carl Posted 5 oktober 2014 Report Share Posted 5 oktober 2014 Als je een MC instelt op een phonotrap kan je vaak kiezen voor erg lage waarden dan ongeveer 1000 en daarna 47000. Waarom zijn die beginstappen vaak zo klein en volgen er daarna steeds grotere sprongen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 oktober 2014 Report Share Posted 5 oktober 2014 Om dat daar tussen geen zin heeft. De waarde wordt bepaald door de spoel van het element, een vuistregel daar in is 10 maal de spoel impedantie. Bij een MC verschilt deze nog al van element tot element en is deze vaak erg laag (weinig wikkelingen). Neem even als voorbeeld mijn Benz Glider High die heeft 95ohm spoelen en dat komt grofweg uit op 1000ohm. Toch is het voor de Benz met 47000 net even mooier. Daarboven komt MM en zit je al op 47000ohm. dat is min of meer een industrie standaard geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 oktober 2014 Report Share Posted 5 oktober 2014 De beste MC-elementen hebben een spoelweerstand van slechts een paar ohm. (Zeg: 2 tot 4 Ω) De vuistregel van "afsluitweerstand is 10 x de spoelweerstand" is nattevingerwerk. De beste MC-phono voorversterkers c.q. step-up versterkers bieden een ingang met een impedantie van ca. 10Ω voor zulke elementen. Voorbeeld: Ortofon "Windfeld" Internal impedance, DC resistance 4 Ohm Recommended load impedance > 10 Ohm http://ortofon.com/hifi/products/cartridges/moving-coil/mc-windfeld/mc-windfeld-tech-spec Bij MC elementen met een hogere spoelweerstand is een lage afsluitweerstand niet zo belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 1000 Ohm voor een MC is toch al aan de hoge kant toch, of heb ik het mis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2014 Author Report Share Posted 6 oktober 2014 Ik zat wat info over phonotrappen te lezen vandaar. Ik heb zelf een Benz Ruby en die ik sluit ik af op 1000 of nog subtiel mooier 1600 Die van den Hul The Grail zoekt de juiste weerstand van zichzelf. Doet die dat echt of gaat hij uit van 47000 Ohm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Die van den Hul The Grail zoekt de juiste weerstand van zichzelf. Doet die dat echt of gaat hij uit van 47000 Ohm? Wat denk je Carl? Zou zo'n Grail betere oren hebben dan jij? Het kan bij MC van alles zijn, van een tiental ohm tot een paar Kohm. Hangt erg af van het element zelf. Bij MM is het meer gestandaardiseerd zoals George al opmerkte. Daar kun je dan nog wat spelen met de afsluitcapaciteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Ik mag wel hopen dat je die vdH ook handmatig in kunt stellen.......ik ben nl. nog wel eens eigenwijs. Wat dat aangaat is die Array wel ideaal: met een afstandbediening vanuit je luisterstoel de afsluitweerstand bepalen. Sommige MCs die net wat hoogohmiger zijn kunnen ook baat hebben bij een relatief forse capaciteit erbij: 1 nF ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2014 Author Report Share Posted 6 oktober 2014 Ik mag wel hopen dat je die vdH ook handmatig in kunt stellen.......ik ben nl. nog wel eens eigenwijs. Toch schijnt dat volgens Marco in de praktijk goed te werken. Misschien reageert hij nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Tja, wie ben ik ....... heb de Grail nog niet gehoord dus kan er weinig over zeggen. Maar ik bepaal(de) ook graag zelf welke banden er onder mijn auto lagen.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 I.d.d. je kunt veel automatiseren maar smaak niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Daarom heeft Roger voor mij RC-voetjes ? in mijn phono geplaatst kan ik zelf eens spelen met verschillende waarden Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2014 Author Report Share Posted 6 oktober 2014 Tja, wie ben ik ....... heb de Grail nog niet gehoord dus kan er weinig over zeggen. Maar ik bepaal(de) ook graag zelf welke banden er onder mijn auto lagen.......... Dat heb je wel Sander. Bij het motor vergelijk slimmetje. Even los van de motor klonk het toch wel prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Klonk i.d.d. prima, maar dat was de vraag niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Dat heb je wel Dander. Bij het motor vergelijk slimmetje. Even los van de motor klonk het toch wel prima. Oeps sorry Darles. Mijn geheugen is ....... waar hadden we het ook alweer over? Maar zonder gekheid: ik heb toen niet echt geluisterd naar de set ..... vond het weerzien en bijkletsen veel leuker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2014 Author Report Share Posted 6 oktober 2014 En dat kan ik me helemaal voorstellen Sander. Het is toch wel zo dat je vaak bepaalde componenten terugziet in installaties en het dan altijd goed klinkt. JA is ook zo'n voorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Ja hoor bij de Grail kan je ook de automatisch ingestelde weerstand overbruggen met een andere weerstand. Hiervoor zit aan de achterzijde een cinch aansluiting, daar kan je een tulp plug met weerstand in stoppen en zo de weerstand verder verlagen als je dat wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 1000 Ohm voor een MC is toch al aan de hoge kant toch, of heb ik het mis?this een high output MC Stef die hebben wat meer wikkelingen en komt zo aan een hogere spoelweerstand.Zo als Spido aan geeft zijn er ook MC elementen die slechts een 4 ohm aan spoelweerstand hebben en dat is dan weer het andere uiterste daar tussen komt vanalles voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 6 oktober 2014 Members Report Share Posted 6 oktober 2014 Ja hoor bij de Grail kan je ook de automatisch ingestelde weerstand overbruggen met een andere weerstand. Hiervoor zit aan de achterzijde een cinch aansluiting, daar kan je een tulp plug met weerstand in stoppen en zo de weerstand verder verlagen als je dat wil. Nope! Dat is voor High Output MC's. Je overbrugt dan de MM waarde van 47K. met een waarde naar keuze De Grail past standaard op MC automatisch aan tot 400 Ohm, ik laat ze net wat verder gaan, want ik vind dat hoger afsluiten juist vaak mooier. Veel MC elementen doen het namelijk gewoon heel goed op 1000 Ohm (ZYX, vdH, Koetsu). En dan nog wat, ik vind MM elementen op 100K of zelfs nog hoger ook beter klinken, maar ja, wie ben ik (in ieder geval niet diegene die die ''standaard'' van 47kOhm heeft bedacht)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Nope! Dat is voor High Output MC's. Je overbrugt dan de MM waarde van 47K. met een waarde naar keuze De Grail past standaard op MC automatisch aan tot 400 Ohm, ik laat ze net wat verder gaan, want ik vind dat hoger afsluiten juist vaak mooier. Veel MC elementen doen het namelijk gewoon heel goed op 1000 Ohm (ZYX, vdH, Koetsu). En dan nog wat, ik vind MM elementen op 100K of zelfs nog hoger ook beter klinken, maar ja, wie ben ik (in ieder geval niet diegene die die ''standaard'' van 47kOhm heeft bedacht)... je hebt gelijk. Ik was denk ik in de war met de MM input.Zag net wel dat de Grail een instel bereik heeft tussen 40 en 400 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 6 oktober 2014 Members Report Share Posted 6 oktober 2014 je hebt gelijk. Ik was denk ik in de war met de MM input. Zag net wel dat de Grail een instel bereik heeft tussen 40 en 400 ohm. Klopt, maar, wat ik al meldde, dat is hij standaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 ...........En dan nog wat, ik vind MM elementen op 100K of zelfs nog hoger ook beter klinken, maar ja, wie ben ik (in ieder geval niet diegene die die ''standaard'' van 47kOhm heeft bedacht)... Soms wel en soms niet Wist je dat de aloude Quad 33 daarom destijds al een afsluitweerstand had van 68K? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 En dat kan ik me helemaal voorstellen Sander. Het is toch wel zo dat je vaak bepaalde componenten terugziet in installaties en het dan altijd goed klinkt. JA is ook zo'n voorbeeld. Tja ..... ik geloof meer in synergie. Zolang als ik al met audio bezig ben heb ik sommige combinaties gehoord die gewoon net even wat extra's gaven, net even wat verder gingen. Die me wat deden, dus. En dat is echt merk- en zelfs prijsonafhankelijk. Ik heb ook JA's gehoord waarbij ik liever wegliep en ik heb goedkope AT MM elementjes de sterren van de hemel horen spelen in bepaalde uitgekiende combinaties. Uiteraard is kwaliteit wel een issue, maar dat is overal te vinden. Al is het maar een gelukstreffer. - edit - om dat nog even verder uit te diepen: sommige mensen hebben het vermogen om combinaties samen te stellen, ongeacht prijsklasse, die dat extra streepje altijd geven. Harry van Dalen, je kunt van hem verder vinden wat je wilt, is zo iemand. Bob Jansen ook. En er zijn er wel meer (hallo Cockie! ) En via de fora heb ik heel gewone mensen leren kennen die met een verzameling spullen die ik zelf nooit had kunnen bedenken, geweldige resulaten behalen. Zulke mensen zijn zeldzaam, ook en misschien wel juist in de high end scene. Geen idee hoe dat komt ........ maar mijn indruk is dat veel dealers en importeurs de passie missen. Met tienduizenden euro's tegelijk worden er sets samengesteld die weliswaar goed klinken of kunnen klinken, maar die dat stukje magie nooit zullen bezitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 7 oktober 2014 Report Share Posted 7 oktober 2014 Nope! Dat is voor High Output MC's. Je overbrugt dan de MM waarde van 47K. met een waarde naar keuze De Grail past standaard op MC automatisch aan tot 400 Ohm, ik laat ze net wat verder gaan, want ik vind dat hoger afsluiten juist vaak mooier. Veel MC elementen doen het namelijk gewoon heel goed op 1000 Ohm (ZYX, vdH, Koetsu). En dan nog wat, ik vind MM elementen op 100K of zelfs nog hoger ook beter klinken, maar ja, wie ben ik (in ieder geval niet diegene die die ''standaard'' van 47kOhm heeft bedacht)... Ik hen mijn Dynavector ook op 1000 Ohm. Op mijn phono pre heb ik best een flink aantal opties. maar heel schokkend vind ik de verschillen niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 oktober 2014 Report Share Posted 7 oktober 2014 Beste Mordante, Als je nu eens naar èchte muziekinstrumenten ging luisteren... en naar de weergave van zulke èchte instrumenten... wellicht hoor je dan wèl dat de ene instelling beter is dan de andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 7 oktober 2014 Report Share Posted 7 oktober 2014 Beste Mordante, Als je nu eens naar èchte muziekinstrumenten ging luisteren... en naar de weergave van zulke èchte instrumenten... wellicht hoor je dan wèl dat de ene instelling beter is dan de andere. Afgelopen zondag ben ik nog naar het concertgebouw in Amsterdam geweest. Er werden drie stukken gespeeld van Richard Strauss. 1) Tod und Verklärung 2) die vier letzte lieder 3) also sprach zarathustra 1 en 3 waren wel de moeite waard, 2 was matig, maar dat kan ook komen door de zangeres Emily Magee. Ik was zeker niet onder de indruk van haar zang. maar ik ben dan ook geen kenner. De dirigent was Marc Albrecht. Dit jaar ga ik ook nog naar twee series in Leyden, De Russen komen en oude muziek. Dus zeg niet dat ik niet naar echte instrumenten luister. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts