spido Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Graag nodig ik de gebruikers* van de Michell Record Clamp uit hun ervaringen en bevindingen met deze platenklem mede te delen. Ik ben erg benieuwd op welke draaitafels de klem goed werkt en welke verbeteringen men hoort bij het gebruik ervan. * En ook de niet-gebruikers, bij wie de klem geen grip krijgt op de spindel van de draaitafel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Dan moet ik 'm nog eens gaan zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Ik heb een tijd lang een clever clamp gebruikt van clearaudio op mijn Rega draaitafel. Totdat ik er achter kwam dat platenpucks op een Rega alleen maar een nadelig effect hebben. Dat was op mijn vorige Rega ook al zo in een "all Rega setup". Niet op iedere draaitafel aan te bevelen dus ook al maakt Michell de clamps die je noemt ook speciaal voor Rega. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2014 Author Report Share Posted 27 oktober 2014 Beste Karma, Ja, dat is de "R" (Rega) uitvoering. Die is wat duurder dan de standaard uitvoering. Het schijnt dat Rega kortere spindels gebruikt dan andere merken. De "R" uitvoering grijpt daarom dieper aan, begrijp ik. Je antwoord heeft weliswaar niet specifiek betrekking op de Michell clamp, maar ik ben toch benieuwd naar het "nadelig effect" dat je noemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 hey Spido, Het is alweer een tijdje geleden dat ik de clamp heb afgezworen in mijn set, op basis van het luisteren naar muziek. Voor mijn gehoor staat Rega synoniem voor een muzikale flow van geluid. Het is voor mij prettig om naar te luisteren, er zit een haast niet te omschrijven factor in het geluid. Vooropgesteld dat ik geloof in een clamp en de werking ervan heb ik deze vanaf het begin gebruikt. Maar zeker toen ik wat ingrepen heb gedaan aan mijn versterker waardoor deze zich wat natuurlijker begin te gedragen kwam ik erachter dat het zonder clamp beter klonk. Ik zou nog eens moeten luisteren om wat objectiever in bewoordingen de verschillen te kunnen aangeven. Mijn gehoormatige ervaringen heb ik in dit geval maar leidend gemaakt. Als ik dan (daarna) naar verklaringen moet zoeken kom ik er op uit dat het wellicht komt door de Rega filosofie van het snel afvoeren dan wel controleren van resonanties, wellicht komt het doordat Rega zelf geen clamp gebruikt bij het ontwerpen en beluisteren van hun apparatuur dat het zonder een clamp beter klinkt. In theorie zou het met clamp beter moeten klinken doordat een plaat vaster ligt op het plateau en doordat deze vlakker ligt, maar de praktijk wijst anders uit. Van wat ik me herinner klonk het met clamp wat hoekiger en puntiger, ook wat scherper soms. Toen ik zonder clamp draaide werd het geluid wat rustiger, maar zeker na de verandering in de versterker zeker ook niet saai. Geen enorme verschillen, maar voor mij duidelijk genoeg om zonder clamp te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 oktober 2014 Report Share Posted 27 oktober 2014 Heb deze clamp op een tafel van een vriend gehad. Dat was een Audiomeca J1 en daar deed hij het prima op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2014 Author Report Share Posted 29 oktober 2014 Met schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat ik bij het uitproberen van de Michell Record Clamps (ik heb er twee) een belangrijke testfase heb overgeslagen. Ik heb, na het vastklemmen, niet uitgeprobeerd of de klem inderdaad vast zat. Ik draaide los, ik zette op zijn plaats, ik drukte flink aan en ik draaide vast: klaar! Maar op een gegeven ogenblik kwam ik zomaar op het idee de draaiknop van de - vermeend - vastgeklemde klem een rukje omhoog te geven, om te controleren of die inderdaad goed vast zat. En wat bleek? Hij klemde op niet één van mijn draaitafels goed vast. Wie toevallig mijn bijdrage #83 van topic "Draaitafelmatten: welke? En waarom?" heeft gelezen, weet welke ontwerpfout ik daarvoor verantwoordelijk houd. Mijn teleurstelling resulteerde in een e.mail aan de Nederlandse importeur (Number 4 Audio), waarin ik vroeg of langere spindelklemmen leverbaar waren. Ik kreeg geen antwoord op mijn vraag. Maar ja... ze zijn per slot van rekening ook niet Number One Audio! Vervolgens richtte ik me tot Michell Engineering in Borehamwood, Hertfordshire, England. Van Mr. Steve Rowland kreeg ik onmiddellijk een heel vriendelijk en welwillend antwoord. Hij nodigde me uit de zwarte klemplaten naar hem op te sturen, om die om te ruilen voor klemplaten van type "R". Die klemmen vast op kortere spindels, zoals die van Rega. Steve schreef: "they will allow you to clamp to a spindle 2mm shorter". Of dat voor de korte - en bovendien van afgeronde toppen voorziene - spindels mijn antieke Thorensen en Telefunken voldoende is, laat ik wel weten als de "R"type klemplaten zijn gearriveerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Op zich al een leuke reactie van Steve. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Beste Spido, Krek het feit dat mij nog niet duidelijk is welke van de twee soorten voor mijn Dual geschikt zijn deed en doet mij aarzelen er een te bestellen. Ik vermoed dat de R-versie voor mijn draaitafel de juiste is, maar meer dan een vermoeden is het niet. Nergens heb ik specificaties kunnen vinden, al zit in mijn hoofd dat ik er wél eens wat over gelezen heb. Tot ik die zekerheid heb, zal ik geen clamp kopen, en er dus ook geen mening over kunnen vormen. Dus als iemand mij iets wijzer kan maken, graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2014 Author Report Share Posted 29 oktober 2014 Beste Mumsoft, Steve schreef ook nog, dat type "R" niet werkt met het viltringetje. Dat viltringetje kan gebruikt worden bij de standaard Record Clamp: het wordt onder een holgetrokken plaat aangebracht, en de Record Clamp buigt de plaat omlaag totdat de buitenrand op de mat rust. Ik vraag me af, hoe ruimgeschapen de spindel wel zou moeten zijn om die toepassing mogelijk te maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Beste Spido, toen ik nog een Dual 1215 bezat had ik ook een zéér ruim geschapen spindel van wel 10 centimeter. Vermoedelijk is dat weer tè ruim voor de clamp, want er zit geen gaatje in de knop. Al met al blijft het gokken. En het gedoe van opsturen naar Engeland, hoe coulant ook, heeft niet mijn voorkeur. Enfin, ik wacht in zekere spanning op je verdere bevindingen. Misschien is Karma wel hetzelfde overkomen, bedenk ik me nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2014 Author Report Share Posted 29 oktober 2014 Beste Mumsoft, In ieder geval overkwam het ons hooggeacht forumlid Pjotr, met de standaard uitvoering van de Michell Record Clamp! In "Draaitafelmatten: welke? En waarom?" schreef hij ( #25): Hoe doe jij dat Sander? Die Michell clamp heb ik hier ook maar de as van mijn Thorens (TD160) is te kort daarvoor. Gaat eigenlijk net niet lekker. En kennelijk moest onze zeker niet minder geachte medeforummer KT88 ("Sander") heel wat verbouwen om de Michell Clamp te kunnen gebruiken op zijn Thorens TD-160 MkII (#28): Dan zijn er 2 mogelijkheden Peter, die ook tegelijkertijd kunnen optreden. 1. Je huidige mat is te dik. De Thorens spindle is al aan de korte kant. Ik ken lui die met de dikke Technics 1200 mat spelen, die kunnen de clamp ook niet gebruiken. 2. De spindle-as is door het zamac of kunststof binnenplateau (16x serie 2 met dunne as) naar beneden gezakt, dat is een bekend Thorens euvel. Mijn eigen 160-II, die fors verbouwd is, heb ik voorzien van een type 1 binnenplateau met de dikke as en bijbehorend lager en een ceramische taats, daar treedt dat probleem niet bij op. En de Millennium Mat is heel dun, maar zelfs met de "dunne" Technics mat lukt het om de clamp er goed op te krijgen. Om de "gong" kwijt te raken zijn binnen- en buitenplateau fors gedempt en aardig "dood" anders zou die MM niet echt kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Tja, je was gewaarschuwd en had nota bene zelf al ontdekt dat er 2 uitvoeringen zijn: http://www.high-endforum.nl/topic/14525-draaitafelmatten-welke-en-waarom/?p=436020 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2014 Author Report Share Posted 29 oktober 2014 Beste (en hooggeachte) Pjotr, Ja, ik was inderdaad gewaarschuwd: er was een (nieuwe) uitvoering voor Rega (type "R"), en een uitvoering voor alle andere draaitafels. Welnu: ik had (heb, zal hebben) géén Rega. Is het dan vreemd als men de uitvoering voor alle andere draaitafels bestelt? Overigens las ik dat je van plan was "binnenkort" de rand aan de onderzijde van je clamp te laten afdraaien. Of dat zèlf te doen. (In "Draaitafelmatten: welke? En waarom?" schreef je immers ( #25): Ik heb de originele hardrubber Thorens mat er op liggen en die bevalt mij eigenlijk prima i.c.m. een clamp. Probleem is overigens wel op te lossen door de verhoging aan de buitenrand van de clamp af te (laten) draaien. Ga ik binnenkort maar eens doen. Heb je aan dit snode plan uitvoering gegeven? En wat was het resultaat? En vertel ook eens: hoe kan het toch dat de clamp je goed bevalt (#30) wanneer het eigenlijk "net niet lekker gaat" (#25)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Welnu: ik had (heb, zal hebben) géén Rega. Is het dan vreemd als men de uitvoering voor alle andere draaitafels bestelt? Ik ook niet Echter, het fenomeen van een korte spindel is toch uitvoerig aan de orde geweest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Lekker ding, die klem met dat viltringetje. Je moet zo hard op de plaat drukken, dat je lager na het eerste gebruik kapot is. Maar waarom twee uitvoeringen??? Die voor de korte as zal het toch ook wel bij een lange doen. Ik had een clearaudio klem, die werkte prima op mijn Linn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Eens kijken of ik zo wat wijzer word. Dit is de as/spindel van mijn Dual: Het rechte deel is ong. 8 mm, daarboven komt de afronding van ong. 5mm. De foto is helaas niet haarscherp, maar dat ben ik zelf ook niet. Geschikt voor de clamp, R dan wel gewoon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Wat een kleintje, dat gaat nooit passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Nee, dat gaat hem niet worden met de standaard clamp als er ook nog een plaat op moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 oktober 2014 Report Share Posted 29 oktober 2014 Dank. Dan maar geen clamp. Scheelt weer gedoe ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Bij zo'n Dual is de middenpen toch uitneembaar ? Of bij dit type niet ? Met een uitneembare pen werkt zo'n clamp toch niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Bij zo'n Dual is de middenpen toch uitneembaar ? Of bij dit type niet ? Met een uitneembare pen werkt zo'n clamp toch niet. Dan maar een speksteen puck erop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Ik gebruik hem al jaren icm TriPad mat op een TD160. Het viltje gebruik ik niet omdat die in het zachte rubber van de mat weggedrukt werd. Heb wel eens een rubbertje van een Grolsch beugelfles gebruikt maar die plaat die zo krom is dat het nodig was heb ik al lang niet meer. Heb trouwens ook goede ervaringen met de (toenmalige?) importeur. Toen mijn klem stuk was, van het klemgedeelte wat om de spindel gaat was een stukje afgebroken. heb ik gratis nieuw onderdeel gekregen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Aangezien de Clamp bij mijn draaitafel is geleverd gebruik ik hem altijd, het is een beetje een automatisme geworden. OP mijn Michell draaitafel klemt hij fantastich op, ik zou er bijna de draaitafel aan op kunnen tillen. Ideaal bij kromme platen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Bij zo'n Dual is de middenpen toch uitneembaar ? Of bij dit type niet ? Met een uitneembare pen werkt zo'n clamp toch niet. Bij mijn vorige Dual was dat i.d.d. het geval, die kon je verwisselen met de platenwisselaar (ja ja, dat waren nog eens tijden ) Maar deze zit lekker vast. @Tomaat: Jouw tip is wellicht wat voor Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts