Jump to content

Blokker CD's: Wat? Wie? Hoe?

spido
 Share

Recommended Posts

Blokker verkoopt tegenwoordig klassieke CD's.

Interessant, vindt Spido!

Maar hij stuit op tegenstrijdigheden in de informatie.

Neem nou deze: 

1227322.jpg

Prachtige vertolking van Verdi's Messa Da Requiem,  gemaakt onder leiding van Claudio Abbado. [/quote]

:o Claudio Abbado? Het doosje zegt Giuseppe Patanè...

Of deze:

1140798.jpg

uit "Specificaties":

Artiest(en) Emmy Verhey, Utrecht Symphony Orchestra,

:o Emmy Verhey? Utrechts Symfonie Orkest? Het doosje zegt Christian Tetzlaff, met Tonhalle Orchestra Zürich o.l.v. David Zinman.

Vergissingen? Of misleidingen? (Die laatste mogelijkheid ligt wel voor de hand, bij de Requiem Mis...)

P.S. Bij de "Specificaties" van de Requiem Mis vonden we tot overmaat van verwarring nog een derde versie:

Artiest(en) Berlin P.O., Gheorghiu, Alagna

:wacko:

http://www.blokker.nl//ProductDisplay?storeId=10156&urlLangId=-104&productId=577150&urlRequestType=Base&langId=-104&catalogId=11551

http://www.blokker.nl/nl/blknl/dvd-s-en-cd-s/muziek-cd/klassiek/beethoven-violin-concerto-romances-cd

Ik heb met Brilliant niet echt goede ervaring. Vaak slecht opgenomen oostblok zooi.

Veel vooroordeel in 1 zin, Hans!

De term 'Oostblokzooi' hoor ik trouwens ook voor het eerst gebruiken in relatie tot geluidsopnames, want velen zijn van mening dat men daar wel weet hoe op te nemen.

Laat de bekrompen westerse behoudzucht maar gerust varen! Er zitten juist heel veel fraai opgenomen uitvoeringen bij, maar misschien komt dat niet overal goed over, zeg maar.

Met Brilliant Classic heb ik goede ervaringen. Meestal geen uitvoeringen door supersterren, maar wel gedegen en muzikaal.

Zou Blokker een restpartij van Kruidvat hebben overgenomen?

Overigens denk ik dat we alleen de informatie op het doosje kunnen vertrouwen, waar het Blokker betreft.

Ik beleef elke dag veel plezier aan de Brilliant opnames. Hans verwart het met Melodia.

Hetgeen ook weer misplaatst is. Ik heb hier aardig wat klassiek Melodia vinyl van lang geleden. Zowel opnametechnisch als artistiek van een erg hoog niveau.

Tja, dat klopt, excuses. Het was ook een beetje associatief.

Brilliant heb ik hoog zitten. ze brengen complete verzamelingen uit, waar de andere labels zich niet aan wagen. Zo heb ik de complete Mozart, Bach en Beethoven, allemaal voor een prikkie. Dat zijn natuurlijk niet allemaal topuitvoeringen, maar zo leer je wel de muziek kennen. En mocht je dan behoefte hebben aan een betere uitvoering van een of andere compositie, dan koop je die toch alsnog?

Tegenwoordig zijn ze wat avontuurlijker ingesteld en is het niet allemaal mainstream meer wat ze brengen.

Ik heb het niet geteld, maar mijn cd-verzameling zal geschat ongeveer voor de helft uit Brilliant-opnames bestaan. Het is me nog nooit overkomen dat een doosje een andere cd bevatte.

Nog een tip: bij Plato in leiden zag ik de prachtige doos met Brilliant Verdi-opera's voor een tientje in de winkel.

Een goede vriend van ons, Hans Baan, zei jaren geleden al, die oostblok-opnames zijn over het algemeen goed tot zeer goed, daar heerste, volgens hem, niet zoveel tijdsdruk op de opname's, m.a.w. ze konden best weleens een keer over gedaan worden om zo de kwalitiet zo hoog mogelijk te krijgen, terwijl in onze haastige geldbeluste maatschappij het er maar in één keer op moest en het geaccepteerd werdt. Of het waar is weet ik niet maar frappant is dat de Melodia's over het algemeen klinken zoals ik al schreef.

Bij de CD van het Vioolconcert van Van Beethoven door Christian Tetzlaff met het Tonhalle Orchester Zürich o.l.v. David Zinman wordt in de "specificaties" abusievelijk vermeld dat het concert wordt uitgevoerd door Emmy Verhey met het Utrechts Symfonie Orkest.

Daar wees ik in #1 op.

Gedreven door een ook voor mijzelf onbegrijpelijk streven tot waarheidsvinding lichtte ik het beroemde vioolconcert uit de destijds bij Kruidvat gekochte serie "The Complete Masterworks - Ludwig van Beethoven": ongeveer een halve meter CD's.

Daarvan is het Vioolconcert Vol. 9.

En ja hoor: Emmy Verhey, Utrechts Symfonie Orkest, Hans Vonk.

$_84.JPG

http://www.discogs.com/release/1019200

Deze CD blijkt ook als apart item op de markt te zijn (geweest?): 

93243.jpg

http://www.mdt.co.uk/beethoven-violin-concerto-in-d-61-emmy-verhey-brilliant-classics.html

Beste Spido,

De vergelijkbare doos met Beethoven Complete Works, mogelijk niet van het Kruidvat, maar wel van het label Brilliant, heeft óók het vioolconcert als Vol. 9, maar de uitvoerenden zijn hier Henryk Szeryng met het Concertgebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink.

http://www.discogs.com/release/2576911

Maar ja, klopt het ook????

Beste Mumsoft,

Verwarring alom, dus! Die uitvoering van Henkryk Szeryng met het Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink ken ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat het een versie "in vol ornaat" is.

In mijn LP- en CD-verzameling komen diverse uitvoeringen voor van het Vioolconcert van Van Beethoven door Grote Vioolvirtuozen met Grote Orkesten onder leiding van Grote Dirigenten.

Dramatische, nogal gezwollen, zwaar & breed uitgespannen interpretaties door Grote Bezettingen.

Die Grote Bezettingen wáren er nog niet, in Beethovens dagen. Die kwamen pas in de periode die men nu meestal de Romantiek en de Post Romantiek noemt: de tijd van Brahms, Brückner, Berlioz, Meyerbeer, Verdi, Tchaikovsky, Puccini, Rimsky-Korsakov en vele anderen.

De tijd die men wellicht ooit niet langer als Romantiek maar als Pathetiek zal aanduiden...

Omdat ik de uitvoering van Emmy en Hans c.s. nu tòch in handen had, heb ik hem meteen maar eens beluisterd.

Eerst dacht ik even dat het een bewerking voor kamerorkest was: zo groot was het verschil met de bekende versies met grote bezetting.

Maar allengs begon mij de kleine bezetting van het Utrechts steeds meer te bevallen: de dynamiek leek wel groter dan bij de traditionele uitvoeringen, er was meer transparantie (mede dank zij de puntige, droge opname) en Emmy kon veel meer zichzelf zijn dan bij een groot orkest met een grote dirigent mogelijk was geweest.

In haar cadens aan het slot van het eerste deel speelt zij prachtige dubbelgrepen, fluit- en fluistertonen, die zeker een plaats op een demonstratie/test CD van een audioforum zouden verdienen, want alleen zeer goede audio-apparatuur zal in staat zijn zulke klanken natuurgetrouw en overtuigend weer te geven.