Jump to content

6dB en 10dB, verdubbeling zegt men en 0.5 dB is het streven

Dared
 Share

Recommended Posts

Ik wil het niet te cryptisch maken maar er wordt genoeg over geschreven met wat meer woorden. 6dB is een verdubbeling en 10dB is de waarneembare verdubbeling, het verschilt in hoe men zou meten.

Hier wilde ik het niet over hebben, alleen de waardes 6 en 10 om het vergelijk.

Wanneer men leest dat "Een verschil van 3 dB is net waar te nemen, een verschil van 5 dB is pas goed waarneembaar."

Waarom doet men dan z'n uiterste best om de frequentiecurve binnen 0.5dB te krijgen als zijnde het optimale?

OK het gehoor is uiterst gevoelig in het spraakgebied maar als het nauwelijks waarneembaar is tot zeg maar 3dB waarvoor dan de moeite? Uiteraard bedoel ik niet +3dB hier en -3dB even verderop als je begrijpt wat ik bedoel.

Of is dit een open deur?

Groet

Ed

Uit het artikel van hifi.nl;

"Bekijk het opgegeven frequentiebereik van luidsprekers dus met de nodige scepsis. En bovenal: ga de luidspreker(s) die je wil aankopen eerst beluisteren in de winkel…"

Wat heb je er aan als de luidspreker "matcht" met de akoestiek in de winkel? Niets!

Ik heb daar nog wel eens over gesproken, met een oud collega die geluidsmetingen deed in verband met hindersitiaties. Een paar Db was niet te horen in dergelijke situaties volgens hem. Ga je echter in een stille omgeving voor je hifi installatie zitten, ligt dat wel anders. De volumeregeling van mijn Conrad Johnson werkt in stapjes van 0,6 Db en een paar stapjes zijn zeker hoorbaar( misschien is in dit verband het woord waarneembaar beter).

Uit het artikel van hifi.nl;

"Bekijk het opgegeven frequentiebereik van luidsprekers dus met de nodige scepsis. En bovenal: ga de luidspreker(s) die je wil aankopen eerst beluisteren in de winkel…"

Wat heb je er aan als de luidspreker "matcht" met de akoestiek in de winkel? Niets

In een winkel maak je een 1e selectie.  De "betere" winkels hebben daar een ruimte voor die ongeveer een woonkamer benaderen.

Daarna kun je in overleg de luidsprekers thuis beluisteren.

On-topic technische gegevens zeggen mij niet zoveel,  men probeert hooguit een waarde, aan/of een bepaalde kwaliteit aan te geven.

En dat kan op zoveel verschillende manieren, dat je alleen aan die gegevens niet zoveel hebt.  Je zou eigenlijk moeten weten hoe ze tot

stand zijn gekomen.

De decibel, afgekort tot dB, is geen eenheid, maar is een verhouding op een logaritmische schaal. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral verhoudingen van vermogens worden uitgedrukt in dB. (...) 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

Een decibel geluidsdruk wordt wel "het kleinst hoorbare verschil in geluidsdruk" genoemd.

Maar dit moet je toch ook relateren aan de frequentie: in het middengebied is het gehoor het meest gevoelig voor geluidsdrukverschillen.

In het lagetonengebied kunnen, door staande golven in de diverse richtingen, heel vreemde effecten optreden: bij bepaalde frequenties kan op bepaalde punten de geluidsdruk heel hoog zijn, en op andere punten vrijwel afwezig.

De volumeregeling van mijn Conrad Johnson werkt in stapjes van 0,6 Db en een paar stapjes zijn zeker hoorbaar( misschien is in dit verband het woord waarneembaar beter).

De volumeregeling van mijn versterker gaat in stapjes van 0,5dB. Eén stapje is niet hoorbaar, maar 2 al wel als je goed luistert en 3 zeker wel...

Ik denk dat luidsprekers die van 50 hz tot 15khz binnen plusmin 3 db meten (in dode kamer of buiten in vrije veld) al heel goed zijn. binnen 2 db lijkt me supergoed. Natuurlijk wil je geen keten (bron vv ev speakers) die allemaal 3 db afwijkingen in dezelfde richting hebben, want dan eindig je met plusmin 10 db ofzo.

Maar inderdaad, onder de 200 hz (in de meeste huiskamers) zijn de kamer invloeden in de orde van 10-30 db, dus waar praat men dan over?

Ik denk dat luidsprekers die van 50 hz tot 15khz binnen plusmin 3 db meten (in dode kamer of buiten in vrije veld) al heel goed zijn. binnen 2 db lijkt me supergoed. Natuurlijk wil je geen keten (bron vv ev speakers) die allemaal 3 db afwijkingen in dezelfde richting hebben, want dan eindig je met plusmin 10 db ofzo.

Maar inderdaad, onder de 200 hz (in de meeste huiskamers) zijn de kamer invloeden in de orde van 10-30 db, dus waar praat men dan over?

Sterker nog: waar luister men dan naar?? :wacko:

Dergelijke contrasten van meer dan 10dB zijn er zeker ook in veruit de meeste live-situaties, waarbij gebruik gemaakt wordt van PA-weergave.

Ze behoren niet voor te komen in ruimtes - groot of kleiner - die specifiek voor muziekweergave bedacht zijn.

Mijn ervaring is wel, dat als je in een gegeven situatie binnen 10dB kunt blijven met het contrast, er weinig te klagen is over de hoorbare weergave. Sommigen worden evenwel pas ongelukkig wanneer ze een meetcurve zien, terwijl ze voordien nog best (terecht) gelukkig waren.

De jacht op sonische nivellering (het streven naar een rechte meetcurve voor spl) kan je duur te staan komen, zowel financieel als op het gebied van muzikale beleving. Het is wat mij betreft zelden een prio, zolang het inderdaad binnen die 10dB kan blijven. Voor hifi wellicht heiligschennis, maar in de praktijk strevenswaardig...

Dergelijke contrasten van meer dan 10dB zijn er zeker ook in veruit de meeste live-situaties, waarbij gebruik gemaakt wordt van PA-weergave.

Ze behoren niet voor te komen in ruimtes - groot of kleiner - die specifiek voor muziekweergave bedacht zijn.

Mijn ervaring is wel, dat als je in een gegeven situatie binnen 10dB kunt blijven met het contrast, er weinig te klagen is over de hoorbare weergave. Sommigen worden evenwel pas ongelukkig wanneer ze een meetcurve zien, terwijl ze voordien nog best (terecht) gelukkig waren.

De jacht op sonische nivellering (het streven naar een rechte meetcurve voor spl) kan je duur te staan komen, zowel financieel als op het gebied van muzikale beleving. Het is wat mij betreft zelden een prio, zolang het inderdaad binnen die 10dB kan blijven. Voor hifi wellicht heiligschennis, maar in de praktijk strevenswaardig...

:D Amen

Elke keer wanneer er decibellen ter sprake komen, steekt de onwaarheid "recht is echt" de kop op.

"Recht" is slechts één van de basisvoorwaarden voor "echt". (Voor zover het apparatuur betreft.)

Maar afwezigheid van fasevervorming en na-ijling (vertraagde resonanties) zijn minstens zo belangrijk.

• Members

Hier het antwoord Marco.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

Voor +3 dB heb je een verdubbeling van het vermogen nodig.

Kijk, toch weer wat geleerd. Wel apart dan weer, dat ze, als het over rendement bij luidsprekers gaat, spreken over +3 dB voor de 2e luidspreker. Zou dan ook zeggen is 2 x zo hard. Maar ook dat zal dan waarschijnlijk anders moeten worden uitgelegd?

Kijk, toch weer wat geleerd. Wel apart dan weer, dat ze, als het over rendement bij luidsprekers gaat, spreken over +3 dB voor de 2e luidspreker. Zou dan ook zeggen is 2 x zo hard. Maar ook dat zal dan waarschijnlijk anders moeten worden uitgelegd?

Arden, ik merk nauwelijks verschil met mijn buizen versterker  tussen triode schakelen +/-13watt en ultra lineair +/-30watt . De volume knop moet even ver open lijkt wel....

Men zegt: Als je het vermogen (dus het aantal watts) verdubbelt neemt de geluidsdruk (SPL) met 3 decibel toe.

Wellicht is dus +/-13 naar +/-30W en min of meer 3dB toename hoorbaar met een toongenerator wanneer je switcht maar met muziek en daardoor meer complex minder of niet zo waarneembaar.

Arden, ik merk nauwelijks verschil met mijn buizen versterker  tussen triode schakelen +/-13watt en ultra lineair +/-30watt . De volume knop moet even ver open lijkt wel....

Beste Vintage,

Het verschil tussen die twee zal helemaal aan het einde van de baan van de volumeknop zitten, vermoed ik.

Bij triode functie gaat de versterker iets eerder clippen dan bij ultralineair.

(Het aangegeven wattage is toch het nuttig vermogen - dus tot clipping point?)

Gecorreleerde bronnen[bewerken]

Midden tussen twee luidsprekers die hetzelfde geluid in fase uitzenden, is de geluidsdruk het dubbele van de geluidsdruk van elke luidspreker afzonderlijk. De geluidsintensiteit is dan 4 keer zo groot als van een van de luidsprekers. Het geluidsniveau ligt dus ca. 6 dB hoger dan het niveau van één luidspreker. Zijn de luidsprekers in tegenfase dan hoort men niets (dit is een voorbeeld van antigeluid). Als de luidsprekers een zuivere sinustoon laten horen, zal er in de ruimte eromheen een interferentiepatroon ontstaan met punten waar het geluidsniveau 0 is en punten waar het geluidsniveau 6 dB hoger is dan de niveaus van de afzonderlijke luidsprekers.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Optellen_van_geluidniveaus#Verschillende_situaties

Beste Vintage,

Het verschil tussen die twee zal helemaal aan het einde van de baan van de volumeknop zitten, vermoed ik.

Bij triode functie gaat de versterker iets eerder clippen dan bij ultralineair.

(Het aangegeven wattage is toch het nuttig vermogen - dus tot clipping point?)

Beste Spido,

Dat denk ik ook.  Alleen de volumeknop staat nooit zover open.