Jump to content

Welke streamer

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn ervaring met de i pad is dat het volstrekt probleemloos werkt en daar zal ook sprake van zijn bij de Mac mini. Je kan ook makkelijk upgraden met bijvoorbeeld zo'n Audioquest Dragonfly DAC die Gruiter voor Puresound gereviewed heeft. Daarbij is het allemaal betaalbaar. Ik ga eens verder informeren.

PS op zo'n mini kan 500 GB, hoeveel cd's zijn dat?

Ja, Leo heeft een Macbook pro (heb je tenminste een scherm) voor opslag en een losse DAC. USB kabeltje er tussen. Kun je evt een losse schijf aan hangen met een firewire verbinding. Programma's: I tunes en Amarra. Rippen op de laptop met I tunes of XLD naar ALAC. Omzetten van Flac naar ALAC met XLD.

Werkt allemaal perfect. En klinkt prima!

Groet,

Leobus

Dat het perfect werkt, had ik beter niet kunnen zeggen. Gisteren totaal geen muziek meer.

Na enig zoeken de oorzaak gevonden. Er zit een breukje in mijn USB kabel. Even morrelen aan de stekker aan de computerkant en je hebt weer even contact. Da's niegoednie. In de plaatselijke computerwinkel de kabel even getest op wat andere apparaten. Zelfde effect.

Een Audioquest Coffee nota bene. Verwacht je toch iets meer van. Ik heb de verkoper ingelicht en wacht op antwoord.

Groet,

Leobus

Op 500GB kun je ±1500 CDs kwijt. Maar vergeet niet dat je systeemsoftware zo'n 100GB nodig heeft. In een Mac Mini passen trouwens 2 harde schijven; de grootst mogelijke capaciteit per schijf is nu 2TB (!)

Dan moet je er bij schrijven "losless gecomprimeerd" b.v. Alac of Flac. 

Op een CD past 700 Mb. Maar er staat meestal zo'n 500 Mb op. 500 Gb ongecomprimeerd, zou dan "maar" 1000 CD's zijn.

Met High Res bestanden is hij overigens veeeeeel sneller vol.

Dan moet je er bij schrijven "losless gecomprimeerd" b.v. Alac of Flac. 

Op een CD past 700 Mb. Maar er staat meestal zo'n 500 Mb op. 500 Gb ongecomprimeerd, zou dan "maar" 1000 CD's zijn.

Met High Res bestanden is hij overigens veeeeeel sneller vol.

Correct, dat had ik aangenomen idd. Ik zie trouwens geen goede reden om ongecomprimeerd op te slaan.

Waarom stream je dan niet vanuit je netwerk ipv een macmini te gebruiken?

Gewoon een vraag om uit te leren waarom iemand met een lokaal netwerk toch voor een macmini kiest met bijbehorende software

Had ook gekund maar dan had ik andere streamer nodig gehad, bovendien was de mac mini er eerder dan het netwerk. De mac mini is bij mij een dedicated media center die ik vooral gebruik voor (HD) muziek en (HD) video, maar ik kan m ook gebruiken voor internet radio, youtube, uitzending gemist enz. 

Alternatief zou zijn een NAS + streamer: ongeveer even duur (of duurder) en minder flexibel. 

Of streamen naar een Apple Airport, maar dan lever ik in op kwaliteit (sample rate vast op 44.1 of 48 kHz, geen asynchrone aansluiting voor mn DAC)

Als je m uitsluitend voor audio gebruikt zijn de eisen niet zo zwaar. De meest recente OSX versie Yosemite draait op alle mac minis vanaf 2009. Ik heb zelf een 2011 versie, dat draait wel een stuk vlotter. RAM minimaal 4GB, liever nog 8GB.

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/index-macmini.html

Helaas zit er sinds 2010 geen CD/DVD loopwerk meer in de mini, die moet je er evt los bijkopen (maar hoeft niet per se van Apple te zijn). Voordeel is dat je dan een 2e harddisk kunt inbouwen, zo blijft het een mooi compacte unit. 

Je hebt dan wat handigheid nodig en zo'n setje: http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIYIMM11D2/

Ik zie echt het voordeel van Apple niet. Een pc met JRiver is toch veel universeler.

Wat dacht je van nagenoeg virusvrij?  Stabieler besturingssysteem, OSX is gebaseerd op Unix  

Windows vind ik zo achterhaald :wacko: ....  wie wil dat nou nog?  :huh:  Dat eeuwige gepruts.... :wacko:

Nog mooier vind ik Linux Mint of een andere versie gebaseerd op Debian.

En dat er geen software is, is m.i. achterhaald.  Ok misschien net niet het pakketje dat je gewent ben.

Meestal is er een vrij te krijgen versie.

Dat vind ik ook een groot voordeel t.o.v. Windows en mindere mate met Mac.

Vrijheid  :)  en dat is onbetaalbaar ;)

En het leuke is héél veel draait al onder Linux, zonder dat de meeste het merken....  ook die streamer ;)

Wat dacht je van nagenoeg virusvrij?  Stabieler besturingssysteem, OSX is gebaseerd op Unix  

Windows vind ik zo achterhaald :wacko: ....  wie wil dat nou nog?  :huh:  Dat eeuwige gepruts.... :wacko:

Nog mooier vind ik Linux Mint of een andere versie gebaseerd op Debian.

En dat er geen software is, is m.i. achterhaald.  Ok misschien net niet het pakketje dat je gewent ben.

Meestal is er een vrij te krijgen versie.

Dat vind ik ook een groot voordeel t.o.v. Windows en mindere mate met Mac.

Vrijheid  :)  en dat is onbetaalbaar ;)

En het leuke is héél veel draait al onder Linux, zonder dat de meeste het merken....  ook die streamer ;)

Je hebt vast gelijk, maar dat vergt wel een pak meer technische kennis en dan wordt het ook een stuk minder gebruiksvriendelijk, vrees ik. En geen remote control, en geen streaming naar apple airport, drivers voor de DAC?

Gemakkelijker is betrekkelijk in deze.... 'Ts ook maar wat je gewend bent en bij welke club je je thuis voelt. Of dat nou pinguins , open ramen zijn of aangevreten fruit is, het heeft allemaal zijn voors en tegens.

Hier draait JRiver met een gestripte XP op een netboekje al jaren probleemloos. Kwestie van firewall instellen en nlx virussen e.d. Al ben ik een tijd terug overgestapt van JRiver naar MusicBee. Stuk prettiger in gebruik en klankmatig net zo goed.

Apple gebruikt onder water freeBSD dacht ik. Mijn Olive draait onder een of andere embedded linuxvariant. Die is nu gehackt, zodat je er wat mee kunt rommelen. Ware dat niet zo dan had ik hem al lang aan de kant geschoven, want de originele backup/restore optie is onwerkbaar. Nu maak ik elke paar dagen wel een backupje en houd zo mijn backupschijven (3 stuks) op orde. Ben kort geleden door de 3000 albumgrens gezakt. :-) en zit dus rond de 1 TB met flac.

Je hebt vast gelijk, maar dat vergt wel een pak meer technische kennis en dan wordt het ook een stuk minder gebruiksvriendelijk, vrees ik. En geen remote control, en geen streaming naar apple airport, drivers voor de DAC?

Dat hoeft helemaal niet, neem zoiets als http://www.daphile.com/dat is echt heel makkelijk te installeren.  Veel makkelijker dan welke PC of  Mac ook.  Bedienbaar met smartphone of tablet.

Ik heb daar onlangs nog een prima server meegemaakt (en weer weggegeven)  was plug-en-play  en 24bit 192khz en ook vele andere tussenliggende sample rates. 

Wil je een pc tot multimedia server ombouwen dat kan ook met vele Linux distributies en is niet echt veel moeilijker dan met Windows of een Mac is mijn eigen ervaring.

Bij aankoop van hardware ongeacht van welk merk, moet je in de gaten houden welke drivers er zijn.  Dat is met Windows, Mac en Linux zo, in wezen er geen verschil.

Bij de overgang van Windows XP naar 7 of naar 8.1. moest/moet je daar toch ook opletten? 

Dat sommige fabrikanten b.v. geen drivers maken voor Linux of Mac is vaak niet erg, zolang ze de broncode maar beschikbaar stellen zodat anderen die drivers wél kunnen maken.

Bedrijven die dat om e.e.a. reden niet doen of kunnen, vind ik arrogant.  Daar doe ik geen zaken mee.

Een Apple ìs tegenwoordig toch een PC (Intel)?

Alleen mooier. En gemakkelijker. Toch?

Tegenwoordig Intel.  Makkelijker?  om mee te werken?  Ook mijn Mac heb ik #$%^*@!  Mijn eigen ervaring is dat het ongeveer 4 weken duurt voordat je gewent ben aan een heel nieuw besturingssysteem.

Voor mij maakt het niet uit welk besturing systeem. En zijn er nog veel meer dan Linux, Windows en Mac .... en nog veel mooiere vind ik. 

Gelukkig zijn sommige Linux distributies zo gebruikers vriendelijk dat je er heel snel aan went.  :)

Toen Microsoft stopte met het support aan particulieren van Windows XP zijn een aantal mensen in mijn vrienden en kennissenkring overgestapt naar Linux Mint. 

De meeste zijn zo enthousiast dat ze echt niet meer terug willen.  De marketing technische fout die Microsoft heeft gemaakt heeft door Windows 8 totaal anders te maken zal ook geholpen hebben. 

Mijn ervaring is ook, dat mensen niet van verandering houden, tot Windows 8 speelde Microsoft daar  m.i. handig op in.

Maar laat ik het anders zeggen, vrijheid wat computergebruik betreft, kost slechts 4 weken.   Daarna kun je de meest praktische dingen wel zelf.

Wie met Linux wil werken help ik graag op weg.  Maar er zijn er meer mensen die dat hier doen ;)