog wat oude discussies opgezocht over die SME draaitafel van Bongo. Geeft wel veel inzicht in het ontwerp.

Edited by carl

• Members

Ik kom graag Marco. Staan jullie ook in Muenchen hiermee?

Niet echt... Enig idee wat het tegenwoordig kost om daar te demonstreren?

De stand van Blumenhofer wordt (in theorie) ingevuld met vintage, zodat, als het goed klinkt, het niet meer door die versterkers of draaitafel van een ton komt (zoals men dan vaak concludeerd). Ook de kamer zou dan in principe buiten de Blumenhofers met vintage worden ingericht. Ik denk dat we daar een hoop mensen een plezier mee doen. Steve Dobbins is voor mij een ''nieuwe'' Garrard 301 aan het bouwen, beter als die kun je ze niet krijgen, dat zou wel eens de tafel van de Munchen demo's kunnen worden.

Maar ik wijk af...

Toch vermoed ik, dat boven een bepaalde prijsklasse, arm element het geluid van een draaitafel bepalen. Dat neemt niet weg dat Cock hier een prestatie van formaat neerzet. Visueel (ik ga naar elk design museum) zou ik toch eens kijken of een niet - doorzichtige bodemplaat de draaitafel niet net meer cachet geeft. Cynisch als ik ben, denk ik namelijk dat de koopbeslissing uiteindelijk genomen wordt op basis van het uiterlijk :(

Alles kan, dit is echter museumkwaliteit perspex, hier kun je ook via de zijkant nog bijna heen kijken. Beetje zonde om dat weer zwart te maken.

Alleen al dat je zoiets kunt ontwerpen,petje af.

Loont het om een DT te bouwen die 100x nauwkeuriger is dan de snijtafel waarmee de platen geproduceerd zin?

:) da's voor de gemoedsrust

@Groovy, voor het merendeel is het interesse en met de materie in aanraking komen. Ook is het een filosofie ontwikkelen en van daaruit werken.

Als ik bijvoorbeeld die arm op die tafel zien wordt ik moedeloos, volslagen uit balans, kukelt steeds voorover. (visueel) Zwaartepunt onder het draaipunt. De onbalans die dan weer met die spriet aan de achterkant gecompenseerd wordt. Zulke dingen passen niet in mijn visie op hoe je zo iets ontwerpt. Zegt overigens ook niet meer dan dat.

Kritisch zijn op bepaalde traditionele ontwerpen kan er een andere kijk op geven en daaruit voortvloeiend kan er een beter ontwerp komen.

Wellicht is er dat al maar willen we daar niet aan.

Het moet voor de meesten nu eenmaal functioneel maar ook zeker mooi zijn.

Ik denk dat het ontwerp van Cock ook op die leest geschoeid is.

Een enkele nieuwe vinding zoals een schijf zonder zichtbare aftaster de Miniot dacht ik spreekt mij niet aan,een jongere generatie wellicht wel.

Een enkele nieuwe vinding zoals een schijf zonder zichtbare aftaster de Miniot dacht ik spreekt mij niet aan,een jongere generatie wellicht wel.

Mij wel hoor. En zó jong ben ik nu ook weer niet.

Erg mooi.

Mag ik het zeggen? Spuuglelijk.

Ik heb vier draaitafels waarvan de Oracle er duidelijk boven uitsteekt. Drie hebben een subchasis. Dus als ik er nog een bijkoop dan zal het een massa loopwerk zijn. Iets heel simpels, maar dan wel met de mogelijkheid er twee armen op te zetten. Ik zoek iets wat niet al te populair is en wat er bijna rudimentair uitziet. Vind ik nog wel een keer.