Jump to content

Filter, ze maken me in de war.

Dared
 Share

Recommended Posts

en met ze bedoel ik vooral Visaton. Ik woon/werk in Brazilie en een beetje geluidskwaliteit is hier niet te krijgen, op de plaatselijke marktplaats b.v/. zijn een stel boxen van Pioneer te koop uit 1976 voor 1800 Reais, ong 600 Euro, en veel meer van zulke bende.

Heb dus wat spullen over laten komen via een relatie maar het filter heb ik verknoeid door misverstand/email foutje, kortom via een ander weg kant en klaar filter van Visaton ingevoerd.

Daar snap ik geen jota van, waar op ander website calculators de volgende waarden opkomen:

C1=4.69 µF high pass
L1=0.6 mH
C2=4.69 µF low pass
L2=0.6 mH

Komt Visaton met:

inductor of 1.0mH and capacitor 10µF, for high 3.3 and 0.3 als waardes.

Ik heb online die waardes getracht te veranderen om te zien of ik in de buurt zou komen van Visaton maar mijlen af.

Ook chebychev, Bessel of Butterworth lijken er niet op. De fabriek claims 3000hz crossover and 12dB afval.

Hoe slecht is dit nu?

Overigens was de tweeter 6 Ohm ipv 8 Ohm, grapje van de webiste van de leverancier wat maakt dat het eigenlijk het volgende zou moeten zijn:

C1=6.25 µF
L1=0.45 mH
C2=4.69 µF
L2=0.6 mH

Nu zit ik in een dorp waar ze met moeite een TV met een hamer repareren en plastic sony's verkopen als high-end dus hulp is hier ver te zoeken.

Hoe slecht is mijn situatie?

Enig idee of geruststelling.

Bij voorbaat dank,

Ed

N.b. drivers zij de volgende: Visaton W 170 S 8 Ohm en SEAS H1283 22TAF/G.

Visaton heeft niet gereageerd op emails.HW 2-70 NG - 8 Ohm 3000 Hz.pdf

Je moet waarschijnlijk de impedantie bij de wisselfrequentie weten, die kan wel eens heel anders zijn dan 8 of 6 ohm. Bovendien kan men wel eens een nivo (rendement) verschil meenemen in het ontwerp, of een bafflestep correctie etc.

Leesvoer (bv)

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=14216

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=6265

Hallo Dared,

Ik heb het filter gevonden in o.m. de Hauptkatalog 2006/2007 van Visaton.

Het is artikel nr. 5402 en de specificaties zijn: 

Slope steepness 12 dB/oct.

Rated power 100W

Cross-over frequency 3000 Hz

Impedance 8Ω

Dimensions 100 x 150 mm

Er klopt m.i. inderdaad geen hol van dit filtertje. Als je tweeter inderdaad 6Ω is (je hebt toch niet de gelijkstroomweerstand gemeten?), en je wilt wisselen op 3 kHz, zou je de volgende veranderingen kunnen aanbrengen:

1,0 mH vervangen door 0,56 mH

10 µF vervangen door 4,7 µF

3,3 µF vervangen door 6,8 µF

0,3 mH vervangen door 0,47 mH

Je zou dan een redelijk bruikbaar Butterworth filtertje krijgen, dunkt me.

Vooral wanneer je MKP's gebruikt, i.p.v. elco's.

• 2 months later...

Spido, iets te vroeg. Mijn zoon kwam enkele dagen geleden met de bits & pieces. Hier in Brazile is het (voor mij) niet al te simpel om aan onderdelen te komen die van 400 km wegkomen. Taalbarrière en zo. Vanwege de feestdagen staat dit dus even stil.

We zijn er bijna maar nog niet helemaal.

• 1 month later...

Beste Spido,

Luister sedert een dag of 10 met genoegen, is nog niet ingespeeld maar geeft bij sommige passages al kippenvel wat een goede indicatie is zou ik zeggen.

Helder en niet vermoeiend, die Seas tweeter doet het aardig. De mid-laag is erg bescheiden maar wordt misschien wat beter wanneer er meer uren in zitten.

Al met al een geslaagde onderneming. Bedankt.