Jump to content

Goldnote Fiorino TSC motorsturing

Porcino
 Share

Recommended Posts

Gisteren besteld, vandaag met veel bloed, zweet en tranen ingebouwd: De Goldnote Fiorino TSC motorsturing.

http://www.goldnote.it/wordpress/fiorino-tsc-2/

Deze modificatie wordt bij voorkeur door de importeur van Goldnote, Sneekhifi, uitgevoerd. Ben je wat onhandig of onzeker met het stevig modificeren van jouw draaitafel, laat dit dan zeker doen door een erkend servicepunt!

Na een uurtje of 3 klooien heb ik hem nu weer spelend en ik moet zeggen, het lijkt wel of ik een andere speler heb. Zoveel meer timbre, gloed en glans. Details komen nog meer los. Het saaie, zwarte van de kopermat van Pluto zorgt in combinatie met deze aanpassing voor een enorm duidelijk, op ware grootte afgebeeld stereobeeld. Piano heeft wat meer meer naklank gekregen en klopt nu nog meer. Dynamiek en attack zijn sneller lijkt het...

Deze week (VEEL) meer luisteren, maar ik ben erg enthousiast!

Dat lijkt mij ook hele een mooie upgrade voor mijn Bellavista Signature. Zeker omdat ik van plan ben om er nog vele jaren plezier van te gaan hebben. Met zo'n TSC motorosturing ben ik dan ook weer helemaal up-to-date. Dat vind ik het mooie daaraan.

Maar lees ik het goed dat je de Pluto mat wat saai vindt klinken zonder deze upgrade of bedoel je dat beiden elkaar aanvullen in positieve zin?

Heb de Pluto mat zelf ook en ben daar enthousiast over.

• 3 months later...

Nu een tijdje in gebruik en dit is echt een TOP-upgrade... Verschil is in mijn ogen net zo groot als van mijn ouwe Sumiko Blue Point Special naar de Dorian. Dus gewoon een hele klasse beter. Meer diepte, meer stabiliteit en meer ruimte tussen de instrumenten. Ik kan dit echt iedereen aanraden!

• 2 weeks later...

Het is op vrijwel alle draaitafels bruikbaar. Enige aanpassing zal dan wel nodig zijn. Bij een Thorens TD160 zal de poelie veel kleiner moeten worden. Daar draait de snaar nl om het binnenplateau en niet buitenom, zoals bij de Bellavista Signature

Dat is natuurlijk waar gezien de prijs van €400. Fabriek moet wat te eten hebben, distributeur enz., Dus veel kan het dan niet mogen kosten voor iets wat niet uit China komt. Dit is zo te zien een Premotec motortje wat al 40 jaar door vele DT fabrikanten gebruikt wordt. Het zat al in de Philips 212.

De crux zit hem i.d.d. vooral in een beter aansturing. Mijn TD160 ging er ook aanzienlijk op vooruit met een betere kristal gestuurde voeding. Maar wel gewoon met het originele motortje.

Dergelijke motortjes komen uit China. Jaren geleden hoorde ik al dat deze telkens op andere plaatsen gemaakt werden. Eerst aan de kust. Daar werd het te duur, dus een nieuwe fabriek in het binnenland. Dat werd ook al weer te duur, dus nu worden er wegen aangelegd om de motortjes in de bergen te produceren. nu maar hopen dat ze daar dezelfde kwaliteitsnormen als in Zwitserland hebben.

Waar heb je dat vandaan Hans? Via de Grote Tam Tam? Die motortjes zijn zo te zien van Premotec en komen uit Dordrecht. Oorspronkelijk maakte Philips ze zelf maar stootte later de devisie van kleine motoren af en dat werd Premotec. Waar Premotec ze nu laat maken kan natuurlijk overal zijn, maar het blijft hun hoogstaande kwaliteit.

Suggereer jij nu dat Goldnote Chinese imitatie gebruikt? Kan, maar ik geloof er niets van. Die Premotec motortjes zijn weliswaar op zich helemaal niet duur maar wel erg goed! Is niet voor niets al heel lang het standaard motortje, ook in hele dure DT.

Al met al is die Goldnote upgrade zo te lezen een mooie upgrade voor een erg lage prijs. Ik zou het voor dat bedrag niet kunnen maken. Het zal overigens niet meevallen om dat in een TD160 in te bouwen.

Edited by Pjotr

Waar heb je dat vandaan Hans? Via de Grote Tam Tam?

Van een insider bij Philips. Of dit specifieke motortje ook uit China komt weet ik niet. Ik heb overigens niks tegen Chinese producten. Daar zijn slechte bij, maar ook heel goede.

De prijs voor die upgrade is inderdaad erg scherp. Althans voor High End begrippen.