parlinone Posted 26 oktober 2014 Author Report Share Posted 26 oktober 2014 Hallo allemaal wow dat zijn veel antwoorden! Heb het razenddruk momenteel dus ik moet even kijken wanneer ik er even goed voor kan zitten. De anti-skating heb ik nu iets minder sterk gezet dan ik zou verwachten bij dit gewicht, maar dit lijkt al positieve resultaten te hebben. Ik gebruik altijd een groefloze plaat om te kijken of de anti-skating correct afgesteld staat, en niet naar links of rechts trekt. Blijkbaar niet voldoende? Voel me wel beetje onnozel als dit echt het probleem heeft verholpen... Wel is het inderdaad zo dat de naald in geval van dalen, zonder plaat, de draaitafel net niet raakt. Het aluminiumblok weerhoudt hem daar inderdaad van, maar de arm zou in zijn geheel wellicht wat lager afgesteld kunnen worden. Ik probeer het momenteel even enkel met verlagen anti-skate, mocht het probleem zich blijven voordoen, dan is het verticaal lager afstellen toch noodzakelijk. Ik denk toch echt niet dat de naald is afgebroken / beschadigd hoor, dat zou je toch zeker wel horen? Sneek is erg ver voor mij, dan toch liever iets wat meer in de buurt van Rotterdam :-) Heb zelf nooit eerder issues gehad met zelf afstellen, maar ja... dit element is misschien wat gevoeliger voor de anti-skating. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Hallo allemaal wow dat zijn veel antwoorden! Heb het razenddruk momenteel dus ik moet even kijken wanneer ik er even goed voor kan zitten. De anti-skating heb ik nu iets minder sterk gezet dan ik zou verwachten bij dit gewicht, maar dit lijkt al positieve resultaten te hebben. Ik gebruik altijd een groefloze plaat om te kijken of de anti-skating correct afgesteld staat, en niet naar links of rechts trekt. Blijkbaar niet voldoende? Voel me wel beetje onnozel als dit echt het probleem heeft verholpen... Dat is dus niet de juiste methode. De zijdelingse kracht op de naald is in de groef beslist anders dan op een blank stukje "glad" vinyl. Een al helemaal bij elliptische/lijncontact naalden. In principe moet de naald al goed sporen zonder anti skating. Als je het op het gehoor doet, dan is het daarna een kwestie van de vervorming en kanaalbalans zo goed mogelijk krijgen (als de rest tenminste ook al goed staat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 In principe moet de naald al goed sporen zonder anti skating. Anti skating wordt in dit geval geregeld mbv 2 magneetjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Anti skating wordt in dit geval geregeld mbv 2 magneetjes. Jawel, maar die zijn wel verstelbaar.voor de juiste instelling en dus ook op vrijwel nul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Als ik nu zo lees dat de naald de tafel niet raakt als er geen plaat op legt dan zou ik het toch in de arm lift hoogte zoeken. Om dit te testen kan je een dikker of extra mat gebruiken om vast te stellen of het probleem daar zit. Als dat het punt is dan kan je de arm lager zetten maar kijk wel even naar de arm tenopzichte van het plaat oppervlak. De arm moet evenwijdig staan met het plateau. Als je nieuwe element minder hoog is als het vorige element dan kan het goed zijn dat je arm nog iets moet zakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Als je nieuwe element minder hoog is als het vorige element dan kan het goed zijn dat je arm nog iets moet zakken. En als dat ruzie maakt met de armlift, vulplaatjes tussen element en head shell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Jawel, maar die zijn wel verstelbaar.voor de juiste instelling en dus ook op vrijwel nul. Maar is dat niet het geval............................dan bekom je de probleem stelling van de topicstarter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Wat heb je nou aan een anti skating die niet af te stellen is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 26 oktober 2014 Report Share Posted 26 oktober 2014 Wat heb je nou aan een anti skating die niet af te stellen is? Ja niks dus, maar wanneer `t verkeerd staat moet je het wel goed afregelen, als het ware. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Waarom ga je niet even naar een winkel in de buurt? Dit wordt niks zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Als ik nu zo lees dat de naald de tafel niet raakt als er geen plaat op legt dan zou ik het toch in de arm lift hoogte zoeken. Om dit te testen kan je een dikker of extra mat gebruiken om vast te stellen of het probleem daar zit. Als dat het punt is dan kan je de arm lager zetten maar kijk wel even naar de arm tenopzichte van het plaat oppervlak. De arm moet evenwijdig staan met het plateau. Als je nieuwe element minder hoog is als het vorige element dan kan het goed zijn dat je arm nog iets moet zakken. Twee platen op elkaar, kan voor een test natuurlijk ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Wat heb je nou aan een anti skating die niet af te stellen is? Er zit 1 grote knop met ook nog een borgmoer aan de arm, voila ! Zie het opleuk plaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 En als dat ruzie maakt met de armlift, vulplaatjes tussen element en head shell. Zie ook #18. Vermoedelijk zijn een paar plastic ringetjes van één of twéé millimeter al voldoende om je probleem op te lossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
parlinone Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 OK nou aan de hoogte lag het niet, want ook met slipmat eronder bleef hij op dezelfde punten hangen. Hoogte staat perfect goed afgesteld. Maar het is dus inderdaad de anti-skating. Door deze nu helemaal op nul te zetten lijkt het probleem verholpen. Nooit geweten dat anti-skating ook nul kan (moet) zijn bij sommige elementen, dacht dat het vooral van de soort arm, hoek van het element en het gewicht afhing... Bedankt voor de hulp en goede suggesties allen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
parlinone Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 Waarom ga je niet even naar een winkel in de buurt? Dit wordt niks zo. Beetje vreemd antwoord. Oplossing lag uiteindelijk meer voor de hand dan ik voor mogelijk hield, vooral vanuit verkeerde aanname. Verder staat alles gewoon prima afgesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik heb dan toch de indruk, dat er met je arm iets mis is. Er is n.l. wel dwarsdrukcompensatie nodig. Anders wordt één kant van de groef zwaarder belast dan de andere. Je cantilever staat scheef en een kant klinkt harder dan de andere kant. Misschien is het advies van Jongensdroom nog niet zo idioot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Beetje vreemd antwoord. Oplossing lag uiteindelijk meer voor de hand dan ik voor mogelijk hield, vooral vanuit verkeerde aanname. Verder staat alles gewoon prima afgesteld. Het kan geen kwaad er eens een deskundige naar te laten kijken, meten en luisteren. Maar als je liever je platen molt, moet je het niet doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Als de arm zijn werk goed doet, kan anti-skating (en vooral magnetische, wrijvingsloze) alleen maar verbetering brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik heb wel de ervaring dat het ene element meer anti-skating nodig heeft dan het andere. Zo stond in de zelfde arm met de Goldring Eroica de dwarsdruk op max en bij de Sumiko weer bijna niets nodig. Het afstellen van de dwarsdruk compensatie doe je overigens met groeven die steeds sterker worden in de modulatie. Elke test plaat heeft deze wel. Als je dit op het gehoor wil doen dan moet je opzoeken bij welk bandje de vervorming komt. Staat de dwarsdruk goed dan is deze aan beide zijde even sterk hoorbaar. Beter is het om dat op een scope te bekijken. dan kan je deze exact gelijk krijgen en weet je dat je goed zit. met de naald druk kan je dan weer spelen om ook dat bandje goed te krijgen maar pas op dat je niet veel hoger gaat dan de aangegeven naald druk. Wel is het zo dat een beetje meer druk minder kwaad kan dan te weinig. Beter is het om in de buurt te blijven van wat de fabrikant adviseert. Suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 Ik heb altijd gedacht dat er een relatie is tussen instelling van het gewicht en antiskating. Als uitgangspunt moeten die krachten gelijk zijn. Verder is antiskating volgens mij ook afhankelijk van de plaats op de plaat. Vandaar de systemen die werken met een draadje en een gewichtje. De (tegen)kracht is daarmee niet altijd constant. Het is al weer lang geleden dat ik de invloed van krachten heb berekend. Ging wel over de krachten van wind op zeilen en boot. Bij de instelling van het gewicht kan je het best uitgaan van de specificaties van de fabrikant. PS ik denk ook dat er iets niet in orde is met de arm. Het is niet logisch dat zonder anti skating hij wel goed functioneert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 (...) Wel is het zo dat een beetje meer druk minder kwaad kan dan te weinig. Beter is het om in de buurt te blijven van wat de fabrikant adviseert. (...) Beste Kappa7, Wat is de optimale anti-skating? Daar heb jij een heel zinnig antwoord op gegeven, dunkt me. Maar wat is de optimale naalddruk? Die kwestie ligt, lijkt me, wat moeilijker. Het is verleidelijk om wat extra naalddruk toe te passen, om zo ook de allergrootste groefmodulaties (tot 100µ aan toe!) met minimale aftastvervorming te kunnen afspelen. Maar als je dat doet, zul je ongetwijfeld merken dat de klank er onder gaat lijden. Die wordt logger, zwaarder, minder "spritzig". Dr. Karl Breh van het Deutsches HiFi Institut adviseerde als algemene richtlijn de naaldddruk te nemen waarmee 70µ horizontale modulatie zonder vervorming werd afgetast. Dan wordt het element niet mechanisch overbelast, en grotere modulaties komen in de praktijk toch niet voor. En natuurlijk moet je binnen de marges blijven die de fabrikant van het element opgeeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
parlinone Posted 28 oktober 2014 Author Report Share Posted 28 oktober 2014 Wel is het zo dat een beetje meer druk minder kwaad kan dan te weinig. Beter is het om in de buurt te blijven van wat de fabrikant adviseert. Suc6 Fabrikant van het element of van de arm? Benz Micro geeft voor zover ik weet geen specificatie voor dwarsdrukcompensatie. Clearaudio is over afstellen buitengewoon summier en geeft feitelijk alleen aan hoe je de anti-skating instelt. Ik weet er het fijne niet van, maar de Satisfy aluminium is wel verreweg de lichtste arm van de Satisfy range. Ik kan me zo voorstellen dat de anti-skating echter identiek is bij alle versies aangezien ze enkel varieren in het toegepaste materiaal van de arm. In dat geval werkt deze veel sterker door in een lichtere arm lijkt me? Geluidbalans is in orde voor zover ik na kan gaan zonder testplaat. Niet hoorbaar anders over beide kanalen, en ook over de mixer lijkt het niveau redelijk gelijk op te gaan. Verstellen van de anti-skating heeft hier ook geen zichtbaar effect op. Over het nut van zo'n testplaat lees ik trouwens zeer gemengde verhalen. Het probleem lijkt verholpen, ik hoor of zie geen vreemde dingen. Over anti-skating gaan veel broodje aap verhalen rond zo blijkt maar weer.Teveel anti-skating kan hoe dan ook zeker wel slecht zijn, als ik afga op het gedrag van mijn oorspronkelijke setup. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 Het is redelijk simpel. De groef is V vormig. De linkerkant van de naald "haalt" de muziek uit de linkerkant van de groef. de rechter uit de anderekant. Wanneer de druk aan beide kanten niet gelijk is, krijg je vervorming omdat de naald aan een kant vrij komt van de groef en aan de andere kant te veel druk wat weer tot extra plaatslijtage leidt. Bovendien kan de naald scheef in het element worden gedrukt. Die hangt tenslotte maar in een slap rubbertje. Omdat de arm niet recht is (en nog wat andere factoren), wil de arm zonder dwarsdrukcompensatie naar het middelpunt van de plaat. Te veel druk aan de binnenkant en te weinig aan de buitenkant van de groef dus. Een verschuifbaar gewichtje of magneetje in de arm lost dit dan weer op. Een testplaat bevat overdreven groeven zodat je kunt horen wanneer het fout is ingesteld. Niks mis met een testplaat dus. De oude platen van Jan Kool (rommelmarkt) zijn hier prima geschikt voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 Beste Kappa7, Wat is de optimale anti-skating? Daar heb jij een heel zinnig antwoord op gegeven, dunkt me. Maar wat is de optimale naalddruk? Die kwestie ligt, lijkt me, wat moeilijker. Het is verleidelijk om wat extra naalddruk toe te passen, om zo ook de allergrootste groefmodulaties (tot 100µ aan toe!) met minimale aftastvervorming te kunnen afspelen. Maar als je dat doet, zul je ongetwijfeld merken dat de klank er onder gaat lijden. Die wordt logger, zwaarder, minder "spritzig". Dr. Karl Breh van het Deutsches HiFi Institut adviseerde als algemene richtlijn de naaldddruk te nemen waarmee 70µ horizontale modulatie zonder vervorming werd afgetast. Dan wordt het element niet mechanisch overbelast, en grotere modulaties komen in de praktijk toch niet voor. En natuurlijk moet je binnen de marges blijven die de fabrikant van het element opgeeft. Beste Spido.Een juiste aanvulling waar ik mij helemaal in kan vinden. De 70mu is een waarde die ik in het algemeen ook aan hou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 oktober 2014 Report Share Posted 28 oktober 2014 Fabrikant van het element of van de arm? Benz Micro geeft voor zover ik weet geen specificatie voor dwarsdrukcompensatie. Clearaudio is over afstellen buitengewoon summier en geeft feitelijk alleen aan hoe je de anti-skating instelt. Ik weet er het fijne niet van, maar de Satisfy aluminium is wel verreweg de lichtste arm van de Satisfy range. Ik kan me zo voorstellen dat de anti-skating echter identiek is bij alle versies aangezien ze enkel varieren in het toegepaste materiaal van de arm. In dat geval werkt deze veel sterker door in een lichtere arm lijkt me? Geluidbalans is in orde voor zover ik na kan gaan zonder testplaat. Niet hoorbaar anders over beide kanalen, en ook over de mixer lijkt het niveau redelijk gelijk op te gaan. Verstellen van de anti-skating heeft hier ook geen zichtbaar effect op. Over het nut van zo'n testplaat lees ik trouwens zeer gemengde verhalen. Het probleem lijkt verholpen, ik hoor of zie geen vreemde dingen. Over anti-skating gaan veel broodje aap verhalen rond zo blijkt maar weer.Teveel anti-skating kan hoe dan ook zeker wel slecht zijn, als ik afga op het gedrag van mijn oorspronkelijke setup. toch zou ik het element met een testplaat afstellen.Het is de enige juiste methode om de juiste instelling te vinden voor jou element in jou arm. Voor de naald druk in eerste instantie de voorgeschreven naald druk aan houden die de fabrikant voor schrijft. Vervolgens met de testplaat de juiste dwarsdruk bepalen (is nooit opgegeven en verschilt per arm) Daarna de druk aanpassen zo dat de 70mu gehaald wordt. Dan zit je aardig in de buurt van de optimale instelling van je tafel en element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now