Jump to content

Show Your Turntable(s)

WanFie
 Share

Recommended Posts

To compare, or not to compare, is that the question?

Denk het wel. Bij het samenstellen van de eigen set doen we toch niet anders? Is dit beter, of dat? Als ik dit doe, klinkt het dan beter? Zet ik de lamp der lampen aan, of uit? Ook Cock had het in zijn telefoongesprek met mij over het vergelijken van zijn Garrard (meen ik) met zijn geremde draaitafel. Pas dan hoor je duidelijk(er) wat zo'n rem doet. Dan wordt zo'n brake echt breaking news.

Wee'k niet. Ik refereer gewoon aan wat Cock mij vertelde, en je weet, herinneringen zijn weinig betrouwbaar. Toen wij er waren hebben we geen draaitafel gehoord, dat wordt volgende week meer dan goedgemaakt, denk ik.

Ben wel benieuwd a ) wat het doet  c020.gif en b ) wat het doet 807734-220x300.jpg

Ik denk dat Wiel wel een punt heeft. Je hebt natuurlijk een aantal topdraaitafels op de markt die mits goed op - en ingesteld ieder een eigen schare liefhebbers heeft. Het is natuurlijk altijd zo, dat er meer wegen naar Rome leiden en de een gaat liever met de auto en de ander met het vliegtuig.

Edited by carl

Ja, maar als het dus aan dit standpunt van Wiel ligt kun je geen gesprek meer hebben over apparatuur, want niets is het beste. Daarbij alles kan goed klinken maar binnen de juiste match. En de nieuwe Pearl kloon die in de maak is op eens niet?!

Wiel heeft in die zin wel gelijk, dat we in de hifi wereld vaak helemaal idolaat zijn van een produkt en een paar jaar later niet meer. Waar het inderdaad om gaat , is om de diverse componenten in een bepaalde ruimte goed aan elkaar te knopen. Die Pearl Kloon hebben Roger en ik beluisterd naast een dure phono van een ander merk die uitmuntend werd getest door Mike Fremer. In mijn set in ieder geval was de uitkomst vrij duidelijk nog even los van de prijs. Dat kan voor een ander anders uitvallen. Maar goed als die Pearl Kloon op de markt gezet zou worden en de prijs dus met 5 of 6 vermenigvuldigd, zouden ze ongeveer even duur uitvallen.

Maar goed als die Pearl Kloon op de markt gezet zou worden en de prijs dus met 5 of 6 vermenigvuldigd, zouden ze ongeveer even duur uitvallen.

Het gaat bij Pass andersom. Uitgelopen commerciële modellen stelt Pass beschikbaar aan de diy community. Dat uitgelopen is betrekkelijk. Dat is commercieel gezien, wil nog niet zeggen dat er qua prestatie een beter opvolger is. Soms wel, soms niet.

Ik bedoelde eigenlijk opnieuw op de markt Peter. In alle eerlijkheid mag van mij iets 100 jaar geleden ontworpen zijn als het maar goed klinkt.

Zo ver ik weet is de Pearl nooit commercieel op de markt gezet. Het is een idee van Pass om ene nieuwe werknemer te zoeken en dit was het eerste project. Op basis van de Zen versterker een phono te bouwen die nauwelijks onder doet voor de Ono.

De Pearl is vanwege het Zen concept extreem sumier opgezet, maar daar waar nodig is men niet zuinig omgegaan met de juiste componenten.

Dit is de phonotrap, 1 kanaal tenminste, met links de ongestabiliseerde voeding voor beide kanalen. De grote print is de eigenlijke phonotrap (MM). Het kleine printje onderaan is de MC headamp die gekopieerd is van de originele Xono.

Als uitgangscap zit er nu een Russische PIO op, maar ik weet nog niet hoe die klinkt. Als die niet bevalt is er echter zo een ander voor in de plaats gezet.

DSC00403_zpsg4ktphdq.jpg

Samen met bezoekers de dt's beluisterd en ook met een stethoscoop geluisterd naar eventuele bijgeluiden.

De Lenco 88 in de massieve houten plint blijkt de stilste te zijn,practisch geen bijgeluiden.de L78 in een mdf geeft al wat meer bijgeluiden. De Garrard in zijn plint van graniet is het minst stil.

Wat zegd dat,niets denk ik maar ik vond het wel eens leuk om dat te testen.

Daar kun je wel eens gelijk in hebben,ik denk dat de massieve houten plint het meest dempt.

Ach het is zo weinig dat je het niet terug hoort in de muziek.

• Members

Daar kun je wel eens gelijk in hebben,ik denk dat de massieve houten plint het meest dempt.

Ach het is zo weinig dat je het niet terug hoort in de muziek.

Dit is een 501 van een vriend van mij (Artisan Fidelity heeft hem pontificaal op zijn site geplempt), de plint is van magnesium...

501.jpg

... het is niet te betalen, maar zelfs met een stethoscoop is hij dood- en doodstil zonder dat dit ten koste gaat van de muzikaliteit. Hij laat nu ook een Commonwealth en een 301 met zo'n plint bouwen.

Mijn 301 gaat geen magnesium plint krijgen, dat is me gewoon te kostbaar, maar ik heb het volste vertrouwen in de bouwer dat ik een heel eind ga komen!

Tja dat is andere koek en ontzettend mooi.

Een Idlerwheel aangedreven dt kan dus wel stil zijn of misschien geen bijgeluiden laten horen.

De nieuwe zal beter gebouwd worden met minimale toleranties waarschijnlijk een beter idlerwheel en een betere plint.

is dat de volume knop? :P 

Waarom al die materialen (magnesium, in denk (rood) koper en messing)?

Lijkt me een hoop gestof om dat mooi te houden (met alle risico's om eens een naald mee te stoffen)

• Members

is dat de volume knop? :P

Waarom al die materialen (magnesium, in denk (rood) koper en messing)?

Lijkt me een hoop gestof om dat mooi te houden (met alle risico's om eens een naald mee te stoffen)

Alles wordt voor hem custom made op zijn wensen gemaakt. Zo ook die kleurafwerkingen. Zoek voor de gein maar eens op Trafomatic Tara, of Drina, daar is maar 1 paar van gemaakt (als heftige versie van de Elysium, en ja, allemaal voor dezelfde persoon), zie je ineens weer precies diezelfde kleurafwerking. Alles is daar van dezelfde perfecte afwerking, en idd stofvrij.

In Juni ben ik weer een week bij hem uitgenodigd, weet je waar we het meest plezier mee hebben? Niet eens met die werkelijk extreme set-up, maar met een platenverzameling waarbij zowel Cock als ik kleine jongens zijn. Zijn platenkamer, daar kun je me uren lang opsluiten. Wat ik daar al niet aan nieuwe muziek heb ontdekt...