tomatamot Posted 5 november 2014 Report Share Posted 5 november 2014 Lang, heel lang geleden - toen de dieren nog konden praten en jullie nog niet - was er een boekje "Rechterhand der Huisvrouw". Daarin stonden allerlei adviezen voor schoonmaken (vaak met smerige stoffen als sigarenas of geest van wijnzuur) en bewaren (de koelkast bestond nog niet: wecken of begraven wèl). http://jobenthes-blogje.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=32958 Eén van de adviezen luidde: "Afgespeelde grammofoonplaten kunt u weer speelbaar maken door deze in te wrijven met fijne olie." Het betrof natuurlijk 78-toerenplaten, die waren afgedraaid met stalen naalden, bij een voor moderne mensen onvoorstelbaar hoge naalddruk. Ik heb het ooit met een afgedraaide bakelietplaat geprobeerd... en jawel: de ruis (gekraak, geknisper, geknetter) was bijna verdwenen en er was zowaar weer muziek te horen. Maar of het bakeliet (of schellak, weet ik veel) op den duur bestand is tegen de mogelijke inwerking van de olie, kan ik niet zeggen. Als gevolg van een huishoudelijke catastrofe werd de plaat kort daarna versplinterd. Wie nog afgespeelde 78-toerenplaten bezit, kan het zelf eens uitproberen. Maak dan meteen een kopietje, voor alle onzekerheid. Overigens kunnen 78-toerenplaten ook nat worden gereinigd. En ze kunnen nat worden afgespeeld. Gebruik dan echter geen alcohol, maar alleen gedestilleerd water. Tsja, dit soort verhalen mis ik nu nog bij Man Bijt Hond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 november 2014 Report Share Posted 5 november 2014 Tsja, dit soort verhalen mis ik nu nog bij Man Bijt Hond. Tips zijn daar altijd welkom: Er is een interessant figuur in Appelscha die iets met stenen speakers en oude bakeliet platen doet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 november 2014 Author Report Share Posted 5 november 2014 Die bakelieten platen trokken niet bol, noch hol, noch golfden zij. Zij lagen strak en zwaar en stijf op de met pluche beklede plateaus. Platenklemmen of aandrukpucks waren niet nodig: dus bestonden zij niet. In het geval van platenwisselaars lagen zij tenslotte zelfs in dikke lagen op elkaar. VTA bestond toen óók nog niet: flauwekul! Ze waren breekbaar, die bakelieten of schellakplaten. Ja, dat wel. Zéér breekbaar. En er was skating. Maar wie maalt daarom, bij volledig éénkanaals-mono? Om marketingtechnische redenen wonnen zij - die schijven van Berliner - destijds van de cilindertjes van Edison. Die cilindertjes hadden echter géén skating. En geen "pinching" / "knijpeffect", naar het einde van de opname toe. En breken deden ze nagenoeg nooit. Het geeft overigens toch wel te denken, dat de meest audiofiele vinylplaten van tegenwoordig qua stijfheid, dikte en gewicht veel doen denken aan die oude 78-toeren bakelietplaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 november 2014 Author Report Share Posted 6 november 2014 Tip voor allen die nu de ideale draaitafelmat uit een vel Polymax® siliconenschuim willen snijden: Gebruik geen houten snijplaat. (Zelfs geen berkenmultiplex.) Gebruik bijvoorbeeld een vlak stuk glas, marmer of plastic. Je lancet, scalpel of hobbymesje heeft de neiging om de houtnerf te volgen, wanneer die op een bepaald ogenblik overeenkomt met de snijrichting. Geef van tevoren op het siliconenschuim de plaats van het middengat aan. Gebruik een hamer, een holpijpje en een houten onderplaat (nu geen glas of marmer!) om het gat uit te stansen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 6 november 2014 Report Share Posted 6 november 2014 Hoe dik? Welke hardheid? En heb jij het al met je blokgolven machine getest? Afvoeren van resonanties lijkt mij toch een betere remedie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 november 2014 Author Report Share Posted 6 november 2014 Beste Tomatot, Wil jij resonanties afvoeren door het vergroten van massa (plaat + plateau)? Waar naartoe, dan? Hoe meer massa, des te meer traagheid (volharding in de beweging: na-ijling), des te lager de frequentie (rumble!) en des te groter de amplitude bij resonantie. Over de dikte en de hardheid van het siliconenschuim heb ik al geschreven. Over blokgolven schrijf ik maar liever niet meer op dit forum, aangezien men blokgolven en hun nuttige aanwending hier niet begrijpt en zelfs hardnekkig weigert te begrijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 november 2014 Report Share Posted 7 november 2014 Beste Tomatot, Wil jij resonanties afvoeren door het vergroten van massa (plaat + plateau)? Waar naartoe, dan? Hoe meer massa, des te meer traagheid (volharding in de beweging: na-ijling), des te lager de frequentie (rumble!) en des te groter de amplitude bij resonantie. Over de dikte en de hardheid van het siliconenschuim heb ik al geschreven. Over blokgolven schrijf ik maar liever niet meer op dit forum, aangezien men blokgolven en hun nuttige aanwending hier niet begrijpt en zelfs hardnekkig weigert te begrijpen. Niet alles over één kam scheren Spido (je hebt me al eens uitgelegd wat het nut van blokgolfweergave van luidsprekers is) en ik doe altijd mijn best om e.e.a te begrijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 7 november 2014 Report Share Posted 7 november 2014 Deze speciaal voor Spidoo: http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/238027-diy-linear-tonearm-195.html#post4093411 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 november 2014 Report Share Posted 7 november 2014 Toch verwacht ik dat een naald een groefje met blokgolven niet goed kan volgen. Zie daar dan ook het nut niet van in, zeker niet in relatie met de DT mat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Voor het meten van het effect / de effecten van de diverse soorten draaitafelmatten is blokgolfmeting m.i. volstrekt niet relevant. Met blokgolven kun je fasereinheid c.q. faseverschillen van grondfrequenties en hun harmonische boventonen meten. Of, anders gezegd, frequentie-afhankelijke vertraging. Daar gaat het in dit geval niet om. Voor het zichtbaar maken van de invloed van draaitafelmatten gebruik ik een spectrumanalyzer en meetplaten met groefloze gedeelten en met zogenaamde "stille groeven". Mijn spectrumanalyzer is heel goed in o.m. het meten van rumble spectra, dank zij de mogelijkheid om "slow" meting toe te passen (het apparaat berekent dan voortdurend gemiddelden) en de "hold" functie (waarmee een "foto" wordt gemaakt van het resultaat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Zo'n vlak zacht verend materiaal + clamp is ook erg geschikt om het onvermijdelijke stof diep de groeven in te drukken. Al zal Spido daar geen last van hebben, die speelt en wast zijn platen tegelijkertijd. Beste Pjotr, Integendeel! Als je "onvermijdelijk stof" diep in de groeven wilt drukken, kun je daarvoor het best een harde "mat" (acryl, glas, keramiek o.i.d.) gebruiken. Als de mat echter zachter is dan de plaat, zal "onvermijdelijk stof" in de mat worden gedrukt, en niet in de plaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Toch verwacht ik dat een naald een groefje met blokgolven niet goed kan volgen. Zie daar dan ook het nut niet van in, zeker niet in relatie met de DT mat. Beste Kappa7, Als een naald blokgolven met grondfrequenties van bijvoorbeeld 100 en 250 Hz niet goed kan aftasten, kan hij ook muzieksignaal met een bereik tot ca. 20 kHz niet goed aftasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Beste Pjotr, Integendeel! Als je "onvermijdelijk stof" diep in de groeven wilt drukken, kun je daarvoor het best een harde "mat" (acryl, glas, keramiek o.i.d.) gebruiken. Als de mat echter zachter is dan de plaat, zal "onvermijdelijk stof" in de mat worden gedrukt, en niet in de plaat. Beste Spido. Leuk verzonnen Moet die zachte dan om de zoveel tijd in de wasmachine? Lijkt mij niks zo'n stof verzamelaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Beste Pjotr, Als jij er de voorkeur aan geeft het "onvermijdelijk stof" te verzamelen door het met behulp van een harde mat in je vinyl te persen, zal ik je dat niet beletten. Ongetwijfeld zul je optimale resultaten bereiken met een platenklem. Stevig aandrukken! Mijn platen, beste Pjotr, zijn altijd helemaal schoon. Ik reinig ze vóór en tijdens het afspelen. Gedurende het afspelen blijft de stofkap van de draaitafel gesloten. Na het afspelen worden de platen afgenomen en gedroogd met zachte tissue. "Onvermijdelijk stof" bestaat overigens niet, tenzij het bij je karakter hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Beste Pjotr, Als jij er de voorkeur aan geeft het "onvermijdelijk stof" te verzamelen door het met behulp van een harde mat in je vinyl te persen, zal ik je dat niet beletten. Ongetwijfeld zul je optimale resultaten bereiken met een platenklem. Stevig aandrukken! Mijn platen, beste Pjotr, zijn altijd helemaal schoon. Ik reinig ze vóór en tijdens het afspelen. Gedurende het afspelen blijft de stofkap van de draaitafel gesloten. Na het afspelen worden de platen afgenomen en gedroogd met zachte tissue. "Onvermijdelijk stof" bestaat overigens niet, tenzij het bij je karakter hoort. Het is mij toch wat hè Sipdo Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Het is mij toch wat hè Sipdo Wat je zegt, Pjort! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Beste Kappa7, Als een naald blokgolven met grondfrequenties van bijvoorbeeld 100 en 250 Hz niet goed kan aftasten, kan hij ook muzieksignaal met een bereik tot ca. 20 kHz niet goed aftasten. ben toch benieuwd hoe je dat voor je ziet.Voor een perfecte blokgolf zal de naald in het zelfde moment van maximaal links naar maximaal rechts moeten gaan dat is dus fysiek onmogelijk zijn. Dan is deze uiterst rechts aan gekomen en zal die daar even stil moeten blijven staan. Nu wordt er bij een naald alleen spanning opgewekt als deze beweegt en als deze stil staat dus niets. Lijkt mij dus onmogelijk om met een blokgolf te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Beste Kappa7, "In hetzelfde moment van maximaal links naar maximaal rechts"? Waarom denk je dat? We hebben het over frequenties: over amplitude x tijd. Dus niet in hetzelfde moment. Goede blokgolfgeneratoren produceren blokgolven die grondfrequenties plus oneven harmonischen bevatten tot ca. de 20e oneven harmonische, oftewel tot ca. 40x de grondfrequentie. Dit betekent, dat een blokgolf met een grondfrequentie van 100 Hz als hoogste oneven harmonische 40 x 100 = 4000 Hz bevat. En een blokgolf met een grondfrequentie van 250 Hz bevat als hoogste oneven harmonische 40 x 250 = 10.000 Hz. Jouw element heeft toch geen probleem met zulke frequenties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Dit betekent, dat een blokgolf met een grondfrequentie van 100 Hz als hoogste oneven harmonische 40 x 100 = 4000 Hz bevat. En een blokgolf met een grondfrequentie van 250 Hz bevat als hoogste oneven harmonische 40 x 250 = 10.000 Hz. Jouw element heeft toch geen probleem met zulke frequenties? Jawel, maar dat zijn grijs gedraaide blokgolven Laat maar, blokgolven zie je nooit op vinyl, is sowieso een hypothetisch verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 november 2014 Author Report Share Posted 9 november 2014 (...) Laat maar, blokgolven zie je nooit op vinyl, is sowieso een hypothetisch verhaal. (...) Second test utilities band 1 of Stereo Review's Record, square-wave tests. Please see fig 2. Fig 2 shows the square wave as it is cut into the record. If a cartridge were perfect, it would produce an oscilloscope pattern that looked exactly like the wave form shown. The important points to note are the sharply rising vertical sides, the sharp corners at the tops and bottoms of the waveform, and the smoothness of the tops and bottoms. (...) http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/238027-diy-linear-tonearm-195.html#post4093411 Overigens luisteren veel van onze forummers graag naar elektrische gitaren in overdrive. Dat zijn vrijwel blokgolven (afhankelijk van de tone control). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2014 Report Share Posted 9 november 2014 Het was even zoeken hè Maar waar koop je zo'n testplaat uit 1969 en dan nog in fatsoenlijke staat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 november 2014 Report Share Posted 9 november 2014 Niet teveel afdwalen heren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ed1404b Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 Sinds een jaar ben ik ook het trotse bezit van een VPI Scout platenspeler met een sumiko blue point element. Via een Rega phonovoorverster aangesloten op een klasse A versterker. Klinkt leuk allemaal, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het hele draaitafel gebeuren meer tússen de oren afspeelt. Een lp klinkt anders, niet beter dan een cd. Waarom al dat gewauwel over draaitafels terwijl de cd alle irritaties en probleem in één klap oploste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 Ik za” mijn 4 platenspelers bij de kliko zetten van de week Ed Mijn ervaring is dat CD en LP mits optimaal een vergelijkbaar resultaat leveren. Op een of andere manier klinkt LP toch aanstekelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 december 2019 Report Share Posted 7 december 2019 Cd is te gemakkelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts