Jongensdroom Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Opmerkelijke zelfkennis :-) Met dit verschil, dat ik niks verkoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Zo ingewikkeld was wat ik schreef toch niet denk ik zo ... veel simpeler kan ik het niet maken denk ik ... maargoed, mijn excusses voor het ongemak. Dat iets voor jou nutteloos lijk, betekend niet dat dat iets geen bestaansrecht heeft. Als het aan de wensen van sommigen voldoet lijkt me dat op zich genoeg. Stel dat die genen die het internet niks vinden het voor het zeggen hadden, dan hadden we hier deze discussie niet gehad. Wat wel vermakelijk is, is de mate waarin jij je "verzet" tegen dit product, alsof dit product een bedrijging voor jou muzikale wereldbeeld is ...jij hoeft toch geen gebruik te maken van dat product, toch? Beetje last van "Quixotisme"? Het is duidelijk dat jij belangen hebt bij dit product. Daardoor ben je op voorhand al ongeloofwaardig. Ik heb geen enkel belang en daar zit het grote verschil. Je doet erg geleerd en belerend over een product dat niets heeft bewezen. Het zijn niet meer dan verkooppraatjes. Daarmee houd je mensen voor de gek en daar houd ik niet zo van. Gek heh? Alvast voorruitlopend op je reactie: nee, ik heb geen slechte jeugd gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Het is een grappig idee, maar ik vind het fundamenteel fout om de oorspronkelijke muziek zo aan te tasten. Bij goede weergave gaat het erom zo dicht mogelijk bij het origineel te komen, precies zoals de muzikant het bedoeld heeft. Het is alsof je in een museum gekleurde lampen ophangt, want dat is "prettiger voor de ogen", maar zo zie je niet de kleuren die de kunstenaar gekozen heeft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Het is duidelijk dat jij belangen hebt bij dit product. Daardoor ben je op voorhand al ongeloofwaardig. Je doet erg geleerd en belerend over een product dat niets heeft bewezen. Het zijn niet meer dan verkooppraatjes. Daarmee houd je mensen voor de gek en daar houd ik niet zo van. Gek heh? Alvast voorruitlopend op je reactie: nee, ik heb geen slechte jeugd gehad. Hahaha, dat zijn een hele hoop veronderstellingen ... je duim moet wel erg lekker smaken. Voor de duidelijkheid, ik heb helemaal geen belang bij dit product, ik werk niet voor Klinkt Beter, word niet betaald of gesponsored voor mijn schrijven alhier, ik ben geen distributeur, inversteerder of patenthouder. Sterker nog, ik bezit zelf geen EVO, ik ben helaas momenteel niet in de gelegenheid geld te spenderen aan hardware. Maargoed, je zal dit vermoedelijk ook wel in twijfel trekken ... Dat ik dit een leuk product vind heeft meerdere redenen: Ten eerste omdat men "outside the box" durft te denken en een alternatief voor de standaard aan durft te bieden. Dat is lef hebben, daar je op je vingers natellen kan dat er altijd figuren zijn die zonder zich daadwerkelijk te verdiepen negativiteit zullen spuien. Iedereen weet dat iets "afkraker" vele malen makkelijker is dan iets constructiefs mee te delen daar voor negativiteit geen redelijkheid en kundigheid nodig is. Ten tweede omdat het product zelf naast het alternatief ook het gebruik van de standaard mogelijk blijft. Men heeft niet de pretentie dat een "vervanging" te zijn, maar een "alternatief" te bieden. Dit product laat de keuze aan de gebruiker, iets wat slechts zelden bij producten die "anders zijn" het geval is. Ten derde staat het enthausiasme van 1 van de mensen (ik ken slechts 1 persoon werkzaam voor Klink Beter) mij aan, die open staat voor suggesties, zich vol overgave inzet en non-stop probeerd het product beter te maken. Dat jij mij "geleerd" en "belerend" vindt doen zal mogelijk meer met jou dan met mij te maken hebben denk ik ... "Voor de gek houden" is ook een vreemde aanname ... of voel je je soms aangesproken? Hoe je jeugd is geweest zal mij verder een spreekwoordelijke worst wezen. Daar zijn we hier op dit forum niet voor, meen ik te weten, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Komt er eens iemand nieuws langs die inhoudelijk wat toe te voegen heeft met woorden die tot nadenken stimuleren, en deze op een positieve manier kan brengen, gaan we 'm op de persoon afzeiken! En weer is dat omwille van een product en commerciële motieven die alleen maar fout zijn als je zelf heel achterdochtig bent. Ik kan me voorstellen dat Roel het voor gezien gaat houden, maar wil wel zeggen dat ik aanvoel dat de meeste mensen hier best blij zijn met wat hij inbrengt. Liever niet weer iemand wegjagen die een eigen mening en input heeft en verder gewoon vriendelijk is. Het is al veel te 'ons kent ons' hier... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Hè hè, goed gezegd. Ik ben knap nieuwsgierig geworden, maar ik zie mijn handicaps. De Belgique is voor mij te ver, de moeite om de muziek over te zetten schrikt mij af, en de muzikale kennis om dit topic te bevatten ontbreekt mij. Maar dat maakt het fenomeen niet mindet boeiend, en als er zelfs zulke mooie apparaten voor zijn kàn het bijna niet anders of er is wat van aan. Kan me ook uit het verleden nog wel zo'n onderwerp herinneren. Het zou wat zijn als ze ook een plugin voor mijn/de Olive zouden hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Mij lijkt het een leuk (sub) onderwerp voor een volgende luister dag Ikzelf weet nog steeds niet wat ik van het 432hz geluid moet denken. De onderliggende theorie boeit mij persoonlijk niet zo (ik heb genoeg andere dingen om mijn denk energie in te steken). Maar de discussie lijkt nu een loopgraven gevecht te worden, dat schiet niet op (leert de geschiedenis). Zijn er nog goede samples te vinden op youtube of elders (die in de faq waren wat kort). Liefst van bekende muziek (ter vergelijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 @Mum. Er gaan ook treinen naar Gent (leuke stad) en zelfs naar Wetteren en de kaartjes in Belgie zijn een stuk goedkoper... Ik realiseerde me gisteren dat ik in een grijs verleden eens bij Frederic (=TS) thuis geweest ben in Gent (of was t nu Antwerpen?), toen nog "gewoon" consument (powerbuy via HT forum). Leuk te zien dat hij van zijn hobby zijn beroep gemaakt heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Hahaha, dat zijn een hele hoop veronderstellingen ... je duim moet wel erg lekker smaken. Voor de duidelijkheid, ik heb helemaal geen belang bij dit product, ik werk niet voor Klinkt Beter, word niet betaald of gesponsored voor mijn schrijven alhier, ik ben geen distributeur, inversteerder of patenthouder. Sterker nog, ik bezit zelf geen EVO, ik zit ben helaas momenteel niet in de gelegenheid geld te spenderen aan hardware. Maargoed, je zal dit vermoedelijk ook wel in twijfel trekken ... Dat ik dit een leuk product vind heeft meerdere redenen: Ten eerste omdat men "outside the box" durft te denken en een alternatief voor de standaard aan durft te bieden. Dat is lef hebben, daar je op je vingers natellen kan dat er altijd figuren zijn die zonder zich daadwerkelijk te verdiepen negativiteit zullen spuien. Iedereen weet dat iets "afkraker" vele malen makkelijker is dan iets constructiefs mee te delen daar voor negativiteit geen redelijkheid en kundigheid nodig is. Ten tweede omdat het product zelf naast het alternatief ook het gebruik van de standaard mogelijk blijft. Men heeft niet de pretentie dat een "vervanging" te zijn, maar een "alternatief" te bieden. Dit product laat de keuze aan de gebruiker, iets wat slechts zelden bij producten die "anders zijn" het geval is. Ten derde staat het enthausiasme van 1 van de mensen (ik ken slechts 1 persoon werkzaam voor Klink Beter) mij aan, die open staat voor suggesties, zich vol overgave inzet en non-stop probeerd het product beter te maken. Dat jij mij "geleerd" en "belerend" vindt doen zal mogelijk meer met jou dan met mij te maken hebben denk ik ... "Voor de gek houden" is ook een vreemde aanname ... of voel je je soms aangesproken? Hoe je jeugd is geweest zal mij verder een spreekwoordelijke worst wezen. Daar zijn we hier op dit forum niet voor, meen ik te weten, toch? U zou er beter aan doen eens een toontje lager te zingen en wat minder hoog van de toren te blazen. Waarschijnlijk bent u zelf zeer goed-gelovig en heeft u het hele huis vol staan met miskopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Komt er eens iemand nieuws langs die inhoudelijk wat toe te voegen heeft met woorden die tot nadenken stimuleren, en deze op een positieve manier kan brengen, gaan we 'm op de persoon afzeiken! En weer is dat omwille van een product en commerciële motieven die alleen maar fout zijn als je zelf heel achterdochtig bent. Ik kan me voorstellen dat Roel het voor gezien gaat houden, maar wil wel zeggen dat ik aanvoel dat de meeste mensen hier best blij zijn met wat hij inbrengt. Liever niet weer iemand wegjagen die een eigen mening en input heeft en verder gewoon vriendelijk is. Het is al veel te 'ons kent ons' hier... +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Los van alle getheoretiseer, meningen of wat dan ook: Iedere draaitafelaar kan dit voor zichzelf uitgebreid testen en beoordelen: Van 440Hz naar 432Hz is 2% langzamer. Stel je draaitafel 2% langzamer af en amuseer je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 +1 Komt er eens iemand nieuws langs die inhoudelijk wat toe te voegen heeft met woorden die tot nadenken stimuleren, en deze op een positieve manier kan brengen, gaan we 'm op de persoon afzeiken! En weer is dat omwille van een product en commerciële motieven die alleen maar fout zijn als je zelf heel achterdochtig bent. Ik kan me voorstellen dat Roel het voor gezien gaat houden, maar wil wel zeggen dat ik aanvoel dat de meeste mensen hier best blij zijn met wat hij inbrengt. Liever niet weer iemand wegjagen die een eigen mening en input heeft en verder gewoon vriendelijk is. Het is al veel te 'ons kent ons' hier... Helemaal mee eens. Mensen zo afzeiken is onbeschoft. Inhoudelijke discussies zijn prima, of je het nou met elkaar eens bent of niet. Welkom Roel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 JD heeft een PM Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 U zou er beter aan doen eens een toontje lager te zingen en wat minder hoog van de toren te blazen. Waarschijnlijk bent u zelf zeer goed-gelovig en heeft u het hele huis vol staan met miskopen. Ik zie dat je je spreekwoordenboek ter hand genomen hebt ... zoek deze dan eens op: "De pot verwijt de ketel ..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Komt er eens iemand nieuws langs die inhoudelijk wat toe te voegen heeft met woorden die tot nadenken stimuleren, en deze op een positieve manier kan brengen, gaan we 'm op de persoon afzeiken! En weer is dat omwille van een product en commerciële motieven die alleen maar fout zijn als je zelf heel achterdochtig bent. Ik kan me voorstellen dat Roel het voor gezien gaat houden, maar wil wel zeggen dat ik aanvoel dat de meeste mensen hier best blij zijn met wat hij inbrengt. Liever niet weer iemand wegjagen die een eigen mening en input heeft en verder gewoon vriendelijk is. Het is al veel te 'ons kent ons' hier... +1 Helemaal mee eens. Mensen zo afzeiken is onbeschoft. Inhoudelijke discussies zijn prima, of je het nou met elkaar eens bent of niet. Welkom Roel! Maakt u zich geen zorgen mensen ... "Ik ben niet van suiker". En speciaal voor Jongensdroom: "Waar er twee vechten ..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Ik zie dat je je spreekwoordenboek ter hand genomen hebt ... zoek deze dan eens op: "De pot verwijt de ketel ..." JD heeft een PM Nou stuur Roel dan ook maar een PM... die weet ook niet van ophouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Wind in een glas wordt haast een briesje.. Ik kan me best voorstellen dat als je beroepsmatig musicus (heet dat zo?) bent en je niet eens bent met deze "theorie", dat je het dan allemaal iets meer aantrekt. Niets minder menselijk, hopelijk blijft het daarbij. Ik zou nog steeds graag een paar links van goede voorbeelden willen zien (als die er zijn), zodat ik t op mn gemak nog eens kan beluisteren. Werkt het ook via een hoofdtelefoon. Ik kan natuurlijk heel goed googelen,maar wellicht pak ik dan weer de foute variant (bv http://terugnaar432hz.org/music.html ??) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Los van alle getheoretiseer, meningen of wat dan ook: Iedere draaitafelaar kan dit voor zichzelf uitgebreid testen en beoordelen: Van 440Hz naar 432Hz is 2% langzamer. Stel je draaitafel 2% langzamer af en amuseer je. Zeker, uitproberen kan nooit kwaad, nietwaar? Voor die genen die geen draaitafel hebben, zou je ook met software kunnen experimenteren. De meeste wave editors hebben de mogelijkheid een audio-file te pitchen c.q. te vertragen. Ook zijn er software players waarbij je de pitch verlagen kan. Mocht je niet precies weten hoe je dat doen, dan kan je wat simpele instructies vinden in wat blog artikeltjes die ik een tijdje geleden geschreven heb, eentje over real-time software players en eentje over Audacity (een simpele freeware wave editor die voor alle platformen beschikbaar is en dus door iedereen gebruikt kan worden). Niet alle software werkt overigens even goed, maar het geeft je wel een beetje een idee! Zeker voor liefhebbers van high-end geluidssystemen zullen de meeste programma's niet voldoen, zeker als je het via een PC/Laptop met een goedkope onboard audiokaart afspeelt. Ikzelf heb toegang tot een studio waar ik o.a. Pro Tools HD gebruik en goeie plugins gebruiken kan, maar niet iedereen heeft die luxe. Let dus niet teveel op mogelijke artifacts die door die goedkope software met envoudige algorithms veroorzaakt worden. Ik raad aan meer op de "ruimtelijkheid". "stereo-image" en "dimensionaliteit" te letten. En probeer het uit met verschillende stijlen muziek en artiesten. Zoals ik eerder al schreef kan het heel goed zijn dat niet alles even goed klinkt wanneer je aan muziek gaat zitten sleutelen dat af (gemixed en gemastered) is. Probeer het uit zou ik zeggen, wellicht vind je het wat, wellicht niet. Iedereen hoord het zelfde stukkie muziek anders (dat is ook waarom iedereen een andere voorkeur heeft wat merk en model betreft wanneer het om de "ideale hi-fi set" gaat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Nou stuur Roel dan ook maar een PM... die weet ook niet van ophouden Ik vat de hint ... ook ik zal inbinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 heb enkele vraagjes Wie van jullie, die aan de discussie deelneemt, heeft de EVO al gehoord? In 440 en 432? Secundo kGa effe Pjotr niet quoten Volgens wat ik begrepen heb over het EVO verhaal, verleden jaar al, en ik zou heel graag de bevestiging krijgen dat dat effektief zo is, verandert de tijdsduur van de track NIET als je deze via de EVO afspeelt in 440 of 432 ... Dus Peter 2% langzamer betekent 2% langere tijdsduur maar dat doet de EVO niet volgens wat ik begrepen had. Een song van 3min18 in 440 duurt deze in 432 via de EVO ook 3min18? Indien dit het geval is, kunnen we de discussie opnieuw starten EN alle gevalletjes op het internet waar het wel een verschil in tijdsduur oplevert niet gebruiken als bewijsmateriaal Voor men op mij schiet, ik heb totaal geen belang met dit profukt met Frederic enz enz. Ik stel gewoon objectieve vragen en hou mss een ietsiepietsie spiegel voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 (edited) Ik kan me best voorstellen dat als je beroepsmatig musicus (heet dat zo?) bent en je niet eens bent met deze "theorie", dat je het dan allemaal iets meer aantrekt. Niets minder menselijk, hopelijk blijft het daarbij. Ik kan natuurlijk heel goed googelen,maar wellicht pak ik dan weer de foute variant (bv http://terugnaar432hz.org/music.html ??) Ook binnen de gelederen der muzikanten is lang niet iedereen voor 432Hz als Concert Pitch en is er ook weerstand, voor zover men er uberhaupt van op de hoogte is. Het is verbazingwekkend hoe weinig de gemiddelde muzikant (dit is een generalizatie, dus niemand hier hoeft zich aangesproken te voelen) weet van de muziekgeschiedenis, de ontwikkeling van de hoogte van de concert pitch en hoe weinig men eigenlijk weet van Temperamenten. Over het algemeen weten met name Klassiek aan het Conservatorium opgeleide muzikanten en componisten er wel het een en ander van, maar het merendeel van de overige muzikanten komt niet veel verder dan het opnoemen van de huidige Concert Pitch en eventueel het Temperament. Uitleg hoe en waarom zit daar vaak al niet meer bij. Een deel van het "verzet" van sommige muzikanten tegen "een alternatieve pitch" heeft te maken met het feit dat lang niet alle instrumenten met deze pitch werken kunnen. Vaak is een instrument "deel van de familie" voor een muzikant, en familie zet je niet aan de kant. Sommige web-sites en blogs zijn wat mij betreft ook veel te aggresief in hun benadering, waar de meest fantastische claims worden gemaakt, historisch incorrecte verhalen worden vermeld en pseudo-scientific bla bla op tafel word gelegt. Dat alles helpt in iedergeval niet echt bij de ontwikkeling en acceptatie van dit alternatieve concept. Het is dus ook niet vreemd dat muziekanten die kennis van zake hebben er met opgetrokken wenkbrouwen naar kijken. --- Ik ben zelf saxofonist en heb dus problemen met 432Hz als pitch. Mijn instrumenten zijn bijzonder slecht te intoneren wanneer ik meer dn 2-3Hz lager of hoger pitch. Dat wil overigens niet zeggen dat ik dus het hele concept maar aan de kant gooi. Zelfs als 432Hz als een officiele Concert Pitch geaccepteerd zou worden, zullen er genoeg muzikanten zijn die gewoon door blijven spelen in 440Hz. En, voor die instrumenten die niet met 432Hz overweg kunnen zullen t.z.t. wel instrumenten ontworpen worden. De ene pitch hoeft de andere niet te vervangen wat mij betreft. Ik vind dat een ieder altijd vrij moet zijn te kunnen kiezen. Ik ben mogelijk een van de meest kritische Nederlandse muzikanten die zich met dit concept bezig houd. Ik heb inmiddels al vele mythes en pseudo-scientific gedoe ge-debunkt. Dat word niet altijd in dank afgenomen binnen wat je de "432Hz Community" zou kunnen noemen. Ik heb die persoon die ik ken van Klink Beter ook zo nu en dan ook op bepaalde zaken gewezen. Maar meer dan op dingen wijzen doe ik niet, het is de verantwoordelijkheid van een ieder voor wat hij/zij zegt/schrijft/doet. Ikzelf sta zowiezo wat neutraler in de hele discussie, ben dus niet voor 432Hz als vervanging van 440Hz, maar als mogelijk alternatief. Ik zou zelf ook meer vrijheid zien willen wat betreft het gebruik van Temperamenten. De meeste muzikanten wagen zich daar niet aan, omdat ze niet weten hoe het publiek daar op reageren zal (naast dat lang niet alle instrumenten uberhaupt van temperament weizigen kunnen). De mogelijkheid hebben van keus, een grotere diversiteit, daar gaat het om. Overigens word 432Hz wellicht nooit een "officiele" pitch en blijft het concept meer "underground" ... wie zal het zeggen. Edited 30 oktober 2014 by RoelsWorld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Volgens wat ik begrepen heb over het EVO verhaal, verleden jaar al, en ik zou heel graag de bevestiging krijgen dat dat effektief zo is, verandert de tijdsduur van de track NIET als je deze via de EVO afspeelt in 440 of 432 ... Dus Peter 2% langzamer betekent 2% langere tijdsduur maar dat doet de EVO niet volgens wat ik begrepen had. So what? Het gaat toch om de klankmatige impressie? Dat je dan ook langer muziek hebt is dan een bonus Maar zonder gekheid als alles 2% langzamer speelt zul je dat niet zo merken als de klankmatige verandering. Wel de intonatie veranderen maar niet de snelheid is een behoorlijk stevige ingreep in het bronmateriaal qua signaal processing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Ik kan natuurlijk heel goed googelen,maar wellicht pak ik dan weer de foute variant (bv http://terugnaar432hz.org/music.html ??) Ikzelf heb niets met die "terugnaar432hz.org" web site, daar ik de suggestie die van die naar uitgaat historisch onjuist acht. 432Hz is nooit een pitch standaard geweest, er zijn geen gedocumenteerde historische bewijzen voor, geen historische stemvorken en ontdanks dat er wel vaak beweerd word dat oude instrumenten vroeger allemaal in 432Hz gestemd werden ben ik daar nog niet veel fysiek bewijs (instrumenten zelf) van tegen gekomen. 435Hz (Diapason Normal) daarintegen was wel de officiele Concert Pitch in Frankrijk (bij wet vast gelegt) vanaf 1859 tot WW2. Instrumenten voor die pitch (waaronder ook saxofoons) werden tot WW2 dan ook voor de Franse markt gemaakt in Frankrijk, Belgie en Duitsland. Je komt die instrumenten overigens nog maar zelden tegen. Al begin 1900 gebruikte men in Europa 440Hz (behalve deels in Frankrijk dan) en na WW2 ook in Frankrijk. Dus "terug" naar 432Hz kunnen we niet gaan, daar 432Hz nooit een officiele noch onofficiele pitch geweest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 http://www.audioclub-limburg.nl/verslag/musical-reality-ft-klinkt-beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 http://www.audioclub-limburg.nl/verslag/musical-reality-ft-klinkt-beter Frederic zat er bij die bespreking 2Hz naast wanneer het over Frankrijk en pitch gaat. Ik heb hem dat kort geleden ook meegedeeld. Bach heeft veel verschillende Concert Pitches gebruikt. Hij was overigens niet de enige, zoals veel componisten uit zijn en opvolgende perdioden (zoals o.a. Mozart) heeft Bach in verschillende landen gewerkt. Zoals gebruikelijk was schreven componisten ook muziek voor kerk orgels (Pitchpipe) en Bach ook. In die periode waren orgels in Engeland gestemd rond A4=360Hz terwijl de orgels in Duitsland rond A4=460Hz gestemd waren. Een componist paste zich dus aan bij de locale standaard. Componisten en muzikanten waren toen een stuk flexibeler dan velen tegenwoordig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts