Jump to content

Voorversterker met verschillende eindversterkers

Puur
 Share

Recommended Posts

Beste Puur,

Het kan wel, maar er komen veel problemen bij kijken.

Helaas hebben veel eindversterkers verschillende ingangsgevoeligheid, en ingangsimpedantie.

Je hebt dus grote kans dat je gain verschillen gaat krijgen tussen het laag en de rest. Ten tweede moet je voortrap aardig wat stroom kunnen leveren daar de belasting groter wordt.

In het verleden hebben wij fraaie kleine highend kastjes gemaakt met hoogkwaliteits ALPS gain potmeters en een van 2 naar 4 uitgangan configuratie's om dit mogelijk te maken. Deze kan uitgerust worden met een split line trafo, die het signaal split. Deze voorkomt stress van de voortrap.

Zo kun je met dit kastje makkelijk de gain regelen tussen laag en mid/hoog.

Dit is betaalbaar en een goede oplossing. Heb je intresse, stuur me even een mail :)

Groeten,

Bas

Geplaatst door Puur:

Hallo Sebastiaan,

Bedankt voor je antwoord. Ik weet alweer genoeg. Ik wilde met een andere eindversterker expirimenteren maar dit laat ik toch maar. Ik heb een hekel aan problemen.   ;)

Ha Puur,

Nou problemen, zo moet je het niet zien.

De voordelen wegen enorm op met de nadelen. Wanneer een amp zich volledig op de stroomvretende woofers kunnen richten, en de andere puur op het midden en hoog, weet jij volgens mij niet wat er gebeurd.... :)

Ik heb zelf veel ervaring emt bi-ampen, en elke keer weer verbaas ik me over de enorme winst die er te behalen valt.

Groeten,

Bas

Geplaatst door spido:

Hallo Bas & Puur,

Eh... hm... is 't een erg stom idee om de tweede eindversterker te voeden vanaf tape--out van de voorversterker?

Beste Spido,

Dat is zeker geen stom idee (ideen zijn nooit stom :)) helaas hef je daar niet de gain verschillen mee op.

Daar er in de pro-audio een standaard is qua in en uitgangsgevoeligheden, wijkt bijna ieder apparaat in de huiskamer hifi af.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Ha Puur,

Nou problemen, zo moet je het niet zien.

De voordelen wegen enorm op met de nadelen. Wanneer een amp zich volledig op de stroomvretende woofers kunnen richten, en de andere puur op het midden en hoog, weet jij volgens mij niet wat er gebeurd....      :)

Ik heb zelf veel ervaring emt bi-ampen, en elke keer weer verbaas ik me over de enorme winst die er te behalen valt.

Groeten,

Bas

Daar heb ik me niet over verbaast, doch het verschil was/is nog groter dan gehoopt ;)

Die buisjes waren niet blij met een pseudo B139 :(

IMFSACMbass.JPG

Wellicht een mooiere/strakkere aansturing met de Crown confused.gif;)

Overigens heb ik het niveau verschil tussen buis/transitor opgelost met vaste weerstanden in de transistor-eindversterker :)

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Daar er in de pro-audio een standaard is qua in en uitgangsgevoeligheden, wijkt bijna ieder apparaat in de huiskamer hifi af.

Groeten,

Bas

Onbreekt hier het woordje "waar"?

Anyway, hier wat info over passieve line level xovers http://www.t-linespeakers.org/tech/filters...assiveHLxo.html

Je lost er niet een gainverschil mee op

Geplaatst door [[Game]]:

als je hoog en laag gescheiden wilt aansturen, heb je toch op zijn minst per meerdere ingangen aan de speakers nodig??

confused.gif game

Ja. 1 voor hoog (en mid) en 1 voor laag :)

Er zijn trouwens ook speakers die je kunt tri-ampen. En misschien zijn er ook wel speakers die je kunt 'quad'-ampen (niet per se met Quad-versterkers ;) )... Maar dat wordt een beetje overkill lijkt me...

Geplaatst door Henrie:

Ja. 1 voor hoog (en mid) en 1 voor laag   :)

Er zijn trouwens ook speakers die je kunt tri-ampen. En misschien zijn er ook wel speakers die je kunt 'quad'-ampen (niet per se met Quad-versterkers   ;) )... Maar dat wordt een beetje overkill lijkt me...

Ligt er maar net aan hoeveel drivers een luidspreker heeft.

Geplaatst door LaMa:

Ligt er maar net aan hoeveel drivers een luidspreker heeft.

Ja ok, das waar. Een Mission Pilastro hebt bijvoorbeeld, met 4 laag-units, 2 mid-units en een tweeter dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar ja, als je zo'n mooie speaker kan kopen, dan kun je ook wel 3 monoblokken kopen om te tri-wiren (weet niet of dat met die Pilastro ook kan trouwens)...

Geplaatst door [[Game]]:

als je hoog en laag gescheiden wilt aansturen, heb je toch op zijn minst per meerdere ingangen aan de speakers nodig??

confused.gif game

Of je moet zelf het filter...ehh......aanpassen :D;)