kappa7 Posted 20 oktober 2014 Report Share Posted 20 oktober 2014 http://www.daphile.com/ De installatie is super eenvoudig. Je haalt de ISO van de site en zet deze op een cd. Vervolgens start je op van de cd. Wil je testen zonder installatie dan kies je voor testen en gebeurd er niets met je PC. Je kunt dan proberen hoe het draait maar de aanpassingen worden niet weg geschreven. Ben je tevreden en heb je een HD in de PC die geformatteerd mag worden dan start je de PC opnieuw op en kies je nu voor installeren. Er wordt dan gevraagd om een IP adres en je kunt een eventueel draadloos netwerk instellen. Vervolgens wordt de hardeschijf opnieuw ingedeeld en Daphile geïnstalleerd. Daarna stel je in welke geluidskaart of USB Dac je wil gebruiken en je de muziek over op de 2e partitie en je kan spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 oktober 2014 Report Share Posted 20 oktober 2014 Ik heb net de laatste versie van Daphile geïnstalleerd en deze versie laat nu ook lokale bediening toe via muis toetsenbord en monitor. Echter geen idee hoe dat er uitziet of werkt aangezien ik geen monitor heb aangesloten. Het kan echter nu dus ook lokaal bediend worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 oktober 2014 Report Share Posted 20 oktober 2014 Hallo! Gaat het hier nog over high fidelity? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 oktober 2014 Report Share Posted 20 oktober 2014 Ja, deze tool laat ook toe dat je DSD kan streamen maar dan moet je Dac dat wel aan kunnen. De kwaliteit van de Dac bepaald dus het niveau waar op gespeeld word. In mijn geval is dat niet al te hoog maar toch beter dan de gemiddelde cd speler! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Hallo! Gaat het hier nog over high fidelity? Je begrijpt het niet..., hè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Je begrijpt het niet..., hè. Spido is op zoek naar een Leak DAC die DSD aan kan!:) Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 http://www.daphile.com/ De installatie is super eenvoudig. Je haalt de ISO van de site en zet deze op een cd. Vervolgens start je op van de cd. Wil je testen zonder installatie dan kies je voor testen en gebeurd er niets met je PC. Je kunt dan proberen hoe het draait maar de aanpassingen worden niet weg geschreven. Ben je tevreden en heb je een HD in de PC die geformatteerd mag worden dan start je de PC opnieuw op en kies je nu voor installeren. Er wordt dan gevraagd om een IP adres en je kunt een eventueel draadloos netwerk instellen. Vervolgens wordt de hardeschijf opnieuw ingedeeld en Daphile geïnstalleerd. Daarna stel je in welke geluidskaart of USB Dac je wil gebruiken en je de muziek over op de 2e partitie en je kan spelen. Ziet er heel mooi uit George! Lijkt erg veel op het menu dat ik met mijn Logitech squeeze box heb. Ga ik zeker een keer proberen. PC' s genoeg . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Sterker nog het IS de Squeezeserver! Maar dan verpakt/voorgeïnstalleerd in een stand alone Linux install met nog een heleboel extra audio drivers er bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Nee he gaat hij dan ook hi-res files kleiner maken Zo niet kan ik die PC waar de ESI Julia@ kaart in zit weer naar beneden halen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Waarom zou die dat doen? Dat gebeurt alleen als er een SB aanhangt die het betreffende hi-res formaat niet kan afspelen. Ik heb er nog te weinig mee gespeeld, maar het werkt wel goed (op mijn EePC'tje). De Squeserver op mijn NAS doet het vooralsnog prima. George heeft hier meer ervaring mee. Wat ik mij wel afvraag is of je ermee makkelijk CD's kunt rippen, of dat dat toch handwerk blijft. Dat is dan wel weer het voordeel van een kant en klare all-in-one streamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Nou, even de 32bit versie op een cd gezet en daarvan opgestart. Werkt meteen op een 2Ghz pc met 1Gb ram. Mijn Julia@ wordt direct herkent en 24/192 is zo te zien geen probleem. Ook alle radio stations etc. Ziet er allemaal prima uit. Dank je George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 oktober 2014 Author Report Share Posted 21 oktober 2014 Je begrijpt het niet..., hè. Je begrijpt het niet..., hè. Maar ik begrijp Spido wel. Overigens ben ik net bij Wifimedia Arnhem geweest. Die knaap kan het wel eenvoudig vertellen. Zijn oplossing is een Sonos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Ja, dat is zijn stokpaardtje Maar klankmatig vind ik de Sonos niet zo. Blijft w.m.b. achter op de aloude Knijpdoos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Nou, even de 32bit versie op een cd gezet en daarvan opgestart. Werkt meteen op een 2Ghz pc met 1Gb ram. Mijn Julia@ wordt direct herkent en 24/192 is zo te zien geen probleem. Ook alle radio stations etc. Ziet er allemaal prima uit. Dank je George. Graag gedaan.Je kunt overigens nog wel in stellen wat de max sample rate is de je kaart aan kan. Dan wordt wel naar beneden ge sampled maar alleen bij uitvoer. Het bestand wordt verder niet aangetast. Overigens kan je jou knijpdoos hier ook op laten draaien heb je geen Nas meer voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Ja, dat is zijn stokpaardtje Maar klankmatig vind ik de Sonos niet zo. Blijft w.m.b. achter op de aloude Knijpdoos. Grappig ik krijg net een mail van kennis met een Sonos. Hij vond zijn cd-speler beter klinken. Of een upgrade van 400€ iets zou helpen Ik heb hem maar geadviseerd dat geld in zijn zak te houden, Hoi Jack, Alles goed? We lazen dat je de halve marathon in een zeer nette tijd hebt gelopen, chapeau! Wij hebben een audio vraagje, en dan komen we toch weer bij jou terecht, mag dat? Ik heb een tijdje geleden een SONOS connect gekocht (aangesloten op mijn gewone stereo) en stream vanaf mijn eigen server,maar ook via Google-play en nog wat anderen. Ik had wel gelezen dat het geluid niet super is, maar dacht dat dat voor onze situatie geen issue zou zijn. Ik had echter al wel gemerkt dat ik het geluid van een CD toch wel een stuk mooier vond. We gebruikten de SONOS ook voor radio-streamen, maar we zijn nu over op een DVB-T ontvanger voor radio en horen toch wel erg veel verschil. Nu had ik gelezen over 2 jongens in Alkmaar die de SONOS kunnen upgraden voor 400 euro. Ze hebben zelfs nog een uitprobeer service, voor hetzelfde geld. Je verliest alleen 25 euro als je het achteraf toch niet wilt. Hun website: www.magnahifi.com en de review op http://www.hifi.nl/artikel/21579/Review-Sonos-Connect-modicatie-door-MagnaHifi.html Het klinkt mij goed, maar heb er totaal geen verstand van. Nu heb ik de volgende vragen en we vroegen ons af of jij hier iets over kan zeggen: - is die upgrade die 400 euro waard? - of ken jij andere goede, gebruikersvriendelijke opties om eigen muziek, met goede kwaliteit te streamen. Liefst met mogelijkheid voor b.v. Google Play etc. Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Maar ik begrijp Spido wel. Overigens ben ik net bij Wifimedia Arnhem geweest. Die knaap kan het wel eenvoudig vertellen. Zijn oplossing is een Sonos. Is dit niet wat voor je.? http://www.speakerland.nl/apparatuur/bluesound/vault.html Op de audioclub klonk dat erg goed en Oss is ook niet al te ver voor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Graag gedaan. Je kunt overigens nog wel in stellen wat de max sample rate is de je kaart aan kan. Dan wordt wel naar beneden ge sampled maar alleen bij uitvoer. Het bestand wordt verder niet aangetast. Overigens kan je jou knijpdoos hier ook op laten draaien heb je geen Nas meer voor nodig. Het aardige als je weggeeft, dat er ook wel eens wat voor jezelf overblijft . Bij de berg computers waar Mint 17 op komt zit ook een mooie met een 24bits 192khz Sound Blasterkaart in. (met vergulde.... ) Gekregen 2 TB schijf er in en spelen maar. Ga het morgen even installeren. Nas blijft nodig, als webserver voor meerdere sites, mailserver, backupserver etc server en misschien wel een privé cloud Het enige dat ik jammer vind dat je geen beeld krijgt op de VGA poort met Daphile dat is handig met CD' s rippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Hoi Jack, voor beeld kan je bij het menu voor de instellingen kiezen voor enable graphics driver en daar het beeld aan zetten dan kan je ook een beeldscherm gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Ok bedankt Probeer een raid systeem met 2x 2TB op te zetten. Even pielen nog met de hardware, hij ziet mijn geluidskaart nog niet. Hmmm heb al een idee @Pjort inderdaad Logitech Media Server Version: 7.9.0 - 1413470571.fw1410171648 @ Fri Oct 17 04:15:47 UTC 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Yup, het is LMS als server en LMP als player. Volg ook even dit draadje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=66&t=21111&p=1709645#p1709645 Hans is daar een soort hands-on aan het schrijven voor zelfbouwers maar het bevat ook genoeg info voor anderen. Voor de overigen: Een streamer bestaat eigenlijk uit 2 delen 1/ een mediaserver en 2/ een media cliënt. De media server is een stuk software wat je muziek collectie op de harddisk beheert en indexeert. Soort van bibliothecaris dus. Een media cliënt is een stukje software wat de muziek daadwerkelijk afspeelt en naar de DAC stuurt: De "Lezer" zeg maar. Die cliënt maakt daarbij gebruik van de server. De server kan op een andere PC staan als de client, b.v. op een andere PC of een NAS (Network Attached Storage). Een NAS is eigenlijk een mini PC met alleen een HDD er aan/in en maakt die HDD beschikbaar in het verdere netwerk. Ook de internetservers bij de radio, Spotify etc. zijn vergelijkbaar en leveren de muziek aan via het internet i.p.v. een HDD bij jezelf thuis. De client kan dus een ander doosje zijn, b.v. een andere PC in het netwerk of een Squeezebox, maar ook je TV (als die netwerk mogelijkheden heeft) of een internetradiootje.tot aan een dedicated HighEnd player aan toe. Aan de andere kant kunnen server en cliënt ook samen in 1 doos zitten en dan heb je het over doosjes als Olive en die mediaplyer Hans aanhaalde van Speakerland. Maar ook gewoon samen op 1 PC zoals met Daphile (LMS + LMP onder Linux) J.River onder Win etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 oktober 2014 Author Report Share Posted 21 oktober 2014 Eerst eens met George aan de slag, vrijdag komt er een vriend naar de Masters luisteren en die is ook stevig met streamen bezig. Toch lijkt me die project nog steeds wat. Heb verder wel de tijd. Die Blue hadden ze ook bij Wifimedia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Eerst eens met George aan de slag, vrijdag komt er een vriend naar de Masters luisteren en die is ook stevig met streamen bezig. Toch lijkt me die project nog steeds wat. Heb verder wel de tijd. Die Blue hadden ze ook bij Wifimedia. leuk, laat maar weten wanneer je het beste uit komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Begint leuk te draaien. Raid lukt nog niet. Ben nu de nodige giga bytes muziek aan het overzetten. De server is direct te vinden in de Mac Finder. Je kunt er zo bestanden opzetten De geluidskaart die er nu in zit een Sound Blaster Audigy 2 kan "maar" tot 24/96kz. Morgen even overzetten aan het spul aansluiten aan de woonkamer set. Software is best mooi, ziet veel. En zet de 2,5Ghz dual core processor op 1,2Ghz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Daphile is Linux audio voor dummies Je kunt natuurlijk ook je eigen geliefde Linux distro pakken en LMS en LMP er op zetten. Maar dan moet je wel zelf de benodigde audio drivers installeren.Is meer werk en vereist meer kennis van zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Heerlijk om af en toe dummy te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts