Jump to content

Welke streamer

carl
 Share

Recommended Posts

Wanneer ik de Dac niet meereken, die had nl al voor de cd speler, dan kostte de hele zwik aan digitale spullen 'n kleine €200,-. Incl. Software en hd uitbreiding van 2tb. In de huiskamer kwam daar nog €300,- bij voor een klein pc-tje. Wacht. Ik vergeet nog €100,- voor android tablet. En alles speelt en werkt prima. Probeer dat met Apple spullen maar eens voor elkaar te krijgen. Incl. NAS dus..

Met linux lukt dat ook denk ik.

Ik heb om te kunnen streamen een oude PC gebruikt , een pentium 4 is al voldoende en vind je vaak voor niets of voor een paar tientjes.

De HD van 1tb €50,- software gratis, bediening via smartphone die ik al had of tablet die ik ook al had.

Ben dus voor nog geen €75,- klaar.

Daar ga je geen Windows PC voor kunnen inrichten.

Alleen de windows licentie al plus de licentie van de player software ben je dat al kwijt.

Daarnaast heb je nog een virusscanner nodig en de duurdere hardware om dat deze aan zwaardere ijzen moet voldoen.

Voor de rest ben je dan nog druk met het bijhouden van updates en kan je eigenlijk niet zonder monitor muis en toetsenbord.

Bij Daphile heb ik dat allemaal niet nodig.

Daarnaast speelt het alle formaten, ook de apple formaten en kan je gewoon Flac spelen iets wat je met een apple niet lukt.

Ik snap niet dat mensen aan ramen en fruit vast houden.

On 12-12-2014 at 17:56, Hans van Liempd said:

Wanneer ik de Dac niet meereken, die had nl al voor de cd speler, dan kostte de hele zwik aan digitale spullen 'n kleine €200,-. Incl. Software en hd uitbreiding van 2tb. In de huiskamer kwam daar nog €300,- bij voor een klein pc-tje. Wacht. Ik vergeet nog €100,- voor android tablet. En alles speelt en werkt prima. Probeer dat met Apple spullen maar eens voor elkaar te krijgen. Incl. NAS dus..

Met linux lukt dat ook denk ik.

Dus totaal €600? 

2e hands mac mini €400 + €100 voor de HDD en memory upgrade. Geen NAS nodig.

Oude mac mini doorverkocht voor €250  (probeer dat maar eens met windows spullen!) maar dat reken ik niet mee...

De kwaliteit wordt vooral bepaald door de Dac.

Hoe het digitale signaal wordt aangeboden en op welk platform de software draait is minder bepalend voor de kwaliteit.

Daar kan dus eerder gekeken worden naar gebruiksgemak en kosten zonder dat dit ten kosten gaat van de geluidskwaliteit.

Nu moet iknwel erkennen dat de PC minder geschikt is vanwege de ventilator maar je hoeft de PC niet in de zelfde ruimte te plaatsen als waar je naar muziek luistert.

Een USB kabel van 10M geeft voldoende ruimte om hem op de gang te zetten.

Mijn netbook boot vanaf usbstick

Afhankelijk welke stick ik erin stop draai ik Daphile of MPDpup

Beide kijken naar dezelfde muziekmap op het netwerk.

Op de smartphone,tablet,webinterface kan ik muziek zoeken en afspelen. Razendsnel. Een druk op de knop staat gelijk aan direct een nieuw nummer op de luidsprekers.

Apps zijn er genoeg te kiezen.

De netbook is slechts doorgeefluik naar de DAC.

Omdat de Tentlabs bDac wat usb ingang betreft maar tot 48 kHz gaat,gebruik ik de HiFace usb naar spdif interface.

Beide systemen die ik gebruik herkennen deze interface zonder gedoe. Vanuit hun natuur zegmaar.

Echt zeer simpel hoe dit gerealiseerd is.

Als je je wifirouter kunt instellen via een willekeurige webbrowser, kun je dit ook werkend krijgen.

Ps

Windows is voor het bedrijfsleven. Thuis heb je het absoluut niet nodig.

On 12-12-2014 at 19:43, Pjotr said:

Mijn TD160 kostte €10 bij de kringloop :lol: I.d.d. Audiovorden waar gaat het over. Ondertussen ben ik wel benieuwd waar Carl op uitgekomen is. Zwarte Piet is al lang en breed terug naar Spanje.

Carl is een zeer langzame beslisser en gaat eerst nog eens langs twee mensen die hier mee bezig zijn. Vervolgens ga ik een kabel aanleggen.

Ik zag dat een nieuw Mac mini ongeveer 500/600 euro kost. Voor 100 euro minder koop ik niet tweede hands. Zeker bij zo'n digibeet als ik niet verantwoord.In fase twee koop ik een betere DAC. Gruiter was nogal kapot van de Dragonfly - het Puresound review ga ik nog eens herlezen.

Die over geluidskwaliteit vond ik wel een goede. Ik ga ervan uit dat het vergelijkbaar is met CD - beter is meegenomen.

Ok, is geen verkeerd plan om hier de tijd voor te nemen. En zo lezende vraag ik mij ook wel een beetje af of je eigen CD collectie streamen dan wel zo'n goed plan is als je digibeet bent. Dan blijf je afhankelijk van anderen. Met wat je ook kiest, het blijft onderhoudsgevoelig. Mijn vrouw, ook digibeet, zou het zonder mij ook niet redden met haar noodzakelijke laptop. Ze kan er mee overweg maar onderhouden en inrichten is niet haar kwaliteit. En met een Apple zou dat haar ook niet lukken.

Gaat het je hoofdzakelijk om internetradio dan zijn daar voor niet al te veel geld, prima kant en klare kwalitatief goede doosjes voor te koop die het out-of-the-box gelijk doen. Vrijwel alle internetmuziek is MP3, is niet de top maar goed te doen vind ik. Dus hele hoge eisen hoef je aan alleen een radiodoosje niet te stellen.

Ja, streamen heeft talloze voordelen t.o.v. het draaien van cd's, maar als het voor mij niet ook veel beter zou klinken, zou ik er niet aan zijn begonnen.

Ooit had ik een topic over hd versus cd, en voor mij heeft de eerste met glans gewonnen. Maar dat zal niet voor iedereen zo gaan.

On 12-12-2014 at 19:25, audiovorden said:

waarom gaan hier de meeste berichtjes over de kosten gemoeid met streamen en niet over de geluidskwaliteit. Het is toch een highend-forum?. Als het om een platenspeler of phonoversterker gaat hoor ik niemand roepen wat kost ie?

Die is echt verbluffend goed :o   Vanavond  gedemonstreerd aan Ivan10.  We streamden o.a. een Japanse 24/192 persing van Jean Michel Jarre.

Maar dezelfde muziek, op LP  won glansrijk B)

Dus waarom dan streamen? :D

Voordeel van de kant en klare radiodoosjes t.o.v. de hier gepresenteerde zelfbouw oplossingen is dat die gebruik maken van een radio look-up server (vaak vTuner, maar er zijn er meer). Daarmee zijn heel gemakkelijk zo'n 10.000 - 20.000 radiostations te vinden wereldwijd. En de leukste zet je dan vast in je favorieten.

Of de LP wint van het streamen is van zoveel factoren afhankelijk, dat is geen issue zo. Van cd winnen is niet zo lastig. Vermoedelijk blijven de LP-liefhebbers gewoon LP-liefhebbers maar verdwijnt de cd-speler langzaam uit beeld.

On 12-12-2014 at 22:21, Pjotr said:

Dus waarom dan streamen? :D

Voordeel van de kant en klare radiodoosjes t.o.v. de hier gepresenteerde zelfbouw oplossingen is dat die gebruikmaken van een radio look-up server vaak vTuner maar er zijn er meer). Daarmee zijn heel gemakkelijk zo'n 10.000 - 20.000 radiostations te vinden wereldwijd. En de leukste zet je dan vast in je favorieten.

Voor het gemak......  eh om illegaal  te downloaden en mijn harddisks vol te plempen via de Pirate Bay   :o :o :o  

Nee joh, zelden dat ik daar echt leuke muziek vond.  Vind het geen ramp dat die site de lucht uit is.

Maar het was handig om een indruk te krijgen of onbekend werk te vinden. Als ik het mooi vind, dan wil ik het toch de CD of nog liever de LP hebben.

Blijft Youtube over,  eigenlijk net zo handig.   Maar daarmee heb ik soms wel weer het probleem dat hele moderne muziek nog niet op CD of LP te krijgen is b.v. alleen via iTunes te koop is  :wacko: 

Zo' n radio doosje is inderdaad handig.  Naast veel gratis muziek, zijn er ook hele goede diensten die iets van 6$ per maand kosten.

Waarvoor je  100 of meer 320kbits stations binnenhaalt met een zéér goede kwaliteit. 

Maar als het je smaak is heeft Linn ook een paar kwalitatief goede kanalen en niet te vergeten Hi On Line....   die kosten niks.

On 12-12-2014 at 22:36, mumsoft said:

Of de LP wint van het streamen is van zoveel factoren afhankelijk, dat is geen issue zo. Van cd winnen is niet zo lastig. Vermoedelijk blijven de LP-liefhebbers gewoon LP-liefhebbers maar verdwijnt de cd-speler langzaam uit beeld.

Streamen klinkt m.i. al gauw behoorlijk goed met relatief weinig kosten.  Bij LP moet je daar  heel wat meer moeite voor doen.  Misschien wordt over een tijdje een CD weer helemaal hip (wat een woord) net als de LP nu.

Kan zomaar.  Verder heb ik vanavond gedemonstreerd met een originele dus niet gereviseerde of getweakde  Philips CD-650 via de extra gefilterde op-amp uitgang :o  Verbluffend :)

On 12-12-2014 at 22:57, carl said:

Noem eens wat merken van radiodoosjes Peter.

Allemaal? Oh help :D Hier alvast een beginnetje: http://www.vtuner.com/products/featured-products.html

Je ziet daar best veel grote merken bij staan, o.a. ARCAM, NAD en ONKYO. Maar wil je simpel beginnen is dit ook wel aardig:

https://www.conrad.nl/nl/x4-tech-ir-1600-hifi-stereo-internetradio-met-usb-aansluiting-704826.html

https://www.conrad.nl/nl/dnt-internetradio-fm-radio-ipdio-tune-zwart-344868.html

Kun je ook je eigen muziek streamen maar is beperkt tot MP3, HiRes is er daar niet bij maar dat is ook niet de bedoeling. Voor het geld kun je er geen grote bult aan vallen.

Edit: Zie dat de DNT ook WAV (16/44 CD kwaliteit) kan streamen als je dat zou willen.

Morning

Heb blijbaar redelijk wat antwoorden gemist ... op zich fijn want dat betekent dat het hier leeft ... :)

Streamen

Wat in de leuke discussie zelden aan bod komt of beter gezegd niet vermeld wordt, is het volgende

Ben ik de enige streamer in huis, heb ik een dedicated ruimte, wordt er ook andere data gestreamed dan je muziekcollectie of internetradio,  ...

Al die dingen dragen bij tot een andere opzet van je gegevens

Dit is de reden waarom ik niet kies voor een macmini of laptop ... voor die prijs heb ik mijn Nas met 2 harde schijven van 3TB waar ik backup plaats van de laptop, dokumenten share, foto's plaats, muziek en film ... Als streamer heb ik een klein dingetje dat draait op LMS, maar dat gaat veranderen, en de orange squeeze remote. TV zit dus ook op het netwerk.

Het streamen van mijn eigen muziekcollectie vormt maar een klein onderdeel van het geheel.

De NAS, zoals bij velen, staat permanent aan en gaat in slaapstand als die niet actief is.

Rippen, aankopen, downloaden, het wordt allemaal rechtstreeks op de NAS gezet ... databank updaten en hup met enkele klikken op de smartphone ben ik naar de muziek aan het luisteren.

Zelf heb ik daar te weinig kaas van gegeten maar als ik wil benader ik mijn nas van buitenaf en luister ik daar ook naar mijn muziek.

Ik weet dat er airplay bestaat waardoor je je muziek shared enz ... Ik wil geen dit is het beste goedkoopste gebruiksvriendelijkste enz discussie.

Ik wil maar zeggen dat de keuze van opzet veeleer bepaald wordt door wie wat welke en hoe er gebruik van data gaat gemaakt worden,  pas later de komt de invulling. Moest ik enkel een beetje muziek streamen ik werkte waarschijnlijk met  een all in 1 toestelletje of ik hing er ergens een HD tussen.

Nu wordt er gestreamed zonder dat de laptop bezet is ... heel in het begin hing ik de laptop aan de dac. ik kreeg de creeps van de ventilator, ondertussen kon er niet door anderen op de laptop gewerkt worden ... Na overleg met derden heb ik dan besloten om voor een lokaal netwerk te gaan, dus NAS. Binnenkort komt er een langigabit switch zodat alle data bekabeld kan rondzwermen.

:)  Over een krachtige router met usbgigabitwifi ben ik nog aan het nadenken. vermits ik de laptop vaak op dezelfde plaats gebruik, kan ik evengoed een extra cat6 leggen, loopt langs dezelfde muur ...

uch :)

Als laptop maar zonder ventilator kan ook een oud EEE-pctje dienst doen. Moet je die wel net hebben.

Maar voor mij blijft overeind staan dat hoe minder kabel en hoe minder 'spulletjes' de muziek laten stromen, des te beter dat is voor de weergave. Dat geldt m.i. voor elk medium.

Ach dat hangt dan weer van de beschikbare bandbreedte af en de drukte op je netwerk.

Blijf je in je eigen huis met de data met een Nas en een Player dan valt het allemaal nog wel mee.

Met een standaard 100mb full duplex verbinding kan je dan alle data prima aan.

Audio over WiFi zou ik dan weer niet zo snel doen.

Een draadje is daar dan wel weer wenselijk.