Hans van Liempd Posted 17 november 2014 Report Share Posted 17 november 2014 Afgelopen week kreeg ik de vraag van een audioclublid of ik zijn LP's van de Mr Albert Show op CD zou kunnen zetten. De Mr. Albert Show was een band uit omgeving Eindhoven met als voorman Bertus Borgers. Een van hun laatste optreden vond plaats in de Effenaar. Daar waren opnamen gemaakt, maar kennelijk zijn die pas weer sinds kort boven water. Deze zijn nu opgepoetst en alleen op LP verkrijgbaar. De fan bij onze audioclub heeft echter geen platenspeler. Vandaar de vraag. Deze dus: Nu had ik dit al eerder gedaan, maar wilde het nu bij deze 180 gr's nieuwe LP's extra goed doen. Om het voor de toekomst ook zo goed mogelijk vast te leggen heb ik de LP's dus 24 bit 192 kHz Flac gedigitaliseerd, daarna omgezet naar 16 bit 44.1 khz. wav. Deze laatste zijn dus op de CD's gebrand. Hieronder een verslag van hoe ik dat heb aangepakt. Helemaal soepel ging het niet, vandaar ook al m'n zoekwerk en fouten vermeld. Ter leering ende vermaack, zullen we maar zeggen. Als ADC heb ik de EMU Tracker Pre op de Asus laptop aangesloten. Deze heb ik met de ingangen verbonden met de tapeuitgang van de voorversterker. dat ging dus helemaal niet goed. Een enorme brom op een kanaal was het resultaat. het andere was stil. Alle kabels nagekeken, maar niks bijzonders gevonden. Dan maar rechtstreeks op de phonotrap. Nu bromden beide kanalen als een gek. Brom is meestal een aardlus, dus maar in die richting gezocht. Onderop de Emu Tracker zitten een paar schakelaartjes om de aarde al dan niet intern te verbinden. Gelukkig, na het omzetten van die schakelaars was de brom weg en kon ik verder. Maar daarmee was ik er niet. Om de LP's te digitaliseren heb ik Audacity gebruikt. Dit kun je instellen op 24 bits en 192 khz. De driver van de Emu Tracker kun je ook op 24 bits zetten. Maar dat ging samen niet werken. Na een nieuwe driver voor de EMU te instaleren werkt het gelukkig wel. Pff weer wat verder. Dan blijkt dat de ingangen zwaar overstuurd worden. Dus de knopjes van de EMU maar helemaal terug gedraaid. Dat werd al veel beter. Nu links en recht nog gelijk van sterkte en op 0 Db zien te krijgen. Na wat gedraai werkte dat ook. Daarna kon ik de platen digitaliseren. Omdat het een Live opname is, had ik geluk. Van elke plaatkant heb ik één track gemaakt. Je kunt deze track met Audacity eventueel in stukken knippen en elke track voorzien van tags. Nu dus maar één setje tags per kant. Dan naar JRiver om de tracks te spelen. Dat was prima gelukt. Geen grote verschillen tussen de LP en wat ik nu hoorde. In mijn jeugdige onbezonnenheid dacht dus... die 24 bits tracks zet ik met JRiver wel even om naar wav. Mooi niet dus. Dat gaat wel, maar alleen naar 16 bits. De 192 kHz blijven in tact. De files zijn dus veel te groot. Dus internet afgezocht naar een conversieprogramma. Dat heb ik gevonden, AuI ConverteR 48x44 (wat een naam) is het geworden. De gratis versie converteert maar één track en moet dan weer opnieuw gestart worden. Maar met 4 tracks valt daarmee te leven. En verdorie... die 16 bit 44.1 wav files spelen ook prima. Daarna is het met JRiver simpel om van die wav's een CD te branden. Dat lukte mij ook de eerste keer. En die CD's werden in mijn CD speler nog gelezen ook. Ik glom van trots . Maar al met al toch een lange regenachtige zondagmiddag bezig geweest. Nu hoor ik graag hoe het beter kan, of hoe jullie dit doen of zouden aanpakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2014 Report Share Posted 17 november 2014 ............... ............... ............... Nu hoor ik graag hoe het beter kan, of hoe jullie dit doen of zouden aanpakken. Wat een verhaal. Lijkt mij allemaal standaard gedoe voor zoiets, niet bijzonders. Hoe het beter kan? Betere ADC pakken en met een echte DAW gaan werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2014 Author Report Share Posted 17 november 2014 Wat een verhaal. Lijkt mij allemaal standaard gedoe voor zoiets, niet bijzonders. Hoe het beter kan? Betere ADC pakken en met een echte DAW gaan werken. Maar die had ik niet voorhanden natuurlijk. Het resultaat is desondanks toch heel behoorlijk geworden. Voor mij was het allemaal niet zo standaard. En ik denk dat er vele anderen ook zo over denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2014 Report Share Posted 17 november 2014 Alle begin is moeilijk en met vallen en opstaan moet je het leren, ook dit En op een gegeven moment kom je er achter dat zo'n EMU Tracker een leuk instappertje is maar er wel beter is. Evenzo is de ene sample rate converter de andere niet. Wat dat betreft kun je nog wel eindje voort. 'Tis net audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2014 Author Report Share Posted 17 november 2014 Ik gebruik de EMU tracker eigenlijk alleen om de akoestiek te meten. Dit was de tweede keer dat ik LP's digitaliseerde. De eerste keer was een dubbelaar van een marinierskapel. Ook omdat de draaitafel daar plaats moest maken... Voor wat eigenlijk ?? Dat was simpeler, gewoon direct naar 16/44.1. Het resultaat valt echter helemaal niet tegen. Het hoeft dus niet persé met dure geavanceerde apparatuur en software, wanneer je een huis-tuin kopie wilt maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 november 2014 Report Share Posted 17 november 2014 Als iemand met kennis van zaken je - desgevraagd - verteld hoe je het beter kunt doen, dan hoeft dat bij nader inzien toch niet? Wat ik me zelf hierover afvraag is: waarom eerst 'rippen' op hoge resolutie om het later terug te converteren? Da's dan toch een nodeloze tussenstap, met alle risico's vandien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 november 2014 Report Share Posted 18 november 2014 Professionals doen het zo ook. Die zorgen dan dat het kleinere raam zo goed mogelijk het beeld in het grotere raam bedekt. De hoogaffilters zijn bij hogere resoluties gemakkelijker onhoorbaar te maken. Als ik het een beetje heb begrepen. De nieuwe Callas-verzameling is ook met 24 bit op 96Khz gedigitaliseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2014 Author Report Share Posted 18 november 2014 Als iemand met kennis van zaken je - desgevraagd - verteld hoe je het beter kunt doen, dan hoeft dat bij nader inzien toch niet? Het schijnt algemeen zo te zijn, dat wanneer je meer geld uitgeeft, het ook gelijk beter "is". Mijn vraag was eigenlijk meer bedoeld in de zin van: met de gegeven apparatuur. Bovendien "betere ADC" en "echte DAW", maar welke dan. Er wordt ook nog aangenomen dat ik weet wat een DAW is. Ik ben op dit vlak een beginner weet je. Aan de opmerking van Mumsoft heb ik meer. Aan de high res rip heeft hij in de toekomst misschien ook nog wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 november 2014 Report Share Posted 18 november 2014 Ja, thankxssszzz Zal wel 'even' duren voor ik me aan dat soort gerip waag, hoor. Ik word al moe als ik er aan denk. Immers, er is geen enkel metadata voorhanden op het internet, denk ik zo. Die zwarte tracks zijn zo anoniem als wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2014 Report Share Posted 18 november 2014 Het schijnt algemeen zo te zijn, dat wanneer je meer geld uitgeeft, het ook gelijk beter "is". Mijn vraag was eigenlijk meer bedoeld in de zin van: met de gegeven apparatuur. Bovendien "betere ADC" en "echte DAW", maar welke dan. Er wordt ook nog aangenomen dat ik weet wat een DAW is. Ik ben op dit vlak een beginner weet je. Aan de opmerking van Mumsoft heb ik meer. Aan de high res rip heeft hij in de toekomst misschien ook nog wat. Ik ben ook een beginner op dat gebied, vandaar mijn vraag. Over dat geld, ach... de mythevorming is en blijft groot. Ik geloof allang niet meer in de macht van de portemonnee, nadat herhaaldelijk is gebleken dat geld geen echte relatie heeft met de resulterende weergavekwaliteit. Hi-res is theoretisch misschien beter, maar net als in de fotografie levert het alleen in een professionele omgeving iets bruikbaars op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 november 2014 Report Share Posted 18 november 2014 Wie heeft er High-res oortjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2014 Report Share Posted 18 november 2014 Professionals doen het zo ook. Die zorgen dan dat het kleinere raam zo goed mogelijk het beeld in het grotere raam bedekt. De hoogaffilters zijn bij hogere resoluties gemakkelijker onhoorbaar te maken. Dat klopt i.d.d. Marc. En een DAW is een Digital Audio Workstation (goede opname en productie software voor op je laptiop/PC). En verder kissebissen jullie maar lekker verder over wat iets kost, of mag kosten, kom je toch nooit uit. Zie ook de relevantie hier niet. Maar als je een simpel Chinees AD/DA USB doosje van 100 euries goed genoeg vindt vraag ik mij wel af waarom je een Fat Bob als DT hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2014 Author Report Share Posted 18 november 2014 Maar als je een simpel Chinees AD/DA USB doosje van 100 euries goed genoeg vindt vraag ik mij wel af waarom je een Fat Bob als DT hebt Voor die enkele lp, lijkt me emu inderdaad voldoende. Altijd beter dan de in mijn laptop ingebouwde geluidskaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hokkie Posted 19 november 2014 Report Share Posted 19 november 2014 Wat mij opvalt dat er in de audiowereld weinig over digigram audiokaarten wordt gesproken, terwijl het toch heel mooie kaarten zijn kwa audiokwaliteit. Onbekend maakt onbemind? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 november 2014 Report Share Posted 20 november 2014 Ja, leg maar eens uit wat digigram kaarten zijn, Hokkie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hokkie Posted 20 november 2014 Report Share Posted 20 november 2014 Dit zijn professionele audio kaarten, meestal gebalanceerd met een mooie sound. Er zijn versies waarbij alle processing op de kaart zelf gebeurt ( geen belasting voor je processor ) maar ook versies zonder. USB is er ook. Kijk maar eens op digigram.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts