spido Posted 31 oktober 2014 Author Report Share Posted 31 oktober 2014 Dan maar een speksteen puck erop. Beste Tomatot, Is overwogen! Maar het gewicht van zo'n puck vind ik...wel een beetje bezwarend. Mijn draaitafels hebben allemaal zo'n verend (sub)plateau, waarop zowel de arm als het draaiplateau zijn gemonteerd. Ik vraag me af, of die vering (en wellicht ook de lagering van het draaiplateau) daar geen schade van zou(den) ondervinden. Overigens ben ik, uit pure nieuwsgierigheid, wel begonnen met het maken van een paar van zulke pucks. In een keukenkastje vond ik een paar Tupperware® bewaardoosjes van precies het gewenste formaat. Die tot aan de afgestreken rand gevuld met rijke metselspecie (1:1!) en een paar dagen laten harden. Voorzichtig uit de "mal" gehaald en van een laagje polymeer* voorzien. Dat geeft meer houvast, en het dempt mogelijke eigentrilling van de pucks. (*Sealing kit (heel kleverig!), aangebracht met smal plamuurmes dat is bevochtigd in thinner. Overall en werkhandschoenen worden aanbevolen. Liever ook niet in huis doen: vooral in geval van vrouw.) De onderzijden van de pucks moeten nog goed gevlakt worden. Daarna moet er een gaatje in het centrum worden geboord en moet er een plaatje siliconenschuim op. Want de pucks moeten de grammofoonplaten niet alleen aandrukken, maar ook resonanties dempen. U hoort er nog wel van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Kijk ook eens of je een stuk van een 20mm dikke leisteen tegel kan vinden. Is een stuk minder zwaar dan jouw speksteen baffle. Bevestig aan de plaatzijde een kogeltje (1 a 2 mm ) en 2 rondjes ( 1 a 2 mm dik ) vilt ( onder 120 graden ) Is het ook niet nodig om een en ander te vlakken. 2 maal zacht + 1 keer hard contact op het label. ( snel afvoeren van resonanties ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Eigenlijk kan het nog eenvoudiger: Jij behoord tot het snaaraangedreven deel der Natie. Plak je matrubber aan de onderzijde van het plateau. Knip een Lp formaat uit je plaatselijke dagblad en gebruik dit als mat. Kan je jou nieuw aangeworven puck wel gebruiken en je voldoet tevens aan je demping behoefte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 In het geval Spido wordt dat dan wel een natte krant Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 (edited) Beste Spido, Als jij de R-versie van de clamp hebt, kun je me wellicht vertellen of je die geschikt acht voor mijn Dual. Hier andermaal de foto. Je zou me er een piepgroot plezier mee doen. Edited 31 oktober 2014 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Wat een kleintje, dat gaat nooit passen. Nou Marc, je hebt een kleintje. Ik hoop dat je mannelijke ego het kan hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Beste Spido, toen ik nog een Dual 1215 bezat had ik ook een zéér ruim geschapen spindel van wel 10 centimeter. Vermoedelijk is dat weer tè ruim voor de clamp, want er zit geen gaatje in de knop. Al met al blijft het gokken. En het gedoe van opsturen naar Engeland, hoe coulant ook, heeft niet mijn voorkeur. Enfin, ik wacht in zekere spanning op je verdere bevindingen. Misschien is Karma wel hetzelfde overkomen, bedenk ik me nu. Karma weet precies hoe het staaffie in het gaatje pas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 oktober 2014 Author Report Share Posted 31 oktober 2014 Beste Mumsoft, Aangezien de dikte van de plaat nog van de klemhoogte (Meneer Van Dale, is u daar?) afgaat, houd je maar héél weinig daarvan over. En dan nog taps ook... Ik denk dat àls er een type zou kunnen werken op jouw spindel, dat het type "R" zou zijn. Zoals je weet, heb ik met die uitvoering nog geen ervaring. Ik wacht nog op de zending van Steve Rowland. De laatste tijd heb ik weer heel wat platen geklemd met mij antieke el-cheapo all black plastic record clamp. Die werkt net zoals de Michell "R", neem ik aan. En ik moet zeggen... ik ga steeds meer twijfelen aan het algemene nut, in strikte zin en in alle omstandigheden, van zo'n klem. En in specifieke zin: - Als de plaat hol is getrokken, kun je bij de standaard Michell Clamp het viltringetje onder de plaat leggen en die met de klem omlaag buigen en fixeren. Is dat ideaal? Je zorgt er dan voor dat de rand van de plaat op de mat "rust", maar naar het etiket toe is er een holte van toenemend volume... en holtes betekenen resonanties zonder demping. - Als de plaat vlak is, kun je hem met de klem (standaard of R) in het midden naar beneden drukken, waardoor hij aan de randen niet meer op de mat rust. En waar de plaat niet op de mat rust, zo weten wij inmiddels, ontstaat ònrust. - De klem drukt - in theorie - de hele plaat op de hele mat. Maar in de praktijk geldt dat alleen voor het gedeelte vlak bij het etiket. Ik heb bij diverse platen geconstateerd dat zij gingen "golven" bij gebruik van de klem, en bijna volmaakt vlak op de mat rustten als de klem werd verwijderd. - De klem is weliswaar bedoeld om de plaat stevig aan de mat te koppelen, maar hij koppelt ook de plaat stevig aan de spindel... en via de spindel aan de plateaulagering... en aan de aandrijfsnaar. Aan de hele machinekamer, zeg maar, met zijn resonanties. Eigenlijk ben ik er op dit ogenblik nog helemaal niet zeker van dat een platenklem echt zo'n goed idee is. En zeker niet in alle gevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Beste Spido, dat is een fraai antwoord waarmee ik wat kan. Ik denk dat ik maar afzie van de aanschaf. Ik draai ook te weinig platen om die te rechtvaardigen, en het zou een extra, wellicht contraproductieve handeling vergen in de toch al door een ingewikkelde eredienst geteisterde procedure. Soit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 november 2014 Report Share Posted 1 november 2014 Nou Marc, je hebt een kleintje. Ik hoop dat je mannelijke ego het kan hebben. Tss dat je daar nu aan moet denken, het ging toch gewoon over de lengte van de spindel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 november 2014 Report Share Posted 2 november 2014 Ik ben zelf niet zo'n fan van een gewicht op een LP. Ik weet het niet, het geluid slaat dood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2014 Report Share Posted 2 november 2014 Een clamp is geen gewicht, maar een klem. Weegt weinig, klemt keurig. Of klo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 november 2014 Author Report Share Posted 13 november 2014 Inmiddels heb ik de "R" type klemplaten ontvangen, en ik kan melden dat ze zelfs bruikbaar zijn op mijn kortste spindeltje: het afgeronde ukkie van de TD125. Over het nut van de Record Clamps houd ik echter voorshands mijn twijfels. (Zie #34.) Ik heb, met behulp van de spectrum analyzer, vooral gelet op rumble bij het aftasten van stille groeven en groefloze delen van testplaten. Daarbij stel ik vast, dat er mét de Record Clamps meer rumble optreedt dan zònder. (Vermoedelijk door de koppeling van de plaat aan de spindel / plateaulagering.) Verbetering van de koppeling van de plaat aan de mat beperkt zich tot het gedeelte bij het etiket. Door aandrukken van het centrale gedeelte vermindert de koppeling aan de plaatrand. Er is m.i. geen verbetering van de weergavekwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 13 november 2014 Report Share Posted 13 november 2014 Volgende test zou dan moeten zijn met het gebruik van ook een outerring. ( Rudolph Bruil ) Tenzij je nu al content ben met de uitslag van jou huidige testjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 november 2014 Author Report Share Posted 13 november 2014 Beste Tomatamot, De uitslagen van mijn testjes zijn niet algemeen geldend - daarvoor is het onderzoek te veel gericht op mijn eigen draaitafels in combinatie met mijn eigen matten (de originele en de zelfgemaakte matten van siliconenschuim)* - maar gaven mij toch veel duidelijkheid. Een outer ring, in combinatie met een platenklem, zal ongetwijfeld het contact tussen plaat en mat kunnen verbeteren. Maar het is de vraag of al dat gesode... gedoe wel nut heeft. Zo'n outer ring heeft natuurlijk ook weer een eigenresonantie en bovendien vraag ik me af of een plaat niet sterker nodaal zal trillen als hij op deze manier gespannen staat. Misschien wordt het ideaal van een vacuüm zuigende mat nog wel het dichtst benaderd door Pjotr's geniale inval van een natte krant. * Voor de Lenco L76 maakte ik een mat van speakerschuim. Zonder gebruik van een platenklem(!) levert die mat een opmerkelijke reductie van de rumble op. De plaat zweeft nu als het ware boven het rumbelende plateau. Veel vinylfielen lijken méér muziek uit hun platen te verlangen dan de plaat in werkelijkheid bevat. Zij willen de plaat hard koppelen aan een harde mat, om zo een superdikke plaat te krijgen met een supervette bas. Een voordeel van CD boven LP is de afwezigheid van eigen klank (resonanties en dempingen) bij de CD. Om een vinylplaat zo goed (=neutraal) mogelijk af te spelen, zouden m.i. de invloeden van vooral het plateau zoveel mogelijk moeten worden uitgebannen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 13 november 2014 Report Share Posted 13 november 2014 Die Lenco-rumble hebben vrienden verholpen dmv bv een leisteen maar ook speksteen chassis.( Rumble is met stetoscope dan niet waarneembaar. ) De term supervette bas, tsja daar kan ik echt niets mee. Bedoel je soms het laag welke jij bij Cock van Sonore thuis hebt gehoord? Ja wiedes alles wat je op of onder de Lp legt is van invloed op de klank, dus ook zo`n outerring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2014 Report Share Posted 13 november 2014 Ik zie nu maar af van dat klemmende avontuur. Krek wat Spido zegt, gesodegedoe is het. Voor de plaat hier klinkt wordt eerst de platenborstel gehanteerd, en die wordt weer schoongeveegd. Dan moet het vintage naaldsschuiertje van Philips het naaldje even kriebelen, gaat de draaitafel aan, wordt de LP-ril opgezocht, zetten we de meeloopborstel voorzichtig op de rand, en laten we zuchtend de lift zakken. En klonk die LP nou net zo goed als het digitale evenbeeld, alla. Maar dat lukt hem niet. Alleen Carl hoort er iets in, je ne sais quoi. En aan het eind gekomen is het heel voorzichtig de meelooprolletje uit zijn houdertje omhoog tillen, zorgen dat het scherpe puntje niets kapotmaakt, en met een ander borsteltje het opgehoopte stof eraf vegen. Wel een eind uit de buurt van de plaat natuurlijk. Voorzichtig terug in het houdertje, de plaat omdraaien, en het ritueel herhalen. En dan zeker ook nog een clamp er bij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 november 2014 Report Share Posted 13 november 2014 Ja Marc, dat er ūberhaupt draaitafels gebruikt worden door muziekliefhebbers lijkt wel een wonder! En dat is het ook wel, want je moet best veel centjes uitgeven voor zoiets een beetje muziek gaat maken. Veel meer dan voor gelijkwaardige cd- of streaming-weergave in elk geval. Mogelijk ligt in die uitdaging juist de reden voor dat gebruik? En natuurlijk in het ritueel zelf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 13 november 2014 Report Share Posted 13 november 2014 Thing-ding jij komt echt uit een ei ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2014 Report Share Posted 13 november 2014 Ik begrijp Thing-ding wel, Tomaat. En misschien heeft hij wel gelijk, met die centjes, maar hiet is hier toch echt, tot zo ver, en niet verder. Ik ben al bij heel wat draaitafels gaan luisteren, zonder overtuigd te worden dat dit het audiofiele Nirwana vertegenwoordigt. Wat ritueel betreft, daar heeft hij zeker een punt. Vergelijk dat met het gemak waarmee ik uit mijn O-live de mooiste muziek tover, zonder op te hoeven staan. En het klinkt geen spat minder, eerder beter zou ik denken. De betrokkenheid komt hier niet uit het ritueel, maar uit de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 november 2014 Report Share Posted 13 november 2014 Ach, ieder zijn eigen altaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 13 november 2014 Share Posted 13 november 2014 · Hidden 13 november 2014 - No reason given Hidden 13 november 2014 - No reason given Mums het gaat in dit topic helemaal niet over Cd contra Lp, dat probeert die lamlul er echter wel van te maken. Gewoon uit op weer een relletje. Opzouten die eikel uit dit topic!! Link to comment
thingman Posted 14 november 2014 Report Share Posted 14 november 2014 Thing-ding jij komt echt uit een ei ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 november 2014 Report Share Posted 14 november 2014 Spido, wil je voor mij eens de klem proberen in combinatie met je TriPad mat? Het liefst op een TD160mkII want die gebruik ik ook. Ik heb eergister even (+/- 2minuten) geluisterd met en zonder klem, had ik jaren niet meer gedaan. Mijn vrouw en ik vonden met klem wat meer rust in de weergave. Meten kan ik niks, ik heb alleen mijn oren, dus meettechnisch kan het een stukje minder zijn met klem maar gehoormatig kies ik voor gebruik met klem. Ben benieuwd naar jouw resultaten. Groetjes, TL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts