Jump to content

Verjaardagsshow 432 EVO op 15 en 16 november

Klinkt Beter
 Share

Recommended Posts

So what? Het gaat toch om de klankmatige impressie? Dat je dan ook langer muziek hebt is dan een bonus :D

Maar zonder gekheid als alles 2% langzamer speelt zul je dat niet zo merken als de klankmatige verandering. Wel de intonatie veranderen maar niet de snelheid is een behoorlijk stevige ingreep in het bronmateriaal qua signaal processing.

Het is een behoorlijke uitdaging om die +- 2% goed te krijgen, zie ook de FAQ waarom deze keuze.

http://432evo.be/index.php/faq

Zeker voor high-res en de zwaardere DSD bestanden (denk aan DSD128 en DSD256 en weldra DSD512) is dit een behoorlijke proef voor veel low power moederborden die in streamers/muziekservers zitten. De moederborden zoals bvb gebruikt door Audio Aan Zee (wij modificeren AAZ's naar 432 EVO's) trekken de zwaardere bestanden niet. De SOtM SMS-1000 ging bij launch op de X-FI maar tot 24/96.

De evo's doen 768 Khz PCM en DSD256 zonder moeite met 432 Hz omzetting.

Onze methode wordt steeds sneller, en gaat tegelijkertijd ook beter klinken. Dit kan allemaal via software updates, we hebben onze eigen update server.

Maar er wordt kritisch geluisterd alvorens we iets uitrollen, als het niet beter klinkt geraakt het niet op de update server.

Ik heb een paar muzikanten die mijn beta testers zijn alvorens we updates uitrollen. Uiteraard nadat we zelf eerst kritisch hebben geluisterd.

Lees de testimonials maar na: onze klanten zijn soms zo onder de indruk na zo'n update dat ze ons spontaan mails sturen.

Ja ja Pjotr, niets hoeft, maar als het beter klinkt, klinkt het beter, nietwaar?

En erg leuk als je het op je eigen draaitafeltje eens kan beproeven. Nu nog een aangepaste stroboscoop, ik was al aan het zoeken, maar moet toch de hulp van Duck inroepen. Duck! Duck! Duhuck!

Hallo,

Als ik het allemaal goed begrijp is zo' n EVO dus GEEN hifi apparaat.

Bij hifi streef je een zo goed mogelijke weergave van het orgineel na.

Als je daaraan gaat sleutelen, is het dus geen orgineel meer.

Waarom hebben de musici de uitvoering niet met de 432 hz als uitgangspunt genomen?

Dat was hun keuze en die respecteer ik. Punt!

Het vergelijk met de gekleurde lampen in het museum vind ik een erg sterke die de kern van de zaak raakt.

Dus voor mij nooit een EVO.

Groet,

Leobus

Ja ja Pjotr, niets hoeft, maar als het beter klinkt, klinkt het beter, nietwaar?

En erg leuk als je het op je eigen draaitafeltje eens kan beproeven. Nu nog een aangepaste stroboscoop, ik was al aan het zoeken, maar moet toch de hulp van Duck inroepen. Duck! Duck! Duhuck!

Kun je zelf maken. Een standaard stroboscoop voor 50 Hz en 33 1/3 Rpm heeft 180 streepjes. wil je hem geschikt maken voor langzamer dan moet ie meer streepjes hebben.  Voor 2% langzamer 2% meer streepjes, oftewel 180 x 1,02 = 183,6 streepjes. Nu kun je alleen maar hele streepjes hebben. Afronden dus op 184.

Zo'n schijfje kun je maken met Adobe Illustrator (en waarschijnlijk ook een ander tekenpakket). Daar zit een functie in om een ster te tekenen met een x aantal punten. Je maakt dan een ster met een buitendiameter van 100mm, Een binnendiameter van 0mm en 184 punten. Uitprinten en de schaar ter hand nemen :D

Hè hè, goed gezegd.

Ik ben knap nieuwsgierig geworden, maar ik zie mijn handicaps. De Belgique is voor mij te ver, de moeite om de muziek over te zetten schrikt mij af, en de muzikale kennis om dit topic te bevatten ontbreekt mij.

Maar dat maakt het fenomeen niet mindet boeiend, en als er zelfs zulke mooie apparaten voor zijn kàn het bijna niet anders of er is wat van aan. Kan me ook uit het verleden nog wel zo'n onderwerp herinneren.

Het zou wat zijn als ze ook een plugin voor mijn/de Olive zouden hebben.

Ja, dat zou het zeker, Marc! Volgens mij zou dat kunnen lukken ook, en ik geloof dat jij daar best verstand van hebt, dus ontwikkel er een! :) Ik zal 'm afnemen, want benieuwd naar de mogelijkheid om daarmee te spelen...

En in tegenstelling tot Wil ben ik juist geïntersseerd geraakt in dat Evo-apparaat...

Ook niet als deze op 440 heel mooi speelt Leobus ... en niet aan het origineel raakt? (stout van mij ik weet het ;) )

Dan moet je naar geen enkel schilderij gaan kijken maar naar het zuiden rijden en daar de kleurenpracht aanschouwen die de impressionisten trachten vast te leggen :)

kWil maar zeggen dat ieder museum ander licht heeft, ander kunstlicht en  ander zonlicht  ... toch ben ik blij als een overzichtstentoonstelling in België neerstrijkt

Mij lijkt het een leuk (sub) onderwerp voor een volgende luister dag :)

Ikzelf weet nog steeds niet wat ik van het 432hz geluid moet denken. De onderliggende theorie boeit mij persoonlijk niet zo (ik heb genoeg andere dingen om mijn denk energie in te steken).

Maar de discussie lijkt nu een loopgraven gevecht te worden, dat schiet niet op (leert de geschiedenis).

Zijn er nog goede samples te vinden op youtube of elders (die in de faq waren wat kort). Liefst van bekende muziek (ter vergelijk)

Die zgn. 'onderliggende theorie' is toch gewoon fundamentele muziekleer? Niets nieuws onder de zon, alleen de mogelijkheid om digitaal in te grijpen in wat anders bijna niet te doen is. Een beetje zoals de digitale doka. Die maakt dingen makkelijk waar je vroeger, chemisch gezien, heel wat voor in de mars moest hebben.

En ja, er is erg veel te vinden op youtubeyoutube over verschillende toonsystemen en stemming - genoeg om een eigen mening te vormen.

Hee Stef, zoiets dacht ik ook. Een kunstschilder werkt vaak in een studio met véél buitenlicht, grote ramen (niks voor de audiofiel dus, bedenk ik me), maar de schilderijen komen te hangen in huiskamers met lamplicht 's avonds. Als je het dan beter wilt zien, moet je daglichtlampen ophangen. Dat is m.i. net zoiets als een EVO.

En als er iemand is die wil beweren dat zijn of haar setje de WERKELIJKHEID weergeeft, wil die zich dan subiet melden?

Kun je zelf maken. Een standaard stroboscoop voor 50 Hz een 33 1/3 Rpm heeft 180 streepjes. wil je hem geschikt maken voor langzamer dan moet ie meer streepjes hebben.  Voor 2% langzamer 2% meer streepjes, oftewel 180 x 1,02 = 183,6 streepjes. Nu kun je alleen maar hele streepjes hebben. Afronden dus op 184.

Zo'n schijfje kun je maken met Adobe Illustrator (en waarschijnlijk ook een ander tekenpakket). Daar zit een functie in om een ster te tekenen met een x aantal punten. Je maakt dan een ster met een buitendiameter van 100mm, Een binnendiameter van 0mm en 184 punten. Uitprinten en de schaar ter hand nemen :D

Mooi, daar kan ik wat mee. Een andere draaitafel zoals Duck voorstelt, dat is niks voor mij. Ga eens wat proberen met Gimp. Thanks

Ja, dat zou het zeker, Marc! Volgens mij zou dat kunnen lukken ook, en ik geloof dat jij daar best verstand van hebt, dus ontwikkel er een! :) Ik zal 'm afnemen, want benieuwd naar de mogelijkheid om daarmee te spelen...

En in tegenstelling tot Wil ben ik juist geïntersseerd geraakt in dat Evo-apparaat...

Jemig, de heren van de EVO zijn er drie volle jaren mee bezig geweest, en mumsoft maakt er gauw eentje voor de Olive. Hup. :o

Maar intrigerend is het.

Nu naar de keuken, koken.

Tot laters

Ja ja meneer Kinkt Beter, dat zal allemaal best en geloof ik allemaal wel maar voor mijn hoeft dat allemaal niet om van muziek te kunnen genieten.

Toch voegt ook die mededeling volgens mij heel weinig tot niets toe aan een topic, dat er nota bene WEL over gaat...

Men geniet van muziek omdat de beleving in orde is.

Van de 1000 manieren om die beleving te manipuleren is dit er één die relatief onbekend is en gereed voor toepassing.

Voorts is er geen holle commerciële praat aan de orde hier. Geïrriteerd of ongeïrriteerd verzet tegen zulke nieuwigheden brengt enkel datgene terug, waar we hier juist mee klaar dachten te zijn...

@ Stef en Mumsoft.

Ook als de EVO de 440 hz versie goed weergeeft, wil ik hem niet. Ik ga niet betalen voor een ontwikkeling/apparaat die/dat iets overbodigs doet.

En van die schilderijen: ieder zichzelf respecterend museum zal de belichting zo aanpassen dat de kleuren zoveel mogelijk het orgineel benaderen. Dus niks kleurverandering. Dat ze het orgineel misschien net niet weten te reproduceren is hetzelde verhaal als wat wij met onze setjes hebben. De intentie blijft echter zo natuurlijk mogelijke reproductie. De intentie van de EVO ontwikkelaars is echter een moedwillige verandering in (klank)kleur.

Groet,

Leobus

Toch voegt ook die mededeling volgens mij heel weinig tot niets toe aan een topic, dat er nota bene WEL over gaat...

Het ging er om dat meneer Klinkt Beter mij als kapstok gebruikte (onterecht quote) om zijn verhaal te doen. Dat verhaal had geen betrekking had op wat ik meldde. Maar dank voor je moralisme.

Hee Stef, zoiets dacht ik ook. Een kunstschilder werkt vaak in een studio met véél buitenlicht, grote ramen (niks voor de audiofiel dus, bedenk ik me), maar de schilderijen komen te hangen in huiskamers met lamplicht 's avonds. Als je het dan beter wilt zien, moet je buitenlichtlampen ophangen. Dat is m.i. net zoiets als een EVO.

En als er iemand is die wil beweren dat zijn of haar setje de WERKELIJKHEID weergeeft, wil die zich dan subiet melden?

Zeker Marc en jouw set geeft ook een andere "belichting" dan destijds bij de opname en de set bij de productie. In Hi-End land is hel en verdoemenis uitgesproken over de simpele hoog/laag klankregeling op veel versterkers om de klankbalans een beetje naar smaak aan te passen. Dat is Not Done. Komt er een sophisticated apparaat wat wel weer de klankbalans verandert is het ineens spannend :blink:

En van die schilderijen: ieder zichzelf respecterend museum zal de belichting zo aanpassen dat de kleuren zoveel mogelijk het orgineel benaderen. Dus niks kleurverandering. Dat ze het orgineel misschien net niet weten te reproduceren is hetzelde verhaal als wat wij met onze setjes hebben. De intentie blijft echter zo natuurlijk mogelijke reproductie. 

Nuja, als elk museum per werk een apparte kamer zou hebben, zou dat kunnen. Echter in een museum delen vele werken - vaak van verschillende schilders - soms zelfs uit verschillende perioden en slechts op onderwerp passend - bij elkaar in 1 kamer. Waar de schilders hun werk maakten zal per werk verschillen, en dus het light ook. Daarbij komt ook nog eens dat het moment op de dag of avond danwel nacht dat het schilderij gemaakt is zal verschillen van werk tot werk, zoals ook een zelfde locatie van seizoen tot seizoen en van dag tot dag ander licht kan hebben.

Musea gebruiken verder verschillende lichtsystemen en ook de hoeveelheid licht wisselt van museum tot museum. Er is daar geen wettelijke standaard voor.

Musea hebben verder ook verschillende kleur wanden - hetgeen ook effect heeft op hoe het werk "op ons afkomt" en zelfs een lijst kan effect hebben op hoe we een schilderij zien.

Dan is er verder nog zoiets als "de tand des tijds" ... de verf die jij op het doek ziet, zal niet precies dezelfde intensie meer hebben als toen de schilder het op het doek smeerde. Zelfs de beste restaurateur kan oude verf niet als nieuw doen uitzien.

En, vervolgens kan de visuele waarneming van persoon tot persoon anders zijn. Niet iedereen ziet de zelfde kleuren in de zelfde intensie.

De "werkelijkheid" benaderen is voor vrijwel alles behoorlijk subjectief, zeker als we die "werkelijkheid" bazeren op waarneming via onze zintuigen.

Ook als de EVO de 440 hz versie goed weergeeft, wil ik hem niet. Ik ga niet betalen voor een ontwikkeling/apparaat die/dat iets overbodigs doet.

Je bent niet verplicht dat feature te gebruiken. Zelfs zonder de 432 Hz live omzetting overtreft de EVO zonder moeite duurdere muziekservers, heb hier er eentje van 4.000 staan van Koreaanse originele (heeft 6moons prijzen gewonnen) en heb ook een paar Audio Aan Zee's staan (allemaal minder), en één van onze peers heeft al vergeleken met Aurender (ook Korea). Mocht de duurste Aurender beter zijn dat de EVO (met 432 Hz plugin uit) dan kan je 2.500 € winnen (die challenge hebben we reeds op qualityhifi.nl gepost). Ons doel is klankmatig de beste streamer te bouwen, zonder cost not object prijzen te rekenen.

Maar op 6moons kon je lezen dat de duurste Aurender amper beter is dan een mac mini, dus twijfelachtig ;)

Als ik echter kijk naar wat er in zo'n Aurender zit: onwaarschijnlijk. Toegeven, ze hebben een mooiere app, maar daar betaal je een 12.000 euro premium voor.

Onderaan de challenge, die ik gerust ook wil toelaten voor de duurste Aurender: http://www.qualityhifi.nl/July_2014/432_Hz_revolutie_van_Klinkt_Beter.html

Je bent niet verplicht dat feature te gebruiken. Zelfs zonder de 432 Hz live omzetting overtreft de EVO zonder moeite duurdere muziekservers, heb hier er eentje van 4.000 staan van Koreaanse originele (heeft 6moons prijzen gewonnen) en heb ook een paar Audio Aan Zee's staan (allemaal minder), en één van onze peers heeft al vergeleken met Aurender (ook Korea). Mocht de duurste Aurender beter zijn dat de EVO (met 432 Hz plugin uit) dan kan je 2.500 € winnen (die challenge hebben we reeds op qualityhifi.nl gepost). Ons doel is klankmatig de beste streamer te bouwen, zonder cost not object prijzen te rekenen.

Maar op 6moons kon je lezen dat de duurste Aurender amper beter is dan een mac mini, dus twijfelachtig ;)

Als ik echter kijk naar wat er in zo'n Aurender zit: onwaarschijnlijk. Toegeven, ze hebben een mooiere app, maar daar betaal je een 12.000 euro premium voor.

Onderaan de challenge, die ik gerust ook wil toelaten voor de duurste Aurender: http://www.qualityhifi.nl/July_2014/432_Hz_revolutie_van_Klinkt_Beter.html

Het is natuurlijk mooi dat jullie zo'n goede gewone streamer gebouwd hebben. Nog mooier dat hij niet zo duur is, maar hij zou even goed zijn en nog minder kosten als de 432 hz functie er niet in zat. Wordt het vergelijk met de anderen nog mooier. :)

Groet,

Leobus