mumsoft Posted 2 november 2014 Report Share Posted 2 november 2014 Vrijdag 7 en zaterdag 8 november 2014 komen de heren van Rega/Totem naar Leiden. We gaan platen draaien en natuurlijk op onderzoek naar de verschillen. Vorige keer een druk bezocht event. Vrijdag 7 november om 15.00 en 20.00 Zaterdag 8 november om 12.00 en 15.00 De shows zijn doorlopend al stellen wij het op prijs als u op de aangegeven tijd aanwezig bent. We maken ook voor deze informatieve en interactieve luistersessie gebruik van onze prachtige demonstratieruimte in de PanderPassage. Wat kunt u verwachten? We gaan de zogenaamde "van zolder komende" oude Dual platenspeler vergelijken met de platenspeler van Rega anno 2014....zodat we een goed beeld krijgen van de vooruitgang.Natuurlijk gaan we ook naar de verschillen luisteren in de verschillende prijsklasses. En last but not least....we gaan voor de compleetheid ook het verschil van de plaat en de CD-Speler beluisteren. In de opstelling zeker de Rega RP8 en de RP10, de Rega audio Elicit-R en de Totem Forest signature luidsprekers niet ontbreken.Natuurlijk is de ruimte gevuld met meer moois van Overgaauw! Zoals u van ons gewend bent, zullen wij deze demonstratie kleur geven met een proeverij. Dit keer omlijst met Overgaauw Bier (speciaal voor ons vervaardigd Belgisch bier!) en wat lekkers. Tevens zullen wij speciale acties voeren op deze dagen. http://www.overgaauw.com/agenda Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 2 november 2014 Report Share Posted 2 november 2014 Rega verdient wat mij betreft zeker een plek omdat het merk op dit moment onderbelicht blijft op de fora, in de media, etc. Rega is voor mij muzikaal tot in het hart. Ze maken ook een hele mooie CD speler waarvan ik het voorrecht heb hem te bezitten. Zou een zeer interessante vergelijk zijn met de RP8 en RP10. Ik zou alleen demonstreren met een osiris. Tenminste de totem forest die ik van vroeger Ken luste behoorlijk wat vermogen en een osiris gaat ook wat verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2014 Author Report Share Posted 2 november 2014 Hi Karma, Ik heb me aangemeld voor a.s. vrijdagmiddag. Eindelijk een event hier vlakbij! Kan ik gelijk eens kijken naar de lengte van de spindles Ik heb zelf een Dual op zolder, dus ik laat me graag overtuigen (niet!). Is een Osiris een/de cd-speler van Rega? Is dat de jouwe? Het is ook al zo'n tijd geleden dat ik bij je was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 november 2014 Report Share Posted 3 november 2014 Hoi Marc, Voor mij is het ver van huis en komend weekend gaat de vrouw op zaterdag een dagje naar Duitsland en heb ik de kids. De Osiris is zonder twijfel de beste en tevens duurste versterker van Rega, ik meen tegenwoordig 8.900 pietermannen. De Isis is de CD speler die erbij hoort. Ik speel gelukkig niet meer met de Saturn, maar met de Isis. Ik denk dat het wel anderhalf jaar geleden is dat je langs kwam. Ik moest nog steeds een retourbezoek aan je afleggen. Nu wil het toeval dat je reageert en dat ik er al een week of twee aan zit te denken om dat dit jaar nog een keer te doen. Neem ik er een dag vrij voor. Zeker nu ik thuis de set af vindt kan zoiets altijd weer leiden tot nieuwe inzichten en het is wel weer eens leuk om bij een ander op bezoek te komen. De RP8 en RP10 zijn toch wel erg dure spelers. Bovendien zal men spelen met Rega elementen en Rega phonotrappen. Dat is de match tussen die Rega spullen optimaal en die met de Dual misschien wel niet. Of er dan van een eerlijk vergelijk sprake is zou ik niet direct van overtuigd zijn. Wel is me altijd weer duidelijk dat bij Rega binnen de lijnen die ze hebben goed wordt nagedacht over het ontwerp en ook geluisterd wordt hoe iets gehoormatig presteert. Persoonlijk word ik alleen blij van Rega bij hun duurste lijn. Dat was in de vorige modellen met ribbelkast ook al zo. De goedkopere lijnen hebben altijd op één of andere wijze iets onnatuurlijks waar ik uiteindelijk niet aan kan wennen. Dat vond ik destijds ook al van de eerste Planet CD speler die uitkwam. Terwijl ik de eerste Jupiter en IO tot aan de hemel heb kunnen prijzen. Ik krijg het er nog steeds warm van als ik aan die CD speler denk. Maar goed ik kan met veel apparatuur niet uit de voeten omdat ik het al snel vind "klinken" en ik moet muziek kunnen (in)voelen. En ik moet me nergens aan storen, ook niet iets kleins. groeten, Guus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 november 2014 Author Report Share Posted 3 november 2014 Guus, nu heb ik geen tijd meer, maar morgen krijg je van mij een passend-uitgebreide reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 november 2014 Author Report Share Posted 5 november 2014 Eh... nu dan. Dag karma/Guus,Ik stel je aanstaand bezoek zeer op prijs, en ik ben ook erg benieuwd wat jij nu van mijn simpel setje gaat vinden. Toen ik bij jou was - is dat echt al anderhalf jaar geleden? - kwam jouw set niet zo natuurlijk op me over, als ik van andere sets gewend was, inclusief de mijne. Associatief 'zag' ik de kleur bruin erin, en ik benoemde het voor mezelf als een 'bruine' verkleuring. Ik had dat niet verwacht, gezien de status van jouw set, maar ik was toen ook nog niet overtuigd van het hoge gehalte aan myfi waar iedere set zich naar voegt. En dát doet mijn setje ook, moet ik nu erkennen. Dus als je komt, zul je een totaal andere set aantreffen dan die van jou, eentje waarvan de eigenaar óók denkt dat hij heel natuurlijk klinkt. Trek je dus van mijn mening niet te veel aan, trouwens, sinds die tijd ben jij ook nog aan de gang gegaan met wijzigingen, dus mijn indruk is sowieso niet meer geldig. Vrijdag ga ik naar Overgaauw, voor de lol natuurlijk, niet met het oogmerk er meteen met een rage... eh Rega vandoor te gaan. Kijk, als ze mijn Dual nu van mijn zolder hadden geleend, dan, wie weet. Nu kan het haast niet anders, of ik vind het thuis beter klinken. Dat hebben we geloof ik allemaal bij elke demonstratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 november 2014 Report Share Posted 5 november 2014 De Elicit-R klinkt zeer zeer gedetailleerd dat ik mij afvraag of dit nog wel "natuurlijk" is ... Design is wel heel mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 november 2014 Report Share Posted 6 november 2014 @ Marc, Ik hou niet van veel hoog. Ik heb uberhaupt de mening dat enige beklemtoning van frequenties in midden en hoog het meest dodelijke is voor een langdurig luisterplezier. Zo is beklemtoning van het hoog wat mij betreft een goedkope manier om meer detail te horen of om meer te horen. Ik vind transparantie een veel natuurlijke vervanger voor een hoog tilt. Ik kan er gewoonweg nooit aan wennen. Soms kun je ervaren dat een set te weinig hoog heeft, maar kan dit met andere dingen te maken hebben. Bijvoorbeeld dat gebrek aan transparantie. Het verbeteren van laag kan zelfs tot gevolg hebben dat je hoog verbeterd, zonder dat het toeneemt. In ieder geval heb ik niets met hoogweergave in die zin dat ik het liever te weinig hoor dan teveel. Bij livemuziekweergave ervaar je uberhaupt geen hoog, mid of laag. Dus ik wil dat thuis ook zo ervaren. Ik kan overigens wel veel volgen van wat je zegt. Er leiden veel meer wegen naar Rome. Het zal bij jou ongetwijfeld goed klinken, waarom anders al die enthousiaste mensen die bij je langs zijn geweest. @ Stefk: ik heb de nieuwe Elicit niet gehoord, hij krijgt wel erg goede reviews, maar dat zegt op zich niet alles. Wel bijzonder dat Rega insteekt op heel veel detail. Dat zijn meestal geen associaties die ik met Rega heb. Juist bij Rega staat het geheel en de samenhang centraal. Als ik de kans krijg zal ik hem eens beluisteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 november 2014 Author Report Share Posted 6 november 2014 Dag Guus, Sinds een tijdje geeft mijn set het hoog behoorlijk fel weer, maar van enige vermoeidheid is bij mij geen sprake. Bij het luisteren bedoel ik. Bij cd-spelers is dat wel eens anders. Waar ik zelf niet zo gek op ben is een beklemtoning van het laag; ik heb liever een evenwichtige weergave. Nu weet ik niet waarom je over het hoog begint, in jouw set is me daarbij niet iets opgevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 november 2014 Author Report Share Posted 7 november 2014 Vanmiddag was ik te gast bij Overgaauw, voor het eerst in hun mooi gelegen luisterruimte in de Panderpassage. Dat blijkt een grote ruimte te zijn, waarin vermoedelijk wel een luisteraar of 40 past. Voorin een uitstalling van zowat elke Rega platenspeler, cd-speler en versterker, waarbij de paradepaardjes RP8 en RP10 gebroederlijk naast elkaar in het midden op een breed audiomeubel prijkten. We zouden gaan luisteren naar verschillen in platenspelers, en ook nog een cd-speler. De beloofde Dual-van-zolder bleek een Lenco 75 te worden, de eerste pickup die de presentator van Rega had bezeten. Die was voor de gelegenheid pas voorzien van een gloednieuw Ortofoon-element, en dat maakte de tongen bij het publiek meteen los. Was dit niet zondigen tegen de inspeelregel? Ja, natuurlijk, maar als je top-spelers in het zonnetje wil zetten kan een beetje schaduw over de concurentie geen kwaad. De Lenco werd afgezet tegen een RP3 platenspeler, nee, sorry, een RP3O met de O van Overgaauw. Rega heeft deze speciale versie van de RP3 gemaakt als cadeautje voor het 50-jarig bestaan van de firma Overgaauw, die dit gedenkwaardige feit nu o.a. met deze luistersessies, eh... luister bijzet. De RP3O speelde de Lenco lekker weg, zoals we mochten verwachten, want de Lenco zette een studentenkamergeluid neer, waar de RP3O een meer salonfähig geluid liet horen. En voort ging het, naar de RP06, die het alweer een beetje lekkerder deed, maar wie weet ook wel een beter element had. Want naarmate het nummer van de platenspelers steeg, steeg ook de prijs en voornaamheid van de aanhangende audiospullen. De filosofie hierachter is, dat je de boel een beetje in balans moet houden, en daar zit wat in, al maakt dat het vergelijken wél moeilijker, zoniet onmogelijk. Gelukkig belandden we nu bij de RP8 en 10, en nu kon er goed vergeleken worden, want beide spelers waren voorzien van eenzelfde Apheta-element, aangesloten op dezelfde phonotrap, en dezelfde Osiris-versterker. Kortom, allemaal topspul van Rega. Het enige verschil zou gevormd worden door de draaitafels, met verschillende mat, motor en arm, waar bij de 10 natuurlijk alles met de grootst mogelijke nauwkeurigheid is vervaardigd, met de meest precaire materialen, enzovoort. En dat bleek. Had de RP8 nog iets zwaars en lomps in dit vergelijk, de RP10 danste en floot, en maakte onbekommerd muziek. Opmerkelijk. Over materiaal gesproken: de plateaus van alle Rega's zijn van glas, de een wat zwaarder dan de ander, weer een met vliegwielwerking door een verdikking aan de rand, maar de RP10 heeft een plateau van keramiek. Het is spierwit. Bij weggaan, en ik ging iets eerder vanwege verwachte regen, kreeg ik een tas mee, met daarin een flesje Belgisch Overgaauw bier en een dito glas, speciaal voor de gelegenheid. Hetzelfde bier werd tijdens de meeting geschonken, waar gretig gebruik van werd gemaakt. Niet door mij overigens, want ik moest nuchter blijven van mezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 november 2014 Report Share Posted 7 november 2014 Het doet me goed dat ze er gewoon piekups verkopen http://www.overgaauw.com/aanbod/group/2067638-Pick-up-(speler) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Mooi verslag Marc, Leuk om dat zo te kunnen beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Het doet me goed dat ze er gewoon piekups verkopen http://www.overgaauw.com/aanbod/group/2067638-Pick-up-(speler) O ja, ik had de RP1 nog niet genoemd, geloof ook niet gehoord. Da's voor de instapper. Maar dan zou ik eerder kiezen voor de Technics die Groovy in de aanbieding heeft. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Mooi verhaal Mumssoft! IMHO verdienje wel iets meer dan slechts een enkel Glas+fles n.l. een volle bak. ( zoals de Belgen dat noemen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Leuk verslag Mumsoft. Het is alweer enige tijd geleden dat ik de Rega ik meen de p7 bij La Scala hoorde,ik vond die speler niet slecht klinken. Maar het jasje van een Rega is niet mijn ding. Nog niet oud genoeg denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Leuk om te lezen! Dank, Marc! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 november 2014 Author Report Share Posted 8 november 2014 Dank heren. Ik ging er niet heen om een verslagje te schrijven, maar vond het achteraf wel de moeite waard om het te doen. Ik vind het jammer dat die keramieken plaat niet op de RP8 te horen was. Al die plateaus konden er met groot gemak afgehaald worden, dus waarom niet verwisseld? Maar a) dat zal wel te simpel bedacht zijn, en ik ging meteen weg na de RP10 gehoord te hebben. De RP8 inclusief Apheta-element gaat voor 3000 de deur uit, de RP10 voor 5000, als ik het me goed herinner. Dat zal voor veel mensen ook een beetje boven budget zijn, vermoed ik. Ik heb zo het idee dat de materiaal van het plateau, meer nog dan het gewicht, de stijfheid of de resonantie-frequentie van belang is voor de weergave van het geluid. Ik heb het niet zo op glazen plateaus, glas, dat lijkt me niks. En natuurlijk speelt de nòg iets betere arm van de RP10, de nòg iets zwaardere voeding, en de nòg iets betere weet-ik-wat een rolletje, maar m.i. maakt de keramiek hier het grootste verschil uit. Dat is ook niet voor niks toegepast bij de duurste platenspeler van Rega. De speakers waren van Totem, dat was ik nog vergeten te vermelden. Bij de oplopende kwaliteit van de platenspelers werden ook de betere Totems ingezet. En dat is jammer. Tenminste als je ervan uitgaat dat de duurste/grootste speakers en de top-versterker Osiris samen wel bet beste in staat zullen zijn om verschillen in al die draaitafels te laten horen. Maar praktisch is dat niet, want dat betekent omschakelen tijdens de demo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Leuk verslag Marc, top! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 november 2014 Report Share Posted 8 november 2014 Ik heb altijd begrepen dat het plateau van keramiek een behoorlijke stijging van de kostprijs tot gevolg heeft. Ik denk verder dat de rp10 beter zal zijn door de optelsom van alles. Motorsturing,plateau, arm, etc. De rp10 is toch weer een bom duiten meer dan de rp8. Je hebt wel gelijk mumsoft dat men geen eerlijk vergelijk doet als men meerdere variabelen verandert. Klopt niet met de vooraankondiging. Volgens mij is zon lenco ook Lang zo slecht niet. Was dat niet zon tussenwiel aansturing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 november 2014 Report Share Posted 9 november 2014 Zo'n Lenco kan natuurlijk nooit beter zijn dan het element dat je d'r in stopt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 november 2014 Author Report Share Posted 9 november 2014 Dat is toch zo bij elke draaitafel? Overigens snap ik niet dat een keramieken plateau duurder moet zijn dan een glazen dito. Vroeger had je keramische elementen, en die kostten haast niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2014 Report Share Posted 9 november 2014 Dat is toch zo bij elke draaitafel? Overigens snap ik niet dat een keramieken plateau duurder moet zijn dan een glazen dito. Vroeger had je keramische elementen, en die kostten haast niets. Tja, als je het zo bekijkt kun je net zo goed een keukentegeltje nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 november 2014 Report Share Posted 9 november 2014 Tja, als je het zo bekijkt kun je net zo goed een keukentegeltje nemen Een pizzabord werkt beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 november 2014 Report Share Posted 10 november 2014 Dat is toch zo bij elke draaitafel? (...) Zo is dat! Als je wilt aantonen dat jouw draaitafel beter is dan zo'n Lenco, moet je ze van dezelfde elementen voorzien. Als je dat níet doet, bewijs je niks over de draaitafels maar alleen iets over jezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 november 2014 Author Report Share Posted 10 november 2014 En dezelfde versterkers en luidsprekers en kabels. Dan moet je wel gaan zoeken naar een element dat geschikt is voor al die verschillende armen. En dat zou eens kunnen tegenvallen. Maar ach, het was toch leuk. Ik zag er zelfs nog een oude bekende ex-forummer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts