hokkie Posted 9 oktober 2014 Report Share Posted 9 oktober 2014 Ik zie dat het je eerste post is, Hokkie! Welkom op het forum! :-) Je kunt je hier voorstellen als je wil: Verzameldraadje | Nieuw Forumlid Stelt Zich Even Voor! Doe ik van de week even hoor zit nu even in een filmpje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 oktober 2014 Report Share Posted 9 oktober 2014 Ik zou ook eerder een goede geluidskaart nemen en arta gebruiken is wat nauwkeuriger. Yup zo moeilijk is het niet, fluitje van een cent. Maar als ik Werner op TNT mag geloven zijn er helaas geen echt goede testplaten met een goed frequentie testsignaal te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 De phonotrap riaa correctieschakeling zelf, kunnen we veel nauwkeuriger testen met een inverse riaa netwerk schakeling, aangestuurd door een functiegenerator van Zout 75 of 50 ohm. Let wel op goede afscherming i.v.m. stoorsignaal gevoeligheid. : Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Ook dat gaat met ARTA veel makkelijke en vooral nauwkeuriger Jerry. In Excel een RIAA naar wens uitrekenen en die als correctie file gebruiken in ARTA. Een meet onnauwkeurigheid van < 0,01 dB is daarmee, en een goede geluidskaart, geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Ook dat valt nog te bezien Peter. Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Ook dat valt nog te bezien Peter. Groeten, Jerry Leg eens uit wat je daarmee bedoeld of waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Ha Peter, Eerst files genereren en laden voor compensatie in Arta anyl.software is leuk, maar ik heb liever zelf real world discreet amplitude/faze overzicht onder bedrijfsomstandigheden met alle parasitaire invloeden bij de hand, tijdens meten. Dat we binnen 0,1 of 0,01% nauwkeurigheid qua amplitude, kunnen bereiken met software , daar gaat het mij niet alleen om , kan iedereen tegenwoordig . Men kan dus voorspellen met software generatie hoe een theoretisch ideale nauwkeurige riaa netwerk+ element sonisch gaat/moet presteren ? Dan zouden alle topologieen hetzelfde moeten klinken lijkt mij. Let op, ik zeg niet dat bv. stoeien met een vier coefficient IIR filter door een ongecompenseerde file niet nauwkeuriger is, ook qua noise, het gaat mij om de real world omstandigheden erna. Audio Precision inv. riaa. meetapp. zijn duur ja, dan is zo' arta soundcard idd. el cheapo in vergelijk. Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Ha Peter, Eerst files genereren en laden voor compensatie in Arta anyl.software is leuk, maar ik heb liever zelf real world discreet amplitude/faze overzicht onder bedrijfsomstandigheden met alle parasitaire invloeden bij de hand, tijdens meten. Dat we binnen 0,1 of 0,01% nauwkeurigheid qua amplitude, kunnen bereiken met software , daar gaat het mij niet alleen om , kan iedereen tegenwoordig . Men kan dus voorspellen met software generatie hoe een theoretisch ideale nauwkeurige riaa netwerk+ element sonisch gaat/moet presteren ? Dan zouden alle topologieen hetzelfde moeten klinken lijkt mij. Let op, ik zeg niet dat bv. stoeien met een vier coefficient IIR filter door een ongecompenseerde file niet nauwkeuriger is, ook qua noise, het gaat mij om de real world omstandigheden erna. Audio Precision inv. riaa. meetapp. zijn duur ja, dan is zo' arta soundcard idd. el cheapo in vergelijk. Groeten, Jerry Het gaat helemaal niet om voorspellen maar sec. om te meten hoe nauwkeurig een phono versterker aan de beloofde RIAA correctie voldoet. En dat gaat met ARTA, een goede geluidskaart en wat kennis van zaken erg goed tegen erg lage kosten. Kon je 10 jaar geleden alleen maar van dromen. Heb je echt geen AP voor nodig. Hoe een pp vervormt en hoe hij daardoor (anders) klinkt is weer een heel ander verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Als je met PP push pull versterker bedoelt kan ik dit beamen. Heb er hier een paar die ik kan laten klinken, zoals ik wil. Kan ook vooraf zeggen hoe iets klinkt en het precies zo maken zoals mensen het mooi vinden. Niet alleen met versterkers. Het is ongelofelijk wat er allemaal kan met Arta en een Juli@ geluidskaart. Mijn metingen worden steeds beter. Misschien niet zo perfect als AP maar dat heb ik ook helemaal niet nodig. net zo min dat ik andere dure spullen nodig heb... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Academisch gezien natuurlijk leuk om zo nauwkeurig mogelijk binnen bepaalde grenzen deviaties/vervorming te meten, maar alleen maar puur omdat het kan, tsja......... Meten met een 0,1dB of 0,01 dB deviatie - wat maakt het uit - die paar r's en c's v/d passieve inverse riaa. die ik hier getekend hebt , kosten maar een paar duppies , een echt goeie geluidskaart niet dacht ik , vanuit dat oogpunt bezien, samen met de rest ? Dit kan men ook nog intern direkt achter de pp ingang in het apparaat als test geimplementeerd worden, voor kanaalgelijkheid/noise/faze/ampl. etc. controle. Stel er komt bv. iemand met een systeem om het tienvoudige nauwkeuriger te meten dan nu met de arta , wil dat zeggen dat de rest gelijk niet meer voldoet, binnen de vereisten? Genoeg is genoeg, minder niet , lijkt mij. Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Nu niet de boel omdraaien Jerry George en ik (en Jack) geven aan dat vrij simpel de RIAA curve met een goede geluidskaart en software te meten/controleren valt. Kom jij dat in twijfel trekken... en dan met allerlei argumenten die eigenlijk niets van doen hebben met dat meten zelf. Meten met een 0,1dB of 0,01 dB deviatie - wat maakt het uit - die paar r's en c's v/d passieve inverse riaa. die ik hier getekend hebt , kosten maar een paar duppies , een echt goeie geluidskaart niet dacht ik , vanuit dat oogpunt bezien, samen met de rest ? Dat is flauw geredeneerd, met zo'n netwerkje alleen kun je nog niets. Een goede signaalgenerator en AC voltmeter die je ook nodig hebt, heb je niet voor een paar duppies. En ook niet eens voor de prijs van een goede geluidskaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 oktober 2014 Share Posted 10 oktober 2014 · Hidden 10 oktober 2014 - start van de ruzie Hidden 10 oktober 2014 - start van de ruzie Pjort het is toch niet erg, dat Jerry een beter meetsysteem heeft. Link to comment
Pjotr Posted 10 oktober 2014 Share Posted 10 oktober 2014 · Hidden 10 oktober 2014 - start van de ruzie Hidden 10 oktober 2014 - start van de ruzie Nee, absoluut niet Link to comment
s.o.t.a jerry Posted 10 oktober 2014 Share Posted 10 oktober 2014 · Hidden 10 oktober 2014 - start van de ruzie Hidden 10 oktober 2014 - start van de ruzie Pjort het is toch niet erg, dat Jerry een beter meetsysteem heeft. Typische klassieke non- dimensionale valse bescheidenheid sarcastische troglodytische dooddoener. Groeten, Jerry Link to comment
s.o.t.a jerry Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 (edited) Nu niet de boel omdraaien Jerry George en ik (en Jack) geven aan dat vrij simpel de RIAA curve met een goede geluidskaart en software te meten/controleren valt. Kom jij dat in twijfel trekken... en dan met allerlei argumenten die eigenlijk niets van doen hebben met dat meten zelf. Dat is flauw geredeneerd, met zo'n netwerkje alleen kun je nog niets. Een goede signaalgenerator en AC voltmeter die je ook nodig hebt, heb je niet voor een paar duppies. En ook niet eens voor de prijs van een goede geluidskaart. Ik draai niks om, jij probeert met klassiek betere academische gegevens van meten, aan te tonen dat iedereen dit als de " heilige graal" moet zien ?? , anders kun je daardoor niet fatsoenlijk iets bouwen ?? Kunnen we alle pp ontwerpen van 80-90er jaren in de kliko gooien dan. Ik draai de boel niet om, alles moet dus altijd hetzelfde klinken dan toch , als alles zo nauwkeurig meet dan in alle opzichten, de ene meer dan de andere. In beide gevallen met meer of minder afwijking zou het niet te horen moeten zijn , de afwijking is trouwens 0,08dB. Ik zeg niet dat iets meer of minder nauwkeurig meet, gaf gewoon iets aan dat wel handig kan zijn, om direkt in een apparaat zo dicht mogelijk bij de phonosectie te plaatsen, voor test doeleinden. Jullie hebben nu allemaal de perfectst klinkende phonotrap ? Het is toch allang bekend dat met arta ? Een nog oudere uit de doos is meteen not done ? Groeten, Jerry Edited 10 oktober 2014 by Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 oktober 2014 Share Posted 10 oktober 2014 · Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Typische klassieke non- dimensionale valse bescheidenheid sarcastische troglodytische dooddoener. Groeten, Jerry Ik weet niet welk schroefje bij jou los zit, maar vrienden maken doe je zo niet. Het is positief bedoelt, ik ging er vanuit dat je met AP software meet. Natuurlijk is er betere software als Arta. Maar dit is gewoon voor veel mensen bereikbaar. Analoog meten kan natuurlijk ook prima. Aan de andere kant ben ik het met Pjort eens. Voor doorsnee werk is Arta goed genoeg en heel betaalbaar. Een van mijn mentoren meet daar ook mee, voor hem heb ik respect. Maar voor blaaskaken zoals jou niet. Geen Groeten Jack Link to comment
s.o.t.a jerry Posted 10 oktober 2014 Share Posted 10 oktober 2014 · Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Ik weet niet welk schroefje bij jou los zit, maar vrienden maken doe je zo niet. Het is positief bedoelt, ik ging er vanuit dat je met AP software meet. Natuurlijk is er betere software als Arta. Maar dit is gewoon voor veel mensen bereikbaar. Analoog meten kan natuurlijk ook prima. Aan de andere kant ben ik het met Pjort eens. Voor doorsnee werk is Arta goed genoeg en heel betaalbaar. Een van mijn mentoren meet daar ook mee, voor hem heb ik respect. Maar voor blaaskaken zoals jou niet. Geen Groeten Jack Schroefje ?Blaaskaak? Mentor ? Respect ? Look who's talking, puberaal niveau.Doe 's aan wat zelfreflektie, je komt pas kjiken in het echte leven. Voor iemand die vroeger hier toen het nog Hear was , iedereen keihard voor sukkel uitmaakte, weet je nog ?? blaas jij nu erg hoog v/d toren vriendje. Al bij al lijkt mij dat het ego trippen met valse bescheidenheid nog steeds aanwezig is,kijk maar wat er gebeurt als de kans zich voordoet.................... Zelf sta ik al veel verder dan jou in het leven , ben al jaren grootvader van eigen kinderen, en ben niet gediend van jou nietszeggende uitspraken. Groeten, Jerry Link to comment
Pjotr Posted 10 oktober 2014 Share Posted 10 oktober 2014 · Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Ehm Jerry, wat is er aan de hand, vanwaar dit recalcitrant gedoe? Ik ken je al langer dan vandaag als erg aimabel persoon, ook op dit forum, en beslist niet op deze manier. Link to comment
Tubejack Posted 10 oktober 2014 Share Posted 10 oktober 2014 · Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Hidden 10 oktober 2014 - ruzie Ok prima Jerry, ik geloof niet dat we hier uitkomen. Wat je zegt, klopt zeker voor een deel, maar je moet de dingen wel in zijn verband zien. Moderator ik zou het fijn vinden als u gewoon de teksten laat staan. Dan kan ik ze af en toe nog eens nalezen. Link to comment
kappa7 Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Volgens mij ging het niet om het bepalen van de riaa correctie maar om het bepalen van de afsluitimpedantie in combinatie dan met de riaa correctie van de phono trap. In het geval van het zij een hardware of software compensatie heb je daar in beide gevallen niets aan we willen immers de frequentie response meten van de gehele audio band. Voor het gemak gaan we er dan maar van uit dat een sweep die op de plaat staat juist is en twijfel je daar aan kan je er voor kiezen om er een aantal te gebruiken en dat te middelen. Mijn opmerking was dan dat het meten van de amplitude makkelijker ging met arta dan met de meter die je op een tape recorder tegen kom. Die hebben vaak een te lage resolutie om de verschillen te kunnen waarnemen. Voor de controle van de Riaa gebruik ik overigens ook een dergelijk compensatie netwerkje. Deze heeft Peter al eens berekend en getest werkt perfect en vind ik net even wat prettiger werken als een soft compensatie. Toch bedankt voor het posten van jou inverse Riaa altijd mooi om te zien waar een ander mee werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Jammer Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Is dit je nieuwe platenwasser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Is dit je nieuwe platenwasser? Platenborstel zul je bedoelen Marco mag wel oppassen met zo'n werkster. Straks de hele handel schoon maar verder onbruikbaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 oktober 2014 Report Share Posted 10 oktober 2014 Ben jij wel eens bij Jerry geweest Pjotr? En Jack? Is anders wel een aanrader, en lukt het misschien om samen door een deur te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts