Jump to content

impedantie

carl
 Share

Recommended Posts

Ben jij wel eens bij Jerry geweest Pjotr? En Jack? Is anders wel een aanrader, en lukt het misschien om samen door een deur te gaan.

Jazeker wel Marc: http://www.high-endforum.nl/topic/5628-bizar-en-kleurijk/?p=253216 en ook heel gezellig vv.

Ik ken Jerry persoonlijk als erg aimabel en kundig persoon, ook op dit forum. Ik snap zijn felheid dan ook niet. Dat had ik al eerder gepost in dit draadje maar is door de werkster weer weg gedweild. Kennelijk mag je dat ook niet meer laten weten. Waar gaat dat heen met dit forum?

Muziek is emotie hè. Dat is misschien wel de crux. De grondslag van al die fora, tenminste, dat lijkt me zo. Tel op dat iedereen anders luistert en zijn eigen myfi heeft, en de basis voor onenigheid ligt er.

De mens erachter kennen kan dat wel verbeteren, maar garantie heb je allerminst. Soms is de impedantie een beetje tè groot.

Pfff, net weer on topic :-)

Vervelend dat e.e.a. zomaar weggehaald is.  Spreek mensen aan op hun gedrag,  dat is niet altijd leuk.  Wat ik hier op dit forum schrijf zijn bijna altijd eigen ervaringen en/of bevindingen.  Ik ben me terdege bewust dat er mensen zijn die dingen beter weten, kunnen of hebben.  Maar ik vind ook,  als je daar vanuit gaat, dat dan angst regeert. Dan heb ik nog liever, dat iemand af en toe boos wordt.  Iedereen heeft wel een vlekje of zegt iets wat achteraf minder handig is.  Dan maar een beetje weerstand. 

Jazeker wel Marc: http://www.high-endforum.nl/topic/5628-bizar-en-kleurijk/?p=253216 en ook heel gezellig vv.

Ik ken Jerry persoonlijk als erg aimabel en kundig persoon, ook op dit forum. Ik snap zijn felheid dan ook niet. Dat had ik al eerder gepost in dit draadje maar is door de werkster weer weg gedweild. Kennelijk mag je dat ook niet meer laten weten. Waar gaat dat heen met dit forum?

Geloof dat wij ook wel eens heel onaardig tegen elkaar zijn geweest. Meestal loop zo' n topic niet lekker en dan schiet ik ook wel eens uit mijn slof.  Dus ik snap het wel.  

Met meerdere mensen waar ik prima mee kan opschieten heb ik wel eens een botsing of gehad.  Wat dat betreft ......

Je moet het wel heel bont maken om Jerry tegen je in het harnas te jagen, mij is het nog niet gelukt terwijl ik ook wel een grote kwal kan zijn.

Overigens, Jack, als ik je reactie goed lees heb je dus om je angst te verdrukken zo gereageerd op Jerry. Je hoeft niet bang te zijn om verdrongen te worden door Jerry omdat diens kennis op een veel hoger niveau staat, dat is echt niet nodig. Kennis delen is meer het ding van Jerry.

Ik hoop in ieder geval dat Jerry niet weggejaagd is door deze onterechte aanval.

Platenborstel zul je bedoelen ;) Marco mag wel oppassen met zo'n werkster. Straks de hele handel schoon maar verder onbruikbaar... :rolleyes:

Heilige koeien nog an toe, gebruikt die " humorloze zaadsteel " dit nare ding louter voor de censuur?  :o

Tsja geef het een pet en ......................alle remmen gaan loose.................afijn weer een welke verder kan  met de borst vooruit.

Begrijp nu ook waarom Mumsoft niet al mijn jazzplaatjes kan/mag zien, te hoog gegrepen?

Je moet het wel heel bont maken om Jerry tegen je in het harnas te jagen, mij is het nog niet gelukt terwijl ik ook wel een grote kwal kan zijn.

Overigens, Jack, als ik je reactie goed lees heb je dus om je angst te verdrukken zo gereageerd op Jerry. Je hoeft niet bang te zijn om verdrongen te worden door Jerry, omdat diens kennis op een veel hoger niveau staat, dat is echt niet nodig. Kennis delen is meer het ding van Jerry.

Ik hoop in ieder geval dat Jerry niet weggejaagd is door deze onterechte aanval.

Dat lees je niet goed Ruud.  Het is simpel.  Er is altijd wel iemand die het beter weet of kan.  Daar hou ik geen rekening mee. Schrijf gewoon wat ik zelf mee maak.

Als iemand het beter weet of kan,  is dat alleen maar goed. Dit soort aanvaringen heb ik ook in het verleden me anderen gehad.  Soms is iets al gespannen en ben je net het laatste vonkje, 

Dat is pech,  voel me ook niet aangevallen.   Ze kwamen gewoon terug.

Zelfkennis is een groot goed,mensen kennis ook.

Relativeren is een kunst.

Spiegels zijn overal te koop.

Vele mensen hebben hun goed geweten te danken aan hun slecht geheugen.

Bomans.

:)

Mensen , ben helemaal niet op de vlucht, kom op zeg.

Kunnen we weer on topic over afsluitimpedantie zoals George opperde, voordat het hier weer vol zit met nietszeggende oeverloos gezwam, en de moderators weer ingrijpen.

Gelukkig dementeer ik nog niet, m'ngeheugen is goed en ik slaap goed.( I think), en kan ik misschien nog wat nuttige info geven.

On topic dus.

@ Peter : bedankt voor de morele steun , binnenkort misschien iets afspreken.

Groeten,

Jerry

Is goed Jerry, al is het aan het einde van het jaar altijd erg druk met familiaire verplichtingen. Verder per PM of mail.

------------------------------------------------------------

Dat meten van de RIAA van de phono versterker heeft overigens wel alles te maken met de afsluitimpedantie. Eerder is geopperd wat die afsluitimpedantie doet met de frequentiekarakteristiek. Zul je toch eerst moeten weten wat je phono versterker doet om e.e.a. uit elkaar te kunnen houden en wat wat doet.

Uiteraard gaat het om het totaal resultaat gehoormatig maar dat is wel de som der delen. Die moeten wel stuk voor stuk in orde zijn en elkaar goed aanvullen.

Dat klopt, en teruglezende zien we dat het gros kiest voor hoger afsluiten , wat altijd meer hoogenergie als gevolg heeft.( verv.etc. effe daargelaten).

Blijkbaar weergever en akoestiek afhankelijk op dat moment.

Misschien heb je ook ooit gelezen dat Salas een "tank circuit" schakeling inbouwde ter compensatie v/d reaktieve/varieerende  componenten van zijn element.

Was misschien makkelijker om gewoon een exact tweede element te kopen en die inbouwen in de pp ,  i.p.v. met zelfgebouwde losse spoeltjes etc. te gaan werken. :D

Groeten,

Jerry

Omdat Spido nauwelijks technische kennis en nog minder technisch inzicht bezit, heeft hij het volgende bij zichzelf overlegd:

- de best klinkende MC elementen zijn de elementen die de meest lineaire frequentiekarakteristiek hebben, het beste sporen/aftasten, en de minste vervorming leveren;

- omdat voor Spido een gunstige prijs van belang is, moet er een optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit zijn.

Nu blijkt een MC-element alleen goed te presteren, als de aanpassing aan de voorversterker (phono-versterker, trafo, step-up versterker) optimaal is. Hierover werd in dit topic al uitgebreid en diepgravend geschreven.

Dus moet dit aspect in de keuze worden verdisconteerd.

De best klinkende MC elementen zijn, volgens Spido, die met een zeer lage spoelweerstand. Zeg: 2 à 4 Ω per kanaal.

Want hoe minder spoel, des te minder bewegende massa(traagheid).

Om met zo weinig spoel tòch een bruikbare output te krijgen (ca. 1mV), zal het magnetisch systeem buitengewoon goed (krachtig en precies gepositioneerd) moeten zijn.

Juist bij dit type MC-elementen is de aanpassing aan de voorversterker (phono-versterker, trafo, step-up versterker) van groot belang: met name de lage afsluitweerstand (10 à 40 Ω).

Spido vond (en vindt) MC elementen met die eigenschappen al tientallen jaren voor relatief gunstige prijs bij Ortofon.

En wat is daarbij nu zo aardig?

Sinds Ortofon het MC-element uitvond, meer dan zestig jaar geleden, maken ze ook al step-up transformators en step-up versterkertjes, die perfect aansluiten op die low-output / low-impedance elementen.

Zo kun je element en trafo's c.q. step-up versterkertje als een set van dezelfde fabrikant aanschaffen.

Dat is Spido altijd prima bevallen.

- de best klinkende MC elementen zijn de elementen die de meest lineaire frequentiekarakteristiek hebben, het beste sporen/aftasten, en de minste vervorming leveren;

.

Ik heb afgelopen week wat oude Luisters gelezen. Jan Kool wees daar op een onderzoek van het door jou bewonderde Ortofon waar uit luisterproeven was gebleken dat mensen een oplopende frequentiekatakteristiek prefereerde. Ik heb het niet actueel, maar misschien ligt dat wel in het "onhoorbare" domein.

Ik heb afgelopen week wat oude Luisters gelezen. Jan Kool wees daar op een onderzoek van het door jou bewonderde Ortofon waar uit luisterproeven was gebleken dat mensen een oplopende frequentiekatakteristiek prefereerde. Ik heb het niet actueel, maar misschien ligt dat wel in het "onhoorbare" domein.

Doet mij toch een beetje denken aan de reclame van een brillendiscounter: Leeftijdscompensatie :D

Hmm, volgens de mening van Spido die Spido van Spido aanhaalt, moet je dan niet bij Ortofon zijn maar bij Soundsmith: http://www.sound-smith.com/cartridges/sg.html

Daar zit helemaal geen spoeltje meer in en bovendien is dat element één geheel met de phono pre en is element een phono pre optimaal op elkaar afgestemd.

Ha , een strain-gauge element, zoiets hadden wij ook eind 70er jaren van Win Labs in de sota studio, compleet met eigen pp.

Leuk die aparte opnemers, geen last van afsluitimpedantie perikelen :D  , net als de fm opnemers van Stax en meneer Weathers. ( meer bekend als electrostatische elementen). :P

Groeten,

Jerry

Een Stax electrostatisch element heb ik even mee gedraait.

Dat vond ik lekker klinken.

Dat had ik eigenlijk niet weg moeten doen al is het alleen maar om dat ze vrij zeldzaam zijn.