Dared Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 en met ze bedoel ik vooral Visaton. Ik woon/werk in Brazilie en een beetje geluidskwaliteit is hier niet te krijgen, op de plaatselijke marktplaats b.v/. zijn een stel boxen van Pioneer te koop uit 1976 voor 1800 Reais, ong 600 Euro, en veel meer van zulke bende. Heb dus wat spullen over laten komen via een relatie maar het filter heb ik verknoeid door misverstand/email foutje, kortom via een ander weg kant en klaar filter van Visaton ingevoerd. Daar snap ik geen jota van, waar op ander website calculators de volgende waarden opkomen: C1=4.69 µF high passL1=0.6 mHC2=4.69 µF low passL2=0.6 mH Komt Visaton met: inductor of 1.0mH and capacitor 10µF, for high 3.3 and 0.3 als waardes. Ik heb online die waardes getracht te veranderen om te zien of ik in de buurt zou komen van Visaton maar mijlen af. Ook chebychev, Bessel of Butterworth lijken er niet op. De fabriek claims 3000hz crossover and 12dB afval. Hoe slecht is dit nu? Overigens was de tweeter 6 Ohm ipv 8 Ohm, grapje van de webiste van de leverancier wat maakt dat het eigenlijk het volgende zou moeten zijn: C1=6.25 µFL1=0.45 mHC2=4.69 µFL2=0.6 mH Nu zit ik in een dorp waar ze met moeite een TV met een hamer repareren en plastic sony's verkopen als high-end dus hulp is hier ver te zoeken. Hoe slecht is mijn situatie? Enig idee of geruststelling. Bij voorbaat dank, Ed N.b. drivers zij de volgende: Visaton W 170 S 8 Ohm en SEAS H1283 22TAF/G. Visaton heeft niet gereageerd op emails.HW 2-70 NG - 8 Ohm 3000 Hz.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Spidooooooo.... Waar zit je ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Hallo, Stel je vraag ook maar even op het forum van zelfbouwaudio.nl Daar zitten meer deskundigen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 oktober 2014 Report Share Posted 13 oktober 2014 Je moet waarschijnlijk de impedantie bij de wisselfrequentie weten, die kan wel eens heel anders zijn dan 8 of 6 ohm. Bovendien kan men wel eens een nivo (rendement) verschil meenemen in het ontwerp, of een bafflestep correctie etc. Leesvoer (bv) http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=14216 http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=6265 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 oktober 2014 Report Share Posted 14 oktober 2014 Beste Dared, Staat er een typenummer op de printplaat van het filter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 15 oktober 2014 Author Report Share Posted 15 oktober 2014 Spido, het enige wat erop staat is het volgende HW 2/70 NG - 8 Ohm (3000Hz) 12dB Groet Ed Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2014 Report Share Posted 16 oktober 2014 Hallo Dared, Ik heb het filter gevonden in o.m. de Hauptkatalog 2006/2007 van Visaton. Het is artikel nr. 5402 en de specificaties zijn: Slope steepness 12 dB/oct. Rated power 100W Cross-over frequency 3000 Hz Impedance 8Ω Dimensions 100 x 150 mm Er klopt m.i. inderdaad geen hol van dit filtertje. Als je tweeter inderdaad 6Ω is (je hebt toch niet de gelijkstroomweerstand gemeten?), en je wilt wisselen op 3 kHz, zou je de volgende veranderingen kunnen aanbrengen: 1,0 mH vervangen door 0,56 mH 10 µF vervangen door 4,7 µF 3,3 µF vervangen door 6,8 µF 0,3 mH vervangen door 0,47 mH Je zou dan een redelijk bruikbaar Butterworth filtertje krijgen, dunkt me. Vooral wanneer je MKP's gebruikt, i.p.v. elco's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 20 oktober 2014 Author Report Share Posted 20 oktober 2014 Spido, bedankt voor je reaktie. Die 6 Ohm komt van de SEAS spec sheet. We gaan ermee aan de slag. Groet, Ed Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Beste Dared, 'k Ben benieuwd naar het resultaat! Is het een fijne luidspreker geworden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 1 januari 2015 Author Report Share Posted 1 januari 2015 Spido, iets te vroeg. Mijn zoon kwam enkele dagen geleden met de bits & pieces. Hier in Brazile is het (voor mij) niet al te simpel om aan onderdelen te komen die van 400 km wegkomen. Taalbarrière en zo. Vanwege de feestdagen staat dit dus even stil. We zijn er bijna maar nog niet helemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 24 februari 2015 Author Report Share Posted 24 februari 2015 Beste Spido, Luister sedert een dag of 10 met genoegen, is nog niet ingespeeld maar geeft bij sommige passages al kippenvel wat een goede indicatie is zou ik zeggen. Helder en niet vermoeiend, die Seas tweeter doet het aardig. De mid-laag is erg bescheiden maar wordt misschien wat beter wanneer er meer uren in zitten. Al met al een geslaagde onderneming. Bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 februari 2015 Report Share Posted 25 februari 2015 Hallo Dared, "Niet vermoeiend" is heel belangrijk. En een opvallend mid-laag is vaak een teken van vertraagde resonantie: modderigheid, zeg maar. Bedankt dat je nog even reageert. Veel plezier met je speakers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts