Jump to content

Draaitafelmatten: welke? En waarom?

spido
 Share

Recommended Posts

Beste Pjotr,

Dus... om zelf De Ideale Platenmat te kunnen maken, heb je alleen maar

een paar vinylplaten* nodig die je toch nooit (meer) draait,

een vlakschuurmachine,

een flex (om het gedeelte met de aanloopgroef weg te slijpen)

en wat 2 componenten acrylaatlijm?

(Hoe dik is een normale LP eigenlijk?

Hoeveel LP's zijn dus nodig om de normale matdikte (3mm?) te krijgen?

Spido is op vakantie en heeft geen LP's bij zich, en ook geen schuifmaat.)

Beste Tomatamot.

Minimale dikte van Trespa is toch 6mm?

(Bovendien lijkt me het materiaal nog minder geschikt dan vinyl of acryl.)

Nee hoor, dat is veel dunner verkrijgbaar. Maar dan is het vaak enkelzijdig bedrukt en bedoeld om ergens op te plakken. Maar Trespa en varianten zijn erg hard en daarmee ongeschikt (m.i.) Tenzij je van krassen op je platen houdt natuurlijk.

Het is ook maar een suggestie.

Zelf gebruik ik al jááren de Harmonicer van Clearaudio icm een outerlimit.

Heb een berg diverse matten ( incl. De hier alom geprezen 2 Pluto`s ), maar eindig toch steeds weer met mijn Clearaudio combo.

p.s. een mat moet je toch echt op je eigen draaitafeltje uitproberen en wanneer je geen probleem hebt wel, zoek er dan ook geen.

Het wordt mij allengs duidelijk, dat voorkeur voor een bepaald type mat (hard & resonant, of zacht & dempend) een kwestie van smaak (of wansmaak) is.

Objectieve, technische gegevens (frequentiekarakteristiek, pulsen, blokgolven) bij gebruik van verschillende matten op dezelfde draaitafel(s) en met goede meetplaten zijn nooit vastgesteld, voor zover ik weet. (AES? B&K?)

(Het laatste ècht houtsnijdende onderzoek naar draaitafels was m.i. "Audible Effects of Mechanical Resonances in Turntables" (Bruel & Kjaer).

http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/TT_Design/MechanicalResonances.pdf 

en daarin wordt het mogelijk effect van de mat nauwelijks genoemd.

Voorlopig vind ik de teksten van janus en herbie zeer plausibel.

De klantenreacties op herbie's site getuigen m.i. over het algemeen van een gematigd, genuanceerd en weloverwogen oordeel.

De reacties op de effecten van harde matten lijken in het algemeen meer te getuigen van waardering voor kleuring en overdrijving (m.n. in het wat hogere lagetonengebied, en dan met name bij gebruikers van baszwakke weergevers).

Binnenkort zal ik een plaat 3 mm dik siliconenschuimstof bestellen, waarvan ik massieve platenmatten ga snijden.

Ook zal ik een stel van die Michell clamps aanschaffen.

Want het dunkt mij dat deze twee factoren vooral van belang zijn:

- een zachte maar veerkrachtige mat met een zo groot mogelijke inwendige demping;

- een stevige aandrukkracht die de LP, liefst over zijn gehele oppervlak, tegen de dempende mat drukt.

P.S. Bij onze buren wisselt men ook van gedachten over platenmatten. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143007.0

(N.B. Deze bijdrage werd door de Moderator verplaatst uit de gedachtenwisseling omtrent de Gevlochten Koperen Mat

en was gericht aan de heer Mumsoft, die gehoormatig de GKM beoordeelt.

Zoals sommigen weten hoort de heer Mumsoft niet alleen muziek, maar ook "structuurinformatie".)

Het valt te vrezen dat alles met die gevlochten koperen mat veel beter* klinkt...

(misschien zelfs wel echt goed**!)

maar dat je dan meteen ook alle  s t r u c t u u r i n f o r m a t i e  kwijt bent.  :o

* c.q. mooier

** c.q. heel mooi

• 2 weeks later...

Het materiaal voor de DHZ draaitafelmatten (siliconenschuim) is nog niet gearriveerd.

Maar twee mooie Michell record clamps (platenklemmen) wèl: eentje voor de huiskamer, en eentje voor het kantoor.

Die laatste wordt een soort hoer, want er zijn daar een stuk of vijf draaitafels met begerige spindels.

13165.jpg

Ik had ze besteld in de VS, want daar waren ze het goedkoopst.

Maar natuurlijk weer enige ontstemming naar aanleiding van BTW en inklaringskosten vanwege import van buiten de EG.

Alles bij elkaar werden ze bijna net zo duur als via de Nederlandse hifi-handel.

Maar die zit dan weer minstens 50 km bij mij vandaan, en nu spaar ik die reis uit.

Maakt dus niet zoveel uit, eigenlijk. (Afgezien van de winstderving bij bovengenoemde neringdoenden.)

Alleen is het op deze manier wel gemakkelijk.

Natuurlijk meteen zo'n Michell clamp geprobeerd: dan maar op de standaard rubber matten van de Thorens, Telefunken en Lenco draaitafels.

Het viel me direct op, hoe diep, krachtig, impulsrijk en zuiver de basweergave was.

Hoe briljant en goed gedefinieerd, hoe analytisch en precies de weergave van het middengebied klonk.

Hoe sprankelend en parelend, hoe kernachtig en zonder een zweem van heesheid of schelheid het hogetonenbereik werd weergegeven.

Kortom: gelukkig geen verslechtering!  :P

Bij Spanjaard voor 56 euro incl. verzendkosten. Te duur?

Beste mumsoft,

Zie http://www.ebay.com/itm/J-A-MICHELL-RECORD-CLAMP-Fits-most-turntables-/370594216667 

Daar komen nog verzendkosten, BTW en inklaringskosten bij.

Omdat ik er zelf twee tegelijk kocht, weet ik niet hoeveel dat zou zijn bij aanschaf van één clamp.

Maar ik schat dat er voor één clamp in totaal ongeveer twee eurotientjes bijkomen.

(Hoewel: de dollar schiet momenteel omhoog!)

Overigens kosten de clamps volgens de prijslijst van de importeur € 50,- bij de hifi-winkels.