mordante Posted 8 oktober 2014 Author Report Share Posted 8 oktober 2014 Overigens hoe meer ik lees over de akoestiek effecten/problemen (Linkwitz: stereo is een illusie), hoe moedelozer ik wordt dat het uberhaupt mogelijk is natuur getrouwe weergave te bereiken in een huiskamer. Dus ben ik maar blij als ik mooi vind klinken. Ik vraag mij af of je dat eigenlijk wel moet willen. Een gemiddelde Nederlandse huiskamer gaat nooit klinken als het concertgebouw of desnoods als pop-podium. Het kan volgens mij helemaal geen kwaad zo'n myfi set. Een orkest gaat soms over de 100dB moet je dat wel in je huiskamer willen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 (...) Een orkest gaat soms over de 100dB moet je dat wel in je huiskamer willen? Beste Mordante, Ja, absoluut! Er zijn demonstratieplaten en -CD's met bijvoorbeeld drumsolo's er op. Die kùnnen alleen maar realistisch klinken wanneer ze ongeveer even luid worden weergegeven als ze hebben geklonken bij de opname. Kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. Maar kwantiteit (luidheid) is wel één van de essentiële voorwaarden voor kwaliteit (natuurgetrouwheid). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 oktober 2014 Author Report Share Posted 8 oktober 2014 Is 't geen idee om 't gewoon eens te proberen? Vijf sets neerzetten en voor elke set een kleine review schrijven. Daarna eens zien hoe ver die eigenlijk uit elkaar liggen. Smaak is lastig, natuurlijk. Maar hoorbare feiten zijn toch wel redelijk feiten. Een vriend van me vond de koperen platenspelermat het einde, ik vond 't helemaal niets, maar we hoorden en omschreven hetzelfde. En dat laatste moet je in een review terug laten komen. De rest is onbelangrijk. Klinkt als een goed idee, maar in de praktijk erg lastig om uit te voeren denk ik. Ja, beste Hans. Maar er is een enorm verschil tussen bijvoorbeeld het combootje van Patricia Barber op realistisch niveau, enerzijds, en de bigband van Wynton Marsalis (JALC) anderzijds. Niet voor niets hoor je overal bij demonstraties van die gemakkelijke easyjazz combootjes met een kreunjuffie d'r bij. Inderdaad, moe wordt ik van de muzak als Barber en Krall. . Maar er wordt heel veel lieve brave muziek gebruikt tijdens shows. Ik begrijp het wel, je wilt de luisteraars niet voor de hoofd stoten maar toch............ Ik denk klassiek het beste gebruikt kan worden voor shows. Een dynamische stuk met een flink orchest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 oktober 2014 Author Report Share Posted 8 oktober 2014 Beste Mordante, Ja, absoluut! Er zijn demonstratieplaten en -CD's met bijvoorbeeld drumsolo's er op. Die kùnnen alleen maar realistisch klinken wanneer ze ongeveer even luid worden weergegeven als ze hebben geklonken bij de opname. Kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. Maar kwantiteit (luidheid) is wel één van de essentiële voorwaarden voor kwaliteit (natuurgetrouwheid). De meeste huiskamers gaan heel vervelend klinken als de muziek te hard gedraaid word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Klinkt als een goed idee, maar in de praktijk erg lastig om uit te voeren denk ik. Inderdaad, moe wordt ik van de muzak als Barber en Krall. . Maar er wordt heel veel lieve brave muziek gebruikt tijdens shows. Ik begrijp het wel, je wilt de luisteraars niet voor de hoofd stoten maar toch............ Ik denk klassiek het beste gebruikt kan worden voor shows. Een dynamische stuk met een flink orchest. De tweede Symfonie van Mahler is daar wel geschikt voor. Of een orkestwerk van Strawinsky. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 OK dan namens een van die domoren: http://www.marktplaats.nl/a/cd-s-en-dvd-s/vinyl-jazz-en-blues/m840617957-fanfare-sint-juttemis.html Jammer dat mijn hoofd er net niet op staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 De meeste huiskamers gaan heel vervelend klinken als de muziek te hard gedraaid word. Beste Mordante, Nou... dan dóe je daar toch wat aan? De meest hinderlijke effecten (flutter-echo's) treden op bij hogere frequenties. Met wat demping en dispersie doe je wonderen! Overigens had ik het niet over tè hard! Realistische luidheid is hard genoeg. Daar kun je oud mee worden, en toch een uitstekend gehoor behouden. Je moet ook uitkijken dat je niet luider speelt dan de werkelijkheid. Een blokfluitconcert met begeleiding door een barok-ensemble is minder dynamisch dan de Negende Symfonie van Van Beethoven door een symfonieorkest met groot koor, bijvoorbeeld. Maar dan heb ik het niet voor de (elektronisch versterkte) luidheden van popmuziek. Bij zulke optredens gaat men over de grenzen van gehoorsbeschadiging (basillair membraan) en neurologische schade (tinnitus, toondoofheid e.d.) Popliefhebbers zouden daar zelf op moeten letten. Maar dat is aan dovemansoren gesproken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Is 't geen idee om 't gewoon eens te proberen? Vijf sets neerzetten en voor elke set een kleine review schrijven. Daarna eens zien hoe ver die eigenlijk uit elkaar liggen. Smaak is lastig, natuurlijk. Maar hoorbare feiten zijn toch wel redelijk feiten. Een vriend van me vond de koperen platenspelermat het einde, ik vond 't helemaal niets, maar we hoorden en omschreven hetzelfde. En dat laatste moet je in een review terug laten komen. De rest is onbelangrijk. De verschillen tussen luidsprekers in een winkel ervaar ik doorgaans als zeer groot. Dat zal met complete sets hetzelfde zijn. Het grootste probleem is de akoestiek van de ruimte waarin je gaat spelen. Misschien zijn er wel een paar importeurs/winkeliers bereid een set samen te stellen in een bepaalde prijsklasse 5.000-10.000? Lijkt me een beter idee dan elkaar verbaal de hersens in te slaan. Dat leidt toch alleen maar tot ergernis over en weer. Laten we tenminste aan dit topic een positieve draai geven. Ondanks dat Arden niet van fanfare-muziek houdt, mag hij toch meedoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 De verschillen tussen luidsprekers in een winkel ervaar ik doorgaans als zeer groot. Dat zal met complete sets hetzelfde zijn.(...) Beste Jongensdroom, Volkomen mee eens. Luidsprekers en - als vinyl een rol speelt - het pick-up element spelen de hoofdrol. Eigenlijk zou het goed zijn, wanneer in allereerste instantie voor dié componenten wordt gekozen, en er vervolgens goede / geschikte, of betere / méér geschikte (duurdere?), of nòg betere / nòg meer geschikte (nòg duurdere?) componenten bij worden gezocht. Een set van normale kwaliteit, maar met heel goede speakers en een heel goed pick-up element, zal stukken beter klinken dan een set van topkwaliteit, echter met middelmatige speakers en een middelmatig pick-up element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 oktober 2014 Author Report Share Posted 8 oktober 2014 Beste Mordante, Nou... dan dóe je daar toch wat aan? De meest hinderlijke effecten (flutter-echo's) treden op bij hogere frequenties. Met wat demping en dispersie doe je wonderen! Overigens had ik het niet over tè hard! Realistische luidheid is hard genoeg. Daar kun je oud mee worden, en toch een uitstekend gehoor behouden. Je moet ook uitkijken dat je niet luider speelt dan de werkelijkheid. Een blokfluitconcert met begeleiding door een barok-ensemble is minder dynamisch dan de Negende Symfonie van Van Beethoven door een symfonieorkest met groot koor, bijvoorbeeld. Maar dan heb ik het niet voor de (elektronisch versterkte) luidheden van popmuziek. Bij zulke optredens gaat men over de grenzen van gehoorsbeschadiging (basillair membraan) en neurologische schade (tinnitus, toondoofheid e.d.) Popliefhebbers zouden daar zelf op moeten letten. Maar dat is aan dovemansoren gesproken... Zal eens kijken of er een app bestaat om dB te meten. Ik verwacht er geen wonderen van maar toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Het criterium van Sodejuu is ook mijn criterium. Mordante, laat je door Spido geen oor dichtnaaien. Een woonboerderij stelt veel hogere eisen dan een modaal flatje aan de gewenste luidheid van de weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 De meeste huiskamers gaan heel vervelend klinken als de muziek te hard gedraaid word. De meeste moderne huiskamers bedoel je... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Ja, beste Hans. Maar er is een enorm verschil tussen bijvoorbeeld het combootje van Patricia Barber op realistisch niveau, enerzijds, en de bigband van Wynton Marsalis (JALC) anderzijds. Niet voor niets hoor je overal bij demonstraties van die gemakkelijke easyjazz combootjes met een kreunjuffie d'r bij. Mee eens. Een set beoordelen moet je dan ook NOOIT op één stukje muziek doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Een set van normale kwaliteit, maar met heel goede speakers en een heel goed pick-up element, zal stukken beter klinken dan een set van topkwaliteit, echter met middelmatige speakers en een middelmatig pick-up element. Wat zijn middelmatige speakers..?? Dat plastic setje van de Aldi.? Of een paar Boston monitortjes..?? het wordt n.l. nooit beter dan de zwakste schakel in de ketting. En over middenklasse gesproken, Die Bostons hoorden we eens op de audioclub met een relatief goedkope Jolida (buizen)versterker en een Meridian CD speler. Dan klonk werkelijk fantastisch, zeker wanneer je het prijskaartje er bij haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 oktober 2014 Author Report Share Posted 8 oktober 2014 De meeste moderne huiskamers bedoel je... Ook het formaat werkt niet mee. Hoe groot is een gemiddelde huiskamer? Iets van 30m2? Daarin ga je nooit een orkest ervaring krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Beste Jongensdroom, Volkomen mee eens. Luidsprekers en - als vinyl een rol speelt - het pick-up element spelen de hoofdrol. Eigenlijk zou het goed zijn, wanneer in allereerste instantie voor dié componenten wordt gekozen, en er vervolgens goede / geschikte, of betere / méér geschikte (duurdere?), of nòg betere / nòg meer geschikte (nòg duurdere?) componenten bij worden gezocht. Een set van normale kwaliteit, maar met heel goede speakers en een heel goed pick-up element, zal stukken beter klinken dan een set van topkwaliteit, echter met middelmatige speakers en een middelmatig pick-up element. Dit is een historisch moment. Na jaren ben je het met mij eens. Veel gekker moet het niet worden. Toch wordt het nog gekker; Ik ben het ook weer met jou eens. Zucht: hoe moet het nu verder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Het is en blijft immer een compromis met de echtheid. Soit. Soms een heel mooi compromis, maar toch. Eens. Alles is Myfi en als je denkt van niet dan houd je jezelf voor de gek. Overigens valt me wel op dat al die werkelijkheidsweergave-fetishisten zelden of nooit in het muziektopic te vinden zijn ...... (behalve Spido). Zouden ze eigenlijk wel weten hoe goed gereproduceerde muziek eigenlijk klinkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Ja hoor Vandaag een oude LP van Robert Long gedraaid. met de toepasselijke tekst "Vroeger of later" Wel mooi schoongemaakt maar jaren niet naar geluisterd. Klinkt ongelofelijk goed via mijn Thorens, nog nooit zo mooi gehoord. Zelfs als je het niks vind, klinken alleen al de instrumenten prachtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Toeval? Diezelfde LP gisteravond gedraaid op de draaitafel beneden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Ik denk dat Spido en JD met elkaar gaan trouwen. Lijkt me een logische vervolgstap. Jongens het mag tegenwoordig hoor @KT: werkelijkheidsweergave fetishisten is ook my-fi. Namelijk de my-fi van de werkelijkheidsweergave. Tenzij ze bewust naar iets luisteren wat ze zelf niet mooi vinden We zijn ook allemaal mensen, ook al hebben we wel of geen kleurtje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Ik denk dat Spido en JD met elkaar gaan trouwen. Lijkt me een logische vervolgstap. Jongens het mag tegenwoordig hoor @KT: werkelijkheidsweergave fetishisten is ook my-fi. Namelijk de my-fi van de werkelijkheidsweergave. Tenzij ze bewust naar iets luisteren wat ze zelf niet mooi vinden We zijn ook allemaal mensen, ook al hebben we wel of geen kleurtje. Het is wijs om niet alles wat op een forum wordt geschreven even serieus te nemen . Zo is JD het ene moment uiterst kritisch, dan weer (licht)humoristisch en ook wel eens zich zelf. Zie daar maar eens mee om te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Zal eens kijken of er een app bestaat om dB te meten. Ik verwacht er geen wonderen van maar toch. Ik heb zo'n iPhone app, Decibel heettie, zal wel niet écht naukeurig zijn maar wellicht wel een beetje in de buurt komen. Als ik lekker zit te knallen zit ik tussen de 80-90 dB. Het gemiddelde dan, pieken komen tot zo'n 100 dB..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Ik denk dat Spido en JD met elkaar gaan trouwen. Lijkt me een logische vervolgstap. Jongens het mag tegenwoordig hoor @KT: werkelijkheidsweergave fetishisten is ook my-fi. Namelijk de my-fi van de werkelijkheidsweergave. Tenzij ze bewust naar iets luisteren wat ze zelf niet mooi vinden We zijn ook allemaal mensen, ook al hebben we wel of geen kleurtje. Eergisteren lekker geluisterd naar de sirenes van het luchtalarm. Echter kàn niet. Ik ben de fetisjist der fetisjisten! Edit: ik vond het niet mooi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Opposites attract, je moet je vrienden liefhebben en je vijanden nog meer. Van dat soort levenswijsheid die je vast wel kent JD. Maar even zonder gekheid. Soms zijn de mensen die we aanvankelijk afstoten juist de mensen die we het meeste liefhebben. Misschien is er toch nog hoop voor alle mensen die elkaar wel eens in de haren vliegen. @ iedereen heeft wel eens een mindere dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 oktober 2014 Report Share Posted 8 oktober 2014 Zo heb ik in de loop der jaren steeds meer waardering/respect gekregen voor Spido (of de persoon/personen daarachter). Ondanks dat we het over een aantal zaken nooit eens zullen worden. Hoeft toch ook niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts