RoelsWorld Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 (edited) Trouwens, even tussen door ...Als je denkt dat wat je hoord via je hi-fi set het werkelijke geluid is, dan heb je dat mis. Het is echt zeldzaam dat je een studio opname of live opname via een medium hoort dat de pure ongemixde en ongemasterde werkelijkheid weer geeft. Bepaalde opnames, bijvoorbeeld van een kerkkoor in een katedraal zal er van de locale akoestiek gebruikt worden gemaakt en worden microfoons op specifieke plekken geplaatst. Maar de meeste studio opnamen worden "droog" opgenomen en de ruimtelijkheid onstaat in de mix. Bij sommige muzieksoorten word er minder gesleutelt tijdens de mix en de mastering, maar bij de meeste opnames word gewerkt met equalizers, compressoren en verschillende type effecten. Natuurlijk zal bij niet elke stijl even veel compressie gebruikt worden. Er zijn verschillende methodes wat compressie betreft en in hoeveel "stappen" de compressie uitgevoerd word kan ook verschillen.Zelfs bij de wat oudere opnames, bijvoorbeeld Jazz recordings in de jaren 60 werd op een analoge manier "gesleuteld" aan het geluid. Elk microfoon merk en type genereerd een eigen geluid, en dat geld ook voor amps en mixers en tape decks. Door het kiezen voor een bepaalde combi van de hardware konden muzikanten ook toen al "sleutelen" aan hoe ze op de opname zouden moeten klinken. Zo word er tegenwoordig door sommige muzikanten ook gekozen door het opnemen op tape (vanwege de tape saturation) i.p.v. een computer.Er muzikanten die een zo natuurgetrouw geluid opgenomen willen hebben. Maar er zijn er ook velen die juist door de mogelijkheden die een studio bied hun muziek een klank en "dimensie" konden geven die alleen in hun fantasie mogelijk was en in werkelijkheid nooit zo uitgevoerd zou kunnen worden. ---Verder lijkt elke hi-fi fan een andere voorkeur te hebben wat betreft de amp, speakers, kabels, et cetera, waardoor het zelfde stukkie muziek van set tot set anders klinkt. Je keuze voor die specifieke setup is niet de "werkelijke" sound, maar jou persoonlijke interpretatie c.q. voorkeur ervan, zoals jij de "werkelijkheid" wenst te horen.---Ja, de EVO beinvloed de klank meer dan een gebruikelijke CD of platenspeler maar zelfs de keuze van een CD of Platenspeler beinvloed hoe iets klinkt.Uiteindelijk zal het de meeste muzikanten er niet om gaan of jij hun muziek hoord zoals ze dat zelf horen. Ik kan uit eigen ervaring melden dat een muzikant sowiezo heel anders naar een opname luisterd dan de gemiddelde luisteraar / fan. Elke weldenkende muzikant zal verder ook niet verwachten dat de luisteraar het zelfde "verhaal" hoort als dat zij denken t vertellen. Wat de meeste muzikanten willen is envoudig, dat jij geniet van hun werk en er iets "uithaalt" dat jou inspireerd en gelukkig maakt.---Anyway ... het hi-fi-fan argument van een "zo realistisch mogelijke weergave" heb ik persoonlijk dus altijd een wat onzinnige gevonden. Als het goed is ben je op zoek als luisteraar naar een methode waardoor je maximaal genieten kan van muziek, een methode waarbij je het meeste "geraakt" word. En die methode verschilt van persoon tot persoon, we zijn tenslotte allen verschillend, evenals onze waarneming van de wereld om ons heen verschillend is.Als voor sommigen de EVO kan helpen in het bereiken van die persoonlijke "werkelijkheid" dan doet het apparaat wat het dient te doen. Edited 30 oktober 2014 by RoelsWorld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Nee, de Aurender is amper beter dan een MAC mini. Precies, en de EVO is ongeveer even goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 30 oktober 2014 Author Report Share Posted 30 oktober 2014 Precies, en de EVO is ongeveer even goed EVO is beter en Klinkt Beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Het zou ook niet best zijn als het anders was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 EVO is beter en Klinkt Beter "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 Beste Praatjesmaker, niets staat je in de weg om die € 2500 in de wacht te slepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 30 oktober 2014 Report Share Posted 30 oktober 2014 "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" Ben langzamerhand wel heel nieuwsgierig geworden hoe die WC-eend nu precies klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 30 oktober 2014 Author Report Share Posted 30 oktober 2014 Wij van WC eend vinden spontane reacties van onze klanten leuk ...Weer een reactie binnen per mail: Van de gelegenheid maak ik gebruik om je te zeggen dat we al veel genoten hebben van de combinatie. Een van de grootste verschillen met vroeger is dat ik nu na uren geen gevoel van luistermoeheid krijg, omdat alles veel natuurlijker klinkt. Enig nadeel: de nachten worden korter....Nagenoeg heel mijn cd collectie is geript. En daar zat bij het beluisteren ervan aardig wat rommel tussen. Die is verwijderd. Binnenkort start het streamen in hoge resolutie. Kijk er nu al naar uit. En deze klant is een muzikant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 30 oktober 2014 Author Report Share Posted 30 oktober 2014 Ben langzamerhand wel heel nieuwsgierig geworden hoe die WC-eend nu precies klinkt. Altijd welkom op onze opendeur, of bij één van de dealers. In NL hebben we http://www.avihifi.eu/ als verdeler, hij heeft de beste versie staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Wat betreft die Challenge, geldt dat ook voor gemodificeerde apparaten? Anders wil ik mijn O-live wel in de strijd gooien. Vraag ik aan Ove om samen te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Beste Praatjesmaker, niets staat je in de weg om die € 2500 in de wacht te slepen. De Praatjesmaker zit bij EVO, en mijn steun heeft ie! De challenge luidt: Wie een klankmatig betere streamer/muziekserver dan de 432 EVO kan laten horen onder gecontroleerde omstandigheden, krijgt van ons een netto bedrag van € 2.500. Leuke actie die natuurlijk nooit iemand kan winnen. Wat dat betreft vind ik het bedrag eigenlijk veel te laag. Waarom geen €100.000? Wat die "gecontroleerde omstandigheden" zijn, wordt niet verduidelijkt en niemand kan ooit aantonen dat iets beter klinkt, want dat is altijd gebaseerd op subjectieve waarneming. Bovendien beweer ik ook niet dat een Mac Mini beter klinkt; ik ben van mening dat alle goede streamers even goed klinken. Mijn stelling is dat er tussen de Mac Mini, de EVO en de Aurender geen klankmatige verschillen zijn. Dat gezegd hebbende: als EVO een goede streamer met goed gebruiksgemak en een redelijke prijs aanbiedt, wens ik ze oprecht alle succes. De 432Hz omzetting zie ik als een hele aardige innovatieve toonregeling, maar niet voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 (edited) Ik ga uit van eerlijkheid, en winnen, ach, dat hoeft voor mij niet. Gezien de subjectiviteit die helaas/gelukkig altijd een grote rol speelt, zou het kunnen dat ik mijn O-live beter vind klinken, en Klinkt Beter de EVO. Kan, geeft niks. Maar dat verwacht ik niet, want ik heb nu eenmaal (met mijn subjectieve oren) de beste streamer te wereld, en als je ook zulke oren hebt hoor je dat wel. En stel dat ik dan 2500 euro win, dan hoef ik dat niet, maar opteer ik liever voor het ontwikkelen (in samenwerking) voor een plug-in voor de Olive. Daar hebben meer mensen wat aan. Gaat dat niet, dan weet ik nog wel een goed doel. En vind ik gek genoeg de EVO zelf beter klinken, nou dan zal ik niet aarzelen de beste aan te schaffen. Koopt Belgische waar, dan helpen wij elkaar! Edited 31 oktober 2014 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Zekers. Morgen op naar Belgie om bier te kopen (westvleteren, oostvleteren etc.) Alle gekheid op een stokkie, Ik zie dat Klinkt Beter meer moois verkoopt Auralic, SOtM, dat zijn best interessante merken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 31 oktober 2014 Author Report Share Posted 31 oktober 2014 De Praatjesmaker zit bij EVO, en mijn steun heeft ie! De challenge luidt: Wie een klankmatig betere streamer/muziekserver dan de 432 EVO kan laten horen onder gecontroleerde omstandigheden, krijgt van ons een netto bedrag van € 2.500. Leuke actie die natuurlijk nooit iemand kan winnen. Wat dat betreft vind ik het bedrag eigenlijk veel te laag. Waarom geen €100.000? Wat die "gecontroleerde omstandigheden" zijn, wordt niet verduidelijkt en niemand kan ooit aantonen dat iets beter klinkt, want dat is altijd gebaseerd op subjectieve waarneming. Subjectieve waarnemingen kan je wel aantonen. Daarvoor zijn blinde testen. Als 80% van een voldoende grote groep, zeg maar een zaaltje vol zoals in een typische audioclub (dus zeker 20+), de concurrent beter vindt, dan wint de uitdager 2500 euro. Dit wil zeggen over alle random trials heen, zet iemand meer preferenties bij de concurrent (die per trial random is, de persoon weet dus niet per trial wat a en b is), dan verkiest die kandidaat de concurrent. Wij zullen zelfs zo'n zaaltje sponsoren ( hotel vlakbij ) om zulke groep te hosten. Challenge geldt enkel voor orginele seriemodellen die je via een dealernetwerk kan krijgen. Dus Aurender, Lumin, Olive, Naim, Linn, ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 31 oktober 2014 Author Report Share Posted 31 oktober 2014 Ik ga uit van eerlijkheid, en winnen, ach, dat hoeft voor mij niet. Gezien de subjectiviteit die helaas/gelukkig altijd een grote rol speelt, zou het kunnen dat ik mijn O-live beter vind klinken, en Klinkt Beter de EVO. Kan, geeft niks. Maar dat verwacht ik niet, want ik heb nu eenmaal (met mijn subjectieve oren) de beste streamer te wereld, en als je ook zulke oren hebt hoor je dat wel. En stel dat ik dan 2500 euro win, dan hoef ik dat niet, maar opteer ik liever voor het ontwikkelen (in samenwerking) voor een plug-in voor de Olive. Daar hebben meer mensen wat aan. Gaat dat niet, dan weet ik nog wel een goed doel. En vind ik gek genoeg de EVO zelf beter klinken, nou dan zal ik niet aarzelen de beste aan te schaffen. Koopt Belgische waar, dan helpen wij elkaar! Welke Olive heb je ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 31 oktober 2014 Author Report Share Posted 31 oktober 2014 Zekers. Morgen op naar Belgie om bier te kopen (westvleteren, oostvleteren etc.) Alle gekheid op een stokkie, Ik zie dat Klinkt Beter meer moois verkoopt Auralic, SOtM, dat zijn best interessante merken De klassiekers, maar vergeet zeker niet Delirium Tremens op je shopping lijstje. http://delirium.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 De klassiekers, maar vergeet zeker niet Delirium Tremens op je shopping lijstje. http://delirium.be/ Pas op met dat Roze Olifantjes bier, je gaat er van achteruit fietsen! ( hard drugs ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 31 oktober 2014 Author Report Share Posted 31 oktober 2014 Pas op met dat Roze Olifantjes bier, je gaat er van achteruit fietsen! ( hard drugs ) Valt nog mee, Duvel is zwaarder, maar Delirium is veel verfijnder. Niet voor niets prijzen gewonnen: Delirium Tremens was named as "Best Beer in the World" in 2008 at the World Beer Championships in Chicago, Illinois, USA. Ook zeer lekker maar vrij onbekend: "nog eentje" (de lichtbruine variant) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Valt nog mee, Duvel is zwaarder, maar .......................... Nou, vertel mij maar eens waarom Duvel zwaarder is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Subjectieve waarnemingen kan je wel aantonen. Daarvoor zijn blinde testen. Als 80% van een voldoende grote groep, zeg maar een zaaltje vol zoals in een typische audioclub (dus zeker 20+), de concurrent beter vindt, dan wint de uitdager 2500 euro. Dit wil zeggen over alle random trials heen, zet iemand meer preferenties bij de concurrent (die per trial random is, de persoon weet dus niet per trial wat a en b is), dan verkiest die kandidaat de concurrent. Wij zullen zelfs zo'n zaaltje sponsoren ( hotel vlakbij ) om zulke groep te hosten. Challenge geldt enkel voor orginele seriemodellen die je via een dealernetwerk kan krijgen. Dus Aurender, Lumin, Olive, Naim, Linn, ....... Welke Olive heb je ? Even tussendoor , ik heb een Olive 4. Daarvan heb ik er 3, teneinde de O-live (die ik zo ben gaan noemen ter onderscheid van de broertjes) t.z.t. overeind te kunnen houden. Het leidt voor mij geen twijfel, of een Olive 4 zo-uit-de-doos gaat het afleggen in de Challenge. De laatste die ik tweedehands overnam kwam met wat muziek erop en die klonk horible. Dat deed de O-live in het begin ook, dus kocht ik er een fatsoenlijke DAC bij, zoals zoveel bezitters. Daarna is hij gemodificeerd, evenwel is er geen enkel onderdeeltje vervangen, dus technisch is hij nog origineel. Dat maakte de DAC overbodig, bleek mij na enige tijd. De recensent van de Café Engels Audio Show was hier van de week, en schreef mij: "Die ruimtelijkheid bij jou heb ik nog nooit eerder gehoord." Jammer dat gemodificeerde apparaten niet mogen meedoen, maar begrijpelijk is het wel. Tenslotte bevat elk apparaat en elke muziekdrager zoveel meer potentie dan af-fabriek, dat je er niet aan kunt beginnen daar wedstrijdjes voor te organiseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinkt Beter Posted 31 oktober 2014 Author Report Share Posted 31 oktober 2014 Wie was die reviewer dan wel? Stuur hem maar naar Klinkt Beter. Een standaard Olive 4HD is zeker geen concurrent, hebben ze zelf nog verkocht. En "Daarna is hij gemodificeerd, evenwel is er geen enkel onderdeeltje vervangen, dus technisch is hij nog origineel. Dat maakte de DAC overbodig, bleek mij na enige tijd" lijkt wel een contradictie, hoe kan je nu iets modden zonder aan de hardware te komen .... Recent nog een 3HD via USB aangesloten op een DAC en dan de EVO, dit heeft nog geen 5 minuten geduurd voor ik de 3HD heb afgezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Wij van WC eend vinden spontane reacties van onze klanten leuk ... Weer een reactie binnen per mail: En deze klant is een muzikant 't Viel me zo maar op, maar die foto op de piano hing ook eens bij een vriend. Daar zullen er dus ook wel meer van zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Wie was die reviewer dan wel? Stuur hem maar naar Klinkt Beter. Een standaard Olive 4HD is zeker geen concurrent, hebben ze zelf nog verkocht. En "Daarna is hij gemodificeerd, evenwel is er geen enkel onderdeeltje vervangen, dus technisch is hij nog origineel. Dat maakte de DAC overbodig, bleek mij na enige tijd" lijkt wel een contradictie, hoe kan je nu iets modden zonder aan de hardware te komen .... Recent nog een 3HD via USB aangesloten op een DAC en dan de EVO, dit heeft nog geen 5 minuten geduurd voor ik de 3HD heb afgezet. Ja, allemaal af-fabriek spul. Overigens heb ik geen HD-versie, maar een simpele 4. Voldoet aan mijn kiss eis: keep it stupid simple. Waar het mij in de muziek om gaat is het gevoel er bij te zijn, dat bereik je met zuiverheid ofwel natuurlijkheid. Modificaties in die richting kunnen dat bewerkstelligen, en dat gaat het best met simpele apparaten. Die doen nog het minst fout. De schrijver van het artikel op puresound had het juist over de EVO, als speelt de sterren van de hemel. Die heeft hij dus gehoord. Maar laten we de discussie niet verder doorzetten, het leidt tot niets. Uiteraard bent u welkom om hier te komen luisteren mocht u in de buurt zijn. Dan kunt u mijn uitspraken toetsen. En wie weet komt Ove uw kant uit, dan krijg ik mogelijk een lift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Wie was die reviewer dan wel? Stuur hem maar naar Klinkt Beter. Een standaard Olive 4HD is zeker geen concurrent, hebben ze zelf nog verkocht. En "Daarna is hij gemodificeerd, evenwel is er geen enkel onderdeeltje vervangen, dus technisch is hij nog origineel. Dat maakte de DAC overbodig, bleek mij na enige tijd" lijkt wel een contradictie, hoe kan je nu iets modden zonder aan de hardware te komen .... Recent nog een 3HD via USB aangesloten op een DAC en dan de EVO, dit heeft nog geen 5 minuten geduurd voor ik de 3HD heb afgezet. Je kunt best aan de hardware komen en deze modden zonder te vervangen toch? Ik heb mijn cd-speler gemod zonder ook maar iets te vervangen of te verwijderen. Ik heb wel iets toegevoegd: loodbitumen in de behuizing en op het transportmechanisme en wat kit om de klok beter vast te zetten (allemaal dingen die in de fabriek ook wel kunnen maar blijkbaar commercieel niet interessant genoeg zijn om productietechnische redenen). Daarnaast stop ik natuurlijk een hoop liefde erbij, dat kunnen die soldeerrobots niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 oktober 2014 Report Share Posted 31 oktober 2014 Daarnaast stop ik natuurlijk een hoop liefde erbij, dat kunnen die soldeerrobots niet. Dat laatste zal niet door iedereen begrepen worden c.q. op waarde geschat. Overigens spreek ik zelf liever over intentie. Maar dat ligt dicht bij elkaar gezien de 3-eenheid Liefde-Intentie-Respect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts