Puur Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Stel: ik heb een tweetal verschillende eindversterkers waarvan ik de ene wil inzetten voor het laag en de andere voor het mid-hoog. Kan dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Beste Puur, Het kan wel, maar er komen veel problemen bij kijken. Helaas hebben veel eindversterkers verschillende ingangsgevoeligheid, en ingangsimpedantie. Je hebt dus grote kans dat je gain verschillen gaat krijgen tussen het laag en de rest. Ten tweede moet je voortrap aardig wat stroom kunnen leveren daar de belasting groter wordt. In het verleden hebben wij fraaie kleine highend kastjes gemaakt met hoogkwaliteits ALPS gain potmeters en een van 2 naar 4 uitgangan configuratie's om dit mogelijk te maken. Deze kan uitgerust worden met een split line trafo, die het signaal split. Deze voorkomt stress van de voortrap. Zo kun je met dit kastje makkelijk de gain regelen tussen laag en mid/hoog. Dit is betaalbaar en een goede oplossing. Heb je intresse, stuur me even een mail Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 10 juni 2003 Author Report Share Posted 10 juni 2003 Hallo Sebastiaan, Bedankt voor je antwoord. Ik weet alweer genoeg. Ik wilde met een andere eindversterker expirimenteren maar dit laat ik toch maar. Ik heb een hekel aan problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Puur:Hallo Sebastiaan, Bedankt voor je antwoord. Ik weet alweer genoeg. Ik wilde met een andere eindversterker expirimenteren maar dit laat ik toch maar. Ik heb een hekel aan problemen. Ha Puur, Nou problemen, zo moet je het niet zien. De voordelen wegen enorm op met de nadelen. Wanneer een amp zich volledig op de stroomvretende woofers kunnen richten, en de andere puur op het midden en hoog, weet jij volgens mij niet wat er gebeurd.... Ik heb zelf veel ervaring emt bi-ampen, en elke keer weer verbaas ik me over de enorme winst die er te behalen valt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Hallo Bas & Puur, Eh... hm... is 't een erg stom idee om de tweede eindversterker te voeden vanaf tape--out van de voorversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door spido:Hallo Bas & Puur, Eh... hm... is 't een erg stom idee om de tweede eindversterker te voeden vanaf tape--out van de voorversterker? Beste Spido, Dat is zeker geen stom idee (ideen zijn nooit stom ) helaas hef je daar niet de gain verschillen mee op. Daar er in de pro-audio een standaard is qua in en uitgangsgevoeligheden, wijkt bijna ieder apparaat in de huiskamer hifi af. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door spido:Hallo Bas & Puur, Eh... hm... is 't een erg stom idee om de tweede eindversterker te voeden vanaf tape--out van de voorversterker? En...eh..hoe regel je dan het volume Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Ha Puur, Nou problemen, zo moet je het niet zien. De voordelen wegen enorm op met de nadelen. Wanneer een amp zich volledig op de stroomvretende woofers kunnen richten, en de andere puur op het midden en hoog, weet jij volgens mij niet wat er gebeurd.... Ik heb zelf veel ervaring emt bi-ampen, en elke keer weer verbaas ik me over de enorme winst die er te behalen valt. Groeten, Bas Daar heb ik me niet over verbaast, doch het verschil was/is nog groter dan gehoopt Die buisjes waren niet blij met een pseudo B139 Wellicht een mooiere/strakkere aansturing met de Crown Overigens heb ik het niveau verschil tussen buis/transitor opgelost met vaste weerstanden in de transistor-eindversterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Daar er in de pro-audio een standaard is qua in en uitgangsgevoeligheden, wijkt bijna ieder apparaat in de huiskamer hifi af. Groeten, Bas Onbreekt hier het woordje "waar"? Anyway, hier wat info over passieve line level xovers http://www.t-linespeakers.org/tech/filters...assiveHLxo.html Je lost er niet een gainverschil mee op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Ruud: Wellicht een mooiere/strakkere aansturing met de Crown Beste ruud, Crown op IMF dat moet een grote zieke (laag) sensatie zijn........ krijg nu al de rillingen van het idee :) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 als je hoog en laag gescheiden wilt aansturen, heb je toch op zijn minst per meerdere ingangen aan de speakers nodig?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:als je hoog en laag gescheiden wilt aansturen, heb je toch op zijn minst per meerdere ingangen aan de speakers nodig?? game Ja. 1 voor hoog (en mid) en 1 voor laag Er zijn trouwens ook speakers die je kunt tri-ampen. En misschien zijn er ook wel speakers die je kunt 'quad'-ampen (niet per se met Quad-versterkers )... Maar dat wordt een beetje overkill lijkt me... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Ja. 1 voor hoog (en mid) en 1 voor laag Er zijn trouwens ook speakers die je kunt tri-ampen. En misschien zijn er ook wel speakers die je kunt 'quad'-ampen (niet per se met Quad-versterkers )... Maar dat wordt een beetje overkill lijkt me... Ligt er maar net aan hoeveel drivers een luidspreker heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door LaMa: Ligt er maar net aan hoeveel drivers een luidspreker heeft. Ja ok, das waar. Een Mission Pilastro hebt bijvoorbeeld, met 4 laag-units, 2 mid-units en een tweeter dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar ja, als je zo'n mooie speaker kan kopen, dan kun je ook wel 3 monoblokken kopen om te tri-wiren (weet niet of dat met die Pilastro ook kan trouwens)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:als je hoog en laag gescheiden wilt aansturen, heb je toch op zijn minst per meerdere ingangen aan de speakers nodig?? game Of je moet zelf het filter...ehh......aanpassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 hmmmm, ... klinkt ideaal maar ik hou het op single wire....niet ongedowngen game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts