Jump to content

Welke streamer

carl
 Share

Recommended Posts

Ook hier geldt: vele wegen naar Rome. Misschien wel te veel, want voor de gemiddelde consument is er al snel geen touw meer aan vast te knopen. Kant klare oplossingen zijn meestal te duur, zelf samenstellen blijft een gedoe en vereist de nodige handigheid. 

Dat verklaart mi ook het succes van Sonos: de enige plug&play oplossing waar iedereen mee kan werken (en een hele sterke marketing). Geluidskwaliteit komt op de 2e plaats, maar is goed genoeg voor Otto Normalverbraucher. 

Voor de audiofielen blijft het dus een beetje zoeken en afwegen van voors en tegens. 

Als laptop maar zonder ventilator kan ook een oud EEE-pctje dienst doen. Moet je die wel net hebben.

Maar voor mij blijft overeind staan dat hoe minder kabel en hoe minder 'spulletjes' de muziek laten stromen, des te beter dat is voor de weergave. Dat geldt m.i. voor elk medium.

Marc,

Je doelt natuurlijk op je Olive, waar je alles in één apparaat hebt zitten. Toch vraag ik mij af wat erger is: alles in één kast, met onnderlinge beïnvloeding van alle signalen van de verschillende functies in die ene kast (hangt alles bijv. aan één voeding) of minder beïnvloeding onderling door de functies over meer kasten (met meer voedingen) te verdelen. Aan dat laatste zit dan wel het nadeel van kabels vast, maar wat is het minst slecht? Ik weet het niet. Misschien dat KT er iets over kan zeggen. Ik heb inmiddels ervaren dat je met kabels een heleboel kunt verpesten, maar het kan ook wel goed. Voor zover je dat kunt bepalen, want wat is nou "goed".

Groet,

Leobus

Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Carl vroeg in de eerste plaats om een (internet)radio!

Pas in de 2e plaats vroeg hij om het streamen van CD's of downloads. Internetradio is niet zo moeilijk, doosjes zat. Eigenlijk was de SB Touch ideaal voor Carl, doet alles wat hij vraagt en was kwalitatief goed voor onder de 300 euries. Al moet ik wel zeggen dat de radio server van Logitech (het aantal op te zoeken stations) nogal beperkt is en niet handig werkt. De vTuner server is vele malen beter. Maar goed, Logitech maakt het niet meer, dat is dan Logipech. Sonos is een goede 2e maar is duur en de geluidskwaliteit blijft w.m.b. achter. Niet wat radio aangaat maar wel voor streamen van hoog kwalitatief eigen materiaal.

Streamen als geheel blijft lastig voor computernoobs, veel wegen en veel mogelijkheden.

B.t.w. Voor radio op IOS: https://itunes.apple.com/us/app/internet-radio-box/id293623806?mt=8

Ik ben het alweer eens met Peter. Het moet niet gekker worden.

Hier doet nog steeds een oude Squeezebox Classic dienst als internetradio, met matige kwaliteit.

Streamen kan met het ding maar niet van harte. De Touch is kennelijk niet veel beter.

Uit luiheid heb ik de SB nog niet weggehaald want internetradio kan natuurlijk net zo goed met het laptoppie waar ik mee "stream" en ook Spotify op draai.

Stream tussen aanhalingstekens want de muziek staat gewoon op de HDD van de laptop en ook op een externe HDD die ik er via USB aanhang.

Bediening dus ook via de laptop, ik heb geen tablet of smartphone.

Via Jack heb ik een PC gekregen met daarop Daphile, die ga ik nog bij de buurtjes installeren als muziekserver dus daarmee heb ik nog geen ervaring.

Als dat goed bevalt ga ik dat ook zelf gebruiuken, heb nog een aardig EEE-bookje werkloos liggen, wat dan permanent in de set kan worden opgenomen.

Alleen nog een externe DAC eraan en klaar.

Zoals al opgemerkt; vele wegen van en naar Rome.

Leo: als de voeding van de Olive toereikend is om alles zonder problemen te voeden en de ontkoppelingen zijn goed gedaan dan zie ik er geen probleem in.

Ik heb slechts 1 maal een Olive van binnen gezien en het lijkt me allemaal wel OK, ook gezien de ervaringen van Marc.

Bovendien ook een digitale uitgang erop dus een fraaie DAC behoort dan tot de mogelijkheden tot upgrading.

Hier doet nog steeds een oude Squeezebox Classic dienst als internetradio, met matige kwaliteit.

Streamen kan met het ding maar niet van harte. De Touch is kennelijk niet veel beter.

Even ter verduidelijking: De SB is qua geluidskwaliteit uitstekend, I.i.g mijn Touch met externe DAC en ook die van de meeste radio streams. Dat is geen punt. Mijn aanmerking betrof het opzoeken van de zenders.

Uiteindelijk stream je vanaf het station zelf (of proxy), waar dan ook ter wereld. Voor het makkelijk vinden van de stations heb je look-up servers die een index van die stations voor je bijhouden. Die indexserver van Logitech (waar je SB stations in opzoekt) is wat beperkt, heeft niets met de geluidskwaliteit te maken.

Marc,

Je doelt natuurlijk op je Olive, waar je alles in één apparaat hebt zitten. Toch vraag ik mij af wat erger is: alles in één kast, met onnderlinge beïnvloeding van alle signalen van de verschillende functies in die ene kast (hangt alles bijv. aan één voeding) of minder beïnvloeding onderling door de functies over meer kasten (met meer voedingen) te verdelen. Aan dat laatste zit dan wel het nadeel van kabels vast, maar wat is het minst slecht? Ik weet het niet. Misschien dat KT er iets over kan zeggen. Ik heb inmiddels ervaren dat je met kabels een heleboel kunt verpesten, maar het kan ook wel goed. Voor zover je dat kunt bepalen, want wat is nou "goed".

Groet,

Leobus

Ik heb heel veel setjes gehoord, inmiddels, en denk dat nog steeds, van die kabels en spulletjes. En zo gek lijkt het me niet, een cd-speler bestaat meestal ook niet uit diverse onderdelen, al kan het wel. Bij een versterker kan het natuurlijk ook, maar nog nooit heb ik zulke uiteengerafelde spullen beter muziek horen maken dan mijn een-baks LFD. Dat wil zeggen, je krijgt misschien een grotere dynamiek, nog meer kracht in het laag, nog meer 'gemak'. Maar er gaat ook iets verloren, iets waar ik veel waarde aan hecht.

Maar misschien (misschien?, zeer beslist!) heb ik veel geluk gehad in de keuze van mijn spullen, en ben ik niet geheel per toeval terechtgekomen bij de LFD en de Olive, twee simpele apparaten die hier saampjes muziek maken. Geen externe DAC, geen NAS, geen laptop en geen pc.

Hiero ook met volle tevredenheid een SB-Duet met een aparte BOTW-voeding en deze

- 1x optisch aangesloten via de Dac van mijn Marantz sa15s2
- en digitaal via mijn Music Hall buizen Dac

heb ik wat te kiezen :)

De muziek staat in FLAC  op mijn QNAP-Nas

Omdat ik alles via DbPowerAmp vanaf mijn laptop heb geript, staat mijn hele collectie als back-up ook op mijn laptop.

Verder als echte back-up een kopie getrokken van al mijn Flac-bestanden op een externe harde schijf en deze ligt in de kluis
van mijn bank, bij al mijn overige zwarte geld :D

Werkt prima, goede gebruikersinterface en uitstekend geluid.

Het is volgens mij ook meer het idee Marc. Bij alles in 1 kast beïnvloeden de diverse onderdelen elkaar niet als de ontwerpen zijn werk goed heeft gedaan en de layout goed is. Bij verschillende componenten in aparte dozen zit je weer met losse interlinks en andere verbindingen. En met name over de analoge interlinks worden fora volgeschreven. Sommigen vinden dat heerlijk om naar eigen smaak de klank te beïnvloeden, zelf vind ik dat een beetje oneigenlijk gebruik. Nou ja zonder extra interlinks heb dat euvel (en kosten daaraan) i.i.g. niet.

:o Nog steeds heel erg tevreden over mijn Duet met eigenbouw voeding en wat tweaks.

Gebruik gewoon de interne dac,  geeft een voortreffelijk geluid. 

Daphile werkt hetzelfde en geeft met een goede geluidskaart een iets beter resultaat.

Voor internet radio maakt het niet uit.  

Een tower pc in de woonkamer bleek toch een sta-in-de-weg ;)

Streamen vanaf de NAS kan, maar dat project staat op een laag pitje, draai liever CD' s en LP' s

Even ter verduidelijking: De SB is qua geluidskwaliteit uitstekend, I.i.g mijn Touch met externe DAC en ook die van de meeste radio streams. Dat is geen punt. 

wel even de voeding van de Touch upgraden. BOTW of de Triodedick oplossing (met Tentlabs heater supply. Heb ik ook, gaf een verbetering ook bij gebruik van externe DAC)

wel even de voeding van de Touch upgraden. BOTW of de Triodedick oplossing (met Tentlabs heater supply. Heb ik ook, gaf een verbetering ook bij gebruik van externe DAC)

Heb ik geprobeerd, een goede ruim bemeten lineaire voeding. Maakte bij mij niets uit met de externe DAC.

Als laptop maar zonder ventilator kan ook een oud EEE-pctje dienst doen.

Daar zit dus wel een ventilatortje in. Al is het een erg kleine en ook stille. Zo'n ding gebruik ik dus. De monitor staat nooit aan en JRiver speelt alleen op de achtergrond. Zet ik de monitor aan, dan zie ik dus geen JRiver.

De prijs kun je dan niet belangrijk vinden, ik vind dat dus wel. Het is zo simpel om naar de winkel te stappen en het duurste van het duurste en beste van het beste te kopen. Behalve dat dit hier niet lukt, vind ik het ook een uitdaging om met die oude rommel een prima klinkend digitaal systeem op te zetten. En dat laatsteis dus gelukt. Bovenien staan de foto's muziek en andere documenten nu centraal en kunnen we die overal "aan". Foto's kijken op de TV of tablet.. Geen probleem. Muziek achter in de tuin via een laptop. Geen probleem. Die komt gewoon van "de zolder". Enz.

En wanneer ik dan van anderen hoor, dat het digitaal de platenspeler benaderd en de CD speler ver voorbij gaat.. Dan ben ik best trots, dat ik dat met m'n bij elkaar geraapt zooitje voor elkaar het gekregen.

Heb ik geprobeerd, een goede ruim bemeten lineaire voeding. Maakte bij mij niets uit met de externe DAC.

Mijn EEE tje zorgt alleen voor het digitale signaal. De voeding van het USB insteekkaartje van de DAC, wordt ook door een zelfbouw lineare voeding verzorgt. Dat klinkt beter dan de "vuile" spanning uit de pc.

Mijn EEE tje zorgt alleen voor het digitale signaal. De voeding van het USB insteekkaartje van de DAC, wordt ook door een zelfbouw lineare voeding verzorgt. Dat klinkt beter dan de "vuile" spanning uit de pc.

Het insteekkaartje van je DAC heeft een aparte voeding nodig? Kon de fabrikant van de DAC dat zelf niet af? Lijkt mij niet goed als je daar nog zelf aan moet knutselen. Neem tenminste aan dat we niet over goedkoop Chinees spul praten? Overigens hangt mijn DAC via Toslink aan de SB, coax zit daar niet op.

Wat betreft PC voedingen is de ene de andere niet qua storing. Dat kun je niet generaliseren. Wat ik ervan gezien heb is dat het qua prijs allemaal weinig zegt: Sommige goedkope no-name van rond de 30 euries storen in het geheel niet en sommige dure van rond de 70 euries van naam vrij veel en vv.

Hoi,

Ik zag de titel van dit topic dus leek het me wel toepasselijk mijn vraag hier te stellen:

Neem de volgende soortgelijke audiostreamers:

https://www.sitecom.com/nl/wi-fi-music-player/327 (ca 60 euro).

https://www.indiegogo.com/projects/tunebox-wifi-your-hifi (ca. 120 euro).

Kan iemand mij vertellen waarom er een prijsverschil zit in deze twee? Ik bedoel het moet toch ergens in zitten :-)

Welkom SamWillems.

Ik denk dat je € 1200,- bedoeld.

Verschillen zitten in de voeding, componenten, kast enz. Maar het grootste verschil zit in de verkoopaantallen. Iets wat in kleine series wordt gemaakt, is nou eenmaal duurder dan iets wat in massaproductie gemaakt kan worden.

Een Ferrari is nou eenmaal duurder dan een Kia.

Hoi,

Ik zag de titel van dit topic dus leek het me wel toepasselijk mijn vraag hier te stellen:

Kan iemand mij vertellen waarom er een prijsverschil zit in deze twee? Ik bedoel het moet toch ergens in zitten :-)

De "early bird special" op indiegogo heb je al voor $59 dus het zit erg dicht bij elkaar. Kostprijs en marge zullen wel van elkaar verschillen, dat hangt af van productievolumes, afwerking, loonkosten, inkoopkosten, logistieke kosten enz enz. 

Nog even wachten en alles past op 1 chip, dan wordt het nog goedkoper. 

Correctie: dat ding op indiegogo gaat er niet komen, geen belangstelling zoals je ziet. inschrijving gesloten op 4 oct 2013

Leuk streamertjes voor weinig geld, de nieuwe streamer DNP-730AE  adviesprijs 449,- euro 

Universele playback van digitale muziek formaten

Via het USB-geheugen of een netwerkverbinding kan de DNP-730AE nagenoeg ieder digitaal audioformaat weergeven. De lijst met af te spelen typen omvat lossy formaten (met kwaliteitsverlies) zoals MP3, MP4 en AAC, maar ook lossless formaten (zonder kwaliteitsverlies) zoals ALAC, AIFF, WAV en FLAC HD (tot 24 bits, 192 kHz). De DNP-730AE kan zelfs DSD-bestanden (2,8 MHz- en 5,6 MHz-resolutie) afspelen via DLNA. DSD raakt wereldwijd steeds meer in trek bij audiofiele luisteraars. Ook de gapless afspeelfunctie zonder tussenruimte is beschikbaar voor DSD-, WAV-, FLAC-, AIFF- en ALAC-bestanden. Spotiy-connect, Airplay etc...

http://www.denon-hifi.nl/nl/product/hificomponents/networkaudioplayers/dnp730ae

De "early bird special" op indiegogo heb je al voor $59 dus het zit erg dicht bij elkaar. Kostprijs en marge zullen wel van elkaar verschillen, dat hangt af van productievolumes, afwerking, loonkosten, inkoopkosten, logistieke kosten enz enz. 

Nog even wachten en alles past op 1 chip, dan wordt het nog goedkoper. 

Correctie: dat ding op indiegogo gaat er niet komen, geen belangstelling zoals je ziet. inschrijving gesloten op 4 oct 2013

thx voor jullie info,

De Nexum TuneBox is gewoon in productie gegaan. Fabrikant zal ongewtijfeld andere Investeerders hebben gevonden.
Ik heb een mail gestuurd naar de Nederlandse Importeur of er ergens reviews beschikbaar zijn van dit product. 
Zij antwoordden mij dat er een artikel gewijd wordt aan de TuneBox in ComputerIdee 26 2014. 
Zal rondom 16 december verschijnen. Hier ben ik erg benieuwd naar.

Mocht Carl nog niets gevonden hebben, dan kan ik de Soundaware streamers aanbevelen. Ik heb lang gespeeld met een squeezebox touch met botw voeding later ook nog een audiophilleo erbij. De bestanden kwamen van een squeezebox server die draaide op een pc. De toolbox voor de squeezebox ook gebrobeerd en het heeft inderdaad allemaal invloed. 

Een ding werd me duidelijk, bij de bron kon ik nog veel winnen. In afwachting van een muziek pc (fanless met een lineaire voeding en paul pang usb uitgang) wilde ik de soundaware eens proberen. Een demo model  zat er niet in, maar op marktplaats vond ik een d100 pro. Met mijn oude dac en vv de audio aero klonk de soundaware al iets beter dan de squeezebox maar het verschil was niet groot.

Ik heb nu een BMC puredac, iets meer bij de tijd. Ik was alleen niet zo blij toen ik eerst de squeezebox aansloot, het was wel een vooruitgang maar het konk niet echt verfijnd, de puredac was nogal eerlijk en liet alles horen. Een beetje balen, toch maar de soundaware aangesloten met dig coax en aes. Wat een verschil.....dat had ik niet gedacht. Een zeer ruimtelijke presentatie met een prima focus, veel detail zonder te vermoeien.

Super tevreden met de Puredac en de soundaware, al hoop ik dat de zelfbouw pc het nog beter gaat doen.

Hoi,

Voor je ook maar iets aanschaft: ga zelf luisteren! Het gaat om jouw oren, niet om die van anderen.

Wat voor de 1 un groot verschil is, is voor een ander onhoorbaar.

Succes  :).

Dat het perfect werkt, had ik beter niet kunnen zeggen. Gisteren totaal geen muziek meer.

Na enig zoeken de oorzaak gevonden. Er zit een breukje in mijn USB kabel. Even morrelen aan de stekker aan de computerkant en je hebt weer even contact. Da's niegoednie. In de plaatselijke computerwinkel de kabel even getest op wat andere apparaten. Zelfde effect.

Een Audioquest Coffee nota bene. Verwacht je toch iets meer van. Ik heb de verkoper ingelicht en wacht op antwoord.

Groet,

Leobus

Na contact met de leverancier (Eastwest Audio) kreeg ik het verzoek van hem de kabel (3,5 jaar oud) op te sturen naar Audioquest.

Dat heb ik gedaan en 4 dagen later kwam er een nieuwe kabel met de post. Geweldige service van Eastwest Audio en Audioquest.

Heb nog geen tijd gehad de boel te testen. Wel uitgebreid getest met een andre kabel. Daar zal ik wel wat over schrijven in het kabeltopic.

Groet,

Leobus