Jump to content

Michell Record Clamp


spido
 Share

Recommended Posts

Die Lenco-rumble hebben vrienden verholpen dmv bv een leisteen maar ook speksteen chassis.( Rumble is met stetoscope dan niet waarneembaar. )

 

De term supervette bas, tsja daar kan ik echt niets mee. Bedoel je soms het laag welke jij bij Cock van Sonore thuis hebt gehoord?

 

Ja wiedes alles wat je op of onder de Lp legt is van invloed op de klank, dus ook zo`n outerring.

 

Beste Tomatamot,

 

Ongetwijfeld heb je nu heel mooie Lenco's met leistenen en spekstenen chassis.

Die pret wil ik niet bederven.

 

Maar Lenco's (met tussenwielaandrijving) rumbelen niet doordat hun chassis of behuizing te licht, te dun of te slap is: ze rumbelen door de contacttrillingen van motoras, aandrijfwiel en plateau.

Het controleren, met een stethoscoop of ander middel, van trillingen (of de afwezigheid daarvan) van de behuizing, zegt niets over de rumble die via het element naar de versterker wordt gestuurd.

 

Ik neem aan, dat jouw zware draaitafels nu niet meer geveerd zijn. En dat de behuizingen nu zo hard en stijf zijn, dat daar nauwelijks meer trillingen in worden geabsorbeerd.

Het zou me daarom niet verbazen, als door deze modificaties de rumble (met name het hogere deel daarvan) juist is toegenomen.

Link to comment
Share on other sites

Beste TL200,

 

De TriPad mat heb ik heel veel en heel lang gebruikt op een TD 126 MkIII: zowel met (antieke) platenklem als zonder.

(Een TD 160 MkII bezit ik niet: veuls te modern!)

Eigenlijk heb ik nooit echt verbetering van de weergavekwaliteit kunnen vaststellen bij gebruik van de klem.

Soms dàcht ik dat wel, maar als ik dat dan controleerde door hetzelfde fragment nog eens af te spelen zònder klem, meende ik te moeten vaststellen dan ik mezelf weer iets had wijsgemaakt.

Misschien speelt het wel een rol dat ik zulke vergelijkingen steevast deed met track 1 van de platen, en dat - zoals ik eerder schreef - juist daar de klem nauwelijks of niet voor verbeterde koppeling zorgt. Of zelfs averechts werkt.

Link to comment
Share on other sites

Beste TL200,

 

Mijn draaitafels staan op ongeveer 10 cm dik matrasschuimstof (koudschuim). De pootjes zakken wat dieper in het schuimstof weg dan de bodemplaten, maar in feite rusten de apparaten dus op het volle oppervlak van hun bodemplaten die hierdoor ook gedempt worden.

Link to comment
Share on other sites

Beste TL200,

 

Mijn draaitafels staan op ongeveer 10 cm dik matrasschuimstof (koudschuim). De pootjes zakken wat dieper in het schuimstof weg dan de bodemplaten, maar in feite rusten de apparaten dus op het volle oppervlak van hun bodemplaten die hierdoor ook gedempt worden.

Allerbeste Spido,

 

De mijne staat met een 18mm dikke, zachte persing-spaanplaat bodem op 3 messing spikes bovenop een rek met glasplaten. Van Vogel, dat dan weer wel.

Heel anders dan die van jou dus, en mijn DT is inwendig gedempt met loodbitumen, holle ruimtes in de armvoet gevuld met polyester/glasvezel en een AT-interlink. Is dus niet meer origineel ;).

Plaatje:100_2434B_zps7fa5ad84.jpg

Link to comment
Share on other sites

Allerbeste Spido,

 

De mijne staat met een 18mm dikke, zachte persing-spaanplaat bodem op 3 messing spikes bovenop een rek met glasplaten. Van Vogel, dat dan weer wel.

Heel anders dan die van jou dus, en mijn DT is inwendig gedempt met loodbitumen, holle ruimtes in de armvoet gevuld met polyester/glasvezel en een AT-interlink. Is dus niet meer origineel ;).

Plaatje:100_2434B_zps7fa5ad84.jpg

ziet er mooi uit zo.
Link to comment
Share on other sites

Om weer on-topic te komen: je kunt aan de zwaarste kant natuurlijk altijd een paar Michell Record Clamps onder de pootjes doen!

Overigens is het van belang stevig schuimstof te gebruiken. En vooral geen schuinstof.

 

Jullie hadden trouwens wel gelijk (bedankt!), maar de schuinstand was heel gering.

Met een paar bierviltjes onder de pootjes die dat nodig hadden, staan de draaitafels nu weer keurig waterpas.

Link to comment
Share on other sites

Ik durf te beweren dat als je een TD 160 fors schuin zet, het niet te horen zal zijn. Sterker nog Rolf Becker van Blue Amp demonstreerde dat een aantal jaren geleden bij Audioselectief.

 

Dat rumbelen van oude draaitafels, ik weet het niet, maar ik denk dat Spido gelijk heeft.

Link to comment
Share on other sites

Mijn oude, eerste liefde, de Dual 1215 kon er wel wat van, rumbelen. Ik kreeg zowaar een afkeer van de tussenwielers, wellicht niet geheel terecht. Direct drive, toen dat uitkwam, dat leek me de toekomst. En ja, dat klopt als een bus, niks geen rumble, en ik heb zoeen nog steeds.

 

Ik kan me herinneren dat er op een Firato een Dual draaitafel op een soort zwenkwiel was gemonteerd terwijl de plaat werd afgespeeld. Om te onderstrepen dat de stand er bij deze draaitafel niet toe doet.

 

Maar gewoon, omdat het kan, en uit respect zet ik de mijne toch maar zo goed mogelijk waterpas.

Link to comment
Share on other sites

Mijn oude, eerste liefde, de Dual 1215 kon er wel wat van, rumbelen. Ik kreeg zowaar een afkeer van de tussenwielers, wellicht niet geheel terecht. Direct drive, toen dat uitkwam, dat leek me de toekomst. En ja, dat klopt als een bus, niks geen rumble, en ik heb zoeen nog steeds.

 

Ik kan me herinneren dat er op een Firato een Dual draaitafel op een soort zwenkwiel was gemonteerd terwijl de plaat werd afgespeeld. Om te onderstrepen dat de stand er bij deze draaitafel niet toe doet.

 

Maar gewoon, omdat het kan, en uit respect zet ik de mijne toch maar zo goed mogelijk waterpas.

Ik heb zo'n Dual gehad, met gyroscopische ophanging. Heb hem na een maand of twee wel omgewisseld voor een Thorens TD 160mkII.

Voor mij het verschil tussen een (plastic) pickuppie en een Draaitafel. Die overigens wel zoveel mogelijk waterpas staat ;) .

Link to comment
Share on other sites

Beste TL200,

 

Jij koppelt de behuizing van je draaitafel zo stevig mogelijk aan het dragend oppervlak (plank) met behulp van spikes.

Ik meen dat het juist verstandig is de draaitafel daar zo veel mogelijk van te òntkoppelen.

Natuurlijk heb ik over dit onderwerp nogal wat gelezen, maar de "experts" op de diverse fora spreken elkaar - en soms ook zichzelf - nogal tegen.

Bovendien blijkt niemand ooit te hebben aangetoond of bewezen wat de optimale opstelling is: koppelen of ontkoppelen

 

Een aardig voorbeeldje daarvan is 213Cobra uit de doorgaans zwaarbenevelde stad Los Angeles.

Hij beschrijft hoe hij uiteindelijk (?) zijn beide zware Luxman PD444 draaitafels op spikes zette:

 

 

 I replaced the adjustable, sprung, compliant stock feet on both my Luxman PD444 turntables with brass cones, points down, resting on brass indent receptors that then rest on Aurios media bearings. This system rests on 3-1/2" of rock maple tabletop. The table also has large brass cones as feet. The brass cones under the turntable are attached to it via double-side-adhesive Herbie's 2" Grungebuster dots.

I arrived at this combination after experimentation with several types of contemporary coupling/isolation/resonance control options, including magnetic levitation, hard balls in silicone cups, stock feet, cones alone and Aurios augmenting all other footers tried. I also tried maple blocks under the turntable. (...)

 

Je zou denken dat zo iemand het zo langzamerhand wel zou moeten weten, hè? Ervaringsdeskundigheid genoeg!

Maar aan het eind van zijn stukje blijkt hij toch maar een gewone, autosuggestiebele audioneuroot te zijn:

 

 

(...) One more thing: Mag-Lev is the best single improvement I've heard in digital. Trying mag-lev on a variety of disc players at several price levels, the effect was uniform -- more dynamic life and clarity, sharp reduction in digital fatigue, more tone, more spatial presentation. The effect isn't small. Adding $200 worth of Yeil mag-lev is like moving up three or four levels of upgrade in digital playback. 

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=24521

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sinds gisteren gebruik ik een puck/ clamp op mijn Thorens 147 Jubilee.

Gemaakt van een of ander exotisch houtsoortje, met daarin gewerkt drie resonatoren en een aandraaimechanisme.

Eerst bij Fritz de With (STS) op zijn Feickert beluisterd.

Zijn reactie was heel leuk, nee zo`n puck is niets, veel te licht. Maar na het even verwisselen van de metalen Feickert puck voor mijn houten lichtgewicht viel zijn mond open. Het klinkt gewoon 20-30% beter!!!! Zachter van klank, veel meer 3D, meer open, minder vlak, minder irritant en veel meer rust. 

Fritz had pech, ik heb er slechts 1 op proef gekregen en die is meegereisd naar mijn eigen woning. 

Op mijn Thorens is het verschil nog groter, ik speelde altijd zonder puck of clamp. Maar met deze clamp erop is het echt subliem.

Iku46R.jpg

Link to comment
Share on other sites

Over merk kan ik nog niet zoveel zeggen. Winkelprijs zal rond de 200,- euro uitkomen schat ik. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van iemand die het gaat importeren.

Het ziet er in ieder geval prachtig afgewerkt uit. Er zitten drie resonatoren in die je met een soort schuifje kan instellen. Ik ben er nog niet achter wat het precies doet als je eraan schuift.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...