zoveelste Henk Posted 12 oktober 2014 Report Share Posted 12 oktober 2014 Ik krijg mijn huidige vloerstaanders niet echt aan het swingen en dat ligt voornamelijk aan de akoestiek. Ook de plaatsing is nogal ongelukkig, waardoor er o.a. knopen in het geluid zitten. Helaas zijn deze zaken niet eenvoudig te wijzigen. Ik heb een L kamer en een speaker staat in het midden van de kamer tegen de wand. Ik vroeg me af, als ik nu de vloerstaanders vervang door een goede sub en dito satelieten, kan ik dan voor een groot deel deze tekortkomingen omzeilen? Hoe kritisch is een sub mbt plaatsing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 oktober 2014 Report Share Posted 12 oktober 2014 Een sub kan zeker een bevredigende oplossing zijn, mits je problemen werkelijk opstellings-gerelateerd zijn. Als dat niet het geval is hebben akoestiek en afmetingsverhoudingen ook een aandeel in het manifeste probleem en helpt de sub hoogstens marginaal. De opstelling van een sub is even kritisch als van elke andere speaker, alleen ligt de toetsing voor succes uitsluitend in laagweergave. Maar die is doorgaans het moeilijkst in orde te krijgen, dus het is meestentijds niet een 'easy way out'. Een experiment met een leuke sub (wel een met traploze fase natuurlijk!) maakt e.e.a. gelijk duidelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Ik heb geen ervaring met subs, maar als ik de experts van het HTforum moet geloven, is het goed inregelen van een sub nog best een kunst. Ook is de ene sub de andere niet. Niet elke sub doet het goed in muziek en niet elke sub is geschikt voor surround. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Met meerdere (kleinere) subs schijn je ook goede resultaten te kunnen halen (het laag wordt homogener weergegeven, minder uitgesproken roommodes). Natuurlijk wel een dure oplossing en ook kabel technisch lastiger. Er is genoeg met google ("multiple subwoofers") over te vinden, bv https://mehlau.net/audio/multisub_geddes/ http://www.audioholics.com/subwoofer-setup/multiple-subwoofer-setup-calibration-1 Met zelfbouw kun je wellicht de kosten wat beperken. Een andere weg die je zou kunnen gaan is dipoles... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Zit hier met hetzelfde drama. De kamer is wel 6m x 12m maar die wordt halverwege onderbroken/versmald door een hal/trappenhuis inspringing. En dan is één kant van de luisterplek ook nog eens glas van vloer tot plafond. Full range vloerstaanders doen het hier ook niet. Heb je het stereobeeld redelijk voor elkaar is het laag weer rommelig en vv. Bij mij werken monitors + losse sub het beste. De monitors zo geplaatst voor een optimaal stereobeeld en de sub op een plek zodat ie de minste kamerellende veroorzaakt, bij mij is dat strak in de hoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Ik denk dat je met een/twee subs meer mogelijkheden hebt. Hier ging het prima met 12" zelfbouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Ik krijg mijn huidige vloerstaanders niet echt aan het swingen en dat ligt voornamelijk aan de akoestiek. Ook de plaatsing is nogal ongelukkig, waardoor er o.a. knopen in het geluid zitten. Helaas zijn deze zaken niet eenvoudig te wijzigen. Ik heb een L kamer en een speaker staat in het midden van de kamer tegen de wand. Ik vroeg me af, als ik nu de vloerstaanders vervang door een goede sub en dito satelieten, kan ik dan voor een groot deel deze tekortkomingen omzeilen? Hoe kritisch is een sub mbt plaatsing? Beste zoveelste Henk, Vermoedelijk zal je meer profijt hebben van verbetering van de akoestiek in je kamer (dempingspanelen, evt. diffusers), want het lijkt erop dat je problemen hebt met asymmetrische reflecties bij hogere frequenties. Hierdoor ontstaan interferenties en wordt het geluidsbeeld "scheefgetrokken" door vroege reflecties aan één zijde (snelle secundaire geluidsbron). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Hoi Henk, lang gezien, dat we je geleden hebben. Op de audioclub heb ik pas een subwooferset echt goed horen klinken. En dat gebeurt niet zo vaak. Het is nog niet op de markt, maar dat zal niet zo lang meer duren. Ik bedoel natuurlijk synergy acoustics. Wel vier subwoofers, maar dat was je al gewend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 13 oktober 2014 Author Report Share Posted 13 oktober 2014 Hoi Henk, lang gezien, dat we je geleden hebben. Op de audioclub heb ik pas een subwooferset echt goed horen klinken. En dat gebeurt niet zo vaak. Het is nog niet op de markt, maar dat zal niet zo lang meer duren. Ik bedoel natuurlijk synergy acoustics. Wel vier subwoofers, maar dat was je al gewend. Bedankt voor jullie reacties. Tja, zo langzamerhand ga ik weer mijn audiohobby oppikken en heb geprobeerd om mijn speakers goed opgesteld te krijgen. Dat is na veel geschuif en gedraai nog niet gelukt. Ook heb ik het programma Cara laten draaien op mijn thuissituatie, maar met die voorgestelde opties kom ik ook niet veel verder. Kortom, ik ben het een beetje zat om met een dure installatie slechts redelijk geluid te hebben. Het liefst zoek ik de oplossing inderdaad in verbetering van de akoestiek, maar ik weet niet waar te beginnen en alleen als die oplossing een beetje subtiel kan. Ik hoef geen grote ijsbeer midden in de kamer ;-) Vandaar dat ik aan de subs zat te denken, min of meer uit wanhoop. Je hebt een goed geheugen Hans, met die woofers :-) Van Synergy Acoustics heb ik nog niet gehoord, maar ik ga eens zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Hoi Henk, lang gezien, dat we je geleden hebben. Op de audioclub heb ik pas een subwooferset echt goed horen klinken. En dat gebeurt niet zo vaak. Het is nog niet op de markt, maar dat zal niet zo lang meer duren. Ik bedoel natuurlijk synergy acoustics. Wel vier subwoofers, maar dat was je al gewend. Goh, leven ze nog... Nu ja, ben benieuwd, beter laat dan nooit https://www.facebook.com/synergyacoustics?ref=hl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Als je ls pal tegen de achterwand staan, vraag je om problemen in het laag. En de rest volgt. In een slechte akoestiek krijg je nooit een fatsoenlijk geluid. Zonde van je apparatuur. Begin bij het begin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Je kunt behangen wat je wilt maar een L-vormige kamer wordt daarmee nooit een rechthoekige kamer. Dat blijft problematisch. Tenzij je grondig verbouwt en/of verhuist naar iets wat wel aan een rechthoekige kamer voldoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 oktober 2014 Report Share Posted 14 oktober 2014 Ja, je moet bij het begin beginnen, inderdaad Wil, maar dat begin moet dan niet al gelijk met allerlei beperkende condities omgeven zijn, anders kun je net zo goed direct een setje kussens bij de Xenos gaan halen. Ben je klaar en het lijkt niet op een ijsbeer, zeg maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 oktober 2014 Report Share Posted 15 oktober 2014 http://www.aob-hifi.nl/club.htm#Synergy_Acoustics_2014 Hier het verslag van de Synergy Acoustics demo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 oktober 2014 Report Share Posted 15 oktober 2014 http://www.aob-hifi.nl/club.htm#Synergy_Acoustics_2014 Hier het verslag van de Synergy Acoustics demo. Er op af jongens. Heeft Martijn een demoruimte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 oktober 2014 Report Share Posted 15 oktober 2014 Je kunt behangen wat je wilt maar een L-vormige kamer wordt daarmee nooit een rechthoekige kamer. Dat blijft problematisch. Tenzij je grondig verbouwt en/of verhuist naar iets wat wel aan een rechthoekige kamer voldoet. Wil je beweren dat rechthoekige kamers niet problematisch zijn? Verder zou ik graag argumenten zien voor de stelling van sommigen dat een systeem van satellietluidsprekers met subwoofer(s) de akoestische problemen van TS zou kunnen verminderen c.q. oplossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2014 Report Share Posted 15 oktober 2014 Wil je beweren dat rechthoekige kamers niet problematisch zijn? . Nee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 oktober 2014 Report Share Posted 15 oktober 2014 Wil je beweren dat rechthoekige kamers niet problematisch zijn? Verder zou ik graag argumenten zien voor de stelling van sommigen dat een systeem van satellietluidsprekers met subwoofer(s) de akoestische problemen van TS zou kunnen verminderen c.q. oplossen. 1 het bereik en de sterkte van de subwoofer is instelbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 oktober 2014 Report Share Posted 15 oktober 2014 En je kunt (binnen de grenzen van de kabel lengte) makkelijker met de plaasting experimenteren, zonder je hele kamer indeling over hoop te gooien (natuurlijk wel met de benodigde inregeling en mits laag genoeg gewisseld). Mijn ervaring is dat met 120 hz het al moeilijk kan zijn om de woofer te localiseren. Maar lager is beter (70 hz bv). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2014 Report Share Posted 16 oktober 2014 1 het bereik en de sterkte van de subwoofer is instelbaar. Ja... so what? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2014 Report Share Posted 16 oktober 2014 En je kunt (binnen de grenzen van de kabel lengte) makkelijker met de plaasting experimenteren, zonder je hele kamer indeling over hoop te gooien (natuurlijk wel met de benodigde inregeling en mits laag genoeg gewisseld). Mijn ervaring is dat met 120 hz het al moeilijk kan zijn om de woofer te localiseren. Maar lager is beter (70 hz bv). Hangt natuurlijk ook af van de filterhelling, en zo mogelijk de fase-instelling. Bedenk dat de sub in veel gevallen ongelijke afstanden heeft tot de beide sats, wat een juiste fase-instelling t.o.v. beide sats bemoeilijkt. In feite is een sub-sat systeem akoestisch veel moeilijker in te regelen dan een conventioneel stereo-paar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 16 oktober 2014 Author Report Share Posted 16 oktober 2014 Dus of het met sub en satellieten beter zal worden is maar zeer de vraag, begrijp ik. Kennen jullie een bedrijf, zzp-er of persoon die kan beoordelen wat er bij mij aan akoestiek en/of plaatsing moet gebeuren om het geluid een beetje op orde te krijgen? Daar zullen wel metingen gedaan moeten worden, neem ik aan. Ik woon in omgeving Utrecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 oktober 2014 Report Share Posted 16 oktober 2014 Dus of het met sub en satellieten beter zal worden is maar zeer de vraag, begrijp ik. Kennen jullie een bedrijf, zzp-er of persoon die kan beoordelen wat er bij mij aan akoestiek en/of plaatsing moet gebeuren om het geluid een beetje op orde te krijgen? Daar zullen wel metingen gedaan moeten worden, neem ik aan. Ik woon in omgeving Utrecht. Ja in Gouda. Stuur me maar een pm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 oktober 2014 Report Share Posted 16 oktober 2014 Hangt natuurlijk ook af van de filterhelling, en zo mogelijk de fase-instelling. Bedenk dat de sub in veel gevallen ongelijke afstanden heeft tot de beide sats, wat een juiste fase-instelling t.o.v. beide sats bemoeilijkt. In feite is een sub-sat systeem akoestisch veel moeilijker in te regelen dan een conventioneel stereo-paar. Als je bereid je heel kamer indeling, luisterplaats etc te laten dicteren door de akoestiek wellicht wel ja. Maar voor velen is dat (al dan niet gedwongen) een utopie. Grappige te vermelden is dat ik de beste integratie tussen 1 sub en 2 micro sats ondervonden heb bij een Canton set uit de jaren 80. De sub was passief, dus de sats moesten gewoon vanaf de (30 cm gesloten) sub doorgelust worden. Er zal dus wel een passief stereo filter in de sub gezeten hebben, die wisselde op 120 hz (wat geen lekkere waarde is voor een passief filters, Ik vermoed dat het filter bestond uit elco's en ijzerkernspoelen...) Toch was de sub niet te localiseren, zelfs bij grote aftsand tussen sub en sats en leek het best indrukwekkende laag (niet boomend maar goed gearticuleerd) uit de melkpakjes size sats te komen met hun 11cm woofertjes. Er was dus ergens iets heel goed gedaan door de engineers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts